Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaaka näytti samaa lukemaa, mitä n. Kohta kolme viikkoa sitten neuvolassa..

Kyllä se kunnon jokapäiväinen liikunta ja oikea ruokavalio vaan toimii :)
Ja tekee niin hyvää psyykkisesti!
Tänäänkin olin jo ihan normitahdissa päivän jumpassa (kunto siis kohonnut normaaliksi mitä se oli ennen raskautta?) mahakaan ei ole niin pahasti vielä tiellä, jumpatessa usein unohdan että olen edes raskaana :D

Huomenna pitäis ottaa kunnon selkälihas treeni, mutta hitto kun en ole keksinyt miten niitä tekee ison mahan kanssa.. No, YouTube pelastaa ;)

Totta! Rattaat on vielä kaverin kellarissa, mutta tää olisi kieltämättä hyvä syy hakea ne sieltä ja lähteä koeajolle.

Mua ahistaa tää jäätävä väsymys! Mitään ei jaksa tehdä ja kotona haahuilee vaan zombina ympäriinsä. Nyt oon onneks saanu syömisiä vähän paremmin kuriin niin toivottavasti painokin pysyis kuosissa. Tällä hetkellä tullu noin 9kg (vkot 28+5). Oon huomannu, et kun vetää kunnon aamupalan, nii sillä jaksaa tosi pitkälle! Ennen en syöny aamupalaa ollenkaan, mut nyt oon opetellu.

Anteeksi, kun en tiedä taustoja kunnolla ja kyselen ehkä itsestäänselvyyksiä, mutta Hymykuoppa, miksi ihmeessä sä et saa syödä enää edes hedelmiä? Näytät niin pieneltä ja hoikalta, että kuulostaa ihan sadistiselta kieltää terveelliset asiat ruokavaliosta. Onko todettu jokin riski sille, että vauvasta oikeasti voisi tulla liian iso normaalilla ruokavaliolla? Ymmärrän, ettei herkkuja ole kenenkään terveellistä syödä, mutta hedelmätkin... Höh.

Mä rehasin äitiyspakkauksen melkein kilometrin matkan yksin. Ei se painava ole oikeastaan ja mulla oli mukana pitkä huivi, jolla "sidoin" laatikon selkään. Tyhmän näköistä, mutta tulipahan laatikko kotiin asti. Ilman mitään virityksiäkin boxin saa kannettua, kun siinä on se ympäri menevä kiritysnauha, mutta on tuo paketti niin iso, että on hankala kantaa.

Oon supistusten ja selkävaivojen takia saikulla ja joutunu jo ennen rv20 lopettaan liikunnan oikeestaan kokonaan. Synnytyspelon takia yritetään ehkästä vauvan kasvamista isokokoseks (isänsä ollu vaatimattomat 4400g syntyessä) varsinkin kun on tiedossa että mun lantio saattaa olla ahdas. Verensokerin hallinta liikunnan avulla on nyt mun osalta vaikeeta niin sain ohjeet estää isoja nousuja jättämällä KAIKEN sokerin pois ruokavaliosta ja syömällä tosi pieniä annoksia tosi usein. Eli lähitulevaisuudessa mussutan jotain vihaneksia lähes jatkuvasti :D

Ahaa, teillä on "sukurasite" tuohon isoon kokoon, sitten ymmärrän riskin isokokoisuuteen. Suippopaprika ja porkkana on parhaimmillaan ainakin tosi hyviä. :) Tsemppiä loppuraskauteen, enää ei ole kauaa sinniteltävää!

Mul näytti tänää kotivaaka 80kg eli siis 15kg on tullu koti vaa'an mukaan. Miulla on kyl jaloissa hirmusest nestettä ja sitä varmaa kerää tää nivelsairaus muutenni.

Helpottavaa kuulla että jollain on tullu painoa enemmän kun itelläni. Oon kauhistellu niin paljon tota omaa paisumistani kun tuntuu että täällä on kaikilla tullu kiloja paljon vähemmän. Ei tietenkään sais vertailla, mutta....

Minulla raskausviikko 27 menossa ja käyn edelleen salilla normaalisti. Ahdistaa vaan ja masentaa välillä kun selluliittia silti kertyy vaikka mitä tekisi. Maha ei haittaa millään tavalla vaikka se kasvaakin ja pyöristyy, mutta kaikki tuo lisätavara reisissä ja käsissä. Huoh!
Normaalisti ei tule syötyä paljoa sokeripitoisia juttuja, sipsit on ainoa heikkous, mutta nyt raskausaikana on alkanut uppoamaan kaikki makeakin. Siitä sitten seuraa hirveä morkkis.. Kiloja on kertynyt nyt sellaiset 7-9kg tähän mennessä. Saa nyt sitten nähdä mikä vit*tus on, kun sokerirasitukseen menen ja siellä pitää olla se yli 12h syömättä mitään. :mad: Pelottaa tosiaan kaikki vartalonmuutokset ja miten pääsee takaisin ruotuun raskauden jälkeen.. Ehkä kaikista eniten kuitenkin olen huolissani miten alapää palautuu tästä hommasta!

Alapää kyllä palautuu aikalailla itsekseen, muuhun täytyy nähdä vähän enemmän vaivaa :wink Muistan itsekin ensimmäisen jälkeen pelänneeni ja jännittäneeni, miten seksielämälle käy ja tuntuuko samalta jne. No eihän se heti tietty samalta tunnu, myönnetään, mutta eihän se pimpero nyt kaiken keskipisteenä ole. Siis onhan seksi muutakin ku yhdyntä. Muiden raskauksien jälkeen en ole enää noilla asioilla päätäni vaivannu. Tiedän, että mies mua rakastaa eikä se hetkelliseen kuivaan kauteen kaadu. Seksi on palannu kuvioon kun mä olen halunnu, mies on kiltisti odotellu eikä kitise :oops: Joskus ohimennen oon "tuntumaa" kyselly, eikä kuulema ole valittamista (ja sanottakoon, että näin olen myös itse ihan käytönnössä huomioinut...). Katotaan sitten minkälainen ämpäri isäntää on vastassa jahka tää neljäs on syntynyt :p

Mie oon vakaasti päättänyt, että huomenna töitten jälkeen menen salille. Päivä päivältä on alkanut enenevissä määrin ärsyttämään ja suututtamaan kun ei ole pystynyt liikkumaan normaalisti. Mulla on siis lähes tulkoon koko raskaus ollut flunssasuutta, kurkkukipua ja sen sortin väsymystä ettei ole ollut salille asiaa. Ainoastaan joulukuussa oli semmonen muutaman viikon jakso että pysty treenaamaan useamman kerran viikossa ja energiaa riitti. Sitten vuoden vaihteen jälkeen kurkkukipu ja väsymys teki paluun ja överikiireinen kuukausi töissä takasi sen ettei taaskaan puhti riittänyt. Viime viikon olin sairaslomalla ja vaan lepäsin. Nyt onkin taas semmonen olo, että on saanut vähän akkuja ladattua ja kurkkukipukin on toistaiseksi helpottanut.

Eli huomenna vaapun salille ja edes yritän tehdä jonkilaisen treenin. On nimittäin ihan hirvee ikävä salille. Sitä kun oli ennen raskautta tottunu treenaamaan 3-4 kertaa viikossa tavotteellisesti ni on ollut henkisesti aika rankkaa kun yht äkkiä ei enää pystykkään samaan. Tää raskaana oleminen ei oo yhtään mun juttu, olis jo toukokuu ja pulla pyöräytetty pihalle.

Nooh mun mieheni painoi syntyessään sellaset 5,3kg. Ja minä itte 4,3kg. 8) huhuh! Onneks oon pystyny liikkuu ku ennenkin tosin kankee musta on vähä tullu :-D karkki maistuu enemmän ku ennen. .. hyi mua! Tukkapöllön paikka:)

Mulla on painoa tullut vasta 4kiloa, mut onhan täs tämä lähtötasokin ihan toinen kuin jollain toisella. En ole koskaan ollut mikään hento ja siro normaalipainoisenakaan. Mut en jaksa kiloista murehtia, kunhan tän porukan saan täs kotona pyöritettyä vähän isommaksi ja imetyksen päätökseen, niin laihdutan sitten aktiivisemmin.

Seksistä sen verran, et lasten saanti on vain parantanut sitä puolta sekä omalta että miehen vinkkelistä, kun synnytyksestä on toipunut. Meillä ainakin lapset on lähentäny ja mies arvostaa ja ihailee mun kehoa, vaikka se ulkoisesti ei ehkä ole yhteiskunnan kriteerien mukainen.

Jo toinen hyvä päivä putkeen! Mikäs sen mukavampaa kun kattoa Suomen peliä ja tehä kevyttä lihaskuntotreeniä kotona :) Oon nyt löytäny hyvin sellasiakin liikkeitä, joita pystyn kivuttomasti tekemään. Tietenkin liikkeet on kevyitä ja yksinkertasia, mutta tulee kuitenkin sellanen olo että on tehny edes jotain! Ihana aamu :)

On tää melkein koomista, jos ei olis niin tuskaista, tää mun odotus :) Mä elän "käänteistä raskausaikaa" eli tuntuu et muhun ei päde mitkään normisäännöt.
Muut laskee hiilareita ja kärsii raskausdiabeteksesta, korkeasta verenpaineesta tms, niin mitä mulla sit on!
Niin alhaset verenpaineet et hyvä kun mittari ees reagoi(jos nyt vähän liiotellaan), paino ei nouse, ja nyt oon ruvennut lisäämään ruokavalioon pullia ym lihottavampia juttuja, hiilareita jne sen verran mitä maha kestää.... Ettei neuvolassa suututtais ja tietenki siksi että saisin vähän mielenrauhaa jos tulis edes pari kiloa lisää.

Ikinä en kuvitellut että raskaus olis tällasta.
Mutta millään muulla ei oikeasti ole väliä, kun sillä että vauva kehittyis vaan normaalisti ja syntyisi terveenä.

Kirjoitinkin eilen että musta tuntuu että olen nyt yhtä hyvässä fyysisessä kunnossa kuin ennen raskautta, mutta tänään totesin mun kunnon taaaas kasvaneen :D
Pitää kai oikeasti lähteä heittämään joku juoksukisa sitten kun tää poikanen on syntynyt ;D

Tän päivän liikuntasaldo: 15 min vatsalihaksia ja kylkilihaksia, 15 min tehokasta uintia ja 30 min vesijuoksua :)
Joka päivä on melkein se 45 min - 1h 30 min kertynyt kuntoilusta :)

Tosiaan, ennen raskautta treenasin vain 15 min illalla ja 15 min aamulla..
Ja kun esikoinen oli pieni kävelin joka päivä 3 km keskustaan ja takas töihin + muut vaunuilut ja rullaluistelu kesäisin, mutta siitä on 1,5 v aikaa..

Ja kun miehen kanssa tavattiin, rakastuttiin niin jäätiinkin sohvalle kuhertelemaan ;)
Kyllähän ne kuntoilut jäivät makkarin puolelle tai max. Pari kertaa viikossa rivakka lenkki ;D

Mutta, tästähän ei voi muuta kuin ottaa kuntoilut jäädäkseen..
Tänään kävi uimavalvojakin tsemppaamaassa mua ja sanoi että usein ne ketkä täällä maha pystyssä käy, niin tulevat uudestaan synnytyksen jälkeen vieläkin paremmassa tehossa ;D

Mimi, näinpä! Ei mullakaan paino ole paljoa noussut mutta muksu vaikuttaa kuitenkin kehittyvän ja kasvavan ihan normaalisti :) Ei siis turhaa stressiä, kyl tää tästä :)

Takaisin