Leipomis- ja kokkausketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ne nuolee aina näppejään kokkiohjelmissa kun tekee ruokaa ja sitten käpälöi sitä lihaa tms. Iyyyh, eipä oo hygieniapassin opit muistissa...

Hitsi ku uskaltaiski ite paistaa munkkeja! Äiti on vissiin joskus saanu sytytettyä sen öljyn ja on siitä asti varotellu mua ryhtymästä moiseen puuhaan... Ne tuoreet vastapaistetut munkit on vaan jotain niin namia!
Rahkapiirakan vois kyl leipasta ja laittaa pakkaseen loput (mitkä loput?!).

Mä en oo vieläkään keksiny hyvii eväsideoita miehelle sairaalaan mukaanotettavaks. Pitää olla hyvät eväät ni säilyy hyvällä tuulella ja toimintakykysenä :). Itelle riittää namut ja mehut sun muut mutta mies tarttee oikeesti jotain mikä vähän täyttääkin.. Pähkinöitä joo mut jotain muutaki ehkä :D.

Mä en uskalla paistaa munkkeja, näin n. 10-vuotiaana rajun tulipalon jossa tutun tytön äiti meinasi kuolla munkinpaistonsa.seurauksena. Talo oli koulun vieressä, joten siinä taisi traumatisoitua kerralla koko sukupolvi meidän lähiön lapsia. Mutta muiden paistamana kelpaa mullekin! Ja simat on tulossa.

Pitäisköhän munkin paistaa munkkeja kun kerran on liian vähän painoa tullu? :D vois tehä pikkumunkkeja vaniljakreemitäytteellä, ne on herrrkkua!

Mäkin oon ylivarovainen munkkirasvan kanssa. Pilkon sinne koko ajan pieniä leivänpaloja lämpöanturiksi, jos ne alkaa mustua nopeasti niin liian kuumaksi menee. Joskus kun raatsisi ostaa sellaisen lämpömittarin mitä kokkiohjelmissa näkee, sille olisi käyttöä muuallakin (mun tarvii aina mitata pullataikinan nestekin paistimittarilla, etten vaan tappaisi hiivaa :) ).

Onnistuin kyllä tunaroimaan nytkin kun pääsiäisenä munkkeja paistoin. Itse paisto meni hyvin ja otin kattilan kylmälle levylle jäähtymään. Siinä kohtaa lähelle varattu kattilankansi jäi kattilan taakse. Aloin keittää parsakaalia kuumalla levyllä ja kaadoin vedenkeittimestä vettä kattilaan. Enkös mä sit jotenkin onnistunut saamaan sitä vettä sinne öljykattilaankin ja alkoi iloinen kuuman rasvan poksahtelu pitkin keittiötä. Kanteenkaan en päässyt heti käsiksi kun se oli siellä kattilan takana... Tulipa taas pestyä liesituuletin ja hellan levytkin on taas hyvässä rasvassa :grin

Onneksi sen verran olin varovainen että suoritin paistamisen silloin kun mies oli jälkikasvunsa kanssa ulkoilemassa. Nää apukokit kun on niin innokkaina mukana ruuanlaitossa että todennäköisesti olisivat just tuolla hetkellä sännänneet hellan viereen.

Tuo munkinpaisto kuulostaa kyllä ulkopuuhalle (joo, en oo koskaan paistanut:oops:)- Mutta hylkeenrsvaa on keitetty isossa padassa ulkona, haju on eh, vahvahko-iso lokkiparvi päivysti sitä hommaa kylän yllä:rolleyes:..

Siis trangialla(vai riittäkö lämmitsteho..?) tai irtohellalla vaan rasvat kuumeneen-jauhesammuttimet viereen ja suojapuku ylle..tunnelmallinen munkkienpaisthetki:wink

Myö paistettiin reilu vko sit munkkeja. Mie en saanut koskee ite paistoon ollenkaa tämän mahan takia etten huitase rasvoja päälle :grin

En taida tehdä munkkeja. Jos oon kunnossa, niin mennään Pyynikin näkötorniin syömään munkit. Tamperelaiset ainakin tietää miltä ne maistuu! :)
Kuola valuu...

Pitäsköhän mun hakee mun rasvakeitin anopilta (on siellä etten tee koko ajan sillä ruokaa ), sillä kun on turvallista paistella munkkeja tai käydä siellä paistelemassa, kun seki varmaa haluis sitä käyttää...kattilassa en oo koskaan uskaltanu ees yrittää munkinpaistoo.. Mulla kyllä olis yks ohje munkkeihin mitkä tehään uunissa, mut onkohan moiset ees hyviä, kun en oo koskaa uunis koittanu tehdä..?

Mähän oon jo katsokaas ketterä ja nopea:rolleyes:.. tosin en mäkään yksin neljän pienen kanssa niitä paistele, vaan sit kun miekkonen on kotona ja lapset unilla.

mulla on viiden litran kattila, missä aattelin paistaa ja kansi viereen, niin ei haittaa vaikka vähän leimahtelis...

Muokattu viimeksi:
Kyllä oikiat munkit rasvassa paistetaan, ei uunissa. :D Viikon päästä äitin helmoihin pyörii ja tuoreita munkkeja syömään! <3

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Simaahan mun pitikin tehdä tänään! Munkkejakin on tilattu vapuksi, joten paistan niitä sitten aattona. Joku on syönyt kaikki pullat pakkasesta (kröhöm), joten korvapuusteille ois tilausta myös.

Täytyy lyllertää kauppaan fariinisokeria, sitruunoita ja voita hakemaan.

Mä oon siinä mielessä hassu, etten tykkää niistä itsepaistetuista munkeista enkä juuri muistakaan munkeista. Johtunee varmaan lapsena saadusta vatsataudista. Mutta äidin tekemä sima on niin hyvää. Jospa mä tän raskausdiabetekseni kanssa syön vaan rahkaa ja mustikoita ja vappuna jos yhdessä koossa vielä niin vaikkapa pari lasia vadelmalimsaa :p

Mä en osaa pelätä munkinpaistoa enkä oikeen muutakaan keittiöpuuhaa. Oon kyllä aina hyvin varustautunu vahinkojen varalta jos ollaan tekemisissä esim sen kuuman rasvan kanssa tai jos on vaikka tarkotus liekittää jotain. Mut toisaalta Pionilla oli hyvä pointti, meillä on toi pyynikin näkötornin munkkikahvila ihan lähellä! En siis ota paineita munkinpaistosta, vaan jos ei huvita niin haetaan näkötornilta :)

Toivottavasti voitais tehdä niin jo vappuna, mutta taitaa olla turha toivo kyllä...onneks sieltä saa munkkeja vuoden ympäri :)

Pyynikin munkit on kyllä hyviä! Ja vinkkinä kesälomamatkalaisille: vanhan ykköstien varressa Saukkolan jälkeen Turkuun päin ajettaessa on Kasvihuoneilmiö, missä on myös ilmiömäisen erinomaiset munkkirinkilät. Ja kaikkea mahdollista roipetta ostettavaksi ja ihmeteltäväksi!

(Ja miten mä oon koko ajan ajatellut, että Hymis asuu Helsingissä..? Vaikka on ollut puhetta TAYSsista monet kerrat! Oon varmaan jotenkin vajaa. :eek:)

Mä asuin ennen (vielä vuosi sitten) Helsingissä ja käyn usein pääkaupunkiseudulla kun vanhemmat asuu Espoossa :)

Takaisin