Liikkeet

Mä totesin et tää pikkunen ei todellakaan tykkää (tai sit tykkää ihan älyttömästi) ku silt kuunnella sydänääniä/otetaan sydänkäyrää. Joka kerta, kun kyseinen toimenpide on ollut niin jatkuu pienen riehuminen mahassa koko päivän. Nyt on tähän mennessä 2 lääkäriä ja 2 kätilöä (plus anoppi) sanonut, että on harvinaisen vilkas pikkunen mahassa. Merkkaakohan tää sitä et sit ku pikkunen syntyy ni se menee niin ettei peräs meinaa pysyy. :wink
 
Joo meilläkää ei ilmeisesti tykätä, kun neuvolas mittaillaa ja painellaa masuu ko aina siellä hirmuset monotukset "mee hittoon siitä!" :D Kotona harvemmin dopplerointia potkii..
 
Vauva se jaksaa hikkailla :) Hikka tuntuisi menneen alemmaksi entisestään, mutta tajusinkin että se on vain muuttunut vahvemmaksi! Nyt se tuntuu jo pieneltä "täräykseltä" alavatsalla. 5 minuuttia putkeen hikkaa ja vieläkin jatkuu, varmaan ärsyttää vauvaa tuo :D
 
Meillä taas kunnon reivit ja venyttelyt menossa joka ilta ja aamu samaan aikaan :D
Äskenkin oikein otti kylkiluista vauhtia.

En tiiä mitä ihmettä mun mahassa tapahtuu mutta mun mahassa on jytissy nyt yhtämittaa jo 20 minuuttia niin että koko maha heiluu. :eek: Aika rajua menoa kun molemmat kyljet, napa, kylkiluut ja alamaha saa iskuja iskujen perään ihan jatkuvalla syötöllä. Ei kai sillä pienellä voi mikään hätä olla?

Täällä sama. :rolleyes:
 
Tämä aamuhikka mahassa (n. tunti aamupalan jälken, kestää n. puoli tuntia) on ärsyttävä! Mulle tulee itselle jotenkin huonohko ja öklö olo, kun maha tasaisesti nykii. Tosin, jos hikka heilauttaa enemmän Repen yläpäätä kuin alapäätä, voin suurella varmuudella sanoa, että mahassa ollaan pää kohti kattoa.
 
Täällä ollu pari päivää tosi hiljasta liikehdintää. Pakko aina alkaa tökkii mahaa et vastaako sieltä kukaan ja yks pieni potku saattaa tulla ja sit se hiljaiselo taas alkaa.. :confused: alan kohta panikoida!kirjotteliko tänne tässä muutki samasta "ongelmasta"? Ei mua huvittas minnekkää neuvolaankaa soitella ku aina sillon tällön kuitenki jotaki tuntuu.
 
Ihana kun vaavi ei enää pidä hereillä vain miuta vaan myös miehen :) vaik molemmat tiukasti oman peiton sisällä ni mies silti herää kun rinsessa antaa kenkää kun erehtyy nukkumaan liian lähellä. Niin oikein :) :)
 
Lyyti: Mun äiti kerto, et mä olin ollu pari päivää ihan raskauden lopussa täysin liikkumatta, vanhemmat oli ollu mökillä ja äiti oli ollu ihan varma et oon kuollu. Äiti antoi mulle ohjeeks nyt siis sen, että jos tuntuu et vauva ei liiku, niin ei kande alkaa panikoimaan, kyl se kuiteski elossa on. Tällä nyt koitan lohduttaa sua ja toivon kun ite mahdollisesti koen saman pystyisin luottaa et kaikki on kunnossa :)
 
Niin ja vasta 34 viikoilla ruvetaan laskemaan liikkeitä. Sanottiin miulle äippäpolilla :) Ja onhan vauvallaki jo univaiheita.. Et ei sekää aina valvo, ihminen sekin on :)
 
Joo, mulla oli niitä liikkeettömiä päiviä myös ja loppuvaiheessa niitä voi tulla enemmän kun vauvalla ei ole tilaa liikkua..
Esikoinen tosin piti huolen etten huolestunut, 3 päivää ennen kuin syntyi oli sellaiset seinän venyttelyt käynnissä, tais pientä ahdistaa kun oli jo silloin 4 kg ja mulla on lyhyt keskikroppa ja kylkiluiden välissä ei hirveästi tilaa.. ;)
 
Kiitos lohduttavista sanoista! :) mut kuitenki sitä jonku verran huolestuu heti ku niitä liikkeitä ei tunnu ku normaalisti tulee kova potku takas ku tökkii..vaikka luottaa että kaikki on hyvin mut keskenmenot edelleen tuoreessa muistissa ja välillä se pelko hiipii kylään.. :(

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
prkleen hikka. Vauvaa bebee ainaki kolmesti päivässä eikä äitikään tykkää! Istuessa tuntuu niin inhottavalta nykimiseltä alavatsalla, maatessa onneks ei niin pahasti.
Taitaa tila kohta loppua tuolta kun rankimmat potkut ja kuperkeikat vähentyneet, mutta tasasta möyryämistä on kuitenkin tasasesti päivän mittaan. Lempihommia on vaihtaa puolta vasemmalta oikeellee ja ees taas, mahaa katsoessa näyttää usein sellaselta et epäilen onko mahassa vauva vai alien...
 
Lyyti, juo tuoremehua/jotain sokeripitoista ja mene lepäämään ja RENTOUDU! Johan pitäis alkaa jumppa. Mullakin välillä tulee "herätys" että apua, se ei ole liikkunut tänään yhtään, mutta siihen on jo varmaan niin tottunut ettei jokaista liikettä enää rekisteröi. Sitten kun itse rauhoittuu ja rentoutuu niin usein alkaa jotain elon merkkejä tulla :)
 
Mä tein liikelaskentaa toissapäivänä. Koko päivän oli mahassa hiljasta. Tein eka tunnin sängyssä ja liikkeitä tuli vaan 4. Söin välissä ja kävin sit maahan kyljelleni niin 25 min jälkeen rupes tuntuun liikkeitä ja 20 minuutissa tuli 10 täyteen.

Sain liikelaskentaohjeet neuvolasta 30+2 ja lapussa lukee että laskentaa tehdään rv 30 alkaen. Kyllä mä luulen että niitä voi laskea jo aikasemmin jos yleensä tuntee liikkeet selvästi!
 
Mikähän toi logiikka noissa liikelaskennan aloitusohjeissa oikein on? Kyllä sitä jo ennen 30 tai varsinkin 34 vkoa on jotain tehtävissä mikäli näyttää siltä että vauvalla ei ole kaikki kunnossa.

Mä poikkesin viimeksi terkalla nopsaan vaakalla ja hempalla ja silloin kyseli olenko tietoinen liikelaskennasta ja sain kyllä sellaisen kuvan että jos tuntuu hiljaiselta niin kannattaa laskea. Mutta jos liikettä tuntuu pitkin päivää niin ei tarvitse toki silloin.

Olisiko tuossa aloitusajankohdassa takana sitten vain se että silloin liikkeitä välttämättä päivän askareissa enää niin helposti huomaa kun liikkumatila mahassa vähenee?

Mullakin on ollut parin kuperkeikka- & puskupäivän jälkeen taas rauhallisempaa. Olisikohan vauva päättänyt nyt vielä kääntyä pää ylöspäin kun potkuja ei tunnu enää ylhäällä. Tai ainakin oletin että oli tuossa jonkun aikaa jo pää alaspäin.
 
Tosi outoja eroja ohjeistuksissa. Sain nimittäi kirjallisenakin ton rv 34 ohjeistuksen. Luulis sen olevan asuinpaikasta riippumatta ihan sama.
 
No tossa mun saamassa paperissa lukee että n. viikolta 30 eteenpäin tuntee yli 85% vauvan liikkeistä, joten kai se on suositeltava alotusajankohta siks että kaikki olis oppinu siihen mennessä tunnistamaan ne vauvan liikkeet tarpeeks hyvin. Oon kyllä samaa mieltä että kyllä sitä laskentaa kannattaa tehä jo aikasemmin jos siltä tuntuu! Parempi niin kun että jää masussa oleva ahdinko huomaamatta!
 
No tuota, terkka sanoi, et jos se liikelaskenta tulee tavaksi jo aiemmin, niin sitä tulee myös tehtyä sit loppuvaiheessa. Lisäksi, kun äiti kuuntelee vauvaansa säännöllisesti, niin oppii tuntemaan sen oman vauvan tyylin liikkua, eikä sit välttämättä hätäile niistä liikkeistä niin paljon sit loppuvaiheessa.

Liikelaskennalla ei välttämättä pystytä estämään sitä kaikkein pahinta, eikä ahdinkotilaa välttämättä huomaa, vaikka tekisi liikelaskentaa.

Vauvat nukkuu masussa pitkiä pätkiäkin, koska ne tuppaa kasvamaan nukkuessaan. Ja loppua kohti tila vähenee, liikkeet muuttuu toisenlaisiksi. Liikkeet ehkä voimistuu, mutta mun kokemuksen mukaan vähän "vähenee" enempi sellaseksi kääntyilyksi kyljeltä toiselle.

Nyt taitaa vauvoilla olla vielä aika aktiivista ja monipuolista tuo liikkuminen, mut itse oon ainakin huomannut, että on hetkiä, jolloin vauva myllää ja potkii kipeästikin ja piiiitkiä pätkiä myös ihan hissukseen nukkuu.
 
Takaisin
Top