Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"Raskauden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana painon nousu saisi olla melko vähäistä. Yleensä paino nousee tai laskee pari kiloa näinä kuukausina. Raskauden loppuajan tulisi painon nousta tasaisesti ja asteittain. Normaali painonnousu on 200-800g viikossa. Tavallisimmin se on suurinta 17.-24. Raskausviikkojen aikana ja pienintä viimeisinä viikkoina ennen synnytystä." - Vau-kirja

Okei, mä en oo koko vau-kirjaa edes lukenut sen jälkeen kun heti alkuteksteistä alko joku tietty "kirjotustyyli" tökkimään pahasti, ei ollu mun "kieltäni" se :D
Eli en ollu selvillä tosta mitä siel sanotaan painosta.

Enpä muuten tiennykään että painonnousu on suurinta vkoilla 17-24, luulin et enempi loppua kohden! No, selvispä sekin.

Toivon kuitenki ettei siitä sit missään vaiheessa sanota, jos paino nousee liian vähän... Kuhan vaan vauvalla on kaikki hyvin. Mun mutsi ainakin vaikuttaa jopa "pettyneeltä" kun en oo isompi vielä :O
Kun hän lihoi raskauksien aikana niin haluukohan että mulla olis samoin, tai aatteleeko että se on terveellisempää.
Hokee vaan aina ku jutellaan et pitää syödä tarpeeks nyt!

En uskokaan että ylensyömällä vauvalle mitään sen enempää hyvää saa aikaiseksi kuin että syö normaalisti ja monipuolisesti vähän kaikkea. Itse en ainakaan ole kauheasti syömisiäni muuttanut ja kaikki oli rakenneultrassa hyvin, ainakin tällä erää. Paino mulla aika sama kun lähtöpainokin ja täti neuvolassa heti muka huolissaan. Kyllä paino nousee jos syö normaalisti niin joka raskaudessa (uskaltaisin väittää) Nytkin masu kovasti kasvanut viikon takaisesta eli kyllä täsä elopainoa nostetaan ja hyvä niin :)
Toisilla painoa tulee enemmän, toisilla vähemmän. Ei se kenestäkään huonoa ihmistä tee!! :) Ollaan ylpeitä masuistamme ja kertyneistä kiloista! :)

Hitsi toi crosstrainerilla kuntoilu haittaa miun nukahtamista nykyää! Nukun kyllä paremmin, mut unen päästä saanti on kirveen alla. Mutta onpa turvotuskin hävinnyt ihan kokonaan ja mahakin näyttää paljon pyöreämmältä vauvamasulta, kun on kuntoillu! :)

En muista erityisemmin himoinneeni mitään ruokia raskauksien aikana, en nytkään. Makeat syömiset on jääneet vähemmälle, kun ei ole maistunut, mut mitään suolakurkkuja ja jäätelöä -tyyppisiä tai 'suklaatamullehetiukkohakemaanvaikkakelloonneljäyöllä' ei oo koskaan ollut. Jotenkin ne tuntuu itsestä pelkältä höpöhöpöltä.

Mutta ruoka on kaikenkaikkiaan maistunut paremmin, ja tuntunut tarpeellisemmalle, vaikkei mitään himoja ole ollut.

Mulla on alkanut oleen kauhee stressi sykkeestä. Otan jumpassa rauhallisesti en hypi jne. Koska pelkään, että aiheutan pikkuselle hallaa:/ kyllä mä hengästyn mutten en oo henkihieverissä (tosin hengästyn jo nykyää perus rappusissa). En oo hommannut viä sykemittaria mietin aiheuttaako sekin vaa haittaa tälle mun mielikuvitukselle, että koko liikkumisesta ei tuu mitään ku kyttään sitä sykettä kokoajan:-D ja jos se sattuu popsahtaa hetkeksi yli 150 oon ihan omantunnon tuskissaan.

Meillä käy jumpassa muitakin jopa ehkä viimeisillään olevia ja en tiä näänkö jo muka raskaana olevia siellä ja kyttään niiden menoa, että voin hyvällä omalla tunnolla tehä samoin.

Joku jopa täällä sanoi, että sille oli sanottu ettei sellasta sykerajaa enää tunneta? Tai ole? Ja eikö se 150 oo sillai että ei ny kokoajan mennä 170 sykkeellä, mutta se voi hetkellisesti olla sen yli:)

Kuulostan varmaa ihan pöhlältä, , mutta sanokaa ny jtn rohkaisevaa, että tää mamma uskaltaa liikkua vielä♡ se lapsi siellä on niin tärkeä, että tekee kaikkensa:)

Mitään kirjallista suositusta en ole noista sykkeistä löytänyt ja keskustelupalstoilla sitten mielipiteet vaihtelee suuntaan ja toiseen. Neuvolalääkärini, joka vaikutti olevan liikunta-asiosta perillä, sanoi että reippaasti saa liikkua mutta kovia sykkeitä kannattaa vältellä kun silloin on riski ettei happi tahdo riittää molemmille.

Tuo 150 on musta ihan hyvä ohjeraja maksimeille mutta ei se ole kiveen hakattu eikä lyhytaikainen sykkeen nousu vielä haittaa. Mulla on aina kovat sykkeet eikä 150 sykkeillä vielä juuri hengästy edes, joten en pelästy vaikka syke joksikin aikaa menee yli. Omat tuntemukset kertoo tuossa paljon. Jos henki kulkee - homma ok. Mutta jos tarvitsee alkaa huohottomaan oikein kunnolla niin on syytä himmailla.

En oo pariin päivään käyny vaa'alla ja herrajjestas mitkä lukemat oli tänään. Plus puolitoista kiloa edelliseen vaakakäyntiin ja melkein 7 kg ennen plussausta lukemiin. :eek: Huhhuh. Flunssan takia on kyllä hitusen turpea olo mutta kai jouluherkuttelut alkaa näkyä. Normivaatteet mahtuu kyllä muualta paitsi mahasta mutta ei toi paino enää voi olla pelkkään mahaan kertynyt.

Jouluruuissa meillä ei konvehteja lukuun ottamatta mitään kaloripommeja ole mutta luvassa on siis myös terveellinen tammikuu ja herkuton helmikuu :wink

Mies löysi netistä ohjeen sykkeelle 220-ikä ja siitä 50-60% on raskausajan maks.syke.
Terv. Toinen sykkeen stressaaja :)

Ja ainii tää oli sit rv 22 eteenpäin toi. Ton jälkee suositellaan iisimmin ottamista :)

Ääks, mä en sais noilla rajoilla edes kävellä kun syke helposti normiarkihääräilyssä on yli 100.

Hui, mul nousee vaa treenates just max. Rajoille. :) Miepä ku hiimailen nykyää kävellessä, hehee.. :)

Kiitos teille:) joo ja mulla on valmiiksi tosi matala leposykekin, kun välillä pyöryttää ku nousee nopeesti ylös ja tietty matalat verenpaineet:) että tässä taas ollaan tietty yksilöitä! Että vaihtelee monella hapenottokyky jne.

Ei ne ainakaa oo mua viä neuvolassa muutaku kehunu, mitää ei oo kielletty :) mies pahempi vahti on! :-D

Hyvää joulua kaikille:) tän mamman sykkeet on tulevat 3pvää ihan minimissään; )

Aretha: ei mullakaan oo mitään mielitekoja. Ekassa raskaudessa maistui kaikki suolainen, tokassa piti vetää karkkia kaksin käsin ja nyt on sit kaikki suht tasapainossa. Paitsi mitä nyt tuo joulukinkku tuoksuu ihanalta :grin

Jihuu, painoa tullut vaan 3-4kg alusta. Ja sekin nyt mitattu 2 päivän jouluruokien mättämisen jälkeen että voi olla et ei ihan niin paljon kunhan pääsee normirytmiin... Jippii!

Sain raahattua paisuneen ruhoni pumppitunnille. Ai, että teki hyvää!! Pitkästä aikaa tuli kunnolla hikikin. Ennen olen jumpissa hikoillut kuin suihkulähde mutta alkuraskaus veti vissiin jotenkin aineenvaihdunnan juntturaan niin ettei hikikään ole irronnut. Enpä olisi uskonut että silmiin valuvia hikinoroja ja litimärkää paidan selkämystäkin voi kaivata :grin

mielestäni jokainen liikkuu oman tuntemuksensa mukaan, onhan aikoinaan esiesiesiesiäitimmekin olleet tietämättömiä kaikista nykyajan "rajoituksista ruoan/liikunnan" suhteen ja tehneet ihan raskauden loppuun asti maatilan raskaimmatkin työt.... Itse ainakin olen liikkut niin kuin just sillä hetkellä on tuntunut välillä spinningiä, kävelyä, hiihtoa... mielestäni oma kroppa kyllä ilmoittaa että nyt mennään liian lujaa että höllääpä vähän. Ja liikunnasta tuleva happivajaus on mielestäni pientä verrattuna niihin jotka polttaa raskaus aikana!

Oon samaa mieltä edellisen kanssa. Joskus tuntuu ettei edes kävelylenkkiä pysty tekemään, kun heikottaa ja huonottaa. Ja toisena päivänä ei tunnu missään, vaikka vähän hikoiliskin.

Mulla on leposykkeet raskaana ollessa 90-100, vaikka normaalisti 65 kieppeillä, joten joskus tämä ihan perusoleminenkin tuntuu käyvän urheilusta.

Omaa kehoa kannattaa kuunnella :)

Itsellä menossa tänään vk 19 +0 tavallisesti koirien kanssa tulee lenkkeiltyä, sekä 2-3kertaa viikossa jumpalla (body balance, pilates, mojojooga,body pump) itse en koe liikkumista muuten kuin hyvän olon tuojana. Työssäkin tulee oltua päivat jalkojen päällä ja lähihoitajan työssä saa toimia vanhustenkin jalkoina toisinaan. Painoa tullut lisää 800 g alusta. Tietysti yksi suurempi vaikuttava tekijä lienee se kuinka aktiivinen liikkuja on ollut ennen raskautta.

Takaisin