Letrozolin käyttäjiä?

Olen ihan uusi kirjoittelija, enkä jaksa kahlata 400 sivua Letro-keskustelua 😅 Joten pahoittelut, jos tästä teemasta on jossain vaiheessa ollut keskustelua.

Sain siis 09/24 luteaalituen (cyclogest 10 vrk), luteaalivaihe oli keskimäärin 9-10 päivää. Tuolloin ultrattiin kohtu ja munasarjat kp 7, jolloin kohdun limakalvo oli n. 4 mm eikä johtofollikkeleja ollut vielä. Keskimäärin mulla ovulaatio on n. kp 14-15. Ensimmäisessä cyclogest-kierrossa lämmöt nousivat noin kolmen cyclogest-kapselin jälkeen ja luteaalivaihe & kierto piteni. Lämmönnousut olivat selkeitä verrattuina aiempiin. Sen jälkeen oli haasteita kierroissa, joten olin gyneen yhteydessä.

Gyne määräsi Letrozolit, kp 3-7 2*2.5 mg. Minut jouduttiin ultraamaan kaksi kertaa, mutta ensimmäinen ultra kp 8 (melko liki tuota luomu-ultraa) näytti limakalvon 5.1 mm ja neljä follikkelia 10 mm. Kp 11 uusi ultra ja limakalvo oli 6.5 mm ja kaksi follikkelia erottui isompina 13 mm ja 11 mm. Ovulaatiotesti oli positiivinen kp 14.

Nyt olen tutkaillut lämpöjä Ourasta, niin myös follikkelivaiheen lämmöt ovat olleet selkeästi aiempia kiertoja alhaisempia. Ovulaation jälkeen lämmöt nousivat jo ennen cyclogestin ottamista reippaasti, yhdessä yössä +0.7 C. Posket kuumottavat ja leposyke on koholla, luulin olevani kuumeessa 😅 Koin myös ensimmäistä kertaa ovulaatiokipuja 😵‍💫

Olipas nyt pitkä taustoitus… mutta olen nyt pohtinut sitä, että voiko letrozoli vaikuttaa myös luteaalivaiheeseen ja sen vahvuuteen? Mietin siis sitä kautta, että follikkeli (tai ehkä kaksi) kehittyy vahvemmaksi ja tuloksena on myös vahvempi keltarauhanen. Onko kokemuksia tai ”tietoa”?
Gyne ”käski” ehdottomasti jatkaa cyclogestiä, enkä nyt osannut näitä asioita pohtia ennen kuin tämä ensimmäinen letrokierto on edennyt. Enkä todellakaan myöskään halua testata sen poisjättämistä ”omin päin”, kun takana on ennen cyclogestiä vain yksi 13 pvä luteaalivaihe ja muut 9-10 päivää.
Minulla tosiaan ei ovulaatioota oikein luonnostaan tule, mutta olen huomannut, että itsellä on todella vahvat oireet olleet luteaalivaiheessa nyt ne muutamat kerrat kun on ovulaatio letroilla tai pistettävällä Gonal-f lääkkeellä onnistunut. Minäkin aloitin tänään cyclogestin, vaikka koen, että itsellä kanssa ollut aika vahvat oireet ovulaation jälkeen. Kai lääkärit nyt vain haluavat varmistaa, että onnistui, kun minulla saatu vaik kaksi ovulaatiota viimeisen 9kk aikana 😅
Mutta siis tunnistan samaa, että ovulaation induktion lääkkeillä luteaalivaiheen oireet ovat olleet aika vahvoja, niin voi olla, että keltarauhanen jotenkin olisi vahvempi?

Nyt tosiaan eka onnistunut ovulaatio maaliskuun jälkeen ja dpo2. Jännittää kyllä kovasti ja tulee varmaan olemaan aika piinaavat piinapäivät 😅

Mutta siis tunnistan samaa, että ovulaation induktion lääkkeillä luteaalivaiheen oireet ovat olleet aika vahvoja, niin voi olla, että keltarauhanen jotenkin olisi vahvempi?

Okei, hyvä kuulla että on jotain samankaltaista kokemusta! Jostainhan se heikko luteaalivaihekin johtuu, vaikka syitä voikin olla monia 🤔

Mulla vahvin luteaalivaihe on ollut 13 päivää ja se oli silloin, kun ovulaatio tapahtui vasta kp18, eli olisikohan vasta silloin ollut tarpeeksi kypsä munasolu & follikkeli ja muissa kierroissa jäänyt alikehittyneeksi. Nämä nyt on tietysti täyttä spekulaatiota, mutta mielellään kaikelle haluaisi syynsä 😁

Ja vielä @Diins kyllä sille cyclogestille varmasti paikkansa on! Monella foorumilla porukat tuskailee, kun ei ole määrätty luteaalitukea. Käsitin itse, että se ei ole mikään haitallinen lääke ja gyne suositteli nimenomaan cyclogestiä tablettien sijaan. Vaikka tässä googlaa ja pohtii kaikkea, niin luotetaan lääketieteen asiantuntijoihin 🤗

Letroista huolimatta koitan pitää odotukset maltillisina ja annan näillekin aikaa, mutta nyt kyllä ensimmäistä kertaa ymmärrän piinaviikot toden teolla 😁

@Maiiz tervetuloa! 🥰 En osaa tohon kysymykseen vastata.

@Diins hei vau, siel on todellakin jännät paikat!! Pidän teille ihan superisti peukkuja pystyssä. Mä niin tiedän ton tunteen kun on ovulaatiot noin harvassa ja miten spesiaalia se on sit kun se ovisplussa tulee. Nyt toivotaan että saatte viikon päästä plussan myös toiseen testiin. 🤩🌈

Tuun sivusta huuteleen @Maiiz kysymykseen, oon tätä ketjua nyt seuraillu kun saatiin tähän kiertoon käyttöön cyclot ja ens kierrosta alkaen tulis letrot, en kuitenkaan tiedä "saanko" täällä olla vielä kun yritystä vasta 10kk.

Mutta asiaan, mulle gyne sano että cyclogestit ei useinkaan ratkaise itse ongelmaa mikä on useimmiten jollain tavalla nimenomaan heikko ovulaatio. Tän takia sano että ei näe järkeä määrätä vaan niitä vaan ens kierrosta letrot käyttöön. Vahvemman ovulaation pitäis tosiaan myös nostaa progesteronitasoja eli toimii sen myötä vahvasti myös luteaalivaiheen tukena. Kuitenkin siinä on hyödyllistä käyttää rinnalla myös cyclogestiä.

Voi ei @Allinen, tosi kurjaa odotella ovista ja pelätä ettei se tulekaan. 🥺 Tiedän niin tuon tunteen. Nyt on ihan unohtunut jo, mitä sun hoitava taho kommentoi viime kierrossa siihen ovuloimattomuuteen? Oliko sulla nyt kovempi annos letroja vai miten se meni? Toivotaan et se ovis vielä tulisi sieltä, vielä on kuitenkin aikaa.

Täällä dpo8 ja oon taas vähän kipeenä. 😮‍💨 En viel testannut tänään, mut huomenna ajattelin testata, vaikka ei dpo9 vielä aiemminkaan oo raskaudet näkyneet.
Ohje oli että vielä yksi kierto letroilla ja sitten kokeillaan jotain muuta. Toki se yksi kierto tapahtuu nyt joulutauon aikaan joten en tiedä ehtiikö vielä seuraavaan saada eri lääkitystä. Nyt otin letroja 2tbl kp 2-8 eli pari päivää extraa ja silti näyttäisi että ovis jää tulematta. 🙁

Monella piinapäivät menossa, tärppionnea kaikille!

Tuun sivusta huuteleen @Maiiz kysymykseen, oon tätä ketjua nyt seuraillu kun saatiin tähän kiertoon käyttöön cyclot ja ens kierrosta alkaen tulis letrot, en kuitenkaan tiedä "saanko" täällä olla vielä kun yritystä vasta 10kk.

Mutta asiaan, mulle gyne sano että cyclogestit ei useinkaan ratkaise itse ongelmaa mikä on useimmiten jollain tavalla nimenomaan heikko ovulaatio. Tän takia sano että ei näe järkeä määrätä vaan niitä vaan ens kierrosta letrot käyttöön. Vahvemman ovulaation pitäis tosiaan myös nostaa progesteronitasoja eli toimii sen myötä vahvasti myös luteaalivaiheen tukena. Kuitenkin siinä on hyödyllistä käyttää rinnalla myös cyclogestiä.
Hei kiitos ihan valtavasti tästä tiedosta! ❤️ 🙏🏻

Mullakin gyne sen cyclogestin määräyksen yhteydessä sanoi, että aika pian on järkevää ovulaation induktio mukaan, mutta jostain syystä aloitettiin vain cyclogestillä.

Varmaan minäkin väärässä paikassa, kun yritystä n. 10 kk, mutta ongelmia on ollut… Mutta osuipa letrozol-ketju silmiin, niin kaipa täältä voi käyttäjäkokemuksia kysellä 🤗 Rohkaistuneena eteenpäin, vaikka tästä ei tärppäisikään. Toivotaan että tästä letrocyclo-cocktailista on meille molemmille apua 🤞🏼

Kyllä täällä saa olla ihan minkälaisella yritystaustalla tahansa! Kivaa vaan kun ois porukkaa tässäkin ketjussa. ☺️🫶 Meillä tosiaan letroilla yk3 menossa tätä pikkusisarusta yrittäessä, sitä ennen esikoista yritettiin 2v (6kk letroilla).

Muokattu viimeksi:
Olen viimeiset kolme päivää testannut ovista 2xpvä ja tosi runsaat ovislimat alkoi eilen mutta testi negaa vielä puolen yön aikaan. Mutta tänään aamulla yllättäen olikin hymynaama testissä🤩 Iltapäivällä oli jo nega ja nyt illalla alkoi ihan jäätävä oviskipu oikealla puolella. Ehkä se ovulaatio tapahtuu sittenkin tässä kierrossa mutta olipa nopea lh-huippu!

Olen viimeiset kolme päivää testannut ovista 2xpvä ja tosi runsaat ovislimat alkoi eilen mutta testi negaa vielä puolen yön aikaan. Mutta tänään aamulla yllättäen olikin hymynaama testissä🤩 Iltapäivällä oli jo nega ja nyt illalla alkoi ihan jäätävä oviskipu oikealla puolella. Ehkä se ovulaatio tapahtuu sittenkin tässä kierrossa mutta olipa nopea lh-huippu!
Mahtavaa! 🤩 Niin se ovis sitten se tuli rytinällä vaikka luulit että jää tulematta. 🤭

Täällä dpo11 ja aamullq huomasin että oli raskaustestit loppu. 😮‍💨 Eilen testasin negan, joten vähän alkaa mieli jo kääntynyt siihen että ei onnistunut tää kierto. Käyn kuitenkin tänään hakemassa testejä lisää.

Tervetuloa kaikki uudetkin! Kiva vaan jos on aktiivinen tämä ryhmä. Mulla dpo 13 mutta ei tuntemuksia mihinkään suuntaan kuten ei edellisissäkään letrokierroissa. En ole testannut. Olen itsekin miettinyt luteaalivaiheen tukea letrojen rinnalle..

Nega tuli, dpo11. 😔
Voimia ❤️ Niin ikävää, että nega 😭
Voisiko olla, ettei vielä näkyis?

@sandra123 itse olen vähän testien välttelijä. Niiden tekeminen ahistaa jotenkin todella paljon. Jotenkin kun lopputulos on aina se sama negatiivinen niin tulee ihan fyysisesti huono olo niiden tekemisestä ja jotenkin ennen sitä voi aina elätellä toivoa. Toki vaikka onkin aina negatiivisia, ennen kun menkat alkaa aina mietin, että entä jos sittenkin 😅

Mahtavaa! 🤩 Niin se ovis sitten se tuli rytinällä vaikka luulit että jää tulematta. 🤭

Täällä dpo11 ja aamullq huomasin että oli raskaustestit loppu. 😮‍💨 Eilen testasin negan, joten vähän alkaa mieli jo kääntynyt siihen että ei onnistunut tää kierto. Käyn kuitenkin tänään hakemassa testejä lisää.
Niimpä! Jospa tämä olisi meidän vuosi 😊.

Harmi ettei sulla vieläkään plussaa. Mutta toivoa on niin kauan että vuoto alkaa. 🤞

Täällä vähän tiputtelua jo tänään eli uusi kierto alkamassa. Tää nega kolahti tähän mennessä pahiten tässä kakkosen yrityksen aikana, kun ois tosiaan mennyt la tosi lähelle esikoista, ja se jostain syystä tuntui "lupaavalta" ja joltain maagiselta merkiltä. 😄 Mut ei sit ollutkaan sitä.

Jouluna kieltämättä mietin paljon sitä onko meillä pieni nyytti ensi jouluna. 🥺 Toivon todella että monelle meistä tää uusi vuosi olisi se onnekas vuosi ja saataisiin ensi joulua juhlia pienokainen sylissä tai masussa. 💝

Takaisin