Letrozolin käyttäjiä?

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja tosiaan kun raskaaksi tulen niin heti saan nostaa sen 25mikrog. Tavoite on että tsh pysyy alle 2.5 raskautta yrittäessä.


Sitten siihen ultraan, limakalvo 7.4mm ja oikealla 12mm folli kasvamassa, maanantaina uusi ultra vielä. Jatkoista puhuttiin ja meidän seuraava steppi on siirtyä ivf puolelle, en tiedä miten oon niin rikki tästä tiedosta, en vaan oo osannut ajatella että siihen joudutaan 😭 nykyistä hoitoa jatketaan kuitenkin samalla kun ollaan siellä jonossa, maanantaina jutellaan vielä lisää asiasta. Ajattelin kyllä vielä kysyä että onko mitään mitä vielä voisi tehdä tässä jonottelu aikana 😪
 
@Haisuli19
Mikä kp sulla oli, 10? On tuo varmaan sinänsä "musertava" tieto, vaikka tavallaan tietääkin että sinne asti voi joutua matkan kulkemaan. Mutta sit ku se konkretisoituu niin on se hurjaa:disappointed-face: Kevyet hoidot on kuitenkin helpompia kaikin puolin, niin kyllähän sitä toivoo että ne riittäisi. Onhan ivfssä sitten taas positiivista se hoitojen onnistusprosentti :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
@Yksihaaveissa hyvä että olet tiukkana! Mä kans otan marraskuussa käynnillä asian tapetille ja yritän pitää puoleni. Mulle lääkäri joskus perusteli sillä että lääkettä voi olla vaikea sitten lopettaa ts. oma kilpirauhanen voi siitä passivoitua entisestään, mutta tämä oli siis yleislääkärin mielipide eikä erikoislääkärin, ja suhtauduin siihen itse vähän varauksella. Tämä ei siis ollut lapsettomuuspolin käynnillä joten sekin kulma vielä että ehkä lapsettomuutta hoitava lääkäri näkee tuon lääkekokeilun lapsettomuuden kannalta tärkeänä.

@Haisuli19 voi mä niin samaistun tohon sun ivf-järkytykseen. Se on jotenkin tosi iso kynnys myöntää itselle että tarvitaan noin paljon apua asian kanssa. Ja sitten siinä on se puoli että mitä pidemmälle/rankempiin hoitoihin mennään niin sen vähemmän alkaa olla niitä kiviä kääntämättä, ts. kyllä mua jo hieman pelottaa ajatus että mitä jos ei millään hoidoilla onnista. Vaikka onhan sitä julkisen ivf-polun jälkeenkin vielä ties mitä mahdollisuuksia (alkiotestausta, lahjasolut yms). Nämä siis mun omia tuntemuksia kun olen tässä viime aikoina paljon meidän tulevaa hoitopolkua miettinyt. Tsemppiä tunteiden myllerrykseen. 💛 Tosi kiva että pääsitte jonoon ja voit nyt rauhassa käsitellä asiaa samalla kun tutut hoidot jatkuu.
 
@Viikuna91
Ainakin yritän olla tiukkana! Oon luonteeltaan niin kiltti, että tulee olemaan vaikea puhelu :tears: Ja kannattaa sunkin ottaa asia esille ja ehdottaa kokeilua. Itse mieluummin syön lääkettä vaikka koko elämäni saaden jälkikasvua mistä haaveilen kun olen syömättä lapsettomana. Eihän se nyt välttämättä itseni kohdalla auta mitään, mutta haluaisin kokeilla.

Näin sanotaan duodecimlehti. fi : "TSH on kilpirauhasalkuisen hypotyreoosin hoidon tärkein seurantaparametri. Sen pitoisuuden tulisi olla nuorilla aikuisilla 1-2,5 mU/l, mutta voi olla tätä suurempi keski-ikäisillä ja iäkkäillä potilailla."

ja

"Kliinisen hypotyreoosin hoito on aina aiheellista. Subkliinisen hypotyreoosin hoito aloitetaan viimeistään, kun TSH on yli 10 mU/l (3, 5, 11). Tätä lievemmässä hypotyreoosissa (S-TSH yli viitealueen mutta ≤ 10 mU/l) hoidon aloittaminen on tapauskohtaista. Hypotyreoosiin sopivat oireet, struuma, merkit autoimmuunityreoidiitista ja etenevä TSH-pitoisuuden nousu, kardiovaskulaariset vaaratekijät, todettu sepelvaltimotauti sekä hedelmättömyys ovat hoidon aloittamista puoltavia lisätekijöitä ."
 
@Yksihaaveissa hyvä että olet tiukkana! Mä kans otan marraskuussa käynnillä asian tapetille ja yritän pitää puoleni. Mulle lääkäri joskus perusteli sillä että lääkettä voi olla vaikea sitten lopettaa ts. oma kilpirauhanen voi siitä passivoitua entisestään, mutta tämä oli siis yleislääkärin mielipide eikä erikoislääkärin, ja suhtauduin siihen itse vähän varauksella. Tämä ei siis ollut lapsettomuuspolin käynnillä joten sekin kulma vielä että ehkä lapsettomuutta hoitava lääkäri näkee tuon lääkekokeilun lapsettomuuden kannalta tärkeänä.

@Haisuli19 voi mä niin samaistun tohon sun ivf-järkytykseen. Se on jotenkin tosi iso kynnys myöntää itselle että tarvitaan noin paljon apua asian kanssa. Ja sitten siinä on se puoli että mitä pidemmälle/rankempiin hoitoihin mennään niin sen vähemmän alkaa olla niitä kiviä kääntämättä, ts. kyllä mua jo hieman pelottaa ajatus että mitä jos ei millään hoidoilla onnista. Vaikka onhan sitä julkisen ivf-polun jälkeenkin vielä ties mitä mahdollisuuksia (alkiotestausta, lahjasolut yms). Nämä siis mun omia tuntemuksia kun olen tässä viime aikoina paljon meidän tulevaa hoitopolkua miettinyt. Tsemppiä tunteiden myllerrykseen. 💛 Tosi kiva että pääsitte jonoon ja voit nyt rauhassa käsitellä asiaa samalla kun tutut hoidot jatkuu.
@Haisuli19 ja @Viikuna91 , samoja tuntemuksia ja ajatuksia täälläkin. Läheiset jaksaa lohduttaa, että koko ajan hoitojen edetessä ollaan lähempänä lasta, mutta todellisuudessahan mahikset vaan pienenee, mitä pidemmälle mennään ja itseä jännittää, että kuinka paljon tarvii hoitoja ennen mahdollista plussa. Hoidoissa pohdituttaa myös se rahallinen puoli ja rankkuus ja just toi, et jossain vaiheessa kaikki kivet voi olla käännetty, mutta edelleen ollaan ilman plussaa. Toistaiseksi en oo ite halunnut edes ajatella lahjasoluja tai adoption mahdollisuutta, kun ne kuitenkin tuntuu niin ”kaukaisilta” asioilta.
 
@Haisuli19 ja @Viikuna91 , samoja tuntemuksia ja ajatuksia täälläkin. Läheiset jaksaa lohduttaa, että koko ajan hoitojen edetessä ollaan lähempänä lasta, mutta todellisuudessahan mahikset vaan pienenee, mitä pidemmälle mennään ja itseä jännittää, että kuinka paljon tarvii hoitoja ennen mahdollista plussa. Hoidoissa pohdituttaa myös se rahallinen puoli ja rankkuus ja just toi, et jossain vaiheessa kaikki kivet voi olla käännetty, mutta edelleen ollaan ilman plussaa. Toistaiseksi en oo ite halunnut edes ajatella lahjasoluja tai adoption mahdollisuutta, kun ne kuitenkin tuntuu niin ”kaukaisilta” asioilta.
Onneksi meillä kaikilla se IVF vielä odottaa ja siinähän on kyllä hyvät onnistumisprosentit. 💛🌈 Mä en myöskään ole oikeastaan inssejä pidemmälle miettinyt ennen kuin tällä viikolla availin ajatuksia ton IVF suuntaan ja pidemmällekin. Meillä mies on kans aina tosi posi-mielellä ja jaksaa nähdä tän niin että me edetään kokoajan. Ja siis joo, onhan tässä siinä mielessä edetty että me tahkottiin vuosi muutamalla hassulla ovulaatiolla. Että nyt sentään se puoli pelaa (kopkop). Mutta silti. Eihän sitä kukaan tiedä ollaanko me edelleenkään lähempänä sitä lasta, koska ei kukaan voi taata että se siellä maaliviivalla odottelisi.
 
@Haisuli19
Mikä kp sulla oli, 10? On tuo varmaan sinänsä "musertava" tieto, vaikka tavallaan tietääkin että sinne asti voi joutua matkan kulkemaan. Mutta sit ku se konkretisoituu niin on se hurjaa:disappointed-face: Kevyet hoidot on kuitenkin helpompia kaikin puolin, niin kyllähän sitä toivoo että ne riittäisi. Onhan ivfssä sitten taas positiivista se hoitojen onnistusprosentti :Smiling Face With Smiling Eyes:
Joo kp10 nyt. Kyllä sitä on varautunut että kaikki tehdään mitä tarvii mutta kun se ääneen sanotaan päin naamaa että näin on nyt tilanne niin on se kova paikka ei siitä mihinkään pääse. Mitään sen kummempaa infoa en saanu että mulla ei oo vielä mitään käsitystä onnistumisprosenteista saati siitä miten koko homma etenee. Täytyy ehkä vkl aikana koluta läpi tuo ivf ketju ja perehtyä asiaan tarkemmin 😁
 
@Haisuli19 unohdin muuten sanoa että kiva että ultrassa kaikki hyvin, eikö toi 12mm ole ihan hyvänkokoinen tuolle kp:lle. 😊 Otitko mitään kikkakolmosia tähän kiertoon, kun niistä oli puhe? 😉😁
 
Muokattu viimeksi:
Toivottavasti pääsisitte uuteen kiertoon, jotka nyt negaa testanneet. Vaikka niitä plussia oiski saanu tulla sylikaupalla kaikille :Relieved Face: Pahoittelut siis negoista :red-heart:

Omaa napaa : mulla siis uusi letro kierto menossa, letrot syöty kp 3-7. Nyt kp 13 ja eilen ILLALLA testattu O+. En ilmoittaudu tästä kierrosta inssiin, koska ohjeiden mukaan inssi menisi perjantaille ja tiedän oloista sekä o+ päätellen että mulla ovis tänään iltapäivällä/illalla eikä olla ehditty talletella kotona tällä viikolla joten inssi ois ainut mahdollisuus onnistua ja pelkään että ollaan perjantaina jo myöhässä jos inssi klo 11-13. En halua tuhlata inssiä "turhaan". Viime kierrossa siis ovisplussa to iltana klo 19, joten inssi heti perjantaina klo 12 ja iltapäivällä järkyt oviskivut.

Mä en tiedä kun koen nyt jotenki työlääksi nää inssit, koska mulla tapahtuu ovis o+ 24h sisällä ja aina iltaisin tulee ensimmäinen lh huippu. Joten ku seuraavasta aamusta ilmottaudun niin inssihän on sitten siitä seuraavana päivänä, paitsi jos o+ tulee to iltana niin osuu perjantaille. Kyllähän se munasolu säilyy hedelmöityskykysenä ovulaatiosta jonku vuorokauden mutta etenkin nyt kun ei olla ehditty harrastaa rakkautta tällä viikolla niin inssi olisi tosiaan ainut mahdollisuus.

Ja kävin puhdin kautta otattaa tiistaina tsh ja t4v, eli kilppariarvoja. Tsh on mulla nyt 2 vuoden aikana pyörinyt 2,3.3,4 ja t4v ollut 9-12,6. Nyt oli tosiaan tsh 2,8 ja t4v 12,6. Nääki aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ajattelin että raudanpuutteen korjaaminen vaikuttaisi näihin parantavasti mutta mielestäni edelleen on tsh liian korkea ja t4v liian matala. Mulla ei siis ole lääkitystä. Tästä laitoin terveyskylän kautta viestiä, ja toivon et saisin soittoajan nyt kun inssiin en mene. Jotkut saaneet thyroxin kokeiluun tälläisillä arvoilla. Kuitenkin vajaatoimintaan viittaavia oireita löytyy, kuten keskenmenot, lapsettomuus, huonot hiukset, painon nousu. Tosi paljon rautainfuusiot vaikutti oireisiin mutta kaikkea ne ei vienyt pois. Onko täällä jollain kokemusta vajiksesta/huonoista arvoista tms?

Tays:n sivuilta luin joskus että tsh pitää olla alle 2,5 raskautta yrittävillä.
Täällä vähän sama homma heittelevien kilppariarvojen kanssa. Mulla oli useamman vuoden korkea tsh, vielä viime vuoden alussa 5.49. Silloin ei vielä oltu aloitettu yrittämistä, joten en tehnyt asiasta numeroa, kun lääkäri totesi vaan että jäädään seurailemaan tilannetta. Viime marraskuussa tsh olikin vaan 2.67, joka oli gynen mielestä ihan ok. Itsekin muistan lukeneeni tuosta 2.5 rajasta raskautta yrittävien kohdalla, ja nyt kun lasta tosiaan on vuosi yritetty, niin väkisin miettii et olisko sitä lääkitystä pitänyt silloin itsepäisemmin vaatia 🤔 mulla myös ferritiini oli marraskuun mittauksessa alhainen, alle 30, vaikka olin syönyt rautalisää yli puoli vuotta. Täytyis taas käydä uusissa verikokeissa tässä lähiaikoina.
 
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja tosiaan kun raskaaksi tulen niin heti saan nostaa sen 25mikrog. Tavoite on että tsh pysyy alle 2.5 raskautta yrittäessä.


Sitten siihen ultraan, limakalvo 7.4mm ja oikealla 12mm folli kasvamassa, maanantaina uusi ultra vielä. Jatkoista puhuttiin ja meidän seuraava steppi on siirtyä ivf puolelle, en tiedä miten oon niin rikki tästä tiedosta, en vaan oo osannut ajatella että siihen joudutaan 😭 nykyistä hoitoa jatketaan kuitenkin samalla kun ollaan siellä jonossa, maanantaina jutellaan vielä lisää asiasta. Ajattelin kyllä vielä kysyä että onko mitään mitä vielä voisi tehdä tässä jonottelu aikana 😪
Ymmärrän hyvin, että ajatus ivf:stä pelottaa ☹ Ei oo varmasti helppo paikka kuulla noin suoraan lääkäriltä, ettei kevyitä hoitoja enää kannata jatkaa. Mutta kuten @Viikuna91 sanoi, onnistumisprosentit ivf:ssä on oikeasti aika lupaavan kuuloisia. Kierron verran toivoa -podcastissa muistan Felicitaksen lääkärin suusta kuulleeni, että alle 35-vuotiailla onnistumisprosentti olis yhtä hoitokiertoa kohden jopa 40 %, mikä on musta ihan yllättävänkin rohkaisevaa🌈
 
Ymmärrän hyvin, että ajatus ivf:stä pelottaa ☹ Ei oo varmasti helppo paikka kuulla noin suoraan lääkäriltä, ettei kevyitä hoitoja enää kannata jatkaa. Mutta kuten @Viikuna91 sanoi, onnistumisprosentit ivf:ssä on oikeasti aika lupaavan kuuloisia. Kierron verran toivoa -podcastissa muistan Felicitaksen lääkärin suusta kuulleeni, että alle 35-vuotiailla onnistumisprosentti olis yhtä hoitokiertoa kohden jopa 40 %, mikä on musta ihan yllättävänkin rohkaisevaa🌈
Jep, ja kun kuitenkin siellä ivf -hoidossa on ne (me) joilla pitkä historia ongelmia tällä saralla, niin tuollaiset prossat on oikeasti ihan huikeat - kun porukka on lähtökohtaisesti niitä jotka on tahkoneet vuosia ilman (pysyviä) plussia. Joten eipäs masennuta, naiset! 😍✨🌈

Nää kilppari- ja ferritiiniasiat on kyllä niin jännä homma. Tälläkin foorumilla nousee eri ketjuissa tasaisin väliajoin esille, että lähes kaikilla lapsettomuudesta kärsivillä on näitä ongelmia. 🧐
 
@Viikuna91 No jep, piti ihan kelata taaksepäin ja kuunnella uusiks se kohta, kun en ollut uskoa korviani! Luo kyllä uskoa, että ennemmin tai myöhemmin se tärppi tulee meillekin. Vaikka tietenkin ensisijassa toivon, että kevyemmät hoidot riittäis, onhan nuo hoidot varmasti sekä henkisesti että fyysisesti raskas ponnistus.
 
@Haisuli19 unohdin muuten sanoa että kiva että ultrassa kaikki hyvin, eikö toi 12mm ole ihan hyvänkokoinen tuolle kp:lle. 😊 Otitko mitään kikkakolmosia tähän kiertoon, kun niistä oli puhe? 😉😁
Joo hyvältä se vaikuttaa ja eiköhän se sieltä kasva vielä viikonlopun aikana 😁 en ottanut sitten mitään vaikka kovasti kyllä googlettelin vaihtoehtoja 😂 Maanantaina tosiaan ajattelin kysellä kyllä vielä jotain lisää kiertoihin kun odotellaan siellä ivf jonossa. Että jos vielä jotain lisä boostia irtoais 🫣
 
Ymmärrän hyvin, että ajatus ivf:stä pelottaa ☹ Ei oo varmasti helppo paikka kuulla noin suoraan lääkäriltä, ettei kevyitä hoitoja enää kannata jatkaa. Mutta kuten @Viikuna91 sanoi, onnistumisprosentit ivf:ssä on oikeasti aika lupaavan kuuloisia. Kierron verran toivoa -podcastissa muistan Felicitaksen lääkärin suusta kuulleeni, että alle 35-vuotiailla onnistumisprosentti olis yhtä hoitokiertoa kohden jopa 40 %, mikä on musta ihan yllättävänkin rohkaisevaa🌈
Ooo mitkä prossat! 😎🤩 Todellakin rohkasevaa kuulla tommosista mahdollisuuksista. Ja miehen kans puhuttiin tänään että tässä kun on jo taas vuoden tätä vauvaa yritetty ja joka kuukausi pistetään rahaa lääkkeisiin sekä ultriin niin sillon niissä kierroissa on "pakko" niitä sänkypuuhia harrastella tiettyyn aikaan kuusta aktiivisesti. Siellä ivf puolella sitten jää se "pakko" pois, joka vie sitä yritys stressiä pois 😊
 
Ooo mitkä prossat! 😎🤩 Todellakin rohkasevaa kuulla tommosista mahdollisuuksista. Ja miehen kans puhuttiin tänään että tässä kun on jo taas vuoden tätä vauvaa yritetty ja joka kuukausi pistetään rahaa lääkkeisiin sekä ultriin niin sillon niissä kierroissa on "pakko" niitä sänkypuuhia harrastella tiettyyn aikaan kuusta aktiivisesti. Siellä ivf puolella sitten jää se "pakko" pois, joka vie sitä yritys stressiä pois 😊
Totta muuten! Kieltämättä alkaa tässä olla jo itse kullakin kisaväsymystä kellotettujen sänkyhommien saralla 😅
 
Täällä kp41. Soitin klinikalle, jos vuoto ei ala alkuviikosta, syön Terolut-kuurin. Niitä on kaapissa valmiiksi.
Äh, toivoin että olisit päässyt jo uuteen kiertoon Omppu! Toivon sulle 🩸🩸🩸🩸 viikonloppuun jotta ei tarvis odotella terolut kuurin yli menkkoja!

Täällä on nyt kp2 ja fiilis jyrkässä nousussa! 📈 Oon valmis valloittamaan maailman! 😁 Tää naiskeho ja hormonit on kyllä maaginen juttu miten olotila vaihtelee. Pari päivää sitten oli super alavireinen olo ja tänään mä oon jo ollut ihan että "hitto tässä kierrossa me tehdään vauva!!!" 🤩✨
 
Muokattu viimeksi:
Äh, toivoin että olisit päässyt jo uuteen kiertoon Omppu! Toivon sulle 🩸🩸🩸🩸 viikonloppuun jotta ei tarvis odotella terolut kuurin yli menkkoja!

Täällä on nyt kp2 ja fiilis jyrkässä nousussa! 📈 Oon valmis valloittamaan maailman! 😁 Tää naiskeho ja hormonit on kyllä maaginen juttu miten olotila vaihtelee. Pari päivää sitten oli super alavireinen olo ja tänään mä oon jo ollut ihan että "hitto tässä kuussa me tehdään vauva!!!" 🤩✨
Oi, kiitos!

Viestisi loppu sai hymyn huulilleni! 🤩 Niin tapahtukoon! 😍
 
Voi miten ihanaa optimismia @Viikuna91 😍 Toivon kovasti et tää olis teille nyt teidän kierto ja saatais vihdoin plussia tähän ketjuun 😊

Mulla taas on nyt jostain syystä ollut pari päivää vähän masistunnelmat ja ihme itkuherkkyyttä ilmassa. Työpaikalta ja sukulaisilta on kuulunut vauvauutisia, mikä vaikuttaa asiaan. En oo muiden vauvauutisista ennen tällä tavalla triggeröitynyt, mut ehkä tää reaktio liittyy nyt siihen, kun tuli konkreettisesti se vuosi yrittämistä täyteen. Ja kierto edelleen letroista huolimatta epäsäännöllinen ja vaikeasti ennustettava. Mut ei se auta märehtiä, täytyy nyt yrittää kaivaa samanlaista toiveikkuutta jostain kuin Viikunalla🌈
 
@Ninni33 joskus vaan on alakuloisempia hetkiä, ei sille oikein minkään voi. 😔 Joskus myös niitä triggeröiviä asioita kerääntyy yhteen hetkeen paljon ja sitten se tuntuu ylivoimaiselta. Mikä kp sulla on menossa? Ehkä se ovulaation lähestyminen sitten tuo paremman fiiliksen. ✨🌈
 
Takaisin
Top