Liikunta & ruokavalio

Kiitos vastauksesta sportmom! :) näin itsekin vähän veikkaisin. Neuvolasta tietenkin vois asiaa vielä kysyä, mutta sieltä ei saa kun niin ympäripyöreitä vastauksia että taitaa olla ihan yhtä tyhjän kanssa..
 
Luin ennen plussaa jo yhden kirjan raskausajan treenaamisesta ja ruokavaliosta yms niin sen perusteella ainakin on ihan ok tuo palkkarin käyttö :) oon ottanut kyl itse ihan normaalisti :)
 
Mä olen ennen raskautta käynyt jumpassa ja tehnyt raskasta salitreeniä vapailla painoilla, paitsi nyt syksyllä on ollut vähän hiljaisempaa sen asian suhteen kun olen urakalla sairastellut. Googlettelin raskausajan salitreenistä ja jäin nyt itse vähän siihen luuloon, etten saa tehdä enää oikein mitään tästä aikaisemmasta treenistä :confused004

Mutta ehkä mennään kuitenkin omaa kehoa kuunnellen ja jos ei pysty niin sit ei pysty ja treenit jatkuu sitten joskus ens syksynä..

Jos tämä menee samalla kaavalla kun esikoisen odotus, niin olen vuodepotilaana raskauden puolesta välistä loppuun supistuksien takia eikä tartte sitten tätä liikuntaa ajatellakaan
 
Ruokavaliossa edelleen monipuolisuus mukana. Säännöllisyyttä yritän lisätä, ettei sen puolesta iske väsymys/huono olo. Raskausajan vitamiiniyms.valmisteen käytön aloitin viime viikolla. Sitä ennen olin syönyt jo foolihappoa ja muita erillisinä.

Oma liikunta on viime vuosina jäänyt melko vähälle, oikeastaan arkiliikunnaksi. Nyt olen lisännyt kävelyä. Useammin ihan vain kävelylle omaa päätä tuulettamaan ja ajatteluun katkaisua. Myös arkiliikuntaa olen lisännyt. Bussiin menen pari pysäkkiä myöhemmin ja muutenkin siirtymiä yritän kulkea jalan, jos matka ja aikataulu sallivat.

Millaisia kokemuksia teillä on vesijumpasta/uinnista raskausaikana?
Tekisi mieli aloittaa pitkän tauon jälkeen.
 
Mä kävin viime vuonna vesijumpassa ja se oli kyllä ihan mahtavaa raskaana, ihan kaikkea ei voinu tehä jos oli jotain suorille vatsalihaksille mutta muuten oli mukavaa. Muutenki ois voinu vaan lillua vedessä koko ajan :D
 
Ai vitsi alkoi houkutella toi vesijumppa myös! Täytyykin selvittää kaupungin vesijumppa tarjonta :)
 
Mulle tulee päivisin hyötyliikuntaa työnpuolesta aika paljon, kävelyä edes takas. Talvisin tykkään käydä laskettelemassa ja lumilautailemassa, nyt kyl jää tämä talvi väliin, jos kaikki menee hyvin.

Ruokavaliota muutin kesällä, kevyttä ruokaa luonaaksi ja päivälliseksi lämmintä ruokaa. Vitamiineja söin ennen yritystä ja yrityksen alettua vaihdoin raskausajan vitamiineihin. Kalsium+D3 tabletteja aloin syödä kun maito jäi vähemmälle laktoosittoman ruokavalion takia ja laktoosittomasta maidosta en ole ikinä pitänyt. Nyt olen yrittänyt lisätä pieniä välipaloja kuten mandariineja.
 
Mä oon molemmissa edellisissä raskauksissa tehnyt sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu, poislukien lajit, joissa on riski saada osumaa mahan alueelle. Ne oon jättänyt pois viimeistään viikolla 12 ja niin nytkin. Lumilautailu saa siis muitakin jäädä tältä talvelta. Mäkin pelaan salibandya ja ajattelin, että menisin vielä ennen joulua olevaan turnaukseen 10+2, mutta ensi vuoden puolella olevat pelit jätän väliin.

Treeneissä varmaan käyn höntsäämässä niin pitkään kun hyvältä tuntuu, kun joukkuekaverit tietää ja pystyy välttämään kontaktia. Esikoisen kanssa kävin vikan kerran treeneissä kolme kuukautta ennen synnytystä ja salilla viikkoa ennen. Tokan kanssa ei pystynyt ihan yhtä pitkään, saa nähdä miten nyt menee. :)

Mukava kuulla että siellä on toinenkin joka pelaa salibandyä, itellläki ollu myös tässä mietinnässä mensinkö vielä joulukuussa olevaan turnaukseen kun silloin itsekkin siinä 10 viikon paikkeilla. Ehkä sitä itekkin uskaltaa silloin vielä mennä peliin mukaan.

Reeneissä itekki ajattelin tosiaan käydä niin pitkälle kun vain pystyy, kattoen vähän mitä treenataan niin tarvittaessa sitte osan jätän tekemättä.
 
Olen treenaillut salilla jo useamman vuoden, ja edellisen raskauden aikana kävin niin kauan kun jaksoin(ehkä 7kk?), ja tytön ollessa 5kk aloitin uudelleen. Nyt on pian vuosi takana 2-3 kertaa viikossa treenaillen(kesällä useamminkin kun häät olivat elokuussa), ja näin aion jatkaa niin kauan kun hyvältä tuntuu. Nyt olisi tarkoitus päästä pienemmällä painonnousulla raskauden loppuun. Edellis kerralla painoa "tuli" jopa 15kg, jotka lähteneet ja laihdutettu pois. Kesällä painoin 60kg (olen 165cm), mutta jostain niitä kiloja on taas päässyt kertymään pari kolme.... :D

Ruokavalio pysyy monipuolisena ja syöminen säännöllisenä, kun olen kotona tuon taaperon kanssa.
 
Onkos kellään aikaisemmin synnyttäneellä kokemusta äitiysjoogasta? Tai onko kukaan ajatellut semmoseen mennä? Siihen voi mennä 3. raskauskuukauden jälkeen.

Itsellä ei aikaisempaa kokemusta ole, eikä joogasta muutenkaan, mutta nyt katselin että tuossa alkuvuodesta ja keväällä olis ainakin täällä Tampereella päin tarjolla. Pilateksessa olen käynyt tässä syksyllä, mutta lopetin sen nyt kun en kuitenkaan voi kaikkea tehdä ja aika kalliskin kun se oli.

Eli jos nyt kaikki menee suunnitellusti ja vointi pysyisi hyvänä niin ajattelin testata tuota joogaa.
 
Minä kävin mammajoogassa ja suosittelen sitä kaikille lämpimästi. Mua kuvaa parhaiten sanat notkee kuin näkkileipä, ja ketterä kuin kirjahylly, ja silti voin kertoa nauttineeni joogasta! Keskityimme hatha-joogaan (hengitysten aikana liikkeet) ja synnytyskipujen kestämiseen erilaisten liikkeiden ja ommmm äänten avulla (itsehän en koskaan "päässyt" testaamaan tätä käytännössä, kun päättivät tehdä sektion).
 
Minä kävin esikoista odottaessa äitiysjoogassa ja se oli aivan ihanaa! :) Aoin nytkin käydä, mutta sitä suositellaan kai tokasta raskauskolmannesta eteenpäin? Mun vointi on kyllä ollut nyt niin mainio, että ajattelin kysellä voiko sinne tulla ihan alkuraskautunutkin. Meidän joogassa käytiin läpi myös kaikenlaisia harjoitteita mistä on apua synnytyksessä, kivunhallintaa, hengitystä yms. Olen joogaillut ennen raskauttakin ja mieli tekisi mennä taas tunnille, mutta kaikkia liikkeitä ei suositella tekevän raskauden aikana, niin täytyy ottaa selville kannattaako..
 
Täytyy siis mennä testaamaan toi jooga keväällä! :happy:

Mites muut, ootteko muuttaneet ruokavaliota raskautumisen vuoksi? En siis tarkoita nyt niitä vältettäviä ruokia vaan muuten? Minusta kun tuntuu siltä, että pitäis varmaan keventää vähän ruokavaliota, tai nyt on jotenkin ehkä tuon justiinsa päättyneen flunssankin takia mennyt syömiset aivan överiksi! Mikään ns terveellinen ei oikein maistu, voisin syödä vaan jotain roskaruokaa ja kiinalaista kokoajan, mutta se nyt ei oikein käy kun on justiinsa saanu muutenkin itsensä kuntoon ja painoa pois.. :wink
 
Täällä pahoinvointi pakottanut tosi kevyelle linjalle. Menee vaan hedelmät, keitot ja vähän leipää, muista ei puhettakaan. Ei oo kyllä päässy treenaamaankaan ollenkaan, kävelylenkin aikanaki tuntuu että oksennus alkaa lentää....
 
Minä kokeilin viime raskaudessa kerran kotona mammajoogaa youtube videoiden avulla (ja niitähän löytyy), seuraavana aamuna lähdin synnyttämään. Sattumaa kenties, mutta jätän sen vasta viimeiselle kuukaudelle varmuuden vuoksi :D
 
Mää oon keventänyt omaa syömistä jo muutama kuukausi sitten.
Syön töissä jotain salaattia ja hedelmiä. Kotona sit lämmin ruoka.
Tulee helposti syötyä töissä kaikki päivän terveelliset ruuat ku ei ota muuta mukaan :)

Vitamiineista syön erikseen foolihappoa, d vitamiinia ja omega 3.
Foolihappoa oon syönyt keväästä asti ja jätän sen pois ku tuo purkki loppuu varmaan vuoden lopussa.

Liikunta on jäänyt aika vähälle.
Uiminen ja mammajooga ois ihania. Täytyy kattoo jos sitä jostain repis aikaa että pääsis käymään :)
 
Täällä syön deetä, foolihappoa ja ceetä purkista. Herkästi alkaa vatsaa pakottaa reipas kävelylenkki, mjtta voi johtua endometrioosistania. Maanantaina kokeilen kestääkö boogie woogie harrastustani tämä olo. Viikko ennen plussaa heikotti kovasti harkoissa ja plussapäivänä jätin menemättä menkkamaisten kioujen takia.. lepäilen ja liikun kun voin :)
 
Syön purkista monivitamiinin ja b vitamiinin + välillä lisäks d-vitskua.. Pitäis yrittää syyä terveellisemmin, esikon raskausaikana tuli painoa 25kg ja 10 niistä on vielä jälellä, et ei passais paljoo lihoa :/
 
Miulla on ollut melko perusruokavalio aina. Kun päätettiin, että jos lapsi on tullakseen hän saa tulla, niin kiinnitin monipuolisuuteen ja laatuun enemmän huomiota (mm. kokojyväviljatuotteita, laajemmalla kirjolla kasviksia, hedelmiä ja marjoja).

Nyt sitten 6+ -viikolla on tunnin-kahden välein syötävä jotain pientä. Perusruoka-annosta en pysty tällä hetkellä ajattelemaan ilman etovaa oloa. Pitäisi syödä säännöllisesti, ettei tyhjä vatsa aiheuta pahoinvointia mutta sitten kun jotain syö, niin hetken päästä taas kuvottava olo. Jotain näistä yksi: banaani, omena, pieni leipä, mandariini, pari voileipäkeksiä tai porkkana ja paljon vettä. Välillä lasillinen appelsiinimehua auttaa. Ja suolaisista meetwursti, vaikka jossain sanotaan, ettei sitä oikein saisi syödä?

Odotan jo, että olo helpottaisi, niin jaksaisi paremmin ja voisi syödä normaalisti!
 
Mää olen pyrkinyt tässä raskautumisen myötä vähentämään herkkuja... mut mies toi taloon äidin leipomaa pullaa... :D

Kahvin olen vaihtanut teehen että sais kofeiinia vähennettyä, mutta muuten en ole juurikaan muuttanut mitään paitsi sen, että on pakko syödä noin 3 tunnin välein ettei ala ällöttää ihan helvetisti.

Mä olen niin saakelin väsynyt ja viluinen, että en oo saanu itteeni raahattua pihalle. illat menee peiton alla sohvalla palellen ja öllötystä pidätellen oikeestaan. Odotan innolla sitä, että tää järkky väsy ja yrjötys loppuis. Kaipaan jo ulkoilua ihan hulluna.
 
Takaisin
Top