Olen ihan uusi kirjoittelija, enkä jaksa kahlata 400 sivua Letro-keskustelua
Joten pahoittelut, jos tästä teemasta on jossain vaiheessa ollut keskustelua.
Sain siis 09/24 luteaalituen (cyclogest 10 vrk), luteaalivaihe oli keskimäärin 9-10 päivää. Tuolloin ultrattiin kohtu ja munasarjat kp 7, jolloin kohdun limakalvo oli n. 4 mm eikä johtofollikkeleja ollut vielä. Keskimäärin mulla ovulaatio on n. kp 14-15. Ensimmäisessä cyclogest-kierrossa lämmöt nousivat noin kolmen cyclogest-kapselin jälkeen ja luteaalivaihe & kierto piteni. Lämmönnousut olivat selkeitä verrattuina aiempiin. Sen jälkeen oli haasteita kierroissa, joten olin gyneen yhteydessä.
Gyne määräsi Letrozolit, kp 3-7 2*2.5 mg. Minut jouduttiin ultraamaan kaksi kertaa, mutta ensimmäinen ultra kp 8 (melko liki tuota luomu-ultraa) näytti limakalvon 5.1 mm ja neljä follikkelia 10 mm. Kp 11 uusi ultra ja limakalvo oli 6.5 mm ja kaksi follikkelia erottui isompina 13 mm ja 11 mm. Ovulaatiotesti oli positiivinen kp 14.
Nyt olen tutkaillut lämpöjä Ourasta, niin myös follikkelivaiheen lämmöt ovat olleet selkeästi aiempia kiertoja alhaisempia. Ovulaation jälkeen lämmöt nousivat jo ennen cyclogestin ottamista reippaasti, yhdessä yössä +0.7 C. Posket kuumottavat ja leposyke on koholla, luulin olevani kuumeessa
Koin myös ensimmäistä kertaa ovulaatiokipuja
Olipas nyt pitkä taustoitus… mutta olen nyt pohtinut sitä, että
voiko letrozoli vaikuttaa myös luteaalivaiheeseen ja sen vahvuuteen? Mietin siis sitä kautta, että follikkeli (tai ehkä kaksi) kehittyy vahvemmaksi ja tuloksena on myös vahvempi keltarauhanen. Onko kokemuksia tai ”tietoa”?
Gyne ”käski” ehdottomasti jatkaa cyclogestiä, enkä nyt osannut näitä asioita pohtia ennen kuin tämä ensimmäinen letrokierto on edennyt. Enkä todellakaan myöskään halua testata sen poisjättämistä ”omin päin”, kun takana on ennen cyclogestiä vain yksi 13 pvä luteaalivaihe ja muut 9-10 päivää.