Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuukauven karkkilakko kostautu tänään hirveillä karkkiövereillä!morkkis..:mad:

mä tein just maailman isoimman tiramisun. saa nähdä miten itsekuri riittää ja jatkuuko mun herkkulakko edelleen.... oli kyllä aika hyvän näköstä!

Mulla vähä herkkulakko lipsunu tässä mut ei auta kun palata ruotuun :) Tuskin pieni namistelu nyt niin maata kaatavaa on ollut :) Henkiselle puolelle helpotusta vähä herkutellen :D

Huh, mulla on paino nyt saman verran mitä esikoisesta viikolla 35+6 :O Eli 81,9 kg! Ei hitto! Laskin että 300 g / viikko saisi tulla niin säilyisin ehkä samassa koossa, eli kun synnyttäisin, niin painaisin sen n. 86 kg..
Aion katsoa tämän kuukauden kun olen nyt jättänyt kaikki mehut, limut, nopeat sokerit pois sekä lisännyt liikuntaa.. Jos sekään ei auta, niin sitten menen sokerirasitukseen, koska olen ihan ymmälläni tajuttuani..
Esikoisesta tuli kyllä enemmän liikuntaa, päivittäin pyöräilin keskustaan ja takas, kävin uimassa, jumppasin. Nyt ei ole ollut muuton yms takia aikaa jumpata noita paria viime kuuta, en voi uskoa että se oikeesti vaikuttaisi niiiin paljon :O
Arkiliikuntaa on ollut liian vähän..
Hmmm, onneksi mulla on kohta se suonikohjukirurgi, sit saa tietää että uskallanko heittää kunnon kävelylenkkejä..

Kohta taas veteen kuntoilemaan, taidan näiden kilojen kunniaksi vetää sen 60 min vaikka väkisin!

Ei nämä raskaudet ole helppoja: jos ei menetä miestä, niin sitten lihoaa sekunnissa 500 g, jos ei ole liitoskipuja, niin sitten suonet repeää :D Pitäisikö tässä itkeä vai nauraa? En enää tiedä..
Eniten olen huolissani vauvan koosta, varaan luultavasti ajan yksityiseltä itse ajan ennen synnytystä ja katsotaan miten iso poika siellä köllii.. Niin toivon ettei ole ihan liian iso!

Mullakin humahtanut taas viikonloppuna kilo lisää eli nyt jo 11 kg lisää aiempaan. Neuvolakorttiin pamahtanee sitten vielä tylympi lukema kun edellinen punnitus oli siellä kilon vähemmän kuin tämä kotilukema ja musta tuntuu että kotivaa'an lukemat on 2-3 kg alempana kun neukulla.

Mulle tuli viime raskaudessa yhteensä 16 tai 18 kg, en edes muista nyt. Mutta nyt on tullut vasta 5 kg, mikä on kyllä hyvin. Laskin, et jos tällä menolla jatkuu, niin tulis vaan noin 8-9 kg koko raskausaikana. Tosin nythän vauva alkaa lihomaan ja painoa voi tulla nopeampaan.

Täälläkin paino päivittäisestä liikkumisesta ja terveellisistä ruokailuista huolimatta noussut jo 20kg. Ihme kyllä neuvolassa ei olla huolissaan, mutta itteä hirvittää! Toivotaan että karisevat sitten yhtä nopeasti kun kertyvätkin. Argh! Ja joku kyseli niistä maitohappobakteereista tuolla aiemmin, niin ainakin minä syön vakituisesti. Mitään hyötyä en niistä huomaa olevan nyt (närästää silti päivittäin ja vatsa temppuilee), mutta hyödyt on lukemani mukaan tosisuuret; mm. ehkäisee raskausmyrkytystä, lapsen allergioita, atooppista ihottumaa ja jonkun tutkimuksen mukaan säännöllisesti maitohappoa syövien mamojen vyötärön ympärys palautui puolet nopeammin entisiin mittoihin, kuin niiden jotka eivät maitohappobakteereita syöneet.

Johtuuko tuo palautuminen maitohappobakteerien aiheuttamasta turvotuksesta? Minulla ainaki aina maitohappo kuurilla hirmunen turvotus!

Mannaryyni, ootko syönyt kuinka pitkiä kuureja? Alkuun ne monella turvottaa, mutta sitten kun keho tottuu uuteen bakteeritasapainoon niin pitäisi turvotuksenkin helpottaa.
Mä oon lukemani mukaan ymmärtänyt asian niin, että palautuminen on niiden avulla sen takia nopeampaa, kun niiden avulla hyvät bakteerit korvaa niitä huonompia luonnollisia bakteereita ja näin ollen ruoansulatus nopeutuu, keho imee paremmin tärkeät ravintoaineet itseensä ja hylkii sitten enemmän niitä huonoja ravintoaineita. Mm. kuitu imeytyy ruoista paremmin ja näin ollen sitten suolikin toimii aktiivisemmin, joten kai sekin on yks syy nopeampaan palautumiseen :D

4-5viikkoa vain ulkomaan reissujen vuoksi, muuten en ko laittaavat mahan myös hirmu kovalle.

Oon löytäny taas mun ruokahalun! Jes :) Kotitekosella ruisburgerilla löyty, kylläpä oli hyvää. Ja kiva kun tekee mieli muutakin kun makeeta. Ilmeisesti herkkulakko toimii just niinkun oli tarkotuskin. Oonpas muuten ihan supertyytyväinen tähän edistysaskeleeseen! :happy093

edit. ja eilinen tiramisu jäi mun kohdalta koskematta ja maistamatta!

50 min jumppa, ja sen jälkeen 50 min uintia! Tässä on sopiva liikuntamäärä minulle!
Ensin oli tarkoitus liikkua 50 min / päivä, mutta nyt tää olo mikä tuli.. Siis mulla on viimeksi ollut näin "normaali" olo ennen testiä :D
Otan tän tavaksi, ja teenkin niin että 4 kertaa viikossa, pe löysäilypäivä ja sitten taas la vähintään 50 min jotakin jne..

Nyt vähän evästä liikunnan jälkeen, pieni annos pähkinöitä, porkkana, raejuustoa ja maitolasi :)

Kyllä tää tästä, to on mulla sokerirasitus.. Katsotaan onko ne koholla vai ei, siltikään en palaa tästä enää mehujen äärelle.. Tällä ruokavaliolla ja liikunnalla loppuun asti :)

Lueskelen tosi kateellisena täällä tota liii-saaan liikunnan määrää! Kuullostaa ihanalta :) Toivotaan parasta ettei käry käy torstaina!

2km kauppamatka- about 6 pysähdystä joko vihlonnan tai suppareiden takia ja 15min hiiidas kauppakiertely. Kunnon lyllerö-fiilis.

Mulla oli esikoisen aikana kävely kokonaan stopissa, rv 20 mua supisteli kävely kaikista liikuntamuodoista eniten!
Pyöräily ei ihme kyllä laukaissut suppareita :O Uiminen toi niitä vähän, muttei niin paljon kuin kävely..
Ironista on todellakin se, kun nyt pystyisin juoksemaan, niin jalka ei anna :D Onneksi omilla nikseillä löysi viime raskaudessakin tavan liikkua.
Älkää siis missään nimessä luovuttako liikkumisen suhteen!

Olen tässä viime päivinä kummastellut, että kävely ei tunnu tällä hetkellä sopivan mulle yhtään. Se tuntuu vaan jotenkin tosi epämiellyttävältä, varsinkin jos yrittää mennä sellaista lenkkeily-kävely-vauhtia, josta olisi jotain hyötyäkin. En osaa kävelylenkillä mennä jotain 4-5 km/h vauhtia, olen sitten mieluummin kävelemättä. No, mutta siis kaikki rankat lihaskuntojututkin tuntuu vielä hyvältä, mutta että tuo kävely on sitten se hankala juttu, outoa.

Takaisin