Lokakuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vesta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jyväskylässä ainakin alakautta mahdollisuus ultrata, olin huojentunu että omalla kohdalla ei niin tarvinnu tehdä.

Eilen siis oli kolmas neuvola, uudella terveydenhoitajalla ja oli paljon parempi. Syke vauvalla oli sen 145-150 ja oma hemoglobiini oli noussu ruualla joten en tarviikkaan purkista rautaa. Painoo oli tullu reilu 700g per viikko joten tästälähtien jää herkut kauppaan. Tätä tahtia jos lihoon niin oon yli 20kg painavempi kun raskauden alussa ja yli 30kg painavempi ku sillonku olin itteni kanssa sujut...

Sisälläni taitaa kasvaa melkoinen potkunyrkkeilijä tai vaihtoehtoisesti heittää voltteja. Tuntuuko muilla jo liikkeet ja kuinka hyvin? Yksi ilta kuuntelin doblerilla ääniä ja dobleri sai vastaiskun.

Meidän neuvolassa pitää tehdä pissakoe, verenpaineenmittaus ja punnitus ite mutta ei se haittaa. Terveydenhoitajan kanssa ne käydään kuitenkin läpi. Itse käynnit ovat kestäneet yleensä tunnin. Aika perusteellista hoitoa.

Kyllä täälläki on semmonen potkunyrkkeilijä että ai että, tää mamma odottaa innolla sitä kun alkaa potkut sattumaan... välillä monottaa suoraan häpyluun yläpuolelle...

Joo meilläkin kestää tunnin noi ajat, tän uuden terkan kanssa eilen vaa juteltii ja ne sydänäänet kuunneltiin.

Täällä ei tunneta tai ainakaan tunnisteta liikkeitä vielä ollenkaan :( Ei myöskään mahan kasvua kummemmim havaittavista tai ainakaan sen pyöristymistä. Maanantaina rakenne ultra toivottavasti kaikki olis hyvin ! Dopplerilla kuulen kyllä ku pikkanen suhaa ympäriisä :D

Täällä potkitaan tai nyrkeillään tai jotain melskataan koko ajan kun paikallaan olen. :smiley-angry026 Hauskan tuntuista toistaiseksi :angel8 huomenna aamulla, Ohoh tai siis tänään neuvola. Ja raskaustodistus käteen niin pääsee tilaa äitiyspakkausta, jei! Saas nähdä miten kaveri liikkuu aamusta piiloon doplerilta taas :goodnight

Toisilla on kyllä ihan loppuun asti niin pieni maha, että ei siitä mahan kokoa tarvii ihmetellä. Nää on niin yksilöllisiä ja pienellä mahalla selviää tosi monesta fyysisestä vaivasta helpommalta!

Oota vaan kun se vauva on isompi ja painaa sun sisäelimiä ja kylkiluita... kyllä on helpompaa niillä joilla se lapsi että maha työntyy ulospäin :)

Äitiyspakkaus tilattu pari päivää sitten! En millääääään malta oottaa :happy090 ! Ite oon lomalla, niin liikkeet vähän vähentyny, varmaan ku aikalailla vaaka-tasossa menee päivät :rolleyes: eilen jo vähä säikähin ja kokeilin dopplerilla ääniä, ei tarvinu kauan sitä liikutella ku hän pari kertaa monotti suoraan mahaan, vähä niinku et täällä ollaan, lopeta panikointi! :laughing002

Taitaa olla sitten Ellinoora tosiaan yksilöllistä. Mun kaverilla oli tosi helppoa ja mahaa ei paljon näkynyt. Aattelin, että sen puuttuvat liitoskivut ym. liittyis mahan pienuuteen.Mulla puolestaan ihan valtava maha esikoisen kanssa ja ei tuntunut millään mahtuvan kaveri sisälle. Tietty tällaiseen 160-senttiseen kun ahtautuu nelikiloinen 54cm pitkä vauva, niin mites se sinne mahtuiskaan. :D

Mulle neuvolassa sanoivat, että raskaustodistus viedään työnantajalle, joka välittää tiedon Kelalle. Mä oon kyllä niiiiiiin pihalla näistä kuvioista. :)

Mun ainaki piti iha ite täyttää se 'hakemus' ja liittää raskaustodistus mukaan :D en tiä onko sit eri paikkakunnilla eri tapa vai mistä johtuu :)

Mullekkin sanottiin että hakemus netissä ja todistus postissa perässä :) tosin en töissä ookkaan

Hakemus netissä ja sinne voi skannata sen todistuksenki samalla jos skanneri kotua löytyy. :)

Meillä kyllä työnantaja haluaa nähdä raskaustodistuksen (ottaa kopion), mutta muuten pitää kela-hakemukset itse hoitaa. Työnantaja siis kyllä hoitaa itse sen osuuden missä hakee korvauksen maksamasta palkastaan. Eihän ne muut osuudet oikeastaan edes kuulu työnantajalle kuin siinä mielessä miten kauan olet töistä poissa...

Ja tosiaan raskaustodistusta tarvii hakiessa äitiysrahaa (+isyysvapailta maksettava korvaus), äitiysavustusta (=140€ tai äippäpakkaus), lapsilisää (kela tekee "lopullisen" päätöksen saatuaan synnäriltä/ maistraatista tiedon syntymästä) ja vanhempainrahaa (voi siis hakea jo nyt, mutta taitaa jälkitarkistustodistus oikeastaan olla tätä varten).

Kauhee viidakko! Mulla on neuvolaterkka 16.6 ja saan sieltä sen todistuksen eli sen jälkeen voi laittaa tuulemaan tämän asian kanssa.

Ehkä piipahdan kelan sivuilla pänttäämässä näitä juttuja etukäteen..

Mä sain sen todistuksen tiistaina mutta hakemuksen voin tehdä aikasintaan 7päivä, kun oon ollu oliks se 154 päivää raskaana :D tekis niin mieli tilata äitiyspakkaus niin pääsis hypistelemään niitä vaatteita :)

^ meillä ei edes saa todistusta etukäteen, eli terkka allekirjoittaa sen kun 22 rv:a täynnä. Jos olet jo saanut raskaustodistuksen, niin voit kyllä mun mielestä hakeakin jo tuet. :)

Niin.. mä menin tuossa lääkärihommassa kai ihan omasta syystä metsään. Tai ainakin ojasta allikkoon. Oma lääkärini olisi ollut sama, joka mulla oli ollessani teini ja mä inhosin sitä eukkoa. Asiat tietenkin muuttuu ja olenhan minäkin tästä aikuistunut mutta en halunnut mennä samalle lääkärille, joka on tiuski mulle ylipainosta monta vuotta. Valitsemani vaihtoehto oli sitten se hieman huonoa suomea puhuva nainen, jota kyllä ymmärsin täydellisesti, mutta joka ei tuntunut ymmärtävän minua ollenkaan. Unohdan aina, että huonommin kieltä osaavien kanssa tulisi aina sanoa asiat juuri niin kuin ne ovat eikä vitsailla yhtään mistään, ettei tule väärinkäsityksiä. Esimerkkikeskustelu:
"Olet kaunu ultrassa ja kaiki kunnossa ja testit on otetu ja huva"
"Miltäs se sokeri näytti?"
"Kulla sina sihen viela paaset"
"Eiku mä olin jo. Millaiset tulokset oli"
"Ai anna ma etsin.... (selailuaselailua)joo olet kaunut" ja asia oli sitten loppuun käsitelty.

Ensi viikon perjantaina on kelakäynti. Sitten pitäis jo pikkuhiljaa tietää, että missä vaiheessa aloitan äitiyslomailun. Pikkukaveri heittää jotain outoja kuperkeikkoja vaan. Mitään selkeetä potkua en oo saanu paitsi rakkoani vasten. Ja ne tuntuu todella inhottavilta.

Pauveli: se terkka sano mulle et ei ennen sitä :o noo ei sen väliä.
Joo potkut on tosi ihania toho häpyluun yläpuolelle... vähä alkaa tuntumaan jo ilkeeltä

Takaisin