Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liikunta on kyllä jäänyt niin vähälle että... Syitä on monia; väsymys, pahoinvointi, flunssa, päänsäryt. Itseä kyllä ärsyttää tosi paljon, kun tykkään käydä treeneissä. NYt aloin panikoida listeriasta kun lueskelin netissä siitä kauhutarinoita... :( Oon meinaa syöny nyt parina päivänä 2 kertaa juustokakkua, eilen aamulla töissä vahingossa otin tuorejuustoa suolakeksin päälle (se oli vielä ollut pöydällä n.tunnin)...Niin ja cheddaria oon syöny ilman kuumennusta. Nyt on niin paha mieli, varsinkin kun flunssaa on kokoajan niin tietty se on nyt listerioosi! Onneks ei ole kuumetta... ARGH!

Ainiin ja pellavansiemeniä! Niitä on taika-ruisleivässä mitä olen nyt syönyt... ja nekin on kielletty! PERKELE!

Tää on niin tätä, mitään ei saa syödä! Neuvolatätiltä sain kyl hyviä vinkkejä juustojen syönnistä. Mut saakohan niitä juustorouheita syyä kuumentamatta? Oon vältelly kaikkee pastöroimatonta ja noi ei ole pastöroityjä.
Tänään sit porukoilla tarjottii viiniä, tietty ne arvaa tilanteen, kun en ottanu.

Joo tää on kyllä sellasta tasapainottelua eri ohjeiden kanssa. Kiitos HKI00550 tosta linkistä :) Tuota en vielä ollut nähnytkään kaikista sivusurffailuista huolimatta :) Ja noita siemeniä on nykyään joka paikassa, mistä helvetistä sen voi tietää? Kenellä on aikaa tutkia kaupassa joka ikistä leipä/keksi tai muuta pakettia että onkohan tässä nyt jotain siemenen hippusta?

Pellavansiemenissä on kadmiumia, jolle elimistö on tavallista herkempi raskauden aikana. Noissa raskasmetallijutuissa on yleensä niin, että niitä saa vähän kaikkialta, ja elimistö kyllä pärjää pienten määrien kanssa, mutta raskausaikana sopiva "pieni määrä" on pienempi kuin normaalisti.

En usko että missään leivässä niitä on niin paljon että raja-arvot ylittyisivät... ellei sitten ihan kilokaupalla syö.

Luulen että tähän pätee sama kuin kalaan, jossa on myös kyse raskasmetalleista: kannattaa joko luopua tai vähentää, mutta jos on mennyt pistämään suuhunsa jotain kiellettyjen listalta, ei ole syytä panikoida. Elimistö puhdistaa satunnaisten altistumisten jäljet.

Se pellavansiementen kadmium jotenkin kerääntyy sikiöön ja voi aiheuttaa kasvun hidastumista, keskenmenoja jne.. Mut söin tänään loimulohtakin... En tiedä mistä kalastettu mut sentäs lämmitin sen vaikka normaalisti en tekisi niin! Eihän tuo se riskialttein kala ole mutta kun kaikessa tuntuu olevan jotain riskiä?! Öh!

Kyllähän loimulohta saa syödä, kun se kypsennettyä. Raakaa kalaa eikä graavisuolattua suositella. Eikä näitä kotimaisia haukia tms.

Mä oon vissiin lukenu juusto-ohjeet vähän huonosti. Olen syönyt tuorejuustoja, leipäjuustoa, Auraa (kaikki kylmänä)... Noi on vissiin kaikki kiellettyjä. Pastoroimattoman parmesaanin jätin väliin mut sit huomasin että kovia juustoja olisikin saanut syödä.

Aamupalasämpylän päällä oli pellavansiemeniä hyppysellinen. Se oli tietoinen riski :/

Neuvolatäti sano, että valion pastöroidut juustot olisi ihan ok. Leipäjuustoo oon kyl syöny. Mun mielestä kittijuustot, tuorejuustot ja homejuustot oli kielletty. Valion pastöroitu tuorejuustokin pitäs olla turvallinen, jollei juustot oo seisonu kauaa jossain lämpimässä tarjoulutiskis esim.
Graavi- ja kylmäsavulohta en syö. Maksamakkarassa oli joku 2 siivun suositusrajoitus. Maksaa ja maksalaatikkoo ei ollenkaan. Noi on ton a vitamiinin takia vaan.

No on kyllä eroja! Siis että raejuustokin? Yritä nyt tässä sitten tasapainoilla eri lähteiden tietojen kanssa ja olla vielä rauhallinen, stressitön odottaja :)

Ahhh, kyllä tekee hyvää kun pääsee kunnolla lenkille (en voi uskoa kun esikoisesta oli jotain kovia mahakipuja liikunnan aikana näilläkin viikoilla jo, ja se pahoinvointi! Hyh!).
Tosiaan, tänään kaksi kertaa 25 min lenkki ja kohta uudestaan ulos :))
Huomenna voisi ottaa lihaskunnon kun sitä ei kerennyt viime viikolla suorittamaan juuri yhtään..

Ruokavaliokin pysynyt kohdillaan, kohtuullista herkuttelua silloin tällöin.. Jotkut ruoat älllöttävät niin paljon ettei himona kaikkea vedetäkkään..

Kysyin neuvolassa pellavansiemenistä. Ei ole kuulemma syytä huolestua leivässä käytetyistä siemenistä, sillä vasta selvästi isommista määristä alkaa kadmium kasautua. Rauhoitteli myös, kun kysyin pehmeistä juustoista ja ravintoloiden mahd. huonosti pestystä salaatista: listeria- ja toksoplasmoosiriskit ovat tosi pieniä, kunhan ruoka ei ole silminnähden likaista tai pääse pilaantumaan. Mutta jääkaapin vihanneslokero pitäisi kyllä pestä.

Minuu on harmittanut vähän, ei paljoa enää, koska oon nyt jossai pilvilinnoissa....? Niin toi liikunnan vähyys ja eile vielä sain sairaalasta kirjeen mri-kuvista, joist tuli selvyys miun about 10 vuotta kestäneisiin nivelkipuihin, jotka on kaks viimestä vuotta ollut pahimmillaa, että saatan tarvita pahimipien kipujen aikaan mieheltä apua lattialt ylös pääsyyn ja sänkyyn pääsyyn. Syys-,talvi-,kevätaika pahimpia ja nimenomaan jos on kosteat ilmat. Niin mulla on kondromalasia siis rustopehmentymä sairaus, et sekin kipuvaiheissa rajoittaa mun liikkuvuutta, kun ei sais rasittaa sen aikana niveliä. Nyt kun oon pahoinvinneist päässy eroon, et vois aloittaa pikkuhiljaa pient urheilua niin eikös sitten.. Pläh. Noh toivottavast oisin pilvilinnoissa vielä pitkään nii ei ainakaa rupeis masentaa toi..

Pilvilinnoja AnnaMannalle! Tosi harmillista sun tilanne... :( Mä pääsin vihdoin treeneihin viime viikolla, kävin ensin lapsen kans tenava-taekwondossa ja sitten omissa kuntopotkunyrkkeilytreeneissä. Kylläpä teki hyvää. Selkälihasten teko ei oikein enää tunnu mukavalta kun mahaa painaa... Samoin jotkut alavatsalihasliikkeet ei oikein innostanut. Hyppiminenkin on aika vaivalloista mutta teki se silti hyvää! Ehkä vähän piristikin, vaikka lähtiessä olin kuoleman väsynyt. Ja seuraavana aamuna oli alavatsa vähän kipee...

Onkohan kaikki odottajat tosi tarkkoja noiden "kiellettyjen" ruokien kanssa? Mä en oo juuri yhtään kiinnittänyt huomiota mihinkään, syö mitä pystyn pahoinvoinnilta syömään...
Jotenki tuntuu et onkohan sitä nykyään menty ylihysteerisyyden puolelle näissä raskauteen liittyvissä jutuissa.
Joidenki mielestähän ei sais suunnilleen ees meikkiä käyttää ja varmuuden varmistamiseksi olla syömättä sitä ja tätä.

Ite meen ihan sellasella terve maalaisjärki linjalla, ja todellaki jatkossakin siivoan myös kissanhiekkalaatikon, vaikka sekin olis "kiellettyä" :)

Mä en oo kans ollu mitenkään ylivarovainen vaan oikeestaan syöny mitä huvittaa. Yritän parhaani mukaan välttää turhaa hysteriaa ja stressiä. Kun on muutenkin monipuolinen ruokavalio niin tulee syötyä ruokaa aika laidasta laitaan eikä liian usein mitään tiettyä. Aina välillä saattaa lipsahtaa kielletyjen ruokien puolelle mutta harvoin ja pieninä määrinä en usko että siitä on haittaa. Sushista kyllä kieltäydyin ja ranskalaisista homejuustoista. Oon kyllä sitä mieltä että liiasta stressaamisesta voi olla enemmän haittaa kun hyvästä ja rennosta mielestä ja muutamasta suupalasta kiellettyjä ruoka-aineita :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin