Letrozolin käyttäjiä?

Yksihaaveissa: itse menin suoraan yksityiselle Mehiläiseen synnytys- ja naistentautien erikoislääkärille ja se katsoi heti ensimmäisenä kilppari arvot, että on kunnossa. Uskon ja toivon, että yksityisellä saat parempaa hoitoa. Suosittelen menemään yksityiselle vaikka se kallista onkin ...

@Yksihaaveissa ihan järkyttävän huonoa palvelua oot saanut. Mulla on ihan samoja pelkoja kun sulla eli mitä jos vuosia kahlataan tän vuoksi lapsettomuushoitoja ilman tulosta (mulla siis myös samansuuntaiset rajatapaus-arvot kilppareissa). Mä ehkä yrittäisin laittaa vielä jotain kautta palautetta tmv. ja pyyntö toiselle mielipiteelle ja kunnon perustelut miksi poiketaan eri asiantuntijatahojen suosituksista. Voi hitto että ärsyttää sun puolesta. 💛

@Onnenomena oot jo voiton puolella, hetki enää uuteen kiertoon! 💛💛💛

Bubli, tervetuloa! 😊 Toivotaan hyvää vastetta letroille!

@Viikuna91
Mä varasin huomiselle ajan yksityiselle felicitakseen jolleki gyne endo erikoislääkärille 😄 hyvästi rahat! Mut siis haluun vaan nyt saada toisen mielipiteen noista mun arvoista. Jos tää sanoo et kaikki hyvin niin sit mä yritän uskoa ja luottaa.

Mietin et pistäisin palautetta tilkkaan mutta mä en oikeen tiedä mitä kautta sen tekisin. Mutta ehdottomasti siis kannattais koska oli todella ala-arvoista. Hän ei kuunnellu mua lainkaan ja on kirjoittanut jotenki tosi tökerösti tästä meijän puhelusta. Kirjoittaa esim että mä toivon lääkkeen aloitusta. Vaikka ehdin vasta puhelun lopuksi kysyä että miksi ei voisi kokeilla parin kuukauden kuuria pienellä annoksella jos se auttaa oireisiin.

Voi huoh tätä.

@Yksihaaveissa kurja kuulla, et lääkäri ei kuunnellut yhtään 😔 Toivottavasti Felicitaksella saat parempaa palvelua! Tuu sit tänne raportoimaan, mitä gyne sanoi tosta sun arvosta.

Itekin kävin (täältä inspiraation saaneena) mittauttamassa uudestaan kilppariarvot ja TSH oli 3.3. Edellisen kerran vuosi sitten oli 2.67, mut ainakaan silloin Ovumian gyne ei pitänyt tuota arvoa raskautumisen kannalta huolestuttavana. Ota näistä nyt selkoa, kun toiset asiantuntijat sanoo yhtä ja toiset toista 🙄 Mut jos raskaus ei millään ota alkaakseen, niin eihän siinä tosiaan mitään menettäisi pari kuukautta kokeilla lääkitystä.

@Yksihaaveissa kurja kuulla, et lääkäri ei kuunnellut yhtään 😔 Toivottavasti Felicitaksella saat parempaa palvelua! Tuu sit tänne raportoimaan, mitä gyne sanoi tosta sun arvosta.

Itekin kävin (täältä inspiraation saaneena) mittauttamassa uudestaan kilppariarvot ja TSH oli 3.3. Edellisen kerran vuosi sitten oli 2.67, mut ainakaan silloin Ovumian gyne ei pitänyt tuota arvoa raskautumisen kannalta huolestuttavana. Ota näistä nyt selkoa, kun toiset asiantuntijat sanoo yhtä ja toiset toista 🙄 Mut jos raskaus ei millään ota alkaakseen, niin eihän siinä tosiaan mitään menettäisi pari kuukautta kokeilla lääkitystä.
No siis täähän se on, ku joka paikassa eri ohjeistukset ja mielipiteet. Sehän on totta että Suomessa tsh viitearvot on vissii korkeimmat koko euroopassa. Espanjassa tsh viitearvon yläraja on 2.

Ja onhan seki ettei esim julkisella valitettavasti ole aikaa eikä resursseja perehtyä asiakkaisiin niin kuin yksityisellä :/

@Ninni33 onhan tuo 3,3 jo korkea. Onko sulla koskaan mitattu ferritiinia? Jos on raudanpuute niin se vaikuttaa usein kilppariin. Kilpirauhanen tarttee rautaa toimiakseen kunnolla.

Mut mä infoon huomenna tuomiosta 😄

Mietin et pistäisin palautetta tilkkaan mutta mä en oikeen tiedä mitä kautta sen tekisin. Mutta ehdottomasti siis kannattais koska oli todella ala-arvoista. Hän ei kuunnellu mua lainkaan ja on kirjoittanut jotenki tosi tökerösti tästä meijän puhelusta. Kirjoittaa esim että mä toivon lääkkeen aloitusta. Vaikka ehdin vasta puhelun lopuksi kysyä että miksi ei voisi kokeilla parin kuukauden kuuria pienellä annoksella jos se auttaa oireisiin.

Voi huoh tätä.
Minulla oli myös huono kokemus hus-erikoistuvasta lääkäristä, tosin Naikkarilta. Oli ulkomaalainen mies, toivottavasti ei ollut sinulla sama (koska itkin sen jälkeen vaikka kuinka pitkään).

Tein käynnistäni muistutuksen (https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/oikeutesi-potilaana). Soitin sitä ennen potilasasiamiehelle (https://www.hus.fi/potilaalle/opas-...ilasasiamiehet#sairaalamme-pääkaupunkiseudull), joka kommentoi tapahtunutta ja neuvoi mitä paperita kannattaa täyttää. Esimerkiksi halusin että kannasta poistetaan merkintä, jossa sanottiin (kirjoitusvirheiden kera) että olen itkuinen.

Jos haluat tarkemmin tietää, niin kysele täällä tai yksityisviestillä ja autan sen mitä osaan (ja muistan) 😊

Minulla oli myös huono kokemus hus-erikoistuvasta lääkäristä, tosin Naikkarilta. Oli ulkomaalainen mies, toivottavasti ei ollut sinulla sama (koska itkin sen jälkeen vaikka kuinka pitkään).

Tein käynnistäni muistutuksen (https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/oikeutesi-potilaana). Soitin sitä ennen potilasasiamiehelle (https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/oikeutesi-potilaana/potilasasiamiehet#sairaalamme-pääkaupunkiseudull), joka kommentoi tapahtunutta ja neuvoi mitä paperita kannattaa täyttää. Esimerkiksi halusin että kannasta poistetaan merkintä, jossa sanottiin (kirjoitusvirheiden kera) että olen itkuinen.

Jos haluat tarkemmin tietää, niin kysele täällä tai yksityisviestillä ja autan sen mitä osaan (ja muistan) 😊
Tää oli nainen, maisassa luki erikoistuva lääkäri. Ja joo, itkin kyllä puhelun jälkeen. Mä ymmärrän kyllä sen ettei lääkitystä anneta kevyin perustein, mutta se ettei asiaan otettu tavallaan lainkaan kantaa, ei kuultu huoltani, ei kerrottu mitään faktoja tai tutkimustietoa, ei perusteltu vaikka kysyin. Ja puhelu oli heti alkujaan jo inhottavan sävyinen, vähän kuin olisin häiriö tai taakka. Ja iskettiin luuria korvaan. Ehkä voisin itsekin soittaa potilasasiamiehelle huomenna ja tehdä sitten muistutuksen.

Ja olisin siis kokenut tulleeni kuulleeksi jos hän ois kirjoittanut vaikka uudet labrat ja sitä myötä soittoajan jos arvot edelleen huonot tms. Ois ees tullut tunne että kuuntelee ja ottaa kantaa. Mut ei. 😫

Mitä muistutuksen teon jälkeen tapahtuu? Tuleeko sieltä joku kirje jossa joku ottaa kantaa asiaan vai jääkö se asia sitten vaan unholaan 😄

Tää oli nainen, maisassa luki erikoistuva lääkäri. Ja joo, itkin kyllä puhelun jälkeen. Mä ymmärrän kyllä sen ettei lääkitystä anneta kevyin perustein, mutta se ettei asiaan otettu tavallaan lainkaan kantaa, ei kuultu huoltani, ei kerrottu mitään faktoja tai tutkimustietoa, ei perusteltu vaikka kysyin. Ja puhelu oli heti alkujaan jo inhottavan sävyinen, vähän kuin olisin häiriö tai taakka. Ja iskettiin luuria korvaan. Ehkä voisin itsekin soittaa potilasasiamiehelle huomenna ja tehdä sitten muistutuksen.

Ja olisin siis kokenut tulleeni kuulleeksi jos hän ois kirjoittanut vaikka uudet labrat ja sitä myötä soittoajan jos arvot edelleen huonot tms. Ois ees tullut tunne että kuuntelee ja ottaa kantaa. Mut ei. 😫

Mitä muistutuksen teon jälkeen tapahtuu? Tuleeko sieltä joku kirje jossa joku ottaa kantaa asiaan vai jääkö se asia sitten vaan unholaan 😄
Tosi kurjaa, että jouduit kokemaan tuollaista!

Ja tarkennuksena vielä siis, että siksi sanoin että toivottavasti ei ollut sama mies, kun hänestä on tehty jo huomautus, niin toivon että jatkossa kommunikoi paremmin (enkä sitä, että hän on ainoa joka voi olla tökerö 😅)

Mielestäni olet jo hyvin kirjoittanutkin tuohon epäkohtia! Ei varsinaisesti se mitä käynnillä/puhelussa kävi (siis että et halua sanoa tietäväsi tarvitsetko lääkkeitä vai et, vaikka huomisen käynnin jälkeen saatat voida vielä mainita, että muut lääkärit ovat tätä mieltä 😉) , vaan se, että potilaat kohdataan inhimillisesti. Ei olisi ollut iso vaiva lääkärille sanoa "meillä on raja-arvot ja sinun arvosi ovat hyvät hoitojen kannalta" (en siis tiedä arvoista mitään, mutta lähinnä että jos ei anna lääkkeitä, niin kai siihen on joku syy 🤷 tai pitäisi olla!)

Sain muistutuksesta kotiin kirjeen, jossa oli kolme erillistä vastausta. Yksi erikoistuvalta lääkäriltä, yksi hänen valvojaltaan ja yksi ylilääkäriltä. Tuli kyllä kuultu olo sen jälkeen 😊

@Vadelmapirtelö
Juu tuota kanssa että jotenki ois saanu perustella kantansa mulle. Eikä vähätellä oireita ja kaikkea muuta, sekä lyödä luurit. Kuitenkin lapsettomuus ja muutenkin kaikki sairaudet, avun hakeminen on raskasta ja huolestuttavaakin, joten sitä toivoisi että tulis kuulluksi.

Toivottavasti tämä sua huonosti kohteleva mieslääkäri toimii muistutuksen ansioista jatkossa paremmin!

Kiitos ku kerroit kokemuksestasi 🙏 vaikka huono kokemus olikin!

Katson huomisen lääkäriajan ja teen sen jälkeen muistutuksen🤭

Kuitenkin lapsettomuus ja muutenkin kaikki sairaudet, avun hakeminen on raskasta ja huolestuttavaakin, joten sitä toivoisi että tulis kuulluksi.
Tämä! ☝️☝️☝️

Hieno juttu että saat toisen mielipiteen asiaan vaikka siitä joutuukin pulittamaan! Toivottavasti huomisen käynnin jälkeen olo on parempi ja tulet kuulluksi ja kohdatuksi ja jää olo, että voit luottaa saaneesi hyvää hoitoa.

@Ninni33 onhan tuo 3,3 jo korkea. Onko sulla koskaan mitattu ferritiinia? Jos on raudanpuute niin se vaikuttaa usein kilppariin. Kilpirauhanen tarttee rautaa toimiakseen kunnolla.

Mut mä infoon huomenna tuomiosta 😄
Onhan se aika korkea tosiaan. Mut taidan jäädä odottamaan, mikä sun keississä on tuomio ja miettiä sitten, käynkö toisella klinikalla ruinaamassa lääkekokeilua 🙂 Tsemppiä huomiseen!

Ferritiini on kyl mulla mitattu, se on ollut aiemmin alhainen (alle 30), mut nyt kun mittautin uudestaan oli noussut ~66 eli pitäis kai olla ihan hyvällä tasolla.

@Yksihaaveissa : Kiva jos oli apua ja kerro sitten huomenna mitä toinen lääkäri ohjeistaa 😊

Ja kuten @Viikuna91 sanoikin jo, toivottavasti huominen käyntisi on paljon parempi!

Niin ja se on myös hyvä huomioida, että kanta-tekstiin saa pyytää muutosta ja kannattaakin, jos se vaivaa. Minä siis tein sen muistutuksen yhteydessä. Lähinnä että kun joku toinen lääkäri myöhemmin lukee merkintöjä, niin ei jää väärää kuvaa käynnistä. Tekstin pitäisi olla neutraali kuvaus käynnistä. Ja minä en halunnut että muut lääkärit ajattelevat minun olevan itkuinen ja silti normaalisti kommunikoiva (vai mitäköhän kaikkea sinne oli laitettu, normaalipainoisen näköisestä lähtien), vaan että teksti tarjoaa tarpeellisen informaation, ei lääkärin mielipiteitä.

Moikka!

Olen uusi tällä keskustelupalstalla! Olemme yrittäneet lasta n.10kk ja nyt selvisi että minulla on pcos. Määrättiin terolutit sekä letrozol 2,5mg x 2 tabl vrk:ssa kpl 3-7.
Onko muilla määrätty heti ensimmäisenä letrozol tupla-annoksella? Nyt kp6 ja kovia alavatsa nipistelyjä. Pelottaa että annostus on liian iso.
Tsemppiä kaikille!🤗
Mulla myös pcos ja määrättiin tupla alkuun. Hyvin toimi mulla, follin koko ei tosin ehtinyt selvitä mut yks vaan lääkärin mukaan on irronnut 😄 mulla myös käytössä metformiini 1500/pvä, sitä voinee myös kysäistä jos haluaa, on kai yleisesti käytössä pco potilailla

Huomenta! Yksityisen kautta sain nyt kokeiluun thyroxin lääkityksen 25mikrog x1, kontrollit ostan kuukauden päähän puhdin kautta ja varaan sitten hänelle ajan uudestaan, että miltä arvot näyttää. Tämä lääkäri sanoi, että jos olisin heillä hoidossa niin lääkitys näillä arvoilla määrättäisi heti ilman miettimisiä. Vähän jäi harmittamaan, kun oli hieman vaikea tilanne tälle lääkärille kun joutui "kollegoiden" yli kävellä, siis tarkoittaen ettei julkisella koettu lääkitystä tarpeelliseksi ja kun hoidot on käynnissä. Sanoi, ettei välttämättä ole hyötyä lääkkeestä mutta pienestä kokeilusta ei yleensä ole haittaakaan. Sanoi, että jotain häikkää kilpparissa on kun t4v viitteen alarajoilla. Oli äärettömän mukava lääkäri, kuunteli ja ymmärsi huoleni :Smiling Face With Halo:

Puhelun jälkeen tirautin helpotuksen kyyneleet :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Huomenta! Yksityisen kautta sain nyt kokeiluun thyroxin lääkityksen 25mikrog x1, kontrollit ostan kuukauden päähän puhdin kautta ja varaan sitten hänelle ajan uudestaan, että miltä arvot näyttää. Tämä lääkäri sanoi, että jos olisin heillä hoidossa niin lääkitys näillä arvoilla määrättäisi heti ilman miettimisiä. Vähän jäi harmittamaan, kun oli hieman vaikea tilanne tälle lääkärille kun joutui "kollegoiden" yli kävellä, siis tarkoittaen ettei julkisella koettu lääkitystä tarpeelliseksi ja kun hoidot on käynnissä. Sanoi, ettei välttämättä ole hyötyä lääkkeestä mutta pienestä kokeilusta ei yleensä ole haittaakaan. Sanoi, että jotain häikkää kilpparissa on kun t4v viitteen alarajoilla. Oli äärettömän mukava lääkäri, kuunteli ja ymmärsi huoleni :Smiling Face With Halo:

Puhelun jälkeen tirautin helpotuksen kyyneleet :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Ihan mahtavaa, tosi kiva kuulla! :smiling face with heart-eyes: Olenkin täällä päivystänyt kuulumisiasi :smiling-eyes:

Tosi hieno juttu! 🧡 Kannatti siis todellakin maksaa yksityisen gynestä. Toivottavasti lääkekokeilu tuottaa sulla tulosta 😊 Taidan sun esimerkistä rohkaistuneena pyytää itsellenikin kokeilua.

Täällä on kp 14 menossa ja aamulla tuli ovistestiin yllättäen plussa, vaikka ma-iltana testi näytti vielä täysin negaa (tosin silloin oli ehkä vähän laimeasta pissasta otettu). No, eipähän tarvinnut tällä kertaa käyttää viikkoa oviksen metsästämiseen. Eilen tuli onneks aloitettua tallettelut, jatkoa seurannee tänään ja huomenna 🌈
Mikäs @Viikuna91 sulla on tilanne, joko ovis on käsillä? Taidettiin mennä samoilla kiertopäivillä😊

Tosi hieno juttu! 🧡 Kannatti siis todellakin maksaa yksityisen gynestä. Toivottavasti lääkekokeilu tuottaa sulla tulosta 😊 Taidan sun esimerkistä rohkaistuneena pyytää itsellenikin kokeilua.

Täällä on kp 14 menossa ja aamulla tuli ovistestiin yllättäen plussa, vaikka ma-iltana testi näytti vielä täysin negaa (tosin silloin oli ehkä vähän laimeasta pissasta otettu). No, eipähän tarvinnut tällä kertaa käyttää viikkoa oviksen metsästämiseen. Eilen tuli onneks aloitettua tallettelut, jatkoa seurannee tänään ja huomenna 🌈
Mikäs @Viikuna91 sulla on tilanne, joko ovis on käsillä? Taidettiin mennä samoilla kiertopäivillä😊

Kannatti maksaa juu! Ja nyt tuntuu siltä että kaikki mitä voi kokeilla ja ottaa huomioon on nyt tehty. Nyt on kevyt olo kun ei tartte enää pyöritellä mielessä tätäkään asiaa 😊 Toivotaan että tästä on hyötyä! Ihanaa että rohkaisin ja kannatan kyllä kokeilua! On kuitenkin pienestä annoksesta kyse ja lyhyestä kokeilusta tuskin on haittaa ☺️

Sulla alkaa sitten kohta piinailut 🤭 mä pidän peukkuja että ois parhain mahdollinen lopputulos ❤️

Mulla myös pcos ja määrättiin tupla alkuun. Hyvin toimi mulla, follin koko ei tosin ehtinyt selvitä mut yks vaan lääkärin mukaan on irronnut 😄 mulla myös käytössä metformiini 1500/pvä, sitä voinee myös kysäistä jos haluaa, on kai yleisesti käytössä pco potilailla
Okei no kiva kuulla että toimii niinkuin pitääkin😁 olitko pitkään sillä annostuksella 2tbl/vuorokausi ja määrättiinkö metformiini myös heti aluksi?
Maanantaina meen käymään gynellä niin saa nähä onko mitään tapahtunut 🙄

@Ninni33 Mö pääsen ihan just sun kanssa piinailemaan 🤩 kävin tänään folliultrassa ja huomenna pistän ekaa kertaa ovitrellen jos ja kun ovis ei ehdi vielä luonnollisesti tulemaan. Pe toinen inssi 😊

Onko muita piinailijoita samoilla kiertopäivillä? Mites @Viikuna91 ?

Takaisin