Leipomis- ja kokkausketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mämmi himottaa, mutta vielä oon malttanu olla ostamatta. Kun se vaatii kylkeensä reilun kaadon kunnon kermaa. Eipä ole käynyt mielessä että sitä itse tekisi mutta nyt alkoi kiinnostaa kokeilla. Mut jos vaikka ensi pääsiäisenä sitten :) Meillä kotona äiti teki joskus perunamämmiä, pröttiä. Muistaakseni oli ihan hyvää.

Lampaanviulun kaivoin pakkasesta sulamaan, pääsee huomenna tai ylihuomenna maustekylpyyn.

Mun äiti innostunut jauhamaan itse jauhoja, hakevat jyviä yhdeltä luomutilalta- ja niitä karkeita ruis ja vehnäjauhoja mulle roudaa, "kun sä nii tykkäät leipoa", no kun viiskiloa ruisjauhoa kaapissa, oli pakko keksiä jotain..ja mämmiin sitä saa mainiosti uppoomaan! karkeet vehnäjauhot on vähän hankalia, menee ne es piirakoihin, mutta pullaan tai sämpylöihin ei oikein sovi..on varsin "kovia jauhoja", vinkkejä otetaan vastaan! näkkileipää itse tuumailen..

viulu meilläkin odottaa..savustimeen taitaa mennä.
ja lisää viuluja taitaa syntyä tänäyönä- sen näköistä touhua taas on navetassa..

Rahkapiirakkaa, jossa paaaaljon rusinoita ja reilusti sitruuna, hapanta siis, nam!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mämmin kanssa sopii hyvin vaniljakastike, jopa paremmin kuin kerma. Viitseliäs vaahdottaa soossin, itse lorautan suoraan purkista. Ja meillä on syöty mämmejä jo viikkoja eli siitä saakka kun luomumämmit ilmestyivät lähikaupan pakastealtaaseen.

Tein pitsaa. Jos mies ei kohta tule soittohommistaan, niin ilman jää.

Ai että, nyt löyty hyvä leipä! oli mannapuuronjämät jääkaapissa mua inspiroimassa- sekaan vähän vettä, hiivaa, öljyä, siirappia, suolaa, juustoraastetta, niitä koviajauhoja ja valkosiajauhoja. löysäks jätin taikinan ja leivoin sellaisia pehmeitä rieskoja jotka paistoin kuivalla kuumalla pannulla! ihan törkeen hyvää-lapsetkin tykkäs:gen014!

rieskainen pinta ja pehmeä sisus, naminaminami-delicious (doraa lainatakseni)

parsa, tuo ihana vihreä herkku! Ollaan nyt vedetty kolme päivää putkeen sitä ku on kaupassa tarjouksessa. Nams. Pakko vetää nyt ku kohta tää sesonki onkin taas ohi.

Pakkasesta on sit hävinny kaikki leipomukset joita oon jemmaillu siihen ku vauva tulee kotiin. :confused: Huomenna tavotteena ois leipasta korvapuusteja ja sit pitäs hakea valmiiks palvattu lampaanviulu. Nytku alan leipoo uuvestaan sinne pakkaseen ni ne sit kans pysyy siellä pakkasessa! Vieraat saa tästä lähtien pelkän kahvin! Ja mitä tuohon lampaanviuluun tulee niin mielenkiinnolla ootan et miltä se mahtaa maistua..oon syöny lammasta viimeks 10 vuotta sitte ja sillon se maistu ihan villasukalle(oli kuulemma väärin teurastettu, pitääkö paikkaasa lambi!?) eli eipä oo tehny mieli maistellakkaa.. :p

Meilläkin on pakastin ihan tyhjä! Mun vastaleivotut korvapuustitkin loppu jo vaikka tein ison taikinan! Aikamoinen herkkusuu toi mun mies. Ite oon tainnu syödä 2 pullaa :/

Se on kans yks harhaanjohtava legenda että jos villa koskee lihaan teurastuksessa maistuu se sitten villalle- pashkan marjat:p- se on kokin vika jos lihan pilaa:)!
Lampaan rasva ei oo hyvää-se kannattaa poistaa, tai kuoria pois liemestä, kuumana menee kyllä mutta kylmänä ei hyvää. ylipäätään se liha maistuu paremmalta kuumana.
ja kunnon pitkä kypsenysaika saa lihan tosi mureaksi-mutta sun palvattuhan on tosiaan jo valmis:).
äsken meni lammaspataa niskapalasta, tällkertaa marinoin vähän punaviinissa ennen pataanlaittamista (yleensä ihan vaan veteenperustuvassa maste liemessä), toi kyllä erinomaisen maun liemeen. mutta kakstuntia 150 ei riittänyt uunissa vielä-ei irronnut kevyesti kaikki liha vielä-takas uuniin vaan-menee meidän ruokailut välillä vähän myöhäsiksi..

Se edellinenki liha mitä maistoin oli palvattu ja se oli ihan KAMALAA! Samassa palvisaunassa oli sillon myös hirvenlihat ja hirvenliha oli huippuhyvää niinkö aina palvattuna mut se lammas oli YÖK! Mikä siinä sit on voinu mennä vikaan!?

En oo koskaan palvattuna maistanut-savustetaan itse ja tehdään just patoja ja joskus paistia, ribsitkin menee hyvin marinoituina-muuten aika vähänlihaisia-ei mitään possuribsien veroisia.

enkä toki syytä palvaajaa, ehkä se vaan oli pahaa? mutta me ei olla vielä kertaakaan saatu lampaasta pahaa(ja siis syödään nimenomaan lammasta, karitsanlihat on kaikki myyty)- vieraatkin on särpineet lihat aikavauhdilla lapsia myöten-
kerran oli kyllä pahaa-kun äitini oli tehnyt:grin, se ei malttanut ottaa rasvoja pois ja oli ällö limaista..(ei oo oikein kokkausihmisiä..:))

Luulen kyllä kans että kotona teurastettu on aina parempaa, siinä eläin ei koe mitään stressitilaa, eikä siis tule ns stressilihaa!

Tänään tein pizzaa, oli niin hyvää et kissaki kävi kulmasta syömäs jauhelihat, juustot ja ananakset sillä aikaa ku käytii kaupassa. Olin kyl peittäny pizzan ja laittanu painon päälle, mut Viiru onnistu sieltä kulman saamaa näkyvii..

Ai että kreikkalainen ruoka on kyllä hyvää! Vois ehkä itekin tehä tässä joku päivä jotain kreikkalaista herkkuruokaa.

Mä oon kolme aikasempaa kesää käyny Kreikassa, ja nyt kun en tänä kesä sinne pääse niin tulkoon kreikka mun luokseni hyvän ruuan merkeissä, tietenkin :p

No huomenna sit selviää miltä maistuu palvattu lampaanviulu näin kymmenen vuoden jälkeen! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Pullataikina paisuu, nyt aamupalaa!! Kuha pullat paistettu ni sit lähtee sieltä 40kilsan päästä hakee sitä hemmetin hyvää, palvattua lampaanviulua! Tai ainaki mä ootan et se sit kans on iha hemmetin hyvää! :p

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin