Liikunta & ruokavalio

Itteä syö ihan hirveesti kun ei pysty liikkumaan samalla tavalla kun on tottunu. Oon pelannu jalkapalloo monta vuotta, mut viime kesänä satutin nilkan siinä. Magneettikuvissa löyty luumustelma ja nyt on kaikki hyppelyt ja juoksut kiellettyjä niin pitkää ennenkun jalka on kivuton. Kävelylenkkejä yrittäny tehä pari kertaa viikossa, jonka jälkeinen ilta on kyl järkkyä pakotusta.
Salilla on pystyny tekemään lähes kaikkee mitä tähänkin asti, osa pienemmällä painolla kun ennen..
 
Jes täälläkin pikkuhiljaa päästy taas pahoinvoinneilta liikunnan pariin :) oon käynyt pari kertaa salilla ja vesijuoksemassa. Eveliina6 mullakin alkanu päätä hajottaa kun normisti liikkuu aika säännöllisesti ja pahoinvointi esti yli kuukauden tekemästä mitään fyysistä.
 
Käytiin miehen kanssa lenkillä. Mä olen oksentanut 10vkoa, enkä ole juurikaan persettäni sohvasta nostanut. Kunto huonontunut tosi paljon, töpöttelin miehen perässä kuin pieni pullea lapsi ja itkin koko 8km :D Ne on ne hormonit...
 
Se on liian kova ja kapea, varsinkin kun en omista pyöräilyhousuja. On joo tylsää, kun spinning ois muuten tosi jees! Leveesatulaisella kuntopyörällä ei ollut mitään ongelmaa.
Harmi. :sad001 Mullakaan ei oo pyöräilyhousuja, mut se satula ei oo missään vaiheessa tuntunut pahalta ilmankaan. Auttaiskohan, jos hommaisit pyöräilyhousut? Tyhmää, jos joudut luopumaan mieluisasta harrastuksesta jo tässä vaiheessa satulan vuoksi.
 
Harmi. :sad001 Mullakaan ei oo pyöräilyhousuja, mut se satula ei oo missään vaiheessa tuntunut pahalta ilmankaan. Auttaiskohan, jos hommaisit pyöräilyhousut? Tyhmää, jos joudut luopumaan mieluisasta harrastuksesta jo tässä vaiheessa satulan vuoksi.

Vois ehkä kokeilla pyöräilyhousuja. Tosiaan tuli ihan jäätävät kivut sen satulan takia ja olis tehnyt mieli vetää seisaaltaan koko tunnin! Aikasemminkin toi satula on tuntunut jokseenkin epämukavalta, mut tollasta kipua ei oo ollut koskaan ennen. Toinen vaihtoehto on tietysti pistää omat musat korviin ja polkea salilla :)
 
Sanokaapa mitä lähen tänään salille tekemään. Selkä kaipais reenit pakottaa iskiakseen niin julmetusti selällään ollessa. Rv 11+1 ja yli kuukausi edellisestä salikäynnistä. Mikää himo urheilija en ole. Bodycombat... siinä kai liikaa hyppimistä ja ne vatsa reenit on huono juttu... sit ihan salin puolella tykänny tehä jalkaprässillä, kyykkyjä tangolla, ja sit onkohan takapuoli nimeltään eli rintakehällä nojataan tukeen ja sit työnnetään sellasta levyä taakse päin... Voisko tota jalkaprässillä vaikka ihan kevyellä esim. 40 kg kokeilla sen 70 kg sijaan. ...
 
Sanokaapa mitä lähen tänään salille tekemään. Selkä kaipais reenit pakottaa iskiakseen niin julmetusti selällään ollessa. Rv 11+1 ja yli kuukausi edellisestä salikäynnistä. Mikää himo urheilija en ole. Bodycombat... siinä kai liikaa hyppimistä ja ne vatsa reenit on huono juttu... sit ihan salin puolella tykänny tehä jalkaprässillä, kyykkyjä tangolla, ja sit onkohan takapuoli nimeltään eli rintakehällä nojataan tukeen ja sit työnnetään sellasta levyä taakse päin... Voisko tota jalkaprässillä vaikka ihan kevyellä esim. 40 kg kokeilla sen 70 kg sijaan. ...

Tee niitä kyykkyjä (kunhan huolehdit, että selkä pysyy suorana, eli vatsalihakset tiukkana). Kokeile lisäks jalkaprässiä eri asennoilla - jalat ihan yhdessä, tosi leveellä, kantapäät yhdessä (sellanen akuankka-asento :D ). Huomaat miten ne ottaa ihan eri kohtiin eikä tarvi paljoo painoo :) Sit reiden ojennukset ihan koneessa on kans hyvä.
 
Niin ja vatsoja saa vielä tehdä. Ehkei niitä suoria kannata, kun ei siitä oikeen oo enää hyötyä, mutta syviä vatsoja (lankku esim) ja vinoja (taljassa tai kumilla "halonhakkausliike"). Niitä on tosi tärkee vahvistaa läpi raskauden.
 
Jos salilla on jumppapallo niin kyykyt kannattaa tehdä se jumppapallo selän ja seinän välissä. Estää menemästä liian alas ja toisaalta pakottaa pitämään vatsan tiukkana ja paketin kasassa.

Mä voin vaan toivoa,et pääsen tekee mun raskausajan saliohjelmaa vielä kun taas kun vuotaa niin ei saa tehdä mitään arkiaskaretta raskaampaa..
 
Merivesiväri: löytyykö ohjeet tohon halonhakkaus liikkeeseen googlesta... termistö vierasta ja monet esim taljalla en oo tehny kuin mikähän lie... sellasella leveällä otteella tuon sen kapulan tohon rintakehälle ylhäältä alas ja siinä istutaan sellasella penkillä. :D

Muoks. Löysinkin jo. Vaikuttaa kivalle liikkeelle. :D täytynee hakee kaupasta uus kuminauha ja kokeilla kotona sitä ensin ja sit siellä taljalla myös :D

Mut jätin jalkaprässin. Tein reiden ojennukset ja koukistukset laitteessa. Sit kyykkyjä tangon kans tein niin että varmaan sain jalat kipeäksi. Kyllä yritin olla huolellinen noitten asentojen kans ja sit ku mulla ollu sellasta huono olo taipumusta että taju meinaa lähteä ku sarjat oon tehny loppuun ni nyt ei tullu sitä. Pidin pidempiä taukoja ja esim. Selkä laitteessa en varsinaisesti tehny selkä liikettä alusta loppuun vaan pidin liikeradan niin pienenä ettei mahaan voinut tulla painetta ja että sain vaan Alaselkä lihakset lämpimiks. Kylläpä helpotti selkää kummasti. :D ihanaa tuolla on käydä. Jospa siellä mahdollisimman pitkään pystyis käymään. :D pitänee ehkä tuo jumppa pallo ostaa kotiin ku katoin ettei siellä ollu kunnon seinä tilaa käydä tekee seinää vasten. Pitänee kokeilla kotona tuota lankkua vetääkö koko vatsan kramppiin vai antaako tehdä :D

Noista nelinkontin selkäliikkeistä en tunnu saavan varsinaista hyötyä... tuntuu ettei liike käy kuin pakaraan ja ranteisiin... :D
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä että löysit, lucky :) Mulla laskee verenpaineet tosi herkästi reenissä, ja siks meinaa mennä taju. On mennykin muutaman kerran - oon vähän periks antamaton välillä... Mut salmiakki ennen treeniä auttaa.

Ei noista kontillaan tehtävistä liikkeistä ookaan mitään iloa. Kyllä selkää melkein pitää tehdä ylä- ja alataljalla ja souduilla. Alaselän ojennus myös ihan hyvä liike, mut en ehkä lähtis tekeen sitä, koska se kuitenkin herkästi puristaa alavatsaa.
 
Koalatiara: Miten voi mennä "liian alas" kyykätessä? Mun asiakkailla (ja mulla itelläni myös väsyessä) on lähinnä ongelma, ettei mennä tarpeeks alas. Kyykkyhän on kunnollinen vasta, kun pohkeet koskettaa takareisiä. Harvoilla liikkuvuus tosin riittää sinne asti, ja etenkin sieltä puhtaasti ylös tulemiseen. Mutta siihen pitäisi pyrkiä.

Jumppapallokyykky on anyway loistava. Mut mun kokemuksen mukaan se nimenomaan helpottaa alas menemistä :wink
 
Mä siis viittaan liian alas menemisellä sitä,et siel alhaalla on peffa niin alhaalla ettei reidet enää ees tee hommia vaan lepää siel ala-asennossa. Tavallaan se tuntuma häviää (osaaN taas hyvin selittää).
 
Noita kyykky-koulukuntia on kyllä monia, mut mun mielestä ei voi sanoa, että kyykky on kunnollinen vasta kun pohkeet koskettaa takareisiä. Pakaroita ja reisilihaksia ainakin jos haluaa kehittää, niin 90-kulma kyllä riittää ihan mainiosti. Tietysti jos painonnostoa pelkästään harrastaa niin sit asia on eri, sillon kai tapaavat kyykätä lähes lattiaan asti.
 
Muokattu viimeksi:
Nii sehän on sitten syväkyykky ja on tosiaan paljon eri tapoja kyykätä. Ei vain yhtä oikeaa tapaa :) Ite oon lähinnä kyykänny 90 asteen kulmaan kunnes mulle neuvottiin syväkyykky. Lopputuloksena 3 kerran kyykkäämisen jälkeen polvet alko oireilee pahasti. Nyt on sit pidetty kyykkäämisestä piiiitkäää tauko ja enää ei satu portaissa polviin. Joten ei se syväkyykky vaan sovi ihan kaikille :D Mulla ei oo siis aiemmin ollu mitää polviongelmia vaikka treenannu paljon.
 
Joo, joillekuille syväkyykky ei sovi, mut useimmiten oon saanu sen asiakkailla sujumaan, kun ovat oppineet hallitsemaan polvien asennon, painoa ei oo ollu liikaa, keskivartalo on ollu kontrollissa jne. Eihän ne reidet ala-asennossa lepää (paitsi jos päästää paineet pois), vaan ovat äärimmilleen venytetyt. Venytys - supistushan joka liikkeessä on ideana :) Ja mitä suurempi liikelaajuus, sen parempi. En silti tarkota, etteikö kyykky ois tehokas liike vajaammallakin liikeradalla. Ite teen joskus ihan pelkkiä irrotuksia (eli tanko nousee muutaman kymmenen senttiä ja sit lasken takas telineeseen, reidet tekee silti töitä), tekee hyvää hermotukselle.
 
Kävin urheiluhierojalla. Mitenhän tion mahallaan olon kanssa, olin osan ajasta ja sit hierottii pakarat jo kyljellään. Oonko voinu mahallaan maatessani aiheuttaa jotain hallaa pienelle ku ny on vähä taas niitä kasvukipujen tuntusia nipistelyjä tuntunu sen jälkeen. Enää en kyl mahallaan voi maata siellä ku jatkossa käyn.... onko muut käyny näillä viikoilla 13+ hieronnassa ja olleet mahallaan?
 
Pinkkis en usko että olet mitään vahinkoa pienelle aiheuttanut :)

Mä kävin tänään uimassa. Vitsi että oli mukavaa. En oo aikoihin käynyt ja nyt tän alkuraskauden aikana on kaikki liikunta jäänyt pois, niin tästä uimisesta ei tullut yhtään huino olo :)
Täytyy ehkä alkaa käymään ihan säännöllisesti.
 
Mä käyn kerran kuussa urheiluhierojalla. Viimeeks olin about 11+1 ja ihan hyvin pystyi olee mahallaan. Seuraavalla kerralla on 15+4 ja eiköhän sillonki viel mee mahallaan. Uskon että hieroja osaa sanoa millon pitää olla kyljellään ja selällään vaan :) Kyl se vauva vielä mahtuu siellä olemaan vaikka ois mahallaan.
 
Takaisin
Top