Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millä ihmeen välillä sitä kerkeis itekki liikkuu!? Töissä menee iltaan, siinä tehä ruoka ja pakolliset kotihommat (miehelläki voi mennä aika myöhään aina töissä) ja lämmitys hommat ja sit kello onki nii paljo et haluanki jo pesulle ja nukkuu et jaksan taas seuraavan päivän. ei riitä napsut kaikkeen.. :(

Joo eipä tuo aika aina riitä liikkumiseen mutta sen mukaan mennään miten aikaa riittää :) Itsellä ei turvotuksia ole vielä ollut ja esikoisestakin oli vain ihan lopussa lievää joten en ressaa :) Kyllä se toukokuu tulee ilman ressiäkin :P

Vähensin leivän määrää ja muutin työpaikan lounasruokailun muistuttamaan taas hiukka enemmän lautasmallia kuin kaikki-mulle-heti-nyt-mallia. Tuloksena kaksi viikkoa, joiden aikana paino on laskenut (!) pari sataa grammaa!! Kuinka onnellinen tästä voikaan olla! Ja siis mullahan on tässä vaiheessa tullut lisää sen 17kg, joten muutama viikko ilman painon nousua on enemmän kuin tervetullutta!

Tänään aukeaa myös uimahalli remontin jäljiltä. Josko sinne lillumaan tänään! Fiilis hyvä 10!

2 pv synttäriherkuttelua takana. Nyt taas paluu normaaliin elämään. En malta odottaa että pääsen eroon turvotuksesta jaloissa ja käsissä. Tänään siis paljon vettä, pari greippiä ja ainakin 5km kävelylenkki!

50 min vesijuostu ja 10 min tehokas uinti lopuksi, huh! Kyllä keho vaatikin heti palauttavaa ton jälkeen..
Toi vesijuoksu on kyllä jännää, ensin mulla oli väärä taktiikka ja se tuntui vain pohkeissa, sitten kun tajus että näin, niin sitten toimi..
Tosiaan alempaa keskitehoa toi mulle on, pakko se on aina vesijuoksun jälkeen uida hetki nopealla vauhdilla että saa vähän vauhtia ja sykettä..

Mä pohdin edelleen samaa kysymystä kun nyt yli kuukauden eli miten paljo uskaltaa liikkua jos supistelee.
Ilmeisesti täällä ainakin teistä osa käy kävelyillä ym vaikka välillä supisteleekin, et kai mä uskallan sitten itekin....
Jos vaan anemialta jaksan :)
Se on vaan niin inhottava tunne kun supistaa ja mulla tulee usein pissahätä supistuksen jälkeen! Ei hyvä jos on kävelyllä jossain.

Uusi rempattu uimahalli testattu! Uin 500m, tein 90cm vedessä kyykkyjä yms niin kauan, että liikunta-aika oli 35min. Sit poreita alaselkään ja jalkapohjiin ja piiitkä saunahetki. Ah ja voih, kuinka tyytyväinen voi ihminen itseensä olla!

Kyl mä ainaskin käyn kävelyillä ja kaupassa vaikka supisteleekin. Pidän taukoja vaappumisesta jos tuntuu pahalta ja kiristää. Vauhti ei tosiaan oo kauheen kova koska silloin supistaa ja vilhoo helpommin. Mielenterveyden kannalta tärkeetä et vähän saa ulkoiltuakin. Eikä lekuri kieltänyt vaikka saikulla suppareiden ja vihlonnan takia oon. Varaan vain aikaa enemmän siirtymisiin ja vältän muuta rasitusta/kaikkee mikä tuntuu pahalta.
Nyt viime viikolla alko taas mukava oire, mikälie: ku on pidempään kävelyllä/liikenteessä esim ostoksilla kiertelemässä niin oikeen jalan ulkoreidestä menee tunto. Maha taitaa painaa johonkin hermoon. ku pääsee istuu niin menee ohi kyllä.

Mä juttelin tänään pelkopolilla kätilön kanssa aika paljon noista supistuksista ja liikunnasta. Pelkään siis edelleen että vauvasta tulle jättiläinen ja kätilö sano että tärkeintä olis pitää verensokeri tasasena ilman turhan jyrkkiä nousuja ja laskuja. Mulla on nyt siis loppuraskauden ajan sokerit kielletty. Greippiä saa kuulemma edelleen syödä mut muuten hedelmätkin poistuu ruokavaliosta. Liikunta tietenkin auttaa ton verensokeriasian kanssa ja kätilö suositteli tekemään niin paljon kun pystyy ilman että supistaa kipeesti. Pari lyhyttä kävelyä päivässä tai uinti on jatkossa suunnitelma. Sanoi myös että jos jatkossa supistelee yli tunnin säännöllisesti niin pitää lähteä näytille. 36 viikolla saa sit ruveta liikkumaan supistuksista huolimatta reilusti. Oli oikeesti tosi helpottavaa päästä juttelemaan noista asioista jonkun kanssa ihan rauhassa!

Mä sanoin sopparin irti salille missä olen käynyt. Tai siis laitoin jäihin. Ei tästä mun liikkumisesta taida tulla enää mitään. Siis ainakaan niistä kuntopotkunyrkkeily-tunneista. Poskiontelovaivat jatkuu edelleen ja supistelee pienestäkin juoksusta (eilen bussille parisataa metriä). Joten parempi kait olla riskeeraamatta, ehtiihän sitä sitten syksymmällä. Olis vaan tehnyt mieli vielä mennä kokeilemaan lyömistä ja muutamia kevyempiä potkujakin... Jätän nämä harrastukset nyt masuasukille <3

spiraali, täälläkin karsitaan vähän liikkunnasta notta paikat kestää kevääseen saakka. Kyllähän tuota ehtii kovemminkin liikkumaan sitten syksyllä :) Tärkeintä kuitenkin keho ja oma terveys, sitä kautta masukkikin voi hyvin :)

Älkää karsiko c-vitamiinia ruokavaliosta!!!
Olin 2 kk ajoittain tosi väsy, kun lopetin sitrushedelmät..
Nyt olen 1,5 viikkoa syönyt joka aamu yhden appelsiinin ja olen alkanut päästä väsykohtauksista!
Päivittäisen c-vitamiini annoksen saat: 1 appelsiini tai esim. 1 punainen paprika..
Tietenkin, jos sokereita karsitaan rankasti voi olla ettei noita voi syödä..
Mutta suosittelen kokeilemaan teille, jotka voitte syödä!

Mulle ei ainakaan riitä se raskausvitamiinista tuleva c-vitsku..

Myös te, jotka kärsitte matalasta hb:sta: c-vitamiini parantaa raudan imeytymistä ja maitotuotteet ja kofeiinipitoiset tuotteet torjuu raudan imeytymistä, joten ottaakaa rautanappulat tai muut c-vitamiinipitoisen hedelmän tai mehun kera..
Yleensähän ne kyllä neuvolasta kertookin ton :)

Muokattu viimeksi:
Niin no mä mietin kans et jos jätän hedelmät pois niin tuleeko mulle kauhee vitamiinivaje kun oon yleensä niin kova hedelmänmussuttaja mut se kätilö sano et jos syön entiseen malliin vihanneksia ja pidän edelleen noi greipit ja verigreipit ruokavaliossa niin c-vitamiinia tulee enemmän kun tarpeeks! Mulla on kyllä hb nykyään taas niin hyvällä tasolla ettei voi ainakaan sen perusteella sanoo että olis ruokavaliossa ollu jotain pielessä :)

Jep, jos greippiä saa syödä niin siinähän on myös paljon c-vitamiinia..
Kaikissa vihanneksissa ei siltikään ole pelkästään c-vitamiinia niin paljon kuin esim. Just greipissä tai vaikka appelsiinissa..
Finelin sivuilta näkee vähän noita vihannesten ja muiden ravintoaineiden vitamiinisisältöjä :)

Itse ajattelin että mustikkaa ois edes puolet appelsiinin c-vitamiinista, muttei ollutkaan niin paljoa :D
Olen kyllä viime raskaudessa noita selvitellyt, mutta eihän niitä enää voi muistaa :)

Päivän liikuntapulma: haluaisin hirveästi hakea äitiyspakkauksen postista. Matkaa on vain puoli kilsaa ja olin ihan innosta piukeana lähdössä kantamaan sitä itse, mutta mies lähettää nyt työreissustaan tiukkoja viestejä, että en todellakaan saa lähteä raahaamaan pakettia yksin. Ja se tosiaan taitaa olla aika iso ja painava... Meillä ei ole autoa enkä mä jaksaisi kerjätä kavereitakaan kantoavuksi näin pienen asian takia. Menisköhän mustekaloilla pyörän tarakalle?

Musta on jotenkin tosi outoa ruveta nyt kyttäämään omia syömisiä kun alkuraskaudessa söin "liian terveellisesti" ja mun käskettiin välillä herkutellakin. Mun piti myös ekaa kertaa vuosiin ottaa viljatuotteet takas ruokavalioon. Nyt vaikka mulla ei oo mitään ongelmaa sokereissa ollukaan ja painokin on noussu kuulemma sopivasti niin pitäiskin palata siihen entiseen ruokavalioon... Olis ollu tosi paljon helpompaa jos olis vaan pitäny tiukkaa linjaa alusta asti! No teen mitä vaan sen eteen ettei vauva kasva liian isoks :)

Se ois varmaan paras, mutta täällä ei ole ihan pulkkakeli... Kadut loskassa, välillä ei ole sitäkään.

No, ei se paketti sieltä postista mihinkään heti karkaa. Kotiinkuljetuspalvelukin on olemassa. On vaan tosi energinen olo ja haluaisin hoitaa tän ihan ite.

Takaisin