Lokakuiset kuopuksen odottajat

Meillä uhma alkoi 1v 3kk iässä ja on aikamoista kiukuttelua muskarissa ja ruokapöydässä. Isä ei kelpaa nukuttamaan ollenkaan. Olisi syytä kelvata pian kun lähtö synnärille koittaa ja sitten pitää pyytää mamma apuun muutenkin.

Onko teillä jo kaikki hankinnat tehty mitä pitikin? Meillä on vaiheessa vieläkin, nyt tilasin netistä patjan sänkyyn joka saatiin kun siihen ei normaalikokoinen patja menekään. Tuli siis toinen pinnasänky. Tärkein puuttuu eli istuin esikoiselle; mies saa oikeasti tänään tilata sen!!! Ärsyttää kun hän haluaa ostaa ja ei saa aikaiseksi.

Sairaalakassin pakkasin sentään tänään, dödö puuttuu. Apteekista pitää pikkujuttuja ostaa vielä ja vauvalle katsoa kotiutumisvaatteet kun ei tiedetä kumpi tulee niin saan pakata kahdet vaatteet :)
 
Kaikki muut hommat ja hankinnat on jo hoidettu aika kauankin sitten, mutta tänään sain viimeisetkin tehtyä: pakkasin sairaalakassin (niin pitkälle kuin etukäteen voi) ja ostin sen lelun, jonka vauva sitten ns. antaa esikoiselle kun tulevat sairaalaan katsomaan. Oon lukenut netistä yms mahdollisimman paljon vinkkejä siitä miten helpottaa esikoisen "tuskaa" kuopuksen tulosta, ja mm. toi lahjaidea kuulosti kivalta.
 
Mä kanssa yritän meidän kiukuttelija-esikoista mahdollisimman paljon näin etukäteen auttaa kestämään vauvan tulo. Mutta en ole mitään vinkkejä etsiskellyt, oliskohan jotain hyviä kertoa? Mä olen yrittänyt puhua vauvasta paljon, ostanut myös lahjan "vauvalta" ja yks ilta väsäsin pikaseen ifolor-kirjasen esikoisen vauva-ajasta. Ajatuksena lukea sitä ja kertoilla kuinka "sinäkin olet ollut vauva"..jos nyt tuo 1v10kk mitään sellaista voi tajuta. :D
Niin ja nukke olis vielä hankintalistalla!
 
Kaikkia vinkkejä en muista, mutta nämä ainakin aiotaan toteuttaa vauvan tultua/ollaan tehty jo:

- Luettu kirjoja sisaruksen tulosta, meillä Astrid Lindgrenin minäkin tahdon siskon, ja Kristiina Louhen Tomppa ja piimänakki. Niistä poika kyllä tykkää, etenkin piimänakista.
- Katsottu esikoisen kanssa hänen vauvavuoden valokuva-albumiaan useita kertoja ja sanottu tyyliin että "tuollainen pikkuvelikin sitten on", ja "kyllä sinä olit suloinen vauva, ja nyt olet suloinen poika"
- Kertoiltu tarinoita esikoisen vauva-ajasta, tyyliin "kun sinä olit ihan pieni vauva niin äiti kantoi sinua aina näin" tai "ennen kuin osasit puhua sinä tapasit sanoa kii, kun näit meidän kissan". Tää on ihan hitti, poika rakastaa noita tarinoita!
- Kerrotaan pojalle nyt jo että vauva on pitkään sellainen aika vaivalloinen, että se lähinnä nukkuu, syö ja itkee. Poika on suunnitellut jo sanovansa vauvalle ettei saa itkeä liikaa :joyful: Kerrotaan siis myös vauvan hyvistä puolista, mutta myös huonoista mahdollisimman realistisesti, ei luvata esim. leikkikaveria kun siinä menee vähintään vuosi ennenkuin mistään yhteisleikistä voi puhua.
- Rohkaistaan esikoista silittelemään mun mahaa ja tunnustelemaan vauvan liikkeitä, on lääkärileikeissä jo "tutkinut vauvaa anturilla" :grin
- Jutellaan kaikkea mitä vauvan kanssa voi tehdä ja miten esikoinen voi auttaa hoidossa, esim. "kun vauva kylpee voit sanoa ettei ole mitään hätää, vesi on kivaa, ja pestä vaikka vauvan kädet"
- Kerrotaan myös jo valmiiksi (ja toistetaan varmaan hyvin monta kertaa) että vauva on tullut jäädäkseen, ja vauvan meilläolo voi välillä harmittaa ja silloin voi tulla kertomaan että harmittaa tai lyödä tyynyä yms, mutta vauvaa ei saa koskaan lyödä.
- Aiotaan antaa esikoisen tulla suoraan mun syliin kun tulevat sairaalaan vauvaa katsomaan, siis niin etten pidä vauvaa sylissä kun tulevat, vaan vauva on sängyssään ja halin ensin poikaa ja sit esittelen pikkuveljelle.
- Aiotaan antaa vauvalta lelu isoveljelle kun näkee vauvan ekan kerran
- Aiotaan antaa esikoisen viedä vieraat vauvan luo ja esitellä pikkuveljeä niille, meinataan myös pyytää vieraita etukäteen huomioimaan esikoistakin mahdollisimman paljon
- Aiotaan keksiä esikoiselle joku oma kiva tekeminen sillä aikaa kun vauvaa imetetään, tai jos onnistuisi vaikka lukea satua esikoiselle samalla kun imetän tms, kuitenkin niin että hänkin saa imetysaikoihin huomiota.
- Mietitään jos ostaisi esikoiselle vauvanuken, ei olla vielä päätetty.
- Muistutetaan esikoista kaikesta siitä kivasta mihin hän pystyy mutta vauva vielä ei, tyyliin "vauvapa ei pystykään syömään karkkia, mutta sinulla on karkkipäivä", tai "vauva ei osaakaan hyppiä trampoliinilla, mutta sinusta se on tosi hauskaa ja olet siinä taitava"
- Yleisesti pyritään huomioimaan esikoista niin paljon kuin nyt vauva-arjen keskellä pystyy.

Ööh, siinä kai oli kaikki tärkeimmät/parhaimmat mitä muistin. Mustasukkaisuushan on ihan normaalia eikä sitä kaikkea saa millään "hoidettua" pois eikä pidäkään, mutta jos nyt tappoyritykset saisi estettyä :wink
 
Hyviä vinkkejä, kiitos Pixieg! Muutama onkin ollut mietinnässä ja vauvanukke + sänky ostettiin jo pojalle. On kyllä innostunut hoivaamaan vaikka aika ronskejakin otteita käyttää. Kirjoja meilläkin luettu aiheesta ja katseltu vauvakuvia. Tuo oma vauvakuvakirja olisi kyllä kiva, ja lahja vauvalta isoveljelle. Taidanpa tarttua niihin. :)
 
Huh, onneksi iso osa noista vinkeistä olis toteunut jo luonnostaan (esim haaveilen jo kuinka pääsen rutistamaan esikoista ihan kunnolla tämän jumppapallon tyhjennyttyä), mutta hyviä vinkkejä kyllä! Pitää muistaa vauva-ihastelijoita ohjeistaa tuosta esikoisen huomioimisesta. Meillä on vauvanukke ollut leikissä jo kuukauden; alkuun kuljetteli nukkea kuin sillä olis haiseva kakka. :hilarious: Yksi isoveli-kirja ostettiin ja alkuun se kiinnostikin, mutta nyt se vaan paiskataan kiinni. Vois katsoo vielä jonkun toisen... Toki, jos ei halua sitä katsella, niin ei sitten. Vähän lisähaastetta tuo tuttavaperheen puolivuotias, josta kyllä meidän esikoinen hirveesti tykkää... Mutta se vauva tosiaan on myös aina lähtenyt pois. :)
 
Pixieg: kuinka vanha teidän esikoinen olikaan, en muista?

Mä oon vaan hankkinut kylpyleluja lahjaksi ja ostetaan varmaan myös pehmolelu tms. vauvalta, mutta tyttö ei voi vielä paljoa ymmärtää kun on 1v4kk. Eli hyvin pienellä vaivannäöllä mennään.

Nyt on hoitopöydän tarvikkeet kunnossa, kotiutumisvaatteet kasaamista vaille valmiit, synnärikassi valmiina ja enää puuttuu, että ne meidän tilaukset saapuvat (patja pinnikseen ja istuin esikolle).
 
Ameeba, esikoinen on 2v 9kk, parhaassa mustasukkaisuusiässä :wink
 
Tsemppiä meille kaikille :D Onhan se haastavaa kun tulee uusi uhka ja tilanviejä maailmaan.
 
Pakko sanoa että tähän asti kaikki on mennyt paremmin kuin odotin. Ei tosin olla oltu kotona kuin vasta 2,5päivää mut silti. Vauva nukkuu vielä niin ison osan päivästä että esikoista ehtii huomioida ihan tarpeeksi. Isoveli 1v3kk tulee aina silittämään vauvaa kun syötän, ja auttaa röyhtäytyksissä taputtamalla pepulle. :Heartred Ja jos vauva on toisessa huoneessa nukkumassa ja muu perhe koolla, niin esikko hakee nuken mulle, että sulla piti olla tää. :D Vauva taas on onneksi tottunut älämölöön jo kohdussa eikä ole isoveikan leikkimeteleistä moksiskaan. Onneksi uusi tulokas vaikuttaa olevan muutenkin aika rauhallinen kaiken kaikkiaan. Mutta, päivä kerrallaan, katotaan mitä huominen tuo tullessaan - saati ensi kuu kun isyysvapaat on käytetty.
 
Hei sanokaapa parhaat vinkit 2-vuotiaan ummetukseen. Ei oikein suostu juomaan tarpeeksi, mikä varmaan suuri syy ongelmaan. Pilli/itse mukista/nokkamuki kaikki kokeiltu ja mehua ei suostu juomaan. Maitoa juo, mutta se mainitaan vatsaa kovettavaksi aineeksi. Aamuin illoin syö puuroa, joka on tähän asti tehty maitoon. Syö sen hedelmäsoseen kanssa, mutta kieltäytyi luumusoseesta tän viikon alusta lähtien. Onko kokemusta? Pitkäaikaisia ratkaisuja kaivattais ja sellaisia, mitä saa ujutettua huomaamatta pojalle. Mitkä lääkkeet sopii käyttää kauemmin? Miten saa annettua 2-vuotiaalle? Mitkä ruoat kovettanut pahiten? Kuinka paha maito on? Onko lasten jugurtti hapanmaitotuote? Auttaako mallasuute ruoan seassa? Ym..kaikki vinkit tänne, kiitos!
 
Meillä on 2-vuotiaalla välillä tosi kovalla kakka. Varmaan syy on just siinä, että juo liian vähän. Mä annan levolacia/lactulosia aina tarvittaessa 10ml. Pehmittää äkkiä mahaa eikä tuu pelkoa sitä kakkaamista kohtaan. Vauvojen luumusosetta laitetaan usein aamupuuroon. Banaani on meillä varmaan selkein mahan kovettaja ruuista.
 
Päärynänhän kans sanotaan pehmentävän vatsaa. Meidän pojalla sillä ei kyllä oo niin selkeää vaikutusta kuin luumulla.
 
Mango ja kiivi ilmeisesti myös pehmentäis ulostetta. Meillä myös juominen niukkaa. Meillä jo normilasi käytössä, mutta oon nokkamukiin laittanut vettä, mitä saa juoda vapaasti missä haluaa ja se vähän lisänny juomista. Meillä menee tarvittaessa levolac ihan lusikalla annosteltunakin vaikkei maku ole mieluisa, mutta esim mehukeittoon voisi sotkea.

Lisään mustikat ja mansikat pehmentäjinä. Banaanin ja juuston sanotaan kovettavan.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on nyt tota lactulosia. En oo itse maistanut, joten en tiedä minkä verran maku eroaa Levolacista vai eroaako juurikaan, mutta meidän pojat tykkää niin paljon, että pyytävät aina välillä "kakkalääkettä", vaikkei ees tarvis. Meillä on pojilla ne Tupperwaren eläimen muotoiset juomapullot, joista mielellään juovat vettä. Oisko joku mieluinen juomapullo ratkaisu?
 
Edellä mainittujen lisäksi tulee mieleen rusinat! Meijän pojan suuri herkku, jota ei voida sen takia syödä usein, kun meillä ongelmana enemmän löysä kakka...
 
Olisin myös suositellut juomisongelmaan jotain juomapulloja. Se on meidän taaperon mielestä niin kiva juttu, että juo usein ihan muuten vaan.
 
Sama täällä! Ostin nyt uuden NUKin pullon kun ihmemuki piti antaa maitomukiksi (rupesi säätämään nokkamukin kanssa ihan liikaa) ja voi vitsit miten kova juttu toi pullo on! Välillä on takavarikoitava koko pullo ettei juo liikaa.
 
Takaisin
Top