Lokakuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vesta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ensimmäinen ja toivottavasti ainut lapsi tulossa ja viikkoja on nyt 18+4. LA on 16.10
Neuvolalääkärin kanssa katseltiin viikko sitten, miten pikkukaveri heilutteli varpaita ja toinen rakenneultra on sitten parin viikon päästä. Kysytään kyllä sukupuolta jos vaikka sattuisi näkymään. Molemmat nimivaihtoehdot on päätetty jo aikaa sitten, ettei semmosta enää sitten myöhemmin tarvitse ajatella. Pahoinvoinnista en ole kärsinyt, tupakointia en ihan kokonaan ole kyennyt lopettamaan mutta olen vähentänyt 20 savukkeesta kahteen päivässä. Paino on noussut alle kilon, mikä on tosi hyvä juttu, sillä olen jo alkujaankin erittäin ylipainoinen. Ei ollut tarkoitus hankkiutua raskaaksi kun tohtorikin oli sanonut että parempi kun ette harkitse kun olisi sitten niin suuret riskit. Raskautta todettaessa sama tohtori sanoi, että kunhan et liho paljon niin ei tämä sinua tapa.

Tällä hetkellä tilanne on se, että mihinkään ei satu, mikään ei okseta, työunivormu mahtuu vielä päälle, mitään liikkeitä en ole huomioinut. Isäntä on innoissaan ja on alusta lähtien höpötellyt mun mahalleni. Parasta on kasvaneet tissit aka mammamelonit.

Onnea kaikille odottajille! Täällä ensimmäistä lasta odotan minä -90 ja mies -84, tällä hetkellä menossa rv 17+1. Nyt uskaltaa jo pikku hiljaa iloita näin vuoden yrittämisen jälkeen. Neuvolassa ja ekassa ultrassa kaikki hienosti. Laskettu aika on 26.10. 5 kiloa olen laihtunut, vaikka en oksentanut kuin muutaman kerran. Syön muutaman tunnin välein pieniä annoksia. Karkit, sipsit yms. muut herkut ällöttää.. Hedelmät ja perus ruoka maistuu pieninä annoksina. Pikku hiljaa alkaa saamaan painoa jo takaisin päin. Tuntuu vain että pikkuisella on niin kiire kasvaa, että itse kuihtuu rusinaksi :D Masu alkaa näkyä selvästi ja liikkeitä olen tuntenut jo parin viikon ajan. Olen ruumiinrakenteeltani aika hoikka ja vauva on hyvin "edessä" ja kohtu on eteenpäin kallistunut näin ollen masu näkyikin hyvin aikaisessa vaiheessa. Innolla odotetaan miehen kanssa mitä syksy tuo tullessaan, turvallisin ja luottavaisin mielin, välillä jännittää ja pyörii miljoona asiaa päässä, mutta se kuuluneekin asiaan. Perusasiat ja puitteet on kunnossa pientä odotettua tuhisijaa varten. <3

Kun mulla loppui pahoinvointi, mulle tuli myös vaihe, kun kaikki herkut(suolaset/makeet) ällötti todella paljon. Viikolla 19-20 alkoi herkutkin taas maistua, mutta hyvin pysynyt niiden nauttiminen kontrollissa. :) Jäätelö ja salmiakki maistuis eniten. :D

Voi kunpa mullakin olis tullut ällötys nameja ja sipsejä kohtaan!!! Mut turha toivo... ;)

Minä entinen suklaa/jäätelö/sipsi -syöppö totesin positiivisen raskaustestin jälkeen, että kaikki ne ällöttää. Sen sijaan olen kehittänyt fiksaation miniluumutomaatteihin ja kurkkuun. Jääköhän tämä pysyväksi aivovammaksi?
Tänään posti toi doblerin ja pystyi tsekkaamaan sydänäänet. Olo on ollut lievästi sanottuna vainoharhainen koska olo on ollut niin huono. 19+2 menossa ja tuntuu maailmanlopulta nämä 10 tunnin työpäivät supistuksien ja iskiaksen kanssa. Huomenna lekuriin.
Olenko mä ainut, joka on näin romuna?

Miulla on myös himo salmiakkiin tullu raskauden myötä. Ihmettelin ennen plussaa ku oli pakko saada salmiakkii mut nyt myöhemmin olen sen arvioinu johtuvan raskaudesta. En ole ikinä ennen ollu salmiakin ystävä enkä muutenkaan makean, mut sipsit....niistä ku pääsis eroon...
Mie en supistuksia ole havainnu, mut olen huomannu et jos nostelen paljo ni tulee huono olo. Iskias vaivaa täälläkin, mut se nyt on vaivannu jo ennen raskautta.
Miulla menos nyt 20+2.

Onko muita kenellä ei vielä vatsa ole pyöristynyt "raskausvatsaksi" ? :o Oon oottanu sitä ihanaa vatsaa jo 17+4 viikkoa eikä näy muuta kuin kaksi makkaraa toinen navan yläpuolella ja toinen alapuolella.. oon ottanu tästä nyt jonku hirveen ressin aiheen eikä sitä helpota se, että kaikki kyselee joko on vatsa kasvanu? Ai eihän susta ees nää et oo raskaana? Ymsymsyms... Nyt kun en töissäkään ole on mulla aikaa miettiä ja ressata sitte vaikka mitä. Vaikka pääasiana tietty et rääpäleellä olis kaikki hyvin <3

Snipu, miksi mä muistelen nähneeni kuvan sun sievästi pyöristyneestä masusta jo viikkoja (?) sitten! :) Ehkä sulla on kohtu kallistunut taakse päin ja siksi maha kasvaa hitaammin? Mulla masun koko vaihtelee päivän ja vuorokaudenajan mukaan, välillä se on vauvamahan näköinen ja välillä, etenkin kun sitä tarkastelee ilman paitaa, se näyttää pizzamaratonin jälkeiseltä epäkiinteältä taikinamöykyltä. :hungover: :grin

Hei vinkki tuohon iskiais vaivaan, Hoidattakaa nyt mahdollisimman nopeasti taitavalla kiropraktikolla, jäsenkorjaajalla tai hierojalla vaivanne ennen kuin masu alkaa kasvaa vauhdilla. Elkää turhaan joutuko hakemaan saikkua, piikkejä yms. koska paikkallankin olo saattaa vain pahentaa asiaa. Itselläni on vakkari kiropraktikko jonka luona käyn joka toinen kuukausi niin saadaan paikat taas kuosiin. Raskaus muuttaa paljon kehon ryhtiä yms asentoa joten yleensä nämä vaivat johtuu siitä, venytteleminen voi auttaa ja samoin jos pyytää ensi hätään miestä hieromaan alaselkää ja peppujen sivua :D Näin mina olen pärjännyt ja tiedän mitä selkäkipu voi pahimmillaan olla ilman raskauttakin.. :/

I Juu täytyy jotain tehdä. Töiden takia (kuljetusala) joudun pahimmillaan istumaan neljä tuntia putkeen eikä se todellakaan ainakaan auta tuohon vaivaan.
Venyttely ja hieronta on tähän mennessä auttanut. Mies saisi mun puolesta lukea itsensä hierojaksi. Niin ja kokiksi. Ei se siivoojakaan hullumpi olisi. :-)

Mä olen muutaan kerran onnistunut saamaan iskiasvaivan pois ihan sillä, että etsin pakarastani sen kohda, missä kipu oli pahimmillaan, lähti säteilemään, näytin kohdan siipalleni ja käskin painaa kyynärpäällä niin paljon kuin pystyi (ja mun kipukynnys kesti). Sattui ihan älyttömästi, mutta auttoi nopeasti vaivaan.

Pitää toki mainita, että mulla ei iskias ole vielä koskaa ollut "kroonistunut" eikä ihan superpaha. Eli voipi olla, ettei tuo vaiva auta läheskään kaikkia, mutta voi olla kokeilun arvoinen.

Vesta, toi sun kuvaus vatsan ulkomuodon muutoksista oli tosi kuvaava! Täällä ihan sama.:D
Ei ole selkeetä vauvamasua vielä täälläkään (20+3). Ihan hivenen on ehkä tuolta alhaalta lähteny nyt viime päivinä kasvaa /enää ei laihistamalla häviä.:) pikku hiljaa hyvä tulee..^^

Miulla on tutkittu ja lääkitty, mut muuta ei olekaan tehty ja nyt työttömänä ei ole varaakaan yksityiseen ja julkisen puolen nyt tietää... liikunta auttaa parhaiten kun kipu onneksi pysynyt lievänä.

Nii ja mun mies kans hiero ku pyysin. Ite aikoinaan otin koiran pallon pakaran alle auton penkille jos tiesin et pitää istua paljo autossa ja iskias kipee.

Vesta, joo oli viikoilta 14-15 kuva tuolla salaisten puolella, mutta nähtävästi oli pelkkää turvotusta kun enää ei sitäkään vähää :D kyllä tuolla alhaalla pieni kumpu näkyy omiin silmiin mikä ei lähde laihistamalla, mut ois kiva välillä istua niin ettei tarvis miettiä miltä ne makkarat nyt näyttää :D ja kun tuntuu, että kaikkialla aina on vaan niitä ihanan pyöreitä masu kuvia yms.. noh ymmärrän ettei kukaa halua niitä makkaroita kuvatakkaan mutta... Ehkä se sieltä tulee ajallaan! :D oon vaan niin malttamaton sekä sellanen stressaaja, että huhhuh.

Et istu Snipu siinä stressiveneessä yksin! :hilarious: Kuvakulmalla saa hirmu paljon aikaiseksi, ei kannata suoraan verrata omaa pötsiä muihin. Mä voin kertoa, että vaikka oonkin pieni ja hoikka, mulla ei oo vatsalihaksia, joten pystyn pullistamaan tän mahan ihan hullun isoksi ja pyöreeksi, yleensä vaan syömällä hyvin. Aamuisin todellisuus näkyy parhaiten kun makaan selälläni ja ylävatsa on litteä. Kohtu pullottaa alavatsalla mun silmiin tosi selkeesti, mutta pienempänä kuin mitä päivän mittaan masu varmasti ulkopuolisen silmiin näyttää. Sellainen ihana mainoskuvien pinkeä, pyöreä ja kiinteä vauvamaha kelpais kyllä tän taikinan tilalle!

Kyllä se vauvamasu sieltä ajan kanssa tulee, todennäkösesti kirotaan vielä koko porukka täällä sitä kun se on liian iso ja tukala ja haluttais jo eroon siitä :grin

Olen käynyt muutama vuosi sitten selkä- ja iskiasvaivojen takia erikoislääkärillä Helsingissä ja hän nimenomaan painotti, että takareisien ja pakaroiden venyttely on äärimmäisen tärkeää, koska niiden lihaksien kireys saa koko selän kipeytymään. Lisäksi käski hieroa juuri pakaroiden sivuilta niitä sairaan kipeitä kohtia, koska sieltä se kaikki saa alkunsa. Meilläkin mies hieroo noita kipeitä pisteitä ja itse puren hammasta kyyneleet silmissä. Mutta koska se auttaa, suostun siihen.

Hierojana neuvoisin myös venyttelemään lonkan koukistajia! Ne unohtuu yleensä kokonaan vaikka ne on vastapari pakaralihaksille. Niiden kireys myös aiheuttaa painetta alaselkään ja vaikuttaa koko lonkan alueen toimintaan. Huomaan että venyttelytarve kyllä lisääntyy,mutta jo nyt jotkut liikkeet alkaa tuottaan hankaluuksia. Maha tulee tielle

Muistakaas naiset myös että hermoratahieronta, johon se issias kuuluu, niin sitä ei tehdä raskaana oleville. En tiiä mikä siinä on, kannattaa kysyä hermoratahierojalta saako issiasta raskaana ollessa hieroo vai ei :) Liikunta, vaikka se sattuukin, auttaa ja venyttely niin kauan ku ei oo maha edessä :)

Mulla ois tätä mahaa kyllä antaa teillekkin! Eikä kannata ressata, kyllä se tulee. Tai no, toisille ei tuu ollenkaan. Niin moni asia vaikuttaa, mihin päin kohtu, missä istukka, kuinka pitkä odottaja on jne

Issias oire on yleensä lihaskireyden aiheuttamaa ja sikäli ei oo mitään vaaraa hieroa. Ihan loppuraskaudesta alaselässä on pakaroiden yläosassa sellasia vyöhyke pisteitä joita ei kannata hieroa koska saattaa provosoida supistuksia. Niitä voidaan hieroo jos halutaan käynnistää synnytys.

Takaisin