Letrozolin käyttäjiä?

Oon lukenu ja itsekin osittain todennut silloin kun irrotuspiikki ollut kierroissa että nuo one step 10miu ei välttämättä oo erittäin herkkiä vaikka sitä lupaillaan. Oon esim saanu selvemmän viivan one step 25miu kuin 10miu. Mulla siis testit raskauskeijulta tilattuja.

Jos ei oo raskaus niin itelleki tuli mieleen et voiko johtua kivut siitä et nyt on ovulaatiokierto sulle eikä ovuloimaton.. En kyl tiiä miksi se niin paljon voimakkaammin oireilis mut sehän on ainakin erona aiempiin?

Mä kans tilaillut raskauskeijulta. :happy: Ja kyllä, tää ovis on ainoa ero aiempiin kiertoihin mut en mäkään ymmärrä miksi se tekis menkkakivuista järjettömän kovat:inpain: dpotki mulla vähän hakusessa että tää voi olla nyt myös dpo10, eikä 11 mitä oon olettanut kokoajan ku mulla tuli kahtena päivänä ovistestiin yhtä tummat viivat.

Aamupissasta täys nega. Kyllä se on nyt uskottava et tämä kierto ei ollu meidän tärppikierto. Vähän oli haikea olo aamulla kun näin koko yön unia että tein positiivisen raskaustestin ja mietittiin miehen kanssa miten halutaan omat vanhemmat yllättää. :grin:sad001 Noh, nyt vaan toivottavasti pikaisesti täti kylään ja uutta kiertoa kohden.:Heartred

Op

Kiitos tsempeistä:Heartred
Sehän se vähän onkin kun tämä vuoden yritys on tässä ollut niin hirveää epätietoisuutta ja etsiskelyä että mikä mättää kun ei lasta kuulu. Alkuun menkat loppui tulemasta, sen jälkeen PCOS diagnoosi, sitten teroja kokeiluun, nyt sitten letroja ja on niin turhautunut olo kun olisi vaan aikasemmin tilanteen tajunnut/tutkinut niin ei olisi mennyt kaikkea tätä aikaa "hukkaan". Toki kaikillahan se usein niin menee että kun ei yritykset tärppää niin sitten vasta tutkitaan eikä heti alkumetreillä.

Ja ehkä tämä epätoivosuus johtuukin nyt siintä kun oli ekaa kertaa se kaikki mahis raskautua ja hirveän korkealla toiveet ja se ei tapahtunut. Vaikka todellakin järjellä tiedän että vaikka joillakin on kaikki asiat kunnossa raskautumiseen niin ei silti tärppää ekalla, ei tokalla eikä välttämättä koskaan. :sad015

Onko sulla käytössä metformiinia? Nimittäin mulla se on auttanut pcohon. Viimeksi kun kävin ultrassa niin lääkäri sanoi että ei voi diagnosoida enää pcota että näyttää munasarjat jo normaalilta. Suosittelen että otat puheeksi lääkäris kanssa :)

Onko sulla käytössä metformiinia? Nimittäin mulla se on auttanut pcohon. Viimeksi kun kävin ultrassa niin lääkäri sanoi että ei voi diagnosoida enää pcota että näyttää munasarjat jo normaalilta. Suosittelen että otat puheeksi lääkäris kanssa :)

Ei oo ollut käytössä, mulla tais olla nyt viimeinen gynekäynti että seuraavaksi laittaa vaa lähetettä lapsettomuushoitoihin. Jospa ne siellä sitten osaisi paremmin määrätä tarvittavat lääkkeet. :sour::) Ultrassahan mulla näkyi kp13 19mm folli ja ovis tuli todistetusti (kp22 otettiin progesteroni joka oli 51nmol/l). Gynen pitäis mulle soitella lähiviikkoina niin voisin ainakin kysästä tosta metformiinistä ja sit sanoa napakasti että nyt se lähete sinne hoitoihin koska jonot on sen 3kk joten väkisin tässä joutuu odotella sinne marraskuulle.:meh:

Mä kans tilaillut raskauskeijulta. :happy: Ja kyllä, tää ovis on ainoa ero aiempiin kiertoihin mut en mäkään ymmärrä miksi se tekis menkkakivuista järjettömän kovat:inpain: dpotki mulla vähän hakusessa että tää voi olla nyt myös dpo10, eikä 11 mitä oon olettanut kokoajan ku mulla tuli kahtena päivänä ovistestiin yhtä tummat viivat.

Jos et ole aiemmissa kieroissa ovuloinut, ei sulle ole muodostunut myöskään keltarauhasta. Ja tuo keltsi aiheuttaa just niitä loppukierron kipuja.

Jos et ole aiemmissa kieroissa ovuloinut, ei sulle ole muodostunut myöskään keltarauhasta. Ja tuo keltsi aiheuttaa just niitä loppukierron kipuja.

Kiitos! Oon ihan pihalla vielä koko ovulaatioasian kanssa kun ei oo sitä ennen tullut:hilarious: Tänään kp29 ja jäätävät kivut jatkuu. Äsken autossa tuli sellanen kipupiikki et tuntu ku 10 sukkapuikkoa pistää kohtua ja nuotio ois ollu kohdun sisällä. Joutu ihan kaksinkerroin heittäytyä ku sattu niin älyttömästi!
Normaalisti mulla on alkanu tänää jo tiputtelu ja huomenna kp1, mutta aikasemmis kierroissa oon terot alottanu kp15-24 ja nyt söin kp18-27 (oviksen jälkeen) niin en tiedä tuleeks menkatkin nyt sit muutaman pvän myöhemmin?:confused005 Alkaispa jo!:woot:

Muokattu viimeksi:
Kp31 vaihtuikin kp 1:ksi. Letro kierto 6 siis alkoi.. ja viimeinen kierto näin. Sitten yhteyttä polille ja todennäköisesti inssit.

Hmmm mä oon ite kahden vaiheilla haluunko syödä kuudetta ja viimeistä kiertoa letroja. Luulis et viis kiertoa auttais tälläses selittämättömäs jos ovat auttaakseen. Muutenkin häiritsee se et letrot vähentäneet selvästi limoja ja haluja oviksen aikaan.. Kun uus kierto alkaa soitan klinikalle ja kyselen sieltä mielipiteitä, vois siirtyä pistoshoitoihin+insseihin. Sit en kyl kuulu enää tän ryhmän piiriin :shy: mikä tosi harmi sillä musta täällä on ollu kiva keskustella ja vilkastui tämä ryhmä aiemmasta:happy::happy:

Hmmm mä oon ite kahden vaiheilla haluunko syödä kuudetta ja viimeistä kiertoa letroja. Luulis et viis kiertoa auttais tälläses selittämättömäs jos ovat auttaakseen. Muutenkin häiritsee se et letrot vähentäneet selvästi limoja ja haluja oviksen aikaan.. Kun uus kierto alkaa soitan klinikalle ja kyselen sieltä mielipiteitä, vois siirtyä pistoshoitoihin+insseihin. Sit en kyl kuulu enää tän ryhmän piiriin :shy: mikä tosi harmi sillä musta täällä on ollu kiva keskustella ja vilkastui tämä ryhmä aiemmasta:happy::happy:

Pysy ihmeessä mukana täällä!:HeartredEipä sillä väliä onko ex-letroilija vai nykyinen! Ja varmasti monella täällä sama tilanne että letrokokeilujen jälkeen etenee niin onhan se "kiva" kuulla miten jatko lähtee menemään. Ja just kun niin ihanaa kun täällä on niin aktiivista ja paljon vertaistukea!:)

Mäkin roikuin täällä kuukausia ennen ku alotin ees letrot :hilarious: mut juu tuu ees käymään täällä smoothie sit! Vaik ollaan kyl tuol Raskaaksi2019 ryhmässäkin :) vaik oon nyt melkeinpä enemmän ollu täällä aktiivinen..

Hei!

Ajattelin liittyä tähän keskusteluun ja kertoa omat kokemukseni.

Tähän asti meillä on ollut yritystä tulla raskaaksi kaksi vuotta. Lähete lapsettomuushoitoihin tehtiin nyt alkukesästä ja meillä on ensimmäinen aika sinne syyskuun alussa.

Olen tämän kahden vuoden aikana käynyt yksityisellä gynekologilla. Alkuun hän vaan halusi odottaa ja katsoa. Hän hoki vaan että olen nuori ja pitää olla kärsivällinen... :shifty:

Olin huomannut ovulaatiotikuttamisesta että ovulaationi on melko myöhään kierrossa, yleensä kp19/27-28. Kerroin tämän gynekologille ja ensimmäinen ultra tehtiin vajaa vuosi sitten, kp 13 jolloin hän sanoi että näkyy kehittynyt munasolu (muistaakseni 21mm) ja että ovulaatio tapahtuu varmaan huomenna. Tällöinkin niin ovulaatiotestet näytti positiivista vasta kuusi päivää myöhemmin. Lisäksi ovulaatiotestit eivät koskaan olleet testiviivaa vahvempia, huomasin muutoksen ja että viiva tummui parin päivän ajan. Tämä voi toki johtua siitä etten ole seurannut ohjeita tarpeeksi hyvin.

Tämän kertomuksen jälkeen minulle määrättiin Letrozol kp 3-7 ja 2,5mg päivässä. Söin niitä 4kk enkä tullut raskaaksi. ehtiin uusi ultra noin kp13 jolloin hän totesi ettei munasolu ole kypsynyt haluamalla tavalla ja että tällä kierrolla tuskin tärppää. Määrä tuplattiin (5mg) ja söin niitä samalla tavalla, kp3-7. Nyt on meneillään neljäs ja viimeinen kierto. Maanantaina selviää onko tämä viimeinen lääkekierto tärppi... en jaksa uskoa että olisi.

Oireita tuli alkuun lääkkeen ottamisen yhteydessä. Koin pahoinvointia, huimausta ja sydämentykytyksiä. Muutaman kuukauden jälkeen totuin ja lääkkeen ottaminen ei ollutkaan enää niin vaikeaa. Silloin alkoi oireet "ovulaation" jälkeen. Mikään kuukausi ei ole tuntunut samanlaiselta, kaikki kuukaudet pitää sisällään eri oireita. Muutama asia on silti aina sama! Vatsa on turvonnut ja kuukautiskivut sietämättömät. Toisinaan on ollut kramppia ovulaatiosta lähtien jolloin on ollut toivonpilkahdus että "ehkä tällä kertaa onnistuttiin". Seuraavalla kierrolla taas ei ole minkäänlaisia tuntemuksia ennen kuukautisten alkua.

Toivoni ei ole kovin korkealla että tällä kahdeksannella Letrozol kierrolla tärppäisi. Suntaan katseeni jo tuleviin lapsettomuushoitoihin ja voin vain toivoa että saadaan nopeasti hoitosuunnitelma joka toimisi...

Ehkä kannattaisi yrittää kuitenkin hoitoja odotellessa vielä kuudeskin kierros. Menihän mullakin 4 kiertoa ennenkuin tapahtui mitään ja monella menee 6 ja sitäkin useampi kierto. Se voi olla just se tarvittava kierros, joka onnistuu :wink.

Olenhan mäkin täällä kirjoittelemassa, vaikka en ole syönyt nyt Letroja kuukausiin. Kannattaa pysyä mukana, koska ryhmän henki on hyvä. Mulle tehdään elo/syyskuussa pitkän kaavan ivf, mutta välikiertoihin aion pyytää Letroja. Joskus Letroja käytetään myös osana pistoshoitoja. Jos Letroista on vastetta, eli johtava rakkula rasvaa riittävästi, niitä käytetään myös inseminaatioihin :angelic:.

Hei!

Tähän asti meillä on ollut yritystä tulla raskaaksi kaksi vuotta. Lähete lapsettomuushoitoihin tehtiin nyt alkukesästä ja meillä on ensimmäinen aika sinne syyskuun alussa.

Olen tämän kahden vuoden aikana käynyt yksityisellä gynekologilla. Alkuun hän vaan halusi odottaa ja katsoa. Hän hoki vaan että olen nuori ja pitää olla kärsivällinen... :shifty:

Olin huomannut ovulaatiotikuttamisesta että ovulaationi on melko myöhään kierrossa, yleensä kp19/27-28. Kerroin tämän gynekologille ja ensimmäinen ultra tehtiin vajaa vuosi sitten, kp 13 jolloin hän sanoi että näkyy kehittynyt munasolu (muistaakseni 21mm) ja että ovulaatio tapahtuu varmaan huomenna. Tällöinkin niin ovulaatiotestet näytti positiivista vasta kuusi päivää myöhemmin. Lisäksi ovulaatiotestit eivät koskaan olleet testiviivaa vahvempia, huomasin muutoksen ja että viiva tummui parin päivän ajan. Tämä voi toki johtua siitä etten ole seurannut ohjeita tarpeeksi hyvin.

Tämän kertomuksen jälkeen minulle määrättiin Letrozol kp 3-7 ja 2,5mg päivässä. Söin niitä 4kk enkä tullut raskaaksi. ehtiin uusi ultra noin kp13 jolloin hän totesi ettei munasolu ole kypsynyt haluamalla tavalla ja että tällä kierrolla tuskin tärppää. Määrä tuplattiin (5mg) ja söin niitä samalla tavalla, kp3-7. Nyt on meneillään neljäs ja viimeinen kierto. Maanantaina selviää onko tämä viimeinen lääkekierto tärppi... en jaksa uskoa että olisi.

Oireita tuli alkuun lääkkeen ottamisen yhteydessä. Koin pahoinvointia, huimausta ja sydämentykytyksiä. Muutaman kuukauden jälkeen totuin ja lääkkeen ottaminen ei ollutkaan enää niin vaikeaa. Silloin alkoi oireet "ovulaation" jälkeen. Mikään kuukausi ei ole tuntunut samanlaiselta, kaikki kuukaudet pitää sisällään eri oireita. Muutama asia on silti aina sama! Vatsa on turvonnut ja kuukautiskivut sietämättömät. Toisinaan on ollut kramppia ovulaatiosta lähtien jolloin on ollut toivonpilkahdus että "ehkä tällä kertaa onnistuttiin". Seuraavalla kierrolla taas ei ole minkäänlaisia tuntemuksia ennen kuukautisten alkua.

Toivoni ei ole kovin korkealla että tällä kahdeksannella Letrozol kierrolla tärppäisi. Suntaan katseeni jo tuleviin lapsettomuushoitoihin ja voin vain toivoa että saadaan nopeasti hoitosuunnitelma joka toimisi...

Vaikuttaa siltä, että ensin määrätty lääkemäärä oli liian pieni. Silloin ei voi oikein tapahtuakaan mitään. Tavallaan tämä on vasta sun neljäs yrityskierros isommalla annoksella, joten ei kannata heittää vielä kirvestä kaivoon! :angelic:

Nuo oireet on meille tuttuja ja ne tosiaan vaihtelee kuukaudesta toiseen. Pistoshoidoissa on vielä enemmän oireita, oletan, mutta kyllä nekin jaksaa tavoitteen takia! :cat:

Kiitos! Oon ihan pihalla vielä koko ovulaatioasian kanssa kun ei oo sitä ennen tullut:hilarious: Tänään kp29 ja jäätävät kivut jatkuu. Äsken autossa tuli sellanen kipupiikki et tuntu ku 10 sukkapuikkoa pistää kohtua ja nuotio ois ollu kohdun sisällä. Joutu ihan kaksinkerroin heittäytyä ku sattu niin älyttömästi!
Normaalisti mulla on alkanu tänää jo tiputtelu ja huomenna kp1, mutta aikasemmis kierroissa oon terot alottanu kp15-24 ja nyt söin kp18-27 (oviksen jälkeen) niin en tiedä tuleeks menkatkin nyt sit muutaman pvän myöhemmin?:confused005 Alkaispa jo!:woot:

Letroista voi tosiaan ovulaatiokivut ja kuukautiskivut lisääntyä. Mulla ainakin kipuja oli enemmän ja kovempi migreeni kuin aiemmin. Sehän vaan osoittaa, että ne toimii/keho reagoi, vaikka ekoilla kierroksilla ei tärppiä tulisikaan. Aika harvalle tärppi tulee ekasta kerrasta :angelic:, kun mahdollisuudet per kierto on 10-20%..

Haluuks joku kertoa miten hoidot etenee kun on siirtynyt esim. yksityiseltä gyneltä julkisen puolelle lapsettomuushoitoihin? :happy:
Jos just on tämä tilanne et letrokiertoja on kokeiltu ja niistä ei oo tärppiä tullu. Toki mies varmaan heti tutkitaan jos ei ole jo tutkittu mutta mikä on se seuraava vaihe (toki ne vaiheetkin on varmaan niin yksilöstä kiinni mikä se syy on ettei tärppiä tule) mutta mikä "lääke" tai hoito on seuraava? :shy:

Minulla kokeiltiin neljä kiertoa isommalla annoksella, viimeisessä niistä follikkeli kasvoi ultrien perusteella sen verran hitaasti, että lääkäri totesi paremmaksi siirtyä pistoksiin. Seuraavassa kierrossa oli käytössä pistokset, ja niistä esikoinen tärppäsi. Eli joillain letrozolista ei vain tule vastetta, ja silloin on ihan turha jatkaa niillä yrittämistä. Kunkin kroppa reagoi lääkkeisiin eri tavalla.

Minulla letrozolista ei myöskään tullut mitään oireita, joista olisi voinut kuvitella niiden toimivan, mutta pistoksista tuli ihan selkeät ovislimat yms. joita en ollut ikinä ennen kokenut. Muita oireita ei minulle pistoshoidoista tullut.

Haluuks joku kertoa miten hoidot etenee kun on siirtynyt esim. yksityiseltä gyneltä julkisen puolelle lapsettomuushoitoihin? :happy:
Jos just on tämä tilanne et letrokiertoja on kokeiltu ja niistä ei oo tärppiä tullu. Toki mies varmaan heti tutkitaan jos ei ole jo tutkittu mutta mikä on se seuraava vaihe (toki ne vaiheetkin on varmaan niin yksilöstä kiinni mikä se syy on ettei tärppiä tule) mutta mikä "lääke" tai hoito on seuraava? :shy:

Me ei olla tässä hirveän pitkällä mutta tämän verran voin kertoa. Jo lähetteen lähettämisessä pitää yksityisellä olla tehty perustutkimukset, mieheltä siemennestenäyte ja naiselta verikoe. Meidän lähete tehtiin toukokuun viimeisillä päivillä ja ensimmäinen ajanvaraus lapsettomuushoitojen "arviointi/ensi-käynnille" on syyskuun alussa. Ennen sitä miehen että naisen tulee käydä verikokeissa. Tästä ensikäynnistä eteenpäin en sitten osaa sanoa mutta voin yrittää tänne päivittää miten homma etenee.

Hei!

Kuulostaa oikein tutulta sun kertomus. Meillä nyt vuosi täynnä ja munkin gyne on vaan ollut että odotellaan ja katsellaan. Nyt mä kyllä aijon sanoa sille että se lähete menemään kiitos koska siinäkin menee oma aikansa. Mulle myös määrättiin letrot 2,5mg/pvä ja tuplasin sen ite tokaan letrokiertoon kun tuntu vaan että ei se mitään auta. Ultrassa näkyi kp13 folli joka oli 19mm. Ja nuo kivut, kuten oon tossa kirjotellu että oviksesta asti ollut ihan uskomattomat alavatsakivut (nyt muutaman päivän kaikkein pahimmat) ja toivonpilkahdus että nyt tapahtuu jotain. Mutta tänään kp29 joten testissä kyllä jo näkyisi jos siellä jotain olisi. Kohti uutta letrokiertoa siis. Ja mullahan alkaa VASTA kolmas letrokierto että alussa tän suhteen ollaan mutta yritystä toki muuten takana jo sen vuoden.

Letroista voi tosiaan ovulaatiokivut ja kuukautiskivut lisääntyä. Mulla ainakin kipuja oli enemmän ja kovempi migreeni kuin aiemmin. Sehän vaan osoittaa, että ne toimii/keho reagoi, vaikka ekoilla kierroksilla ei tärppiä tulisikaan. Aika harvalle tärppi tulee ekasta kerrasta :angelic:, kun mahdollisuudet per kierto on 10-20%..

Ihana kun kerrotte täällä näit asioita kun itse vielä niin tietämätön:p:Heartred Täällä olin jo hätää kärsimässä että mitä ihmettä tapahtuu kun tuntuu että mun kohtu varmaan repeää irti :grin

Me ei olla tässä hirveän pitkällä mutta tämän verran voin kertoa. Jo lähetteen lähettämisessä pitää yksityisellä olla tehty perustutkimukset, mieheltä siemennestenäyte ja naiselta verikoe. Meidän lähete tehtiin toukokuun viimeisillä päivillä ja ensimmäinen ajanvaraus lapsettomuushoitojen "arviointi/ensi-käynnille" on syyskuun alussa. Ennen sitä miehen että naisen tulee käydä verikokeissa. Tästä ensikäynnistä eteenpäin en sitten osaa sanoa mutta voin yrittää tänne päivittää miten homma etenee.

Tässä varmaan kans kaupunkikohtaisia eroja kun mä kävin siis tällä viikolla julkisella naistentautienpolilla papakokeessa (mulla takana solumuutoksia niin ravaan siellä kontrolleissa) niin siellä kerroin tästä yrityksestä niin hoitaja oli ihana ja sanoi että tottakai olette oikeutettuja tänne heille tulemaan ja että pyydän vaan nyt omalta gyneltä lähetteen. Sanoi myös että täällä sitten ekana miehen tutkiminen (sperma/tarvittavat verikokeet) ja toki naisen tutkiminen mutta sanoinkin siihen että mulla on jo aika paljon kokeita otettu. Eli ainakin ymmärsin hänen puheesta että siellä saa miehen tutkimukset sitten tehtyä. Hän sanoi myös heti että jonot on sen 3kk että siihen täytyy varautua.

Muokattu viimeksi:
Takaisin