Leipomis- ja kokkausketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kello 6:00 arkipyhäaamuna on just hyvä aika laittaa makaronilaatikot uuniin. Tosin nyt kun oon tässä jo yli tunnin hillunut niin alkoikin taas väsyttää. Toivottavasti en käräytä looria.

Onnistuin eilen sitten pilaamaan kakkupohjan, en käsitä miten se on mahollista edes kun ennen onnistunu, v..tti aivan sairaasti kun hirveen väsyneenä sitä olin tehny :(
No sit keksin uuden leipomuksen, pyysin miestä hakee kaupasta siihen creme fraichea niin osti ruokakermaa, kun aatteli et se on sama asia.
Kello vasta vähän yli kymmenen ja mä oon jo ihan väsyny (heräsin kuuden aikaa), ja jotai pitäs leipooooo vieraille, äääh.

Joo, sama mies uhosi eilen tekevänsä itse täytekakun kun se mun pohja meni pilalle, ja se ei siis oo ikinä leiponu mitään elämässään. TäyäteKakku varmaa onki se helpoin mistä alottaa :)
Mutta luulee osaavansa ja tietävänsä aina parhaiten kaiken.

Hernari uuniin muhimaan! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Mimii: miusta täytekakku oli helpoin aloittaa leipominen ! Tein ekana viel gluteenittoman kakun, mitä ei osannu ekal kertaa edes keliakikko anoppikaa joka on keittiös ollu 20-vuotta töissä :grin Tosi vaikee on kuulemma... Eipäs ollukkaa! Eikä edes lässähtäny kuten anopilla usein käy.. 'Eikä oo ykskää kakku viel epäonnistunu :grin

Voi hitsi, palas muistoihin mun eka täytekakku. No, eipä sen tekemisestä on vasta reilu kaksi vuotta mutta mieluusti voisin kyllä sen jo unohtaakin.

Tein sen miehen pojan 2 v synttäreille ja siitä piti tehdä munaton ja maidoton miehen tytön allergian takia. Selailin netistä ohjeita ja päädyin jonkunlaiseen sekoitukseen useammasta ohjeesta (virhe!). Pohjasta tuli kuin lateksilevyä, sitkeää ja painavaa. Makukin oli imelä ja lattea. Täytteeksi laiton banaania (virhe!!) koska moni hedelmä ja marjakin oli kiellettyjen listalla. Se tummui ruskeaksi limaksi ja korosti entisestään pohjan sitkeyttä ja imelyyttä. Kuorrutteeksi tein margariini-sokerikreemin ja se lätkittynä sitkeän ja imelän kakkutekeleen päälle teki siitä rasvaisen, sitkeän ja imelän.

Koristeetkin päätin tehdä yhdessä miehen muksujen kanssa. Ostin sokerimassaa ja koitin värjätä sitä jauhemaisella värillä (virhe!!!). Lapsien into ei oikein riittänyt niin pitkälle ja "koristeet" näyttivät pilkullisilta kirjavilta, perunoilta. Lätkin ne kuitenkin kakun pintaan. Jääkaapissa koristeet vielä vettyivät ja valuivat ällön värisinä raitoina pitkin kreemiä.

Tällä herkullisella juhlapöydän kruunulla olikin sitten hyvä tehdä vaikutus miehen vanhempiin ja siskoonsa perheineen, jotka tapasin noissa kemuissa ekaa kertaa. Rohkeitä kyllä olivat, kaikki uskalsivat kakkua ottaa ja suurin osa taisi saada palansa jopa syötyä :grin

(Onneksi nykyään tyttö kestää jo kypsennettyä munaa, voi tehdä normaalin kakkupohjan)

jotenki muistelisin et täytekakku pohja tehdään niin et rikotaan 3munaa lasiin, toiseen lasiin jauhoja saman verran mitä munista tuli ja kolmanteen lasiin sokeria saman verran....?! vai onkohan toi nyt joku ihan muu kakku..... vai tuleekohan siitä edes mitään.....?! :grin heheheheee.... koulussa muistaakseni opetettiin... AH!!! mä vaihdan alaa ja rupeen kondoriks :p

Mies kysy aamulla et voisinko leipoa sämpylöitä, sanoin et leivo ite en mä jaksa. Tein sille koneella taikinan ja nyt se pyöritteli tossa elämänsä ensimmäiset sämpylät, aika suloista :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

kattelen just jotain kokkausohjelmaa Foxilta ja toi ukko sekotti sellasella puukapustalla jotain kastiketta pannulla.. sit se tunki se kapustan tonne maljakkoon muiden puhtaiden kapustojen sekaan :eek: mmmm.... hygienistä!!

Takaisin