Leipomis- ja kokkausketju

Aretha

Seurustelun sensei
Toukokuunmammat 2014
No niin, ennen kuin levitätte äitiyslomatekemistä-ketjun aivan korvapuusteille, niin äkkiä ketju pystyyn!
Laitetaanko tänne niitä vinkkejä ja linkkejä erilaisiin kokkauksiin ja leipomuksiin liittyen?

:book1
 
"Laskettu aika toukokuussa" ja pitää sisällään "leipomis- ja kokkausketjun"!? :D hyvä tosiaan erikseen olla tää ketju mut pieni hymähdys pääsi kuitenki! :D ihanat toukomammat!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä haluun osallistua tähän kanssa. "Harrastan" ruuanlaittoa, kokeilen kaikkia uusia reseptejä mielelläni! Lemppareita italialainen ja thairuoka.

Oon jo suunnitellut nimiäistarjottavia. :) En oo yleensä voileipäkakkujen ystävä, mutta tätä oon pari kertaa syönyt ja oli muuten hyvää. Ja tyylikäs voileipäkakku: http://www.kinuskikissa.fi/keikautettu-kinkkukakku/ Kuulemma kinkun määrä kannattaa tuplata.

Kermakakuista en välitä, enkä varsinkaan niistä marsipaanipäällysteisistä kakuista. Mutta suklaakakku voisi olla hyvä ja kiva. Tämä kakku siis tehdään "haasteena": http://www.kinuskikissa.fi/seeprakakku

Plussana molemmissa, että pitää/voi tehdä jo aiemmin valmiiksi. Lisäksi äiti tekee sellaisen amerikkailaisen juustokakun (oli just Pirkka-lehdessä), mihin päälle tuoreita marjoja ja ehkä vadelmakastiketta.

Sitten tarjotaan paria erilaista salaattia (caesar, feta tms.). Muksuvieraille teen ehkä kinkkukierteitä ja ihan karkkia tarjolle. Onnittelukuohuviinit varmaankin juodaan...
 
Mä haluun osallistua tähän kanssa. "Harrastan" ruuanlaittoa, kokeilen kaikkia uusia reseptejä mielelläni! Lemppareita italialainen ja thairuoka.

Oon jo suunnitellut nimiäistarjottavia. :) En oo yleensä voileipäkakkujen ystävä, mutta tätä oon pari kertaa syönyt ja oli muuten hyvää. Ja tyylikäs voileipäkakku: http://www.kinuskikissa.fi/keikautettu-kinkkukakku/ Kuulemma kinkun määrä kannattaa tuplata.

Kermakakuista en välitä, enkä varsinkaan niistä marsipaanipäällysteisistä kakuista. Mutta suklaakakku voisi olla hyvä ja kiva. Tämä kakku siis tehdään "haasteena": http://www.kinuskikissa.fi/seeprakakku

Plussana molemmissa, että pitää/voi tehdä jo aiemmin valmiiksi. Lisäksi äiti tekee sellaisen amerikkailaisen juustokakun (oli just Pirkka-lehdessä), mihin päälle tuoreita marjoja ja ehkä vadelmakastiketta.

Sitten tarjotaan paria erilaista salaattia (caesar, feta tms.). Muksuvieraille teen ehkä kinkkukierteitä ja ihan karkkia tarjolle. Onnittelukuohuviinit varmaankin juodaan...
Vesi kielellä, nam :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Jes ihana ketju :)

Mä jätin sen korvapuustien leipomisen jollekin muulle päivälle kun käytiin isoilla ruokaostoksilla ja selkä taas kipeyty siitä aika pahasti niin en taida jaksaa ruveta enää leipomaan.

Jos jollekin on vielä jääny epäselväks niin mun suurinta herkkua on paistettu juustokakku, mutta myös hyydytetyt juustokakut menee paremmin kun hyvin. Tehtailen keväisin tuttujen valmistujaisiin, ylppäreihin, rippijuhliin yms tilaisuuksiin juustokakkuja ja moussekakkuja tilauksesta. Ei se mitään bisnestä oo mulle vaan harrastusmielessä teen :)

Tällä hetkellä ootan jo kovasti että pääsen leipomaan pääsiäiseks rahkapullaa tai -piirakkaa ja sit pian saakin jo raparperia, josta rakastan leipoa oikeestaan melkeen mitä vaan!
 
Raparperipiirakka! Sitä haluan tehdä heti kun raparperit nousee. :) Onko laittaa hymiksellä jotain kivaa reseptiä raparperista?
 
No ei mulla mitään kauheen ihmeellisiä reseptejä oo. Mä yleensä sovellan jotain perusreseptejä fiiliksen ja sesongin mukaan :) Yks parhaista raparperiherkuista on kuitenkin mun mummon ohjeella tehty raparperi-kaurapaistos ja ite tehty vaniljakastike! Siitä herkusta alkaa mun kesä joka vuosi :)
 
Viimevuonna tein myös jotain tosi hyviä raparperimuffinseja joista tuli ihan mielettömän mehukkaita! Se resepti pitäis kaivaa jostain esille ehdottomasti. Jaan tännekin jos löydän jostain :)
 
Meillä ei mene kauheasti makeaa, joten en oo leiponut kakkuja vuosiin. Nimiäisiin voisin kyllä jotain tehdä, mutta pitää sitten ottaa huomioon laktoosittomat, gluteenittomat ja vegaanit... vaivaan päätäni tällä sitten äitiyslomalla.

Sen sijaan voisin alkaa taas tehdä leipää itse, nyt ei olla pariin kuukauteen ehditty. Suosikki on perussaaristolaislimppu, johon heitän erilaisia pähkinöitä ja siemeniä mukaan. Soijajugurtilla voi tarvittaessa korvata piimän ja toimii ihan hyvin.

http://www.hellapoliisi.fi/leivonnaiset/suolaiset-leivonnaiset/2957-saaristolaisleipa
 
Tällä reseptillä tein ne cookiet, joista toinen pellillenen paloi: http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/chocolate-chip-cookies
Tosin laitoin kaksi munaa, vähän kaakaojauhetta ja lisäksi silppusin sekaan omar-karkkeja.

Tuli hyviä! Siis niistä, jotka ei palanut. Ja ollaan me rouskuteltu noita palaineitakin :grin Olisi vaan pitänyt tehdä paljon pienempiä, nää levisi uunissa kämmenen kokoisiksi kun otin sellaisia kukkupää ruokalusikallisia taikinaa pellille.
 
Samalla uunin lämmityksellä kun cookiesit tuli muuten tehtyä muusin jämistä perunarieskoja. En oo ennen tehnyt, mutta hyviä olivat. Mies just huikkasi viimeistä popsiessaan että saa tehdä toistekin :)

Olisi vaan pitänyt tehdä ohempia, mutta pelti tuli niin täyteen ettei saanut taputeltua enempää.
 
Oi oi, toi saaristolaislimppu pitäis jo hallita (näin saariston asukkaana), mutta josko nyt kokeilis vaikka tuolla linkittämälläsi reseptillä! Leipää on mun mielestä aika haastava tehdä- yritän kaikenlaista ja usein, mutta ei oikein löydy sellaista ehdottoman hyvää..hyväksitodettuja leipä-reseptejä?
Lanttusoseesta oon tehnyt erittäin hyviä pehmeitä ilmavia sämpylöitä (vaikka litra löysää lanttusosetta ja jauhoja sen verran että on vielä tahmeaa, kauhotaan vaan keoiksi pellille) niiden maku sopii kaikille vaikka voimakas onkin. mutta ei ihan jokapäivä jaksais lanttuakaan..
entäs perinteistä ruisleipää? vinkkejä? muistan että fammoni teki isoja näkkileipiä leivinuunissa, oli ihan törkeen hyviä..pitäis varmaan kokeilla semmostakin.
 
Ainiin, ruisleipä. Mä tossa joku aika sitten sitä leipasin ja oli niin jännä projekti että täytyypä kokeilla uusiksi. Nyt annan taikinan nousulle enemmän aikaa ja lämpöä. Juuri kupli hyvin mutta nostatin Valion ohjeen mukaan vain pari tuntua taikinaa ja tunnin leipä. Marttojen ohjeessa taisi olla tripla-ajat noihin verrattuna.
 
Omatekemät cookiesit, parasta :) Itse käytän vain tummaa suklaata niihin ja siihen reseptiin kuuluu myös fariinisokeria (mikä sit aina ajansaatossa kuivuu kaappiin sillä käytän sitä vain just noihin kekseihin!)..
Pitäis tehdä lapsille joku kerta niitä mihin tulee niitä värikkäitä karkkeja sekaan 8)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon kans ihan juustokakkufani! Vielä en oo pahemmin siinä epäonnistunukaan, joten niitä tulee mieluusti väsättyä. Tai sit sellasta muunnosta missä on rahkaa. Kermakakkuja en sen sijaan osaa tehdä joten meillä lienee kaikissa tulevissakin juhlissa juustokakkua (jollei joku ihan muu niitä tee...).
Cookieseja on tullut kans kokeiltua mut en oo jaksanu sit uudestaan tehdä vaikka helppoja ja nopeitahan ne on. Suolaiset piirakat on kans niin superhyviä, en oo vaan ikinä uskaltanu koittaa et miten ne reagoi pakastamiseen jos vaikka ei sais kaikkea syötyä. Miksei sais...
 
Voi apua, mulla on muuten ihan mieletön suklaakeksiresepti!

ImageUploadedByVau Foorumi1395248013.650514.jpg
Nää on taatusti hitti missä vaan ja tosi helppo tehä :)

50g voita
200g tummaa suklaata
150g valkosuklaata
2 kananmunaa
2dl muscovadosokeria
1tl vaniljasokeria
1 1/2dl vehnäjauhoja
1/2tl leivinjauhetta
(100g pähkinärouhetta)

Kuumenna voi ja sulata tumma suklaa joukkoon. Vatkaa munat ja sokerit vaahdoksi, lisää suklaaseos, siivilöi joukkoon jauhot ja leivinjauhe. Kääntele taikinaan lopuksi rouhittu valkosuklaa ja pähkinät. Jaa taikina 2 pellille yhteensä 16 keksiksi. Taikina leviää uunissa todella paljon. Paista 170 asteisessa uunissa 12-15 minuuttia.
 
Muscovadosokeria ei löydy perusaineena kotoa, voiko korvata esim. ruokosokerilla/fariinisokerilla/valk.sokerilla? Millasta toi on?
 
Kyllä alkaa persaukset levitä ku näitä ohjeita kuolaa!laittakaapas vielä niitä juustokakku reseptejä! :wink

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top