Hei!
Ajattelin liittyä tähän keskusteluun ja kertoa omat kokemukseni.
Tähän asti meillä on ollut yritystä tulla raskaaksi kaksi vuotta. Lähete lapsettomuushoitoihin tehtiin nyt alkukesästä ja meillä on ensimmäinen aika sinne syyskuun alussa.
Olen tämän kahden vuoden aikana käynyt yksityisellä gynekologilla. Alkuun hän vaan halusi odottaa ja katsoa. Hän hoki vaan että olen nuori ja pitää olla kärsivällinen...
Olin huomannut ovulaatiotikuttamisesta että ovulaationi on melko myöhään kierrossa, yleensä kp19/27-28. Kerroin tämän gynekologille ja ensimmäinen ultra tehtiin vajaa vuosi sitten, kp 13 jolloin hän sanoi että näkyy kehittynyt munasolu (muistaakseni 21mm) ja että ovulaatio tapahtuu varmaan huomenna. Tällöinkin niin ovulaatiotestet näytti positiivista vasta kuusi päivää myöhemmin. Lisäksi ovulaatiotestit eivät koskaan olleet testiviivaa vahvempia, huomasin muutoksen ja että viiva tummui parin päivän ajan. Tämä voi toki johtua siitä etten ole seurannut ohjeita tarpeeksi hyvin.
Tämän kertomuksen jälkeen minulle määrättiin Letrozol kp 3-7 ja 2,5mg päivässä. Söin niitä 4kk enkä tullut raskaaksi. ehtiin uusi ultra noin kp13 jolloin hän totesi ettei munasolu ole kypsynyt haluamalla tavalla ja että tällä kierrolla tuskin tärppää. Määrä tuplattiin (5mg) ja söin niitä samalla tavalla, kp3-7. Nyt on meneillään neljäs ja viimeinen kierto. Maanantaina selviää onko tämä viimeinen lääkekierto tärppi... en jaksa uskoa että olisi.
Oireita tuli alkuun lääkkeen ottamisen yhteydessä. Koin pahoinvointia, huimausta ja sydämentykytyksiä. Muutaman kuukauden jälkeen totuin ja lääkkeen ottaminen ei ollutkaan enää niin vaikeaa. Silloin alkoi oireet "ovulaation" jälkeen. Mikään kuukausi ei ole tuntunut samanlaiselta, kaikki kuukaudet pitää sisällään eri oireita. Muutama asia on silti aina sama! Vatsa on turvonnut ja kuukautiskivut sietämättömät. Toisinaan on ollut kramppia ovulaatiosta lähtien jolloin on ollut toivonpilkahdus että "ehkä tällä kertaa onnistuttiin". Seuraavalla kierrolla taas ei ole minkäänlaisia tuntemuksia ennen kuukautisten alkua.
Toivoni ei ole kovin korkealla että tällä kahdeksannella Letrozol kierrolla tärppäisi. Suntaan katseeni jo tuleviin lapsettomuushoitoihin ja voin vain toivoa että saadaan nopeasti hoitosuunnitelma joka toimisi...