Liikkeet. Tuntuuko jo?

Mä ihmettelen sitä kuinka laajalla alueella tyyppi oikein möyryääkään. Välillä liikkeet tuntuu mun takapuolen seutuvilla, välillä taas ihan tuossa navan alla.
 
Täällä ei vielä havaintoja liikkeistä rv 16+4. Jännä tulla täällä loppupäässä kesäkuun laskettua aikaa! Pääsee seuraamaan, että ahaa nuin ja nuin tapahtuu sitten parin viikon sisään... :D
 
Mulla tuntui ensimmäisen kerran liikettä jo viikon 14 alussa, joka on kuulemma todella aikaisin esikoisen odotuksessa. Se oli yksittäinen "tökkäisy", vähän kuin joku olisi hipaissut sormella vatsanahkaa sisäpuolelta. Sen jälkeen saikin seuraavaa odottaa pari kolme päivää, mutta pikku hiljaa hipaisuja on alkanut tuntua enemmän ja enemmän. Parin viime viikon ajan päivittäin ja toisinaan useampia kertoja päivässä (menossa rv 19). Välillä tuntuu sellaista pientä kutittavaa kosketusta ja pari päivää sitten ensimmäistä kertaa tuntui muljahtelua. En ole varma, oliko se vauva heittämässä kuperkeikkaa, mutta en kyllä tuollaista tuntemusta muista ennen kokeneeni!

Neuvolasta kyselin jo aika alussa, miksi ensimmäisen odottajat tuntevat liikkeet myöhemmin. Hoitajan mukaan ei ole mitään syytä, miksi liikkeitä ei tuntisi, yleensä vain niitä ei ilman kokemusta osaa tunnistaa vauvan liikkeiksi. Nuo sisäpuolella tuntuvat hipaisut kyllä minusta erosi selvästi suoliston toiminnasta yms., ja kun tiesin, että on aivan mahdollista jo tuntea liikkeitä, arvasin mistä on kyse. Hauska tunne. Vielä ei ole erottunut päällepäin mitään, mutta sitä odottelemme jo malttamattomana, pääsisi mieskin osalliseksi vauvan jumpasta!
 
Muokattu viimeksi:
Tunsin tänään ekat potkut töissä, oli niin selkeitä että kädelläkin tunsin ne :) aika uskomaton fiilis! Tähän mennessä on ollut vain kutittelua. Tänään rv 18+4.
 
Muokattu viimeksi:
Kuuntelin dopplerilla tänään ja selkeesti tuntui potku suoraa laitteeseen:D siinä oikein säikähti ku ei noin selvästi oo tuntunj viel liikkeet :)
 
Kovasti odottelen että rupeaisi säännölliset liikkeet tuntumaan, jotenki huolettaa kun esikoisesta alkoi säännölliset liikkeet rv 16 paikkeilla, nyt oon paikantanu vain semmosia ehkä liikkeitä. Nyt rv 16+6
 
Mulla on nyt 20+0 ja liikkeet ovat tuntuneet säännöllisesti ja voimakkaasti jo viikon. Nyt on taas iltajumppa menossa :Heartred Ekat liikkeet tunsin viikolla 16 muistaakseni :)
 
Voi tsiisus sentää sanon ma. Eilen illalla masukki kyllä rymys nii, että pelkäsin että omat sisuskalut menee rikki. Kaiken kukkuraksi silittelin masua niin sain mojovan potkaisun käteeni, ei tainnut tykätä äidin silityksistä, mutta isän silitykset kyllä sallii. Viikkoja nyt 19+4
 
Täällä välillä hermoilen, kun liikkeet ei tunnu "säännöllisesti" pitkin päivää..
Tuntuuko teillä muilla koko ajan? Vaikka meillä tämä jo kolmas lapsi, niin silti hädissään näiden liikkeiden kanssa...itsellä on selkeästi päiviä, jolloin heppu möyryää tosi aktiivisesti pitkin päivää, mutta välissä aina pari kolme päivää, etten meinaa millään rekisteröidä hänen liikkumistaan... Mutta mulla kyllä taas istukka alhaalla edessä, joten plokkaa monet liikkeet minun tiedostani pois...
Mutta siis kertoilkaahan, tuntuuko liikkeet jatkuvalla syötöllä, vai vaan muutaman kerran päivässä, ja onko kenenkään muilla ns. vauvalla huilipäiviä?
 
Joskus pitkin päivää, joskus kerran päivässä, joskus en tunne ollenkaan. Että kyllä ne siellä hengissä on vaikkei koko ajan todisteita saisikaan :)
 
Täällä välillä hermoilen, kun liikkeet ei tunnu "säännöllisesti" pitkin päivää..
Tuntuuko teillä muilla koko ajan? Vaikka meillä tämä jo kolmas lapsi, niin silti hädissään näiden liikkeiden kanssa...itsellä on selkeästi päiviä, jolloin heppu möyryää tosi aktiivisesti pitkin päivää, mutta välissä aina pari kolme päivää, etten meinaa millään rekisteröidä hänen liikkumistaan... Mutta mulla kyllä taas istukka alhaalla edessä, joten plokkaa monet liikkeet minun tiedostani pois...
Mutta siis kertoilkaahan, tuntuuko liikkeet jatkuvalla syötöllä, vai vaan muutaman kerran päivässä, ja onko kenenkään muilla ns. vauvalla huilipäiviä?

Mulla on tullut taukopäiviä. Ja hermoilupäiviä sitä myöten :) Kerran kävin jo neuvolassa ylimääräisellä käynnillä kuuntelemassa sydänäänet, kun 1,5 viikon päivittäisten liikkeiden jälkeen tuli pari taukopäivää. Sen jälkeen oli muutama päivä hiljaista, ja liikkeet alkoi taas tuntua päivittäin. Mutta edelleenkin on usein päiviä että tuntuu vain yksi pieni hipaisu, juuri sen verran että saa itselleen mielenrauhan! Menossa nyt 19+ viikko.

Neuvolan mukaan on normaalia, että on välipäiviäkin tässä vaiheessa eikä kaikki ole tunteneet vielä mitään liikkeitä. Muistelen, että hän olis sanonut, että viikosta 22+ alkaen liikkeitä pitäisi tuntua päivittäin. Mutta voihan vauva potkia suoraan istukkaan tai selkään päin tms. ja senkään vuoksi ei aina tunnu.
 
Voi tsiisus sentää sanon ma. Eilen illalla masukki kyllä rymys nii, että pelkäsin että omat sisuskalut menee rikki. Kaiken kukkuraksi silittelin masua niin sain mojovan potkaisun käteeni, ei tainnut tykätä äidin silityksistä, mutta isän silitykset kyllä sallii. Viikkoja nyt 19+4

Ohoh! Kylläpä sulla tuntuu liikkeet jo voimakkaina! Meillä on sama viikko menossa, mutta liikkeet on aivan kevyitä pikku töytäisyjä ja hipaisuja! Ei ainakaan yöunia multa vie :)
 
huojentavaa tietää, että toisillakin on hiljaisempiakin päiviä
Bamse, täällä elellään samoilla viikoilla, nyt 19+2
 
Liikkeet voimistuu koko ajan. Kädelle ne ei tunnu, mutta tänään just sanoin miehelle että taitaa olla enää päivien kysymys milloin en rupee näkymään ja tuntumaan.
 
Viimisen viikon aikana alkanut tuntea liikkeitä. Just kun selällään makaa ja pitää kättä alavatsan päällä. Ihanan tuntuista. ❤️ tälläset pienetsuuret asiat tekee siitä totta, meille todella tulee pieni nyytti kesäkuussa.
Hauska miettii et miten vahvoina sit loppumetreillä tuntuu, kuulemma kylkiin ei oo kiva saada potkuja :D
 
Päiväpäivältä voimmakkaammin :) viime viikon ollut todella aktiivinen. Pian pitöisi alkaakkin rauhallinen vaihe kun vauva nukkuu suurimmanosan päivästä.
 
Ultran jälkeen on potkut tuntunut paremmin. On kuulemma pää alaspäin, vaikka liikkeistä päätellen luulin muuta. Melkein äsken jo omaan käteenkin tuntui :)
 
Itsekin hermoilen joka päivä, että olenko huomannut jotain liikkeitä vai en :grin Mulla on todella pitkiäkin taukoja pikkuisen liikkeissä ja sen vuoksi olen stressannut aika lailla. En kyllä ole käynyt neuvolassa pitkään pitkään aikaan, kun tulin juuri ennen joulua kipeäksi, joten tässä ollaan oltu jo yli puolitoista kuukautta ilman mitään varmoja havaintoja (sydänääniä tms.). Onneksi maanantaina on ultra, niin pääsee katsomaan pikkuista, että onhan sillä kaikki hyvin :)

Ja uskon (koska joskus suhtaudun hyvin hyvin skeptisesti omiin havaintoihini, mutta toisinaan on vain pakko uskoa), että ne satunnaiset suhteellisen selkeät hipaisut ja kuplinnat yms. ovat pikkuisen tekemisiä masussa, vaikka eivät säännöllisiä olekaan :) Pitää kyllä pitää pää kylmänä, että selviää tästä epävarmuudesta :grin Monta kertaa olen jo meinannut tilata sen doblerinkin tai soittaa neuvolaan varatakseni ylimääräisen ajan.. :grin
 
Mullakin oli alkuun, kun liikkeet alkoi tuntumaan, välillä päiviä, kun ei tuntunut mitään. Nyttemmin on alkanut tuntua päivittäin potkuja, mutta aina muutama tunti on välissä rauhallisempaa. Selkeästi vauva on välillä hereillä ja välillä nukkuu :)
 
Mua nauratti vähäsen, kun söin eilen eskimo puikkojäätelön ja vauva alko vähän sen jälkeen potkii joka suuntaan. :happy118
 
Takaisin
Top