Liikunta ja raskaus

Mä kävin tänään hölkkäämässä, pitkästä aikaa tuntu hyvältä. :) Aikasemmin hölkkä/juoksu alkanu ikävästi pistämään mahaan ja muutenkin kohdussa alkaa tuntumaa niin epämiellyttävältä että pakko lopettaa lyhyeen. Mut tänään hölkkäsin melko pitkänkin matkan eikä mitään! :happy: Hengästyminen on kyllä syvältä tän raskauden myötä. :confused:
 
Kävin just spinningtunnilla. Aah se tuntui kans niin hyvältä. Vaikka en ihan täysii vetänyt mutta kuitenkin hyvillä sykkeillä niin että tuli hiki ja hengästyi.
 
Mä olen lähinnä käynyt harvakseltaan kävelylenkeillä ja sitä ajattelin jatkaa päivittäisenä. Lisäksi välillä voisin käydä uimassa. Viime raskaudessa kävin melko myöhäänkin uimassa ja se sujui hyvin.

Avantouintia itsekin pohdiskelen. Olen paritse talvessa yleensä käynyt, mutta nyt pohdin riskejä ja pitäisikö vaan jättää väliin.
 
Mulla oli eilen spinningohjaus ja ai että hävetti ku hengästyin jo alkulämpässä niin että en tiennyt miten oisin puhunu :facepalm:
 
Mun liikunta on jäänyt aika nolliin koko raskauden aikana poislukien koiran kanssa kävelyt. Tuntuu, että syke nousee tosi nopeasti ja alkaa hengästyttää ja sit mulle tulee pahoinvointia liikkuessa. Oon varmaan aika näky kun kävelen koiran kanssa ja samalla yökkäilen jatkuvasti
 
Raskaus ja salitreeni. Mitä aiotte tehdä loppuun asti, mitä kevennellä? Mä olen toistaiseksi jättänyt suorat vatsat pois, muuta teen.
 
Oon aina joutunut jättämään kyykyt pois jossain vaiheessa raskautta kun se ikävästi kasvattanut painetta keskivartalossa. Samoin selällään tehtävät liikkeet, ei sen takia kun tulis huono olo vaan siks ku en päässyt sieltä enää ylös kun lonkkaan sattunut niin paljon :facepalm: bodypumpissakin jouduin lopuks skipata rintakappaleen kun olis ollut liika noloa pyytää ohjaajaa nostamaan :woot: viime raskaudessa en kevennellyt, tein samoilla painoilla ja lihasmassa olikin sama raskauden jälkeen ku sitä ennenkin. Sama treenisuunniyrlma on nytkin. Tietenkin joutuu sitten asiaa erikseen miettiä jos tulee jotain oloja
 
Neuvolasta sanottiin jättää mave pois ja sitä itsekin mietin, kun on selälle kova rasitus ja selän notko voi muuttua yms. Ehkä kevennän sitä ja teen vaikka käsipainoilla :think005
 
Neuvolasta sanottiin jättää mave pois ja sitä itsekin mietin, kun on selälle kova rasitus ja selän notko voi muuttua yms. Ehkä kevennän sitä ja teen vaikka käsipainoilla :think005

Mää en oo hetkeen lähes tehny, ku vihaan sitä :woot: viikko sitten kokeilin, mutta tosi varovaisilla painoilla, varmaan 1/3 niistä millä tuota ennen oon tehny. Mutta hyvä tietää etten lähde sillä revitteleen:)
 
Mä ostin just lisää uintikertoja liikuntahallin kortille, tarkoitus olisi ainakin kerran viikossa päästä uimaan tässäkin raskaudessa. :) Muuten varmaan lähinnä vaunulenkkejä esikoisen kanssa ja kotijoogaa ja -treenejä tiedossa.
 
Mulla jäi ”omat lajit” vähälle kun testi näytti positiivista. Ratsastus jäi heti tauolle ja mies saa lasketella tämän kauden ilman minua. Moni ottaa näissä riskejä, minä en. Hevonen on tuttu mutta vaativa ja tulinen ja vaikken ole koskaan tullut alas asti, on hurjia tilanteita ollut joten minulle tämä on selvä ei. Samoin laskettelu vaikka olenkin kokenut.

Sen sijaan jooga ja pilates saavat jatkua mukautetuilla liikkeillä sekä koiralenkit tietysti. Juoksu ei ole toviin tuntunut hyvältä, se on pitänyt laittaa tauolle. Itse yritän pitää kiinni siitä että käyn joogassa ja pilateksessa viikottain, niistä saa sekä fyysistä että henkistä apua ja hyvää ohjausta muuttuvaan ryhtiin ja keskivartalon tukeen. Hengitys auttaa varmasti myös synnytyksessä ja loppuraskauden kivuissa sekä ylipäätään joogan opettama kyky olla keskittymättä kipuun.
 
Mä jouduin kans jättämään oman lajin, se oli vauhdikas fyysinen täyskontaktilaji. Aika ikävä sitä on, kun tuli sitä harrastettua n. 3 krt. viikossa. Mutta kai tähän tottuu, pitää vaan etsiä endorfiinit nyt muualta. Olen nyt alkanut käydä bodypumpissa ja bodybalancessa ja sain miehen suostuteltua tanssikurssille (!) :dance008 Elokuun jälkeen voi olla hankala löytää yhteistä aikaa tuollaselle... Ja tietty koiran kans tulee läpytettyä.
 
Mulla alkaa huomenna raskauspilates, jee :) Kiva päästä pilatekseen pienen tauon jälkeen.
 
Oman kehon painoharjoittelu ollut mulla aiemmin kova sana, mutta nyt kokeilin pitkän tauon jälkeen oksentelun vihdoin helpottaessa ja huomasin, että haastavaa on. Erkauma pullottaa jo nyt ikävästi ja se rajaa vatsalihasliikkeitä, lankkuja, selkä liikkeitä ja punnerruksia jne... Eli kaikki mun lempparit. Plääh. Minäkin vetäsin spinningiä ja sekin oli tuskaa. Kahvakuula oli tuskaa. Venyttely oli tuskaa! Palautuminen hidasta... Sitä se teettää, kun oksentaa 5vkoa monta kertaa päivässä ja makaa sohvalla ja menee kroppa ihan jumiin. Ehkä se tästä vielä... Baby steps.. :p:grin
 
Eilen tunnustelin ite että missä vatsalihakset menee kun oon pystynyt niitä tekemään vielä ilman mitään ihmeellisiä oloja. Täytyy jättää kyllä nyt vatsalihakset rauhaa:eek::eek: 4 sormea meni heittämällä alavatsalla lihasten väliin:wideyed:o_O hiukka olin järkyttynyt kun ei oo tosiaan mitään kummallista ollut
 
Ekassa raskaudessa treenasin läpi raskauden ja toivon, että tälläkin kertaa voinnit sen sallisivat! Salilla teen edelleen viikottain 4 treenit. Nyt olen muuttanut sarjoja pidemmäksi ja tiputtanut painoja. Sykkeitä en ole vielä alkanut seurailemaan. Olipahan muuten tullut rajoituksia sitten 2017 jälkeen :sad010”ei suositella” -listalla oli paljon sellaisia liikkeitä mitä tein vielä loppuraskaudesta viime kerralla..
 
Ekassa raskaudessa treenasin läpi raskauden ja toivon, että tälläkin kertaa voinnit sen sallisivat! Salilla teen edelleen viikottain 4 treenit. Nyt olen muuttanut sarjoja pidemmäksi ja tiputtanut painoja. Sykkeitä en ole vielä alkanut seurailemaan. Olipahan muuten tullut rajoituksia sitten 2017 jälkeen :sad010”ei suositella” -listalla oli paljon sellaisia liikkeitä mitä tein vielä loppuraskaudesta viime kerralla..

Nyt on pakko kysyä että mistä löysit liikkeet joita ei suositella. Ite en oo löytänyt kuin sen raskaana olevan likkujan lehtisen, jonka saa neuvolasta ja siinä kaikki on ympäripyöreästi..
 
Pitääpä tutustua tuohon! Kiitos, Bello! Ite ostin 4eurolla fitverstaalta toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen treeniohjelmat salille ja kotia kun siellä oli alennukset. Alotan ne sitten kun toinen kolmannes alkaa. Vielä oon tehnyt sitä saliohjelmaa minkä ehdin alottaa ennen ahaa elämystä raskaudesta. Ens kerralla täytyy vaan laskea painoja kun vatsalihakset tuli viime kerralla kipeäks, vaikka en siis vatsoja tee enää ku löysin itseltäni sen erkauman. Juoksemassa oon vielä pystynyt käydä, viimeks jouduin lopettaa viikolla 17 muistaakseni
 
Takaisin
Top