Leipomis- ja kokkausketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun resepteistä taitaa huomata että tykkään suklaasta ja supertäyteläisistä leivonnaisista :D

Ounou..ei meijän pakkaseen sovi kohta enää mitään ku mää intouvun leipoo!:rolleyes:
Loppuviikosta aattelin tehä sitä kolmen suklaan juustokakkua...:p

Mä ajattelin leipoa vielä pullaa, toscakakkua, tsatsikipiirakkaa, sienimuffinseja ja macaronseja mutta sit mä lopetan!

Hei muuten jos jollain on hyviä ideoita macaronsien täytteisiin niin otan mielellään vinkkejä vastaan. Yleensä teen vaan suklaa- tai vadelmatäytteisiä ja olis kiva kokeilla jotain erilaista!

Mulla meni just omenapaistos uuniin. Musta on tullut ihan tolkuton herkkusuu. Lohduttavaa kuitenkin on, että tänään ku kävin vaalla ni ei oo tullu kahteen viikkoon grammaakaan painoa lisää. Mut ei pitäis liikaa silläkään tuudittautua ku on ylihuomenna vielä se sokerirasitus edessä :grin

Muokattu viimeksi:
Mä oon aina ollu hirmunen herkkusuu :) mut on oikein opetettu siihen kun olin niin laiha lapsi! Mutta mulla se näkyy kyllä nykyään painossakin että oon antanu houkutuksille periks viimeaikoina liian usein!

Mä olen aivan rakastanut tähän piirakkaohjeeseen: http://www.maku.fi/blogi/kyokkipiika-kati/jogurtti-mustikkapiirakka#axzz2u9YbsWMT
Olen käyttänyt Lidlin tonkissa myytäviä turkkilaisia ja kreikkalaisia jugurtteja, onnistui myös 2%rasvaa sisältävällä jugurtilla ihan hyvin. Toimii tosi hyvin happamilla marjoilla esim. puolukoilla ja kun laittaa vähän runsaammin vaniljasokeria, täytteestä saa ihanan makean.

Vinkkejä kaivattaisiin! Alkoi tehdä mieli suklaista kääretorttua, mutta tuo kaupasta haettu oli tosi kuiva ja kökkönen, osaisiko sellaisen itse tehdä? Viime kosketus kääretortun tekoon on yläasteen köksän tunnilta, joten muistikuvaa vaikeustasosta ei ole ollenkaan :oops:.

Luotan tämän toukoporukan tietämykseen, antakaa vinkkejä kannattaako edes yrittää!

Seuraa nolo kysymys; ohjeen mukaan pitää vatkata munat ja sokeri "kovaksi vaahdoksi". Kuinka kovaa vaahdon tulee olla? Mun mielestä se jää aina sellaiseksi semiliruksi, vaikka vatkaisi pidempäänkin. Onko siihen joku hyvä kikka, jota mä en tiedä?

Edit; oon selvästi myöhäisherännäinen leipomisen kanssa, pitäishän jo tämän ikäisen osata nämä perusasiat.

Teet vaahtoon vatkaimella kahdeksikon ja jos se pysyy näkyvissä niin kauan kuin lasket kahdeksaan, niin vaahto on tarpeeksi kova. Vaahdottumista nopeuttaa, jos aineet on huoneenlämpöisiä.

Lisään vielä, et siinä voi mennä lähemmäs kolme varttiakin jos isoa määrää on vatkaamas.

Kyllä yhteen kääretorttuun tarvittava määrä vatkautuu sähkövatkaimella varmasti n. 10 minuutissa.

Niin ja kananmunat ei sit muuten vatkaudu jos kulho on yhtään kostee...

Täällähän oppii vanha koira vielä kaikkea uutta :) Ihania reseptejä ootte jakanu! Itsekin taidan intoutua tässä vielä viimeisillä viikoilla leipomaan! :P

Hei ihanaiset herkkusuut!! :) Ootteko koskaan syöny Amarillon Brownieta (vaimitensenytkirjotetaan?), sitä missä on vähä jotain pähkinää ja se on aina sellasta lämmintä ja pehmeää, mmmmmmm............
Olisko kellään sen reseptiä tai mahd lähelle?? Se on niiiiin hyväääääääää, varsinki sen vanilja jäätelön kanssa :p.....taju lähtee ku sitä syö....

Juu oon syöny! Mun muistaakseni ne on pekaanipähkinöitä mitä siinä on. Ei oo reseptiä mutta tolla mun käyttämällä reseptillä pääsee kyllä aika lähelle :)

Vanhat munat vaahtoutuu paremmin kuin ihan tuoreet. Jos on suunnittelemassa isompia leivontatalkoita, kannattaa hakea munia "vanhentumaan". Kaikki ainekset pitää olla tosiaan huoneenlämpöisiä ja leivonta-astiat puhtaita ja kuivia.

Mä en tosin itse tee kääretorttuja, koska en ikinä saa niistä sellaisia nättejä rullia. Pullanleivonnassa oon kyllä haka. :)

Mäkin teen kääretorttua oikeestaan vaan jos oon tekemässä charlotte russe-kakkua eli ehkä 2 kertaa vuodessa :D

Meillä jos tehdään kääretorttu, niin tehdään isoja kääretorttuja, kun on iso uuni, pelti ja monta nassua, niin tulee helposti tehtyä 8 munan kakkupohjaohjeella, että saa tarpeeksi massaa siihen.

Mutta mä inhoan tuota muna-sokeripohjaa, joten yleensä teen muunlaisia leivonnaisia.

Takaisin