Liikunta ja raskaus

iloinenodottaja

Sukkela juttelija
Huhtimammat 2018
Eloäidit 2020
Mites muilla liikunta raskausaikana? Jatkatteko ihan normaaleja treenejä vai kevennättekö? Mä oon käyny tän syksyn melko raskailla crosstraining tunneilla ja nyt mietityttää uskallanko niin korkeilla sykkeellä ja rankkaa treeniä tehdä, vaikka raskaus vasta alussa. Tosin voi olla, että tää pahoinvointi päättää mun puolesta ja pakottaa mut tauolle.
 
Hyvä aihe :) Mulla on lajeina tällä hetkellä kuntosali ja juoksu. Ajattelin tehdä mun normaaliohjelmaa kevennetysti ja vaihtaa vatsat syviin vatsalihastreeneihin. Aion myös ilmoittautua raskauspilatekseen. :happy:

Juoksun suhteen aion toimia enemmän säiden ja oman olon mukaan. Yleensä en oo juossut talvikaudella juurikaan. Matolla juoksu on niin tylsää.
 
Joo tätä oon itsekin miettinyt! Nyt tän pahoinvoinnin vuoksi oon pystynyt käymään vain pitkillä kävelylenkeillä. Heti kun olo helpottaa niin palaan salille/spinni-tunneille/lenkkeilemään. Ajattelin itse keventää painoja ja kuunnella tarkemmin omaa kroppaa. Mulla on sykemittari niin sillä seurailen sykettä :happy:
 
Samaa olen pohdiskellut. Kuinka paljon uskaltaa rehkiä? Sykkeet tuntuu ainakin nousevan helpommin. Oliko se 150 sykeraja vasta sitten raskauden loppupuolella?

Olen kyllä vähän keventänyt ja ajatellut, että kai sitä melko huoletta voi tehdä vielä ainakin tässä alussa mitä vaan. Mutta kyllä raskaammissa treeneissä käy välillä mielessä, että eihän nyt vaan tullut mitään vuotoa.
 
Mä tuon crosstrainingin lisäks lenkkeilen ja hiihdän. Lenkillä käyn nyt epäsäännöllisen säännöllisesti. Viime raskaudessa hiihdon lopetin vasta 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, joten sitä varmasti uskallan tehdä, jos vaan lunta saadaan. Ja raskausjoogassakin kävin ja siitä tykkäsin. Täytyy varmaan katsoa jos nytkin löytyis joogaryhmä, joka sopis aikatauluihin.
 
Mä harrastan salilla käymistä, kotona treenaan kans ja lenkkeilen melkein päivittäin. Oon ihan normaalisti treenannu, mut viime viikolla vatsoja tehdessä mulla alkoi vihlonta kohdussa. Pidin sit vatsaliikkeistä taukoa, tällä viikolla kokeilin ja enää ei tuntunu missään. Mut jossain vaiheessa ne on sit jätettävä pois. Mua pelottaa jo etukäteen liitoskivut. Oon molemmissa raskauksissa alkanu kärsimään kovista liitoskivuista puolessa välissä viimeistään, ja ne kivut ja säryt ollu sitä luokkaa että hyvä kun pääsee sängystä ylös. Neuvolassa aina hoettiin että liikunta auttaa. No eipä tullu kokeiltua kun pelkkä jalkojen siirtely sattui niin hemmetisti, mun liikkuminen jäi sit siihen. :meh: Mä niin toivon että saisin kokea raskauden jossa mä säästyisin liitoskivuilta kokonaan, tai edes että ne ei olis noin pahoja ettei mun tarvis liikuntaa lopettaa, ainakaan lenkkeilyä. Lenkkeily on mun henkireikä. Salilla ja kotona voi tietty yläkroppaa treenata, mut kyllä ahdistaa jos lenkkeily ’pitää’ lopettaa. :sorry:
 
Mä en liiku juuri yhtään, joten mun tarttis aloittaa liikkuminen että on synnytyksessä hyvä kunto. Ajattelin aloittaa kävelylenkeillä ja keväällä joku kevyt jumppa, tanssi, tms.
 
Mä liikun työkseni (en toki tarpeeksi) joten oon aika sippi aina viikon jälkeen. Käyn toki vaunulenkeillä sekä lasten että ystävien kanssa. Mua kauhistuttaa ajatus esim ryhmäliikuntatunneista mutta uimisesta voisin tykätä..
Täytyykin kaivaa uikkarit esille ja mennä ens viikolla pulahtaa
 
Hei muuten! Onko kellään tietoa voiko avannossa käydä raskaana?
 
Itse harrastan uintia ja kuntonyrkkeilyä. Edellisessä raskaudessa oksensin yötä päivää 17.viikolle ni eipä tullut paljon liikuttua ja sitä myötä painokin sit nousi ja aiheutti omat ongelmansa.. saapa nähdä kuinka nyt käy.
 
Mä en liiku kun töissä, tulee käveltyä töissä paljon, niin jalat on ihan kuolleet päivän päätteeks, ei toivoakaan että jaksais lisäks mitään salia, vapaapäivinä ehkä mut ei salihommat oo kuitenkaan mun juttu. Kotona jumppailin ennen synnytystä ja sen jälkeen vähän, nyt ois kiva kokeilla vaikka joogaa, mitä ajattelin jo edellisessä raskaudessa alottaa!
 
Mä en liiku kun töissä, tulee käveltyä töissä paljon, niin jalat on ihan kuolleet päivän päätteeks, ei toivoakaan että jaksais lisäks mitään salia, vapaapäivinä ehkä mut ei salihommat oo kuitenkaan mun juttu. Kotona jumppailin ennen synnytystä ja sen jälkeen vähän, nyt ois kiva kokeilla vaikka joogaa, mitä ajattelin jo edellisessä raskaudessa alottaa!
Sama. Mulla on fyysinen työ ja kävelyä tulee paljon työpäivinä.
 
Meinaan liikkua niin paljon kun vointi antaa myöden; harrastan ratsastusta, joka kylläkin on nyt vähän toissijainen ajanviete tuon esikoisen vuoksi. Käyn myös lenkillä ja uimassa. :)
Viimeraskaudessa jaksoin liikkua ihan loppumetreille saakka ilman vaikeuksia, ratsastuksen lopetin muistaakseni viikolla 21, lähinnä siksi, että oma olo oli epämukava, vaikkei vatsa ollutkaan mikään suuri edes viimisenä tiineyspäivänä.

Nyt kun tuo ratsastus on jäänyt vähän vähemmälle,kun esikoinen viel kaiken ajan, niin pitäs keksiä jotain muuta...
 
Mua mietityttää myös toi ratsastus. Oon vähän epäsäännöllisesti käynyt tunneilla ja nyt mietin pitäiskö vaan jättää nyt pois repertuaarista koko homma. Heppa on aika iso liikkeiltään ja ei vielä ihan tuttu. Suosituksia tuntuu löytyvän puolesta ja vastaan. En haluaisi vielä kertoa valmentajalle, vaikka tiedän että osaisi sitten ottaa huomioon harjoituksissa.
 
Mä liikun myös paljon töissä. Yritän kuitenkin pari kertaa viikossa käydä salilla myös.
 
Ekassa liikuin ihan synnytys päivään saakka, pikkuhiljaa voinnin mukaan keventäen. Nyt olis sama tarkoitus. Lähinnä mietin että miten just ratsastuksen kanssa. Ensimmäinen kolmannes ainakin varmaan on ihan ok? Ja sit mietin uskaltaisi vielä tammi-helmikuun vaihteessa mennä laskettelemaan?
 
Meillä olis kans tarkotus lähtee laskettelulomalle helmikuussa, mut jos raskaus etenee niin kuin pitää, niin mä en taida uskaltaa lasketella. Vaikka tiedän että siellä se on hyvässä piilossa ja turvassa kohdussa, mut oon niin arkajalka ja haluun pelata varman päälle etten taida uskaltaa. :nailbiting: Etenkin kun mä oon niin tumpelo että kaatuilen suht usein, ihan pelkästään kävelemälläkin. :joyful:
 
Nyt on väsyttänyt niin sairaasti aamusta iltaan, että katson vain kun mies huhkii... Ehkäpä liityn urheilijoiden kerhoon takaisin, kun tämä väsymys helpottaa. Lajeja löytyy meidän perheestä sen miljoona mistä valita. Sulkapallo, tennis, kuntosali, lenkkeily, akrobatia, ilma-akro, ilma jooga, boulderointi, uinti... Kenties pieni tauko tekee ihan hyvääkin välillä. :)
 
Takaisin
Top