Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on paino pysynyt aikalailla samassa nyt kolme viikkoa. Ilmeisesti kroppa tajuaa vihdoinkin käyttää omia varastojaan vauvan kasvattamiseen eikä "vaadi" lisää. Jatkuva nälkä on kadonnut ja urheilukin maistuu paremmin kuin pitkään aikaan.

Eilen kävin taas uimassa ja vesijumppailemassa. Tällä kertaa 600m + kyykkyjä (sumo, askel), punnerruksia (normi, ojentaja) ja lantion kiertoja. On jotenkin mummo olo heilua siellä matalassa altaassa vesijumppaamassa :) Ja uimahallissa tuntuu aina olevan jotain ihania alle yksi vuotiaita ja mä olen aivan myyty. Joka kerta!

Ikävänä oireena uimareissun jälkeen todella kovat liitoskivut. Jopa yöllä herätti kivut useampaan kertaan. Pitää kokeilla ensi kerralla ilman jumppaa, josko nuo kyykyt vedessä tehdenkin on liikaa tälle kropalle nyt. Seuraavan tällaisen kivuliaan yön toivon tulevan vasta niillä main, kun pitää lähteä synnärille.

Jee. Vaaka näytti vaan vajaan kilon enemmän kuin neuvolassa tammikuussa?! Toki eri vaaka mutta... Vauva kasvaa hullun lailla mut onneks ei muuten kerry painoa... Nyt siis +5(-6)kg tullut! Esikoisesta oli varmaan tässä vaiheessa jo 10kg :D

Mie aloitan OIKEESTI kunnon elämäntapa muutoksen. Karkit on pannassa ja suolan käyttö rajoittuu minimiin ja huonot rasvat. Alkanu pikkuhiljaa pelottamaan, kun sairaalassa saanu ravata viikon sisään iha tarpeeksi, mut onneksi syyttä. Vaikken silleen huonosti oo täyspäiväsesti syönykkään, mut nekin vähäset jättää pois. Oon päättänyt, et sallin itselleni jätskin (ja suklaan harvemmin). Eipä noita tuu hirveesti syötyä muutenkaa ni on helpompi sallia noi, kun on noin harvasta herkkua.

Niin ja tään myötä pysyy kurvitkin kunnossa. Ja helpottuu painon kannaltakin, kun ei anna lipsua :)

Täällä vapaapäivä liikunnasta! Ulos leikkimään muksun kanssa ja illalla ystävä tulee kahville :) Huomenna sitten taas lenkkikengät jalkaan ja lenkille :D Ja mitä herkkuihin tulee niin pienet herkkuhetket tuskin kenenkään painoa tai muksua saa kasvamaan liikaa joten nautitaan naiset :) Vielä rapiat pari kk, ei tehdä niistä liian tuskallisia itselle ;)

Mie vastustin taas tänään niin hyvin suklaakeksejä, sipsiä, popcornia, suklaata, karkkia, kakkua, pullaövereitä, pasteija hamstrausta ja muuta synttärimättöä!
Ja colaa enkä mehua ole juonut 3 viikkoon! Mun ennätys sitten vuoden -08 :D Mun on aina pitänyt saada viikonloppuna colaa!

Huomenna meinasin herkutella mangolla ja granaattiomenalla, jos muistan hakea :)
Ja ah, kasvissosekeittoa tekis mieli!

Muokattu viimeksi:
Ja tänään läks tilaukseen spinningpyörä ja kengät, uudet juoksukengät sekä uudet urheilupökät.. Jos vaikka viikon lopussa pääsisi spinnailemaan ;)
Juoksukengät pääsee testiin vasta jälkitarkastuksen jälkeen (ehkä)..
Innolla odotan!

Muokattu viimeksi:
Täälläkin tilattu urheiluvaatteita juuri muutama päivä sitten useella sadalla eurolla :D Kaikkia ihania treenivaatteita ja kenkiä, jotka pääsee sitten superaktiiviseen käyttöön kun pikkuapina syntynyt ja oma keho taas sallii treenin! Ja tilatut vaatteet samaa kokoa, mitä olin ennen raskautta, niin on lisämotivaatiota päästä samoihin mittoihin hehe.
Mä oon nyt viikolla 27, onko kellään muulla näillä viikoilla vaivannut hirveä nälkä? Mä voisin syödä ihan jatkuvasti - olo tuntuu täydeltä mutta nälkä kurnii silti koko aika!

Mulla ei oo nälkä oikeen ikinä, mutta koska ei oo muutakaan tekemistä niin voisin silti syödä vaikka koko ajan...

Normaalisti en oo kovasti makean perään, riittää ku sillon tällön saa pari karkkia ja jätskiä vknlppsin. Nyt alkaa näyttää et mun "raskaushimo" on kaikki makea, prkl! Irtiksii tekis mieli, suklaata ois kiva maistella ja kahvilassa oon saattanut ottaa jopa pullan ( en about 10v oo syönyt pullaa), mut pahin on jätski, koko ajan haluis kylmää herkkua. Limuu onneks ei tee mieli ja mehuksikin riittää aamusin tosi laimea lasillinen.
Onneks molemmat sokerirasitukset ollleet kunnossa, mut ärsyttää tällänen jatkuva makeanhimo!!
Toistaseksi pystynyt pitää tän kurissa jotenkuten että se pari karkkia tai vähän jätskiä on riittännyt vaikka halu oiskin kovempi :p

Vaivaako teitä herkkuperseily?

Mua himottaa edelleen kaikki muffinsit, cup caket.. ;) Ja cokis, edelleen joisin sitä joka päivä, jos se ois terveellistä :D!
Mutten niihin lankea kuin erityisestä syystä, ja sellaisia hirveämmin ole - paitsi tänään...
Tänään olin niin kipeä, että oksensin aamulla ja sallin pitkästä aikaa itselleni muutaman lasin colaa ja vähän makeaa, sipsiä tuli maisteltua (mutta ei tässä flunssassa maistunut miltään hyvältä)..
Mie oon vatsataudissa ollut sitä mieltä että silloin syödään mitä pystyy ja tekee mieli, v. 2011 mulla oli 18 h:n oksennustauti, lopuksi se vei jalat alta ja taju läks ku olin oksentanut aamusta yön yli..
Ainoa mitä sain juotua oli limsa, mikä sekin tuli pihalle heti..

Ei ne herkkupäivät ketään tapa, itselläni on vaan niin kova alkutsemppi päällä näissä ruokavalioni terveellisyyksillä täyttämisellä, ettei viitsi alkaa valikoimaan herkkupäiviä ennen kuin ollaan tosi lähellä h-hetkeä, viimeistään silloin siis, koska muuten ne nopeat namut yms vie tilaa ravintorikkaalta ruoalta..
Itselläni oli 1 viikko ennen esikoisen syntymää tankkausvaihe menossa, silloin en voinut vastustaa suklaamuroja yms, muuta nopeeta sokeria, tottakai söin silloinkin pääsääntöisesti terveellisesti ja varmasti nytkin loppuvaiheessa :)

Mulla on vieläkin paniikki siitä joulukuun "lepopakosta", jolloin jouduin makaamaan 1,5 viikkoa ja lihosin luultavasti tuolloin eniten ja turhaan, koska "eihän tää yksi kakkupala pahaa tee tai tää 3. colalasi" ;D
Neuvolantädin sanoin "joskus raskauden aikana pitää olla hyvin tiukka ruokavalion suhteen, toisissa raskauksissa helpompaa kuin toisissa, koska jokainen raskaus on erilainen"..

Siinä on kyl pysynyt tiukkana, et makeaa vain jälkkäriks, ei nälkään. Niin ainaski määrät pysyy pienempinä.
Mulla varmaan jäänyt vähän väärä ajatusmalli päälle ku alkuraskauden huutoyrjöämisen takia annoin itselleni luvan syödä mitä vaan mikä pysy sisällä tai ei ällöttänyt, et ois edes muutaman kalorin saanut sisälle.
Nyt ku ruoka taas maistuu ja pysyy sisällä niin pitäis osata palata normaalitilaan :D Pääosin ruokavalio kyl nytkin terveellinen, et järjen mukaan pieni jäde ei sitä kaada :grin (raskaana oleva nainen kyl osaa tehdä ongelman kaikesta...)

Niin, mikäs siinä jos kilot ei heti tartu nesteenä vartaloon, mulla on joku ihmejuttu ton sokrun kanssa kun se nappaa eniten kiinni raskauden aikana.. Ei tarvi montaa päivää syödä "yks - kaks herkkua päivässä" ja hups, 900 g tullut viikossa mulle :D
Mutta olen lohduttanut itseäni, että tuleepa mun vauva saamaan kaiken mitä tarvii kun en voi alkaa elämään kuin moni onnekas tuttuni, jotka vetivät päivät pitkät nameja ja saivat silti 5 päivän jälkeen synnytyksestä housut omiin jalkoihinsa :D

No katotaan ens neuvolas et mitä vaaka sanoo, tuleeko shokkistoppi kaikelle! tähän asti paino noussut vaan sen reilu 2kg elokuusta joten sekään ei oo tarpeeks motivoinut herkkulakkoon :D Onneks jo voiton puolella koko raskaus!

Mä oon ollu pienestä pitäen tosi laiha ja harrastanu hirveitä määriä liikuntaa niin mulle on aina suorastaan tyrkytetty kaikkea makeeta ja rasvasta, se on kyllä tapa josta onollu vaikee opetella eroon. Nyt varsinkin kun ei saa treenata ja kroppa ei muutenkaan näytä omasta mielestä hyvältä niin koko ajan tekee mieli herkkuja. Pullat, juustokakku, suklaa ja jäätelö on vaan niiiiin hyviä!

Sama täällä et kaikki makea himottaa ihan hulluna! Melkeen päivittäistä taistelua käyn omien herkkuhimojen kanssa. Onneks ollaan jo voiton puolella, ei enää montaa kuukautta pallomasun ja sokerihimojen kanssa kärvistelyä jäljellä.. :-)

Mulla herkkupäivä on edelleen ollut pääasiassa vain lauantaisin. Toki välillä tulee lipsuttua, mutta ei joka päivä. Koti vaakan mukaan pari päivää sitten painoa tullut ennen raskautta verrattuun painoon +8kg. Neuvolakorttiin 24.1. merkattu oli 200g enemmän kuin nyt kotona. Seuraava neukku mulla on vasta 3.3.
Esikoisen odotusaikana tuli paiboa kaikkiaan 15kg. Ne lähti nopeasti pois, synnärille jäi 9kg ja loput 6kg hävisi varmaan parissa kuukaudessa ja nyt oli lähtöpaino tässä rakkaudessa 2kg vähemmän kuin ennen esikoisen odotusta. Nii ja esikoinen painoi syntyessään rv 42+0 3950g

Niin ja viikkoja nyt 26+3

Tänään tuli tilattua puhelimelle vyölaukku, 9,90 H&M (kunnon itsenäistä juoksua varten, maastoon ois kiva päästä vaikka heinäkuussa ;) ), sekä urheiluliivejä yhdet L:t raskauden jälkeiselle ajalle ku entiset vähän pieniä.
Hm:n omat on yllättävän hyviä hinnaltaan ja laadultaan 9,90-24,90 e maksavia olen ostanut :)
Katselin Zalandolta Adidaksen urheilutoppeja, vaikka laatu on laatua, niin en raaski tilata 50 e:n tavallista toppia, nekin tilasin sit Hm:ltä 9,90 hintaan :)
Eilen ne Reebokin housut raaskin sentäs tilata ku olivat vain 23,40 (?) e Anttilassa (oikea hinta puolet kalliimpi).. :)
Pitäis käydä vaatehuone läpi noista vanhoista urheiluvaatteista ja heittää kulahtaneimmat pois. Onneksi tässä on aikaa, kunnes on kädet hetken täynnä taas ;)

Takaisin