Liikkuminen ja urheilu raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja linneam
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin eilen salilla, ärsytti kun oli niin paljon porukkaa etten saanu kunnon treeniä aikaseks. Voi olla että oon tehny rennommin ku ennen, mut huomasin etten hionnut tai väsynyt ollenkaan?! Outoa. Työmatkalla pyöräillessä hengästyn kyllä ihan hulluna.
Alaselkä kipuillut tällä viikolla (vasen puoli, niinku aina), kerran lähti jo jalka alta kun nousin tuolilta ylös. Alkaa olla sen verran kipeä ja kävelyasentokin niin vino, että tarvis aika äkkiä päästä jonnekin oikaistavaks! Vielä kun on pari reissua tässä edessä et pitää autossa istua useampi tunti, niin voivoi... :S

Ehdottomasti Lilja äkkiä paikat kuntoon, ennen kuin pahenee. Ite vältän salilla käyntiä arkena klo 16 jälkeen. Väkimäärä pilaa treenin.

Mä pääsin pitkästä aikaa puntille tänään, ihan loistava fiilis. :) Jaksoin tehdä ihan normaalin hyvän treenin! Oon ollu pari viikkoa kipeenä ja sitä ennen viikon oli veto ihan pois, mutta jospa se tästä taas alkais.

On kyllä ehdottomasti vaikeempi raskaus kun edellinen, kun en oo jaksanut yhtään pitää kunnosta huolta. Mitään kipuja ei ole, mutta olo on vaan ollut niin surkee jo pari kuukautta. :hungover:

Mulla loppu eilen neljän viikon treeniohjelma ja arvon nyt alkaisko vielä uuden. Ehkäpä, tos pystyy sitte kuitenki vaihtamaan liikkeet sopivammiksi ja kun mä vähä luulen, et ei mun tulis sitten tehtyä, jos ei olis mitään ohjelmaa.
Kuinkas joku sanoikaan niistä vatsoista? Olikse 16 viikolle asti kun sai tehä? Mites sen jälkeen sit, ei mitään vatsoja? Mun pitäs selälle yrittää jotain liikkeitä saada, jos jaksais sit kantaa vauvan paremmin, eikä vetäis ihan niin notkoksi?

Mä lopetin just mun 3kk treeniohjelman, josta 1kk verran tuli oltua flunssassa pariin otteeseen. Nyt aloitan uuden 3kk ohjelman. Mä oon tehnyt vielä vatsoja treenin päätteeksi silloin tällöin kevyesti. Pilateksessa ajattelin käydä ainakin kesään saakka. Suoria vatsoja ei saa tehdä Rv20 jälkeen. Vinoja vatsoja ja kylkiä voi tehdä. http://aitiysliikuttaa.blogspot.fi/2013/04/vatsablokkaus-osa-1-vatsalihastreeni.html?m=1

Muokattu viimeksi:
Tultiin Lappiin eilen ja käytiin just kauden ensimmäisellä hiihtolenkillä! :) Mentiin 10 km luistellen ja olin kyllä tosi tyytyväinen. Oon urheilu niin vähän koko raskausaikana... Tytölläkin on ollut kivaa lumihommissa isovanhempiensa kanssa. :wink

Mulle on tullu yllätyksenä, että nyt jo 16. viikon kohdalla esimerkiksi Combat-tunnilla hypyt tuntuu huonolta. Ja kun maha ei vielä näy ulospäin, tuntuu hölmöltä helpottaa liikkeitä. Onneksi salitreeni tuntuu yhä hyvältä.

Mä en oo ees viitsinyt tehdä koko raskauden aikana mitään pompottavaa. Neljä kertaa salitreeniä viikossa niin pitkään, kun pystyy. Eilen tuli jo itku salilla, kun läski vaan lisääntyy ja lihakset katoaa, vaikka tekis mitä. Vielä viime kesänä vedin 11 leukaa, kk sitten 5 ja eilen enää kolme :S Tuntuu turhalta käydä, kun ei näy missään ja ei tunnu olevan mitään hyötyäkään.

Niin.. Mullaki on ollu hyväksymistä, että omaa vartaloa ei voi enää käyttää niin kuin ennen eikä myöskään muokata samalla tavalla. Onneksi oon niin onnellinen tästä vauvasta, että se lopulta voittaa kaiken. Ja yks minun ystävä sanoi hyvin mulle: ei raskausaikana oo tarkoitus parantaa tuloksia, vaan ylläpitää kuntoa edes jollakin tasolla. Ja kuulemma paljon liikkuvilla kunto palautuu nopeasti vauvan synnyttyä, kun on tullut luonnollinen hidastaminen ja lepo koko keholle. Luotetaan siihen!

Ingrid, luit ajatukseni! Samoja pohdintoja täälläkin :) Entisen salitreenin sijaan viikko-ohjelmassa pilatesta, kävelyä, kehonhuoltojumppia ja spinningiä (ei maks. sykkeitä). Hyvältä tuntuu - sekä kropassa että mielen kannalta! Armollisuutta Minis, hyvä lähtökuntosi varmasti auttaa synnytyksestä toipumisessa, syksyn jälkeen sitten uudestaan kohti uusia saliennätyksiä ;)

Kiva kun parin kuukauden tauon jälkeen pystyy taas liikkumaan. Tosin kylläkin vaan koiralenkkejä, mutta metsälenkkiä koiran kanssa ei voita mikään, ihan parasta "terapiaa" tällä hetkellä :woot: Ihan kamala ratsastuskuume on tullut, vaikka viimeks oon ratsinu melkeen 3v sitten. Mutta ei se hevoskärpäsen purema niin vaan lakkaa.. syksyllä on pakko päästä taas hevostelemaan :happy:

Kuinka täysillä te muut vedätte treenejä? Musta tuntuu, että salilla pitää himmata vähän painojen kanssa. Eilen kokeilin ekaa kertaa HIIT treeniä joka nosti sykkeitä. Juoksua, loikkia, ketteryyttä. Aika kaukana oli ketteryydestä mun liikkeet. Tuntuu tosi oudolta, kun tavallaan ulkomuoto ei vielä näytä siltä, että tarttis mitään rajoittaa, mutta silti välillä vaan pakko huilata ja ottaa kevyemmin. Olin mä aika pökerryksissä sen jälkeen :schocked028, vaikka kivaa se oli.

Salin lisäksi mä oon käyny pumpissa, spinnissä ja les mills'n Sh'bamissa. Siitä tanssista mä niin nautin, mut aivan yhtä sulavaa se ei ole kuin ennenlaughing7. Ja tietty kävelemässä. Liikuntaa ei kuitenkaan tuu ehkä niin paljon kuin ennen. Pakko olla itselle vähän armollinen.

Mä oon tehny salilla normitreeniä neljä kertaa viikossa. Sykkeitä nostavaa ja pomppuja sisältävää en lainkaan. Tulokset salilla laskee. Voimat ja lihakset kadonneet. Nyt aloin käyttää treenijuomaa ja palautusjuomaa, jotta sais tarpeeks proteiinia.

On kyllä ihan huippua, kun alkaa oleen taas sellanen olo että pystyykin tekeen jotain muuta kun makaan sohvalla. Juoksu ei kuitenkaan enää itsestä tunnu oikein hyvältä selän takia, joten pakotin itseni salille josta en oo oikein koskaan oppinu tykkäämään. Mutta. Nyt varasin ajan, että mulle tehtäis nimenomaan raskausajan treeniohjelma. Ehkä se tästä lähtee, kai se auttas synnytyksessäkin jos ois suht ok kunnossa..

Tää on niin jännää, kuin pienestäkin menee lihakset hapoille salilla. Lihasvoima ja -kestävyys on pudonnut jo nyt puolella.

Joo mä mietin, että johtuuko se siitä parin kuukauden aloillaan olosta vai ylipäänsä tästä raskaudesta muutenkin.

Ihan varmasti raskaudesta muutenkin. Olen ollut onnekas, enkä ole voinut lainkaan pahoin eli jumpassa on voinut käydä ihan normaalisti. Nyt vaan ei jaksa samalla tavalla kuin ennen. Ulospäin ei vielä huomaa mitään, mutta kroppa väsyy ihan eri tavalla kuin ennen raskautta.

Mulla johtuu raskaudesta, koska oon käyny jo monta vuotta putkeen ilman taukoja. Jos viikon kahen flunssalepoja ei lasketa.

Mä oon nyt tehny kolme hiihtolenkkiä ja saanut kolme migreenikohtausta. :bored: Viimeks kun kävin puntilla, niin sain migreenin pariksi päiväksi. Ei taida tulla mitään mun urheilemisesta sittenkään. :arghh:Pitää kai keksiä jotain rauhallisempaa...

Takaisin