Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie oon syönyt muuten Kaupungilta saamani ohjeen mukaisesti joka törröttää keittiön kaapissa muistuttamas minuu. Paitsi ton salmiakin ja lakun suhteen.. Siitä en pysty olee erossa viikkoakaa! Hyvä jos pari päivääkin. Mulla on muutenki toooooooosi matalat verenpaineet 90/70 keskimääräsesti niin en koe, että verenpaineen nostaminen mun kohdalla ois mitenkää väärin.

Mut noista kielletyistä ruuista minuu enite ottaa päähän, etten saa syyä ilmakuivattua kinkkua ja ENTÄ joulu ilman graavilohta?? Sillistä en ole varma, mul ois purkki kaapissa, mut tuskin sitäkää saa syyä :( Miu joulu on piloilla, en saa syyä karjalanpiirakoita graavilohella YHYY! Paras jouluherkku.. Onneks kesäl herkuttelin noilla.. Vissiin alitajusesti tiesin, et noi herkut loppuu kohta lyhyeen..

En tiedä, olenko sitten hysteerinen, mutta en itse menis syömään raakaa kalaa tai lihaa tms.. Ja aika tarkkaan katon, et maitotuotteet on pästöroituja (periaatteessahan kaikki isojen meijereiden tuotteet on, joten ei tartte välttämättä kaikkia purkkeja ees alkaa lukemaan muutenkuin kattoo, et missä se on valmistettu..)..
Listeria on harvinainen, mutta jos sen saa, voi sikiö saada infektion joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.. Ehkä mulla vaikuttaa tähän "panikointiin" se, että on jo ne 2 keskenmenoa takana..
Sisäelimiä en syö muutenkaan, niin niitä nyt ei olekaan edes vaikea mun osalta välttää..
Eipähän tartte sit itteensä syyttää, jos jotain käy..

Samoilla linjoilla minttu85:n kanssa. Normaalia arkiruokaa. Juustoista katson, että on pastöroituja, raakaa kalaa tai lihaa en syö muutenkaan. Kasviksia yritän lisäillä, koska tuota elopainoa on ennestään liikaa, ni yritän saada pidettyä painonnousun kurissa.
Ja kissanhiekkoja en siivoa toksoplasmoosivaaran vuoksi. Itse asiassa en ole siivonut kahdeksaan vuoteen, mutta en ole vielä miehelle kertonut, että tokso on vaarallinen vain raskausaikana :wink

Tosta kissanhiekasta vielä sanoisin sen verran, että mulle lääkäri sanoi sen olevan vain vaarallista jos oikeasti käsin koskee niihin ulosteisiin, ja kuka nyt niin tekis edes. Eli kyllä pitäs olla ihan turvallista lapiolla putsata :)

Joo, neuvolassa sanottiin että kaikki on hyvin kunhan en popsi sitä kissankakkaa. Muuten olisin varmaan käyttänyt tilaisuutta hyväkseni ja vaatinut miestä siivoamaan kissanhiekat, mutta sillä on nyt työmatkoja, joten pakkohan mun on ne välillä hoitaa.

Kissathan saa toksoplasman itselleen myyristä tai jostain. Eli jos on sisäkissoja, niin sitä tuskin kissankakasta saa. Ja yhtään vanhemmat kissat puolestaan on yleensä jo nuoruudessaan sairastaneet ko. taudin eikä tartuta.

Kissathan saa toksoplasman itselleen myyristä tai jostain. Eli jos on sisäkissoja, niin sitä tuskin kissankakasta saa. Ja yhtään vanhemmat kissat puolestaan on yleensä jo nuoruudessaan sairastaneet ko. taudin eikä tartuta.

Mutta tohon on hyvä vedota, kun en halua siivota sitä kissanhiekkalaatikkoa :grin

Oma ajatukseni on ollut se, että juurikin noita suurien meijereiden (esim. Valio) tuotteita voi turvallisin mielin käyttää, koska heillä on aika tarkka oma valvonta. Aura-jyystöä :wink olen aiemmissa raskauksissa syönyt "suoraan paketista", nyt ei vielä oikeen iske. Löysin oman mutu-tuntumani perustaksi vielä tällaisen linkin

http://ammattilaiset.valio.fi/porta...otteet_raskaus__ja_imetysaikana29052012091115

Pienet määrät pellavansiemeniä esim leivässä tuskin tekee suurempaa tuhoa. Mietin liukeneeko se kadmium-mörkö edes sieltä siemenen sisältä ku milteihän ne kokonaisina läpi kulkee... Mutta eipä niitäkään nyt kaksin käsin tarvi mennä uhallaan syömään. Maksaa, raakaa lihaa tai kalaa en syö normaalistikaan, enkä aatellu nyt alottaa.

Joku perustehan noille rajoitteille aina on, mutta huonolla tuurilla sen listerian voi saada vaikka porkkanasta. Joten koitetaan nyt vaan elellä normaalisti ja nauttia, eikä stressata jokaista suupalaa, vaikka raskaana ollaankin :p

Mähän unodin eilen tulla avautumaan tähän keskusteluun kun olin niin raivoissani neuvolakäynnin jälkeen että höyry vaan nous korvista. Mulla oli siis eka tapaaminen lääkärin kanssa ja tuli siinä sitten puhetta mun liikuntaharrastuksista. Ja se oli niin ÄRSYTTÄVÄÄÄ!!!!

Oon raskauden takia luopunut jo tankotanssista ja thainyrkkeilystä, koska löystyvät nivelet ja kovat iskut vatsan seudulle ei tee hyvää eikä kumpaakaan lajia suositella missään nimessä raskaana olevalle. En tietenkään halua vaarantaa masussa kasvavaa pikkupalleroa mitenkään. Nyt lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että mun pitäis vaihtaa rakas kuntosaliharrastus lenkkeilyyn ja kevyempiin ryhmäliikuntoihin. Ja mä INHOON kaikkia ryhmäliikuntahömppiä. Hän oli ihan kauhuissaan kun kerroin että käyn aktiivisesti salilla ja ihan oikeesti nostelen painoja. Niin onhan se järkyttävää. Nainen joka treenaa kovaa. Mutta toisaalta lääkäri itse näyttikin siltä ettei ole ikinä jalallaan kuntosalin puolelle astunut.

Oon siis suht vakavissani ton salitreenin ja fitnessharrastuksen kanssa, enkä tosiaan oo ajatellu lopettaa salilla käymistä ainakaan ennen raskauden puoliväliä ja senkin jälkeen ajattelin vaan lähinnä siirtyä kestävyyspainotteiseen kevyempään ohjelmaan mutta silti jatkaa salilla käymistä jos se itestä hyvältä tuntuu. Oon jutellu asiasta personal trainerin (nainen, jolla on lapsia) kanssa sekä lukenut Mari Kasvin blogia joka nimenomaan kertoo fitnessurheilijan odotusajasta. Lisäksi oma äitini on tanssija ja neljän lapsen äiti, joten oon myös kyselly miten raskaus on vaikuttanut aikoinaan hänen kykyynsä tehdä töitä ja liikkua. Kaikki kolme lähdettä on täysin ristiriidassa lääkärin näkemyksen kanssa. Aktiivinen treenaaminen helpottaa toimintakykysenä pysymistä loppuraskauteen saakka ja myös nopeuttaa palautumista synnytyksen jälkeen. Sehän on mun mielestä ihan itsestäänselvää!

Toki ymmärrän että kasvava maha asettaa rajotuksia esimerkiksi mahallaan tehtäviin liikkeisiin, vatsalihastreeniin ja kyykkäämiseen/prässiin, mutta kaikesta tästä on keskusteltu ja osaan toimia oikein. Tiedän myös että loppuvaiheessa ei saa enää tehdä ponnistavia liikkeitä eli esimerkiksi kyykkyjä ollenkaan, mutta hei nyt ollaan vasta 14. viikolla!! Mulla ei ole vielä edes minkäänlaista mahaa! Lisättäköön vielä että isäni on lääkäri ja myös hyvin erimieltä eilen näkemäni lääkärin kanssa.

Että sellanen lääkärikäynti. Enkä ees saanut selittää asiaa ja sitä kuinka hyvin oon asioista ottanut selvää. Mun harrastukset tuomittiin vaan ihan suorilta. Mutta kun taas yritin selittää olevani huolissani mun kyvystä selvitytyä työtehtävistäni niin se ei herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa, vaikka ravaan edestakasin rappusia kerta toisensa perään ja kannan samalla painavia kuormia vasten kasvavaa mahaa ja parin tunnin ravaamisen jälkeen seisoskelen työpisteellä tuntitolkulla niin että jalat on niin turvoksissa etten meinaa saada housuja pois jalasta kun pääsen vuoron jälkeen kotiin. Kyllä oli hienoa päästä lääkäriin.

Hymykuoppa, voin hyvin ymmärtää miks olit raivoissasi! Eihän toi lääkäri selvästi tiennyt mistä puhui jos sanoi ettet vois enää salilla käydä ollenkaan, sehän on vaan siitä kiinni että raskauden edetessä ei voi enää samoja juttuja tehdä mitä ennen raskautta mutta ehdottomasti voi käydä silti salilla, muuttaa vaan treeniohjelmaa sen mukaan millä viikoilla on ja mikä on oma vointi.
Mutta niinkun sanoit, niin hän ei varmaan itse tiedä mitään salitreenauksesta eikä ymmärrä että siellä voi tehdä paaaaljon muutakin kun nostaa raskaita painoja.

Mä vaan odotan että mun pahat olot väistyisi ja väsymys, niin pääsisi myös itekin toivottavasti vielä raskauden aikana takasin salille. :) Olis niin ihanaa kun jaksaisi taas tehä jotain, edes kevyitä treenejä.

Argh! En oo todellakaan törmännyt missään mihinkään kuntosalikieltoon tai järjellisiin perusteluihin sellaiselle. Varmaan ei kannata aloittaa kovaa painotreeniä uutena harrastuksena, mutta kuulostaa siltä että sun kroppa on siihen tottunut ja tunnet rajasi... jos mun pitäisi vaihtaa mun omat liikuntaharrastukset ryhmäliikuntaan, lopettaisin varmaan liikkumisen kokonaan, niin epäluontevalta se tuntuu. Jos oisin sä, valehtelisin seuraavalla käynnillä kirkkain silmin lääkärille tosta asiasta.

Saatko sä kunnan puolesta fysioterapiakäynnin? Tosta laatikoiden kantamisesta vois olla hyvä puhua siellä, selkä venähtää raskauden aikana helpommin kuin muulloin. Ja siis nimenomaan helpommin kantamusten kanssa kuin salilla.

Muokattu viimeksi:
Mun neuvolantäti oli aika päinvastaisella linjalla, ja hyvä niin... se sanoi, että mikään liikunta ei ole sellainen riski lapselle että tervejärkisen ihmisen tarvitsisi siitä huolestua, ja että jos ihmiskunta tietäisi jonkin jumppakikan jolla voi aiheuttaa keskenmenon, kukaan ei koskaan tarvitsisi aborttia. Että kyllä oma olo ja terve järki kertovat, milloin treeni on liian kovaa.

Selitin just viikonloppuna omalle äidilleni (sairaanhoitaja) ummet ja lammet kaikista ruoka-ainerajoituksista, vauvanhoitokoulukunnista yms. ja se huokaili, että olisi tullut aikanaan hulluksi, jos olisi tiennyt tämän kaiken.

Ihan käsittämätön suhtautuminen tolla hymykuopan lekurilla. Mä sain omaltani nimenomaan kannustusta kuntosaliharjoitteluun kun sen pystyy tosiaan sopeuttamaan tilanteen mukaan. Toisin kuin ryhmätunnit, joissa saattaa innostua tekemään ohi omien rajojen, voi tulla vastaan liikkeitä joita ei ole ennen missään tehnyt (eri ohjaaja, vahtuva ohjelma...). Joskus ohjaaja voi pystyä vinkkaamaan korvaavia liikkeitä mutta ei se aina onnistu.

Mulla kun tuntuu että kroppa reagoi aika vahvasti liikkumiseen niin olen päättänyt jättää ryhmätunnit minimiin. Ikävä juosta sieltä oksua pidätellen tai möllöttää puolet ajasta paikallaan kun syke kirmaa taivaissa.

Ihanaa kun te ymmärrätte!! Tuli heti tosi paljon parempi mieli :) Kiitos.

Jatkossa en tosiaan aio mun harrastustoiminnasta sanoa sanaakaan kyseiselle lääkärille. Onneks on muitakin tahoja kenen kanssa noita liikunta-asioita voi pohdiskella :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Heippa vaan naiset :) Tulin seurailemaan tätä ketjua, vaikka en raskaana olekaan vaan yritys on vasta alkamassa, mutta olen kiinnostunut aiheesta, eli ravitsemuksesta ja liikunnasta raskauden aikana ja kenties myös yrityksen aikana. Itse en valitettavasti ole kovinkaan hyväkuntoinen ja ylipainoakin löytyy lähes 15 kg, mutta sitä suuremmalla syyllä tämä aihe on minulle tärkeä. Painonpudotus elämätapoja muuttamalla alkaa aina "ensi viikolla", intoa liikuntaan ei juuri ole, osasyynä kipeä selkä joka äityy kovasti satunnaisesta jumppaamisesta.

Välillä täytyy kuitenkin kunnolla yrittää potkia itseään pepulle ja ajatella, että pelkästä yrityksestäkin on hyötyä, vaikka se jäisikin vain yritykseksi. Kuitenkin lapsi on haaveissa sitä aletaan "tehtailemaan" ensi kuusta alkaen, joten olisi korkea aika kiinnittää huomiota siihen, mitä suuhunsa laittaa ja miten kroppaansa liikuttaa, se kun joutuu aika koville 9 kk:n ajaksi, jolloin lapsi kasvaa masussa.

Haluaisin kysyä teiltä, oletteko yrityksen alkaessa välttäneet/suosineet jotain ruokia? Entäs lisäravinteiden suhteen? Itse syön tällä hetkellä monivitamiineja ja magnesiumia ja harkitsen omega 3-kapseleita, ei mitään tietoa saako raskaana ollessa käyttää noita magnesiumia tai omegaa!

Raskaudenaikaisen ruokavalion ja liikunnan suhteen olen päättänyt edetä maalaisjärjellä ja kohtuudella, kunhan saisi sen kohtuuden ensinnäkin tähän nykyiseen ruokavalioon :wink Mukava ollut lueskella teidän tekstejä ja pohdintoja, olen saanut jopa uutta tietoa asioista. :)

Tervetuloa, Justiina89! Foolihappo lienee tärkein, sitä kannattaa syödä lisäravinteena samantien sillä se parantaa hedelmöittymismahdollisuuksia ja suojaa varhaisilta sikiövaurioilta. Helpointa on varmaan ryhtyä jo nyt syömään raskausvitamiineja tai jotain naisille tarkoitettua vitamiinivalmistetta.

Lisä-A-vitamiinia ei kannata syödä raskauden aikana, joten esim. kalanmaksaöljyä ei suositella. (A-vitamiinia on kahdenlaista: kasviperäinen on ok, eläinperäinen voi aiheuttaa sikiövaurioita, jos sitä saa liikaa. A-vitamiiniton kalaöljy käy kyllä.)

Nyt alkuraskaudesta olen ollut tosi tyytyväinen, että pääsin keväällä kunnolla kiinni säännöllisen liikkumisen rytmiin: joka toinen päivä uintia, joka toinen päivä kuntosalia. On helppo potkia itseään väsyneenä persauksille, kun olen jo ehtinyt tottua siihen, että treenikassi kulkee mukana ja sitä myös käytetään... jos olisin aloittanut liikunnan vasta positiivisen testituloksen jälkeen, laiskottelisin varmasti paljon enemmän. Tämä väsymys todellakin houkuttaa lintsaamaan, vaikka salille päästyäni jaksan treenata ihan hyvin.

Onko sulla mahdollisuuksia käydä uimassa? Uinti tekee tosi hyvää mun oikuttelevalle selälle. Jos selkä kipeytyy jumpasta, jumppa ei ehkä ole parasta liikuntaa sulle.

Yritysaikaa en osaa kommentoida :) Meillä kun ei yritetty ollenkaan vaan raskaus tuli yllättäen niin en osannu mitään varoa etukäteen mutta melkeen kaikki lisäravinteet tiputin ruokavaliosta kun sain tietää olevani raskaana. Rasvanpolttajat, vihreäteekapselit ja cla jäi pois kofeiinin ja monien muidenkin ainesosien takia. Heraproteiinia lisäilen aamupuuroon tai smoothieihin edelleen. Söin ennen raskautta ihan superterveellistä, itse alusta asti tehtyä ja puhdasta ruokaa. Linjasta oon vähän joutunu tinkimään mutta syön edelleen paljon proteiinia, vähän rasvaa ja hiilareita lähinnä ennen treeniä eli vähän. Ruokavalio on kuitenkin niin monipuolinen ettei neuvolassa ollu muuta sanottavaa kun hiilareiden lisääminen.

Ainiin ja selkäkivuista vielä. Jos kuntosalitreeni kiinnostaa niin monilla saleilla saa saliohjauksen ja saliohjelman aloittaessa parilla kympillä ja aikaa sovittaessa kun mainitsee kipeytyvästä selästä niin se voidaan huomioida ohjelmassa ja ohjauksessa sit pääsee kokeilemaan erilaisia liikkeitä ja laitteita jolloin on helppo löytää ne itselle sopivat vaihtoehdot :)

Joo en kyllä ole minäkään koskaan kuullut että jokin liikunta pitäisi lopettaa raskauden takia. Ehkä sukeltaminen ja laskuvarjohyppy :) Mäkin harrastan siis kuntopotkunyrkkeilyä enkä todella aio lopettaa sitä. Tottakai vältän liikkeitä ja sarjoja mitkä tuntuu pahalta. Enkä sparraa. Tai jos, niin vastustajan tulee tietää tarkkaan mihin mua saa mätkiä :) Toistaiseksi muutamat kovan sykkeen sarjat potkuineen on tuntunut pahalta ja selkälihakset mahallaan tehden nopeaan tahtiin... Onneks meidän treeneissä saa tehdä omaan tahtiin ja kun vatsa alkaa näkyä enemmän niin eihän sitä sitten kukaan kehtaa edes patistaa tekemään lujempaa :)

Mä oon niiiiin läski! Maha on ku jalkapallo ja vauva on vasta 4cm pitkä :D en ole uskaltanut edes vaa'alle. Kuulen varmaan satikutia neuvolassa tammikuussa kun on painoa tullu varmaan jo 10kg :( täytyy nyt yrittää tsempata ton ruokapuolen kanssa, ettei ihan kaikkea syö tän raskauden varjolla... Mut kun ruoka on niin hyvää ja karkit maistuu ;)

Takaisin