Letrozolin käyttäjiä?

Samaa sitä on @Nukkelapsi täällä meilläkin mietitty... Vaikka minulla ei tutkimusten mukaan muuta vikaa ole kuin pcos ja ylipaino... 🤷🏻‍♀️ Miehen tilanteesta ei ole tietoa kun ei suostu vieläkään testeihin... 🤦🏻‍♀️
Mielialat ja muutenkin ajatukset menee vuoristorataa tässä aiheessa..

Sulla kuitenkin kroppa todistetusti ainakin jotenkin toimii kun on yksi lapsi 🧡 kyllä se voi toinenkin onnistua 🧡

Meillä ei ole tavallaan mitään takeita 🙈 miehelle samoin tässä yks päivä, et aivan turhaan pillereiden jälkeen käytettiin kumia.. ois voinut huoletta jo silloin nuorempana olla ilman mitään.. hän ei vain silloin ollut valmis.. eikä luottanut kumeihin ja minä en taas voinut pillereitä syödä... 🙈 Oli sekin aikakausi 😅👀🙈

Nyt ku lasta toivois nii ei... Ja sit työstressit ja muut stressig päällä ja pitäis nauttia yhteisistä hetkistä nii... Joo.. 👀

Luin muutamia teidän letrotsolin käyttöön liittyviä viestejä. Kannattaa katsoa, onko annostus oikeasti sopiva ja onko päivät, jolloin letroja syödään järkevät. Jokaisen keho toki toimii omalla tavallaan ja ei kaikille letrot lopulta ole oikea hoitomuoto, mutta kerron oman kokemukseni.

Mulla oli ollut yritystä 3 vuotta ja kokeiltu sinä aikana clomifen, metformiini ja terolut. Näistä mikään ei saanut ovista aikaiseksi, ei edes 4 tablettia clomeja päivässä.

Sain vihdoin omasta aloitteestani letrotsolin, koska tuolloin sitä ei vielä käytetty ensisijaisena lääkkeenä niin kuin nykyään.

Suoraan 2 tablettia päivässä kp 2-6. Sen jälkeen ovuloin joka kierrossa noin kp 15-16 ja tulin kolmannesta raskaaksi. Seuraavan lapsen kohdalla tulin ekasta kierrosta raskaaksi: taas 2 tablettia päivässä kp 2-6 ja ovis oli kp 13.

Kun sitten yli 10 vuotta tuon jälkeen oli jälkeen raskaus toiveissa, en uskaltanut aloittaa 2 tablettia päivässä, koska pelkäsin useampaa kehittyvää follia.

Gyne ehdotti, että voin ottaa joka toinen päivä 2 tablettia ja joka toinen päivä yhden ja sanoi, että nykyään niitä käytetään kp 3-7. No eipä sitten toiminutkaan ja ovis viivästyi viikolla, oli joskus kp 22. Oviksen viivästyminen ei käsittääkseni ole toivottaa, koska laatu kärsii.

Seuraavissa kierroissa käytin kahta tablettia päivässä ja palasin hyväksi havaittuun kp 2-6 ja taas ovuloin seuraavat 3 kiertoa noin kp 15, josta sitten raskaus lähti käyntiin.

Oon huomannut, että letroja määrätään kovin myöhäisilläkin kiertopäivillä esim. kp 5-9. Eiköhän tämä johda siihen, että oviskin viivästyy. En tosin tiedä, miksi näin määrätään, joten kannattaa kysyä gyneltä perusteluja, onko se kulloinkin optimaalista omassa tilanteessa. Myös useampaa kuin 2 tablettia voidaan määrätä ymmärtääkseni, jos pienempi annos ei riitä.

Olen myös seurantaultran varannut hyvin lähelle ovulaatiota. Viimeisimmässä ultrassa kävin kp 14, ja silloin gyne osasi sanoa, että ovis on seuraavana päivänä. Eli follin koon näkee tuolloin paremmin, eikä mene kasvun ennustamiseksi. Toki tuolla myöhäisellä ultra-ajalla pitää olla joku käsitys oviksen ajankohdasta omalla kohdalla tai ainakin seurannut ovistesteillä, ettei ole vielä ovis päällä.

Jos siis on syönyt letroja myöhäisillä kiertopäivillä ja käynyt ultrassa pian letrojen lopettamisen jälkeen, niin folli voi hyvin olla vielä pieni ja ovis onkin vaan tulossa myöhemmin.

Tsemppiä kaikille yritykseen letrojen kanssa!

Hei, onko täällä jollain kokemusta ovulaation induktio + inseminaatio jos on selittämätön lapsettomuus eli kaikki päällisin puolin kunnossa, ovuloit yms. Ja mitkä oli tulokset?
Mulla on kokemusta! Ja kyseinen kokemus nukkuu ajankohtaisesti päikkäreitä 😊
Aikalailla tasan vuosi sitten tein positiivisen testin kun oli ollut ovulaation induktio (letrot+irrotuspiikki) ja inseminaatio 😊

Hei, onko täällä jollain kokemusta ovulaation induktio + inseminaatio jos on selittämätön lapsettomuus eli kaikki päällisin puolin kunnossa, ovuloit yms. Ja mitkä oli tulokset?
Meillä myös dg määrittämätön naisen hedelmättömyys. Mitään vikaa ei varsinaisesti kummastakaan löytynyt, oma kiertoni on säännöllinen, ovuloin joka kierrossa jne. En ole kuitenkaan koskaan käyttänyt letroja, vaan meillä lähdettiin liikkeelle pistoshoidoilla samantien. Meille tehtiin ensin yksi kierros pelkällä ovulaation induktiolla gonal f:llä, tämä kierto nega. Seuraavaan kiertoon vaihdettiin menopur+ovitrelle+inssi, josta tärppäsi ja vauvan pitäisi syntyä muutaman viikon päästä. Tsemppiä!

Hei! Täällä olisi tarkoitus aloittaa letrot ylihuomenna. Oon vaan vähän hämmentynyt kun oon ymmärtänyt että ultralla on tarkoitus seurata myös sen takia ettei oo esim. monikkoraskauden vaaraa. Mutta tarkoittaako se että pitäis olla yhdyntäkielto siihen ultraan asti? Mulle ei ainakaan oo mitään siihen viittaavaa sanottu. Ja kun ultra on vasta kp13 nii kai se kannattaisi sitä ennen jo aloitella hommat? 😅

Hei! Täällä olisi tarkoitus aloittaa letrot ylihuomenna. Oon vaan vähän hämmentynyt kun oon ymmärtänyt että ultralla on tarkoitus seurata myös sen takia ettei oo esim. monikkoraskauden vaaraa. Mutta tarkoittaako se että pitäis olla yhdyntäkielto siihen ultraan asti? Mulle ei ainakaan oo mitään siihen viittaavaa sanottu. Ja kun ultra on vasta kp13 nii kai se kannattaisi sitä ennen jo aloitella hommat? 😅
Jos aloitat minimiannoksella, siinä ei pitäisi vielä olla niin suurta monikkoriskiä! 😊 Kun on kerran ovulaation tueksi aloitettu niin varmaan muutoin jää heikoksi/myöhäiseksi ovulaatio? Meillä ainakin oli puhe että jos folleja irtoaa 3 tai enemmän niin sitten olisi ongelma. 1-2 oli gynen mielestä ok. Mutta aikamoinen vaste saisi olla heti kättelyssä!

Jos aloitat minimiannoksella, siinä ei pitäisi vielä olla niin suurta monikkoriskiä! 😊 Kun on kerran ovulaation tueksi aloitettu niin varmaan muutoin jää heikoksi/myöhäiseksi ovulaatio? Meillä ainakin oli puhe että jos folleja irtoaa 3 tai enemmän niin sitten olisi ongelma. 1-2 oli gynen mielestä ok. Mutta aikamoinen vaste saisi olla heti kättelyssä!
Aloitus on 5mg, en tiedä sen tarkemmin 😄 Mutta joo, mulla siis todettiin pcos ja just vaikeuksia on ollut saada ovulaatioplussaa kiinni, niin toivotaan että näistä nyt ois apuja. 🙏

Aloitus on 5mg, en tiedä sen tarkemmin 😄 Mutta joo, mulla siis todettiin pcos ja just vaikeuksia on ollut saada ovulaatioplussaa kiinni, niin toivotaan että näistä nyt ois apuja. 🙏
Itse olen syönyt letrotsolia osana IVF-hoitoja 5 mg vuorokausiannoksilla kp 2-6. Nyt viimeisimmässä PAS-ultrassa folleja näkyi kolme. Lääkäri totesi tuon perusteella, että minulla on hyvä vaste lääkkeelle. Mieluummin kyllä ottaisin pienemmän annoksen ja vähemmän haittavaikutuksia!

Onkos 5mg kaksi tablettia?

Mulla ei ole PCOSia ja ovulaatiot pyörii säännöllisesti, joten lapsettomuuden syy on jossain muualla. Letroja kokeiltiin silti ajatuksena tehdä inseminaatio, kuten selittämättömillekin on usein tapana. Söin 2,5 mg muistaakseni viiden päivän ajan, ja munasarjat riemastuivat ja lähtivät kasvattamaan viittä follikkelia. Inssi peruttiin ja tuli ehkäisypakko.

En ole kuitenkaan kuullut juuri kenellekään muulle käyneen noin, mutta hyvä muistutus siitä, että ainakin ekassa Letro-kierrossa on tosiaan syytä tarkistaa lääkkeen vaste. Se on onneksi suomalaisissa lapsettomuushoidoissa ilmeisesti ihan rutiini.

Ehkä ultraa edeltävän ajan ehkäisystä voisi varmistaa klinikalta, jos se mietityttää. Osaavat varmaan arvioida, onko monikkoraskausriskiä syytä ottaa huomioon.

Takaisin