Letrozolin käyttäjiä?

@sandra123 Meillä aika samanlainen tilanne. Täällä kolmas kierto myös letroilla ja irroituspiikillä, ensi kiertoon lisätään letrojen jälkeen pari päivää Gonal-F. 3kk myös ja ivf jonoon meno. Nyt dpo8 ja tänään testasin ja negatiivista näytti. Toivois vaan niin paljon että näillä hoidoilla onnistais.

Tervetuloa sandra123 ☺️
Toivottavasti saisitte onnistumisen jo pelkillä letroilla. Onko mitään tuntemuksia, sulla nyt dpo7?

@Jokku onko sulla jo uusi kierto alkanut? Pahoittelut että tää ei ollut teidän kierto 💛

Täällä on nyt dpo5. Varmaan testaan ekaa kertaa tossa uudenvuoden aattona dpo9.

Jaksamista @Jokku 💛

Mulla on vielä yhteen kiertoon tän jälkeen letrot. Sitten pitäis joko takas julkiselle hakeutua tai oon myös miettinyt kävisikö yksityisellä gynellä kysymässä saako sieltä reseptiä. Haluaisin kyllä vielä jatkaa letrojen kanssa varmaan kesään asti, nyt siis kolmas letrokierto menossa. Kuitenkin viimeksi esikoista yrittäessä kuudesta letrokierrosta saatiin kaksi raskautta, joten toivoisin että nytkin olisi mahdollisuus raskautua letrojen avulla, kun vaan riittävän monta kiertoa.

@Viikuna91 ei mitään tuntemuksia ja nyt dpo 8. Musta tuntuu, että letrojen myötä kaikki ovulaatiooireet on hävinnyt. Ennen oli pientä nipistelyä mahassa ovulaation aikaan ja rinnat tuli aroiksi pari päivää ovulaation jälkeen. Nyt ei sitäkään vähää mitään oireita ovulaation jälkeen

@Jokku tuleeko sulla ovulaatio normaalisti vai miksi irrotuspiikki? Olen miettinyt oiskohan mahdollista saada jotain vielä letrojen tueksi. 3kk päästä uusi aika julkiselle ja sitten saadaan lähete ivf:ään. Lähetteessä vois kestää se 3kk. Että jos saisi letrojen rinnalle jotain kun odottaa ivf:ään pääsyä. Mulla siis ovulaatio tulee normaalisti kiertopäivinä 10-15 välillä

Meillä esikoinen sai alkunsa kolmannesta letro kierrosta, mikä on nyt myös meneillään. 🤞Toki ikääkin jo enemmän ja painoa se +30kg enemmän mitä silloon 😅
Tänään ovis, ja ehdittiinki tällä kertaa, mun tuntemuksien vuoksi ennen (oletettavasti) ovista yhtymään. 🥳
Nyt vaan hieman mietityttää kun ens ti mulla pään magneettikuva, mutta tuskin se tässä vaiheessa mitään vaikuttaa mihinkään jos jotain lähtiski tästä mukaan. 🤔
1000125051.jpg

@Tellura tsemppiä piinapäiviin! En usko että vaikuttaa kun ei oo testi positiivinen vielä, mut voihan sitä mielenrauhan takia kysäistä hoitavalta taholta. Toivottavasti tää 3. kierto olisi teille se onnekas!

@sandra123 jännät päivät siellä siis. 🌈

@Viikuna91 kiitos. Varmasti on kyllä pitkät piinat nyt. 😅 Kokeilin jo laittaa tk:n pyyntöä reseptin uusimisesta. Saas nähdä. Ajattelin ettei siinä mitään menetä kun kokeilee,josko vaikka uusisivat. 😁 Soittelen sitten sinne yksityiselle alkuvuodesta kun palaa joululomalta. No en itsekään tähän jaksa uskoa että vaikuttaisi mitenkään vielä. Edelliseen kiertoon menkat/posi testi odoteltiin kyllä. 🤔 Toivottavasti tosiaan 3 kerta toden sanoisi ja plussan antaisi.

@Tellura mä sain meidän polilta ohjeet että lapsettomuushoitojen (mitä letrozolilla tehty ovulaatioinduktio tietty on) pitää hakeutua uudestaan sitä samaa polkua pitkin hoitojen pariin - meidän alueella se tapahtuu neuvola -> perusverikokeet -> suunnittelukäynti lapsettomuuspolille -> hoitosuunnitelma. 😮‍💨 Siksi muakin kiinnostaisi jos yksityiseltä joku gyne suostuisi määräämään letrot vielä vähäksi aikaa ns. itsenäisesti käytettäväksi, kun en jaksais tota julkisen rumbaa mennä taas läpi. Mietin vaan et ottaako noi yksityiset gynet esim. Mehiläisellä tollasta pyyntöä miten hyvällä, kun heidän bisnes (Felicitas puolella) hyötyisi siitä että mentäisiin ihan perusteellisesti hoitoihin heille, mihin sit sisältyisi tietty taas testejä, kontrolliultraa, hoitosuunnitelma yms. eli kalliiksi tulisi. Mä oon vaan niin 100% varma että meidän hoitosuunnitelmaksi tulisi juurikin OI letroilla (tai piilitettävillä), koska verrattain lyhyessä ajassa saatiin jo kaksi raskautta noilla. Julkisellahan meillä ei ollut mitään kontrolliultria tms. ekan kierron jälkeen, joten en koe niitä nytkään niin maata mullistavan tärkeiksi. Jos ei tässä onnistumista tule ennen kesää niin sitten varmasti haetaan julkiselta taas hoitosuhdetta lapsettomuuspolille, koska sitten varmaan jo aika miettiä IVF menoa.

@Tellura mä sain meidän polilta ohjeet että lapsettomuushoitojen (mitä letrozolilla tehty ovulaatioinduktio tietty on) pitää hakeutua uudestaan sitä samaa polkua pitkin hoitojen pariin - meidän alueella se tapahtuu neuvola -> perusverikokeet -> suunnittelukäynti lapsettomuuspolille -> hoitosuunnitelma. 😮‍💨 Siksi muakin kiinnostaisi jos yksityiseltä joku gyne suostuisi määräämään letrot vielä vähäksi aikaa ns. itsenäisesti käytettäväksi, kun en jaksais tota julkisen rumbaa mennä taas läpi. Mietin vaan et ottaako noi yksityiset gynet esim. Mehiläisellä tollasta pyyntöä miten hyvällä, kun heidän bisnes (Felicitas puolella) hyötyisi siitä että mentäisiin ihan perusteellisesti hoitoihin heille, mihin sit sisältyisi tietty taas testejä, kontrolliultraa, hoitosuunnitelma yms. eli kalliiksi tulisi. Mä oon vaan niin 100% varma että meidän hoitosuunnitelmaksi tulisi juurikin OI letroilla (tai piilitettävillä), koska verrattain lyhyessä ajassa saatiin jo kaksi raskautta noilla. Julkisellahan meillä ei ollut mitään kontrolliultria tms. ekan kierron jälkeen, joten en koe niitä nytkään niin maata mullistavan tärkeiksi. Jos ei tässä onnistumista tule ennen kesää niin sitten varmasti haetaan julkiselta taas hoitosuhdetta lapsettomuuspolille, koska sitten varmaan jo aika miettiä IVF menoa.
Mulla ainakin yksityinen gyne, joka teki lähetteen julkiselle hoitoihin kirjoitti suoraan Letrot siihen asti, et tuli ensikäynti aika. Ihan vaan kun ei niistä haittaakaan raskaushaaveelle ole. Ja tää gynekologi on töissä myös Felicitaksella, et uskoisin et ihan mielellään määräävät 🥰

Mähän siis hain yksityiseltä nämä 3kk letrot nyt. Kun julkisella siis ollaan kyllä oltu "hoidoissa". Mutta kun bmi niin ja niin niin ei ole letroja sieltä kirjotettu. Painoa olis pitäny saada laskemaan se tietty prosentti, mutta ompa se niin helppo sanoa. Ja kun ikää kumminki koko aika tulee niin mun mielestä seki on oma riskinsä,jos painokin jne. Ja kun se on nähty ettei tässä mitenkään sormianapsauttamalla raskaudu muutenkaan. Älyttömiä ne kriteerit. Kauhea ahdistus siitäkin vain tuli. Tää yksityynen teki sisätutkimuksen ja ultra ja oli heti sitä mieltä että letrot aloitetaan. Metforemin kirjotti myös mutta oon sitä kaks kertaa kokeillut eikä se mulle vaan sovi kun niin maha tulee kipeäksi ja huono olo. Luulen että mulla reuma on se suurin syy mikä täs nyt mättää, vaikka siihenkin nyt on lääkitys menossa. Toisin kuin esikoisen aikaan ei ollut mitään lääkitystä siihen, silloin niihin aikoihin se vasta todettiinkin,niin ei sitten lääkitystä kesken raskauden aloitettu. Onko itse kiinnittymiseen olemassa jotain lääkettä?

Ja siis terveyskeskukseen laitoin reseptin uusinta pyynnön ihan siksi jos ei tulisi kuluja. 😅 Vaihtoehto oli myös laittaa tälle yksityiselle lääkärille, joka siis joululomalla alkuvuoteen. Siinä myös luki että saattaa tulla maksuja kun yksityinen uusi. Tää siis nyt vähän testimielessä kun tässä piinapäivät on. 😂 Ompahan odotella ja jännittää jotain muutakin kun testien tekoa tai menkkoja. 🙈

Voi ei @Allinen, tosi kurjaa odotella ovista ja pelätä ettei se tulekaan. 🥺 Tiedän niin tuon tunteen. Nyt on ihan unohtunut jo, mitä sun hoitava taho kommentoi viime kierrossa siihen ovuloimattomuuteen? Oliko sulla nyt kovempi annos letroja vai miten se meni? Toivotaan et se ovis vielä tulisi sieltä, vielä on kuitenkin aikaa.

Täällä dpo8 ja oon taas vähän kipeenä. 😮‍💨 En viel testannut tänään, mut huomenna ajattelin testata, vaikka ei dpo9 vielä aiemminkaan oo raskaudet näkyneet.

Muokattu viimeksi:
Olen ihan uusi kirjoittelija, enkä jaksa kahlata 400 sivua Letro-keskustelua 😅 Joten pahoittelut, jos tästä teemasta on jossain vaiheessa ollut keskustelua.

Sain siis 09/24 luteaalituen (cyclogest 10 vrk), luteaalivaihe oli keskimäärin 9-10 päivää. Tuolloin ultrattiin kohtu ja munasarjat kp 7, jolloin kohdun limakalvo oli n. 4 mm eikä johtofollikkeleja ollut vielä. Keskimäärin mulla ovulaatio on n. kp 14-15. Ensimmäisessä cyclogest-kierrossa lämmöt nousivat noin kolmen cyclogest-kapselin jälkeen ja luteaalivaihe & kierto piteni. Lämmönnousut olivat selkeitä verrattuina aiempiin. Sen jälkeen oli haasteita kierroissa, joten olin gyneen yhteydessä.

Gyne määräsi Letrozolit, kp 3-7 2*2.5 mg. Minut jouduttiin ultraamaan kaksi kertaa, mutta ensimmäinen ultra kp 8 (melko liki tuota luomu-ultraa) näytti limakalvon 5.1 mm ja neljä follikkelia 10 mm. Kp 11 uusi ultra ja limakalvo oli 6.5 mm ja kaksi follikkelia erottui isompina 13 mm ja 11 mm. Ovulaatiotesti oli positiivinen kp 14.

Nyt olen tutkaillut lämpöjä Ourasta, niin myös follikkelivaiheen lämmöt ovat olleet selkeästi aiempia kiertoja alhaisempia. Ovulaation jälkeen lämmöt nousivat jo ennen cyclogestin ottamista reippaasti, yhdessä yössä +0.7 C. Posket kuumottavat ja leposyke on koholla, luulin olevani kuumeessa 😅 Koin myös ensimmäistä kertaa ovulaatiokipuja 😵‍💫

Olipas nyt pitkä taustoitus… mutta olen nyt pohtinut sitä, että voiko letrozoli vaikuttaa myös luteaalivaiheeseen ja sen vahvuuteen? Mietin siis sitä kautta, että follikkeli (tai ehkä kaksi) kehittyy vahvemmaksi ja tuloksena on myös vahvempi keltarauhanen. Onko kokemuksia tai ”tietoa”?
Gyne ”käski” ehdottomasti jatkaa cyclogestiä, enkä nyt osannut näitä asioita pohtia ennen kuin tämä ensimmäinen letrokierto on edennyt. Enkä todellakaan myöskään halua testata sen poisjättämistä ”omin päin”, kun takana on ennen cyclogestiä vain yksi 13 pvä luteaalivaihe ja muut 9-10 päivää.

Takaisin