Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi tätä kateutta :( meillä tyttö herää edelleen 4-5 kertaa yössä.. Alkaa siinä itsekin pikkuhiljaa kävelemään kun zombit :/

Mä en kyllä tohon nukuttamiseen osaa sanoa mitään neuvoa, mutta mä oon melkein alusta asti pitänyt kahdesta asiasta kiinni. Päikkärit nukutaan 11-12 ja nukkumaan mennään viimeistään klo 22, aikaisintaan klo20. Kaikki muut unet mitä päivän aikana ottaa, niin ottaa milloin haluaa. Jos nukahtaa syliin, sitteriin, lattialle tms. Niin saa nukkua.. En oo pitänyt väkisin hereillä tms. Vaikka olis just heränny esim. Klo 19:30 niin viimeistään siitä tunnin päästä alan valmistella sänkyyn. Poika tosin vetää piiiitkät päikkäritkin silloin puolenpäivän maissa 3-4 tuntia, että noi muut tirsat on yleensä vartin vetoja.. Aina on sänkyyn nukahtanut. Mä oon ollu aina hyvä nukkumaan, että ehkä se on geeneissä..?

Sent from my GT-P5110 using Vau Foorumi mobile app

Aino S sulla on kyllä hyvä uninen lapsi. :) Meilläkin tällä hetkellä mennään nukkumaan tosi myöhään... nyt oli tarkotus keskittyä pojan vuorokausirytmin aikasitamiseen.. Marsi kuulostaa hyvältä. :) Kyllä varmasti heräis!

Mä nukuin oikeastaan koko raskauden ajan todella sikeästi ja nukahdin nopeasti. Vauva veti kunnon myllytykset mahassa joskus puolenyön aikaan (iltaraivarit oli alkuun kellon tarkasti puolenyön aikaan ekat pari kuukautta syntymän jälkeen), enkä kertaakaan raskauden aikana herännyt siihen, että olisi myllännyt yöllä. En sitten tiedä onko tuolla minkäänlaista vaikutusta, mutta nukuin yöni paremmin ja sikeämmin kuin koskaan ennen melkein koko raskauden ajan. Sanotaanhan sitä toisaalta, että vauvahan elää vieläkin jatketta kohtuelämälle, joten voisi kuvitella, että raskausajan nukkumisrytmi jatkuu jossain muodossa myös kohdun ulkopuolella. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, esim. mahassa yöllä levoton lapsi on synnyttyäänkin öisin levoton?

AinoS, on todellakin kokemusta! Meidän neiti mylläsi kohdussa yötä päivää, ja sama meno jatkuu syntymän jälkeen. Ei paljon vauvaksi nuku.

meillä mennään nukkumaan klo 23, sitten klo 1 herätään syömään lisää ja sitten herää klo 8-9, syö ja nukkuu klo 13-14 asti :))

4 kk neuvola, paino 8045 g, pituus 66,5 cm, päänympärys 43,5 cm. Ja voi voi, mun poika oli viimeksi +20 pullukka painokäyrällä, ja nyt kun puskee pystyasentoon ja jumppaa joka suuntaan, oli enää +5! Ihan hyvä siis vielä, mut oon huomannu ihan ulkonäönki perusteella, ettei oo enää paksu. Ennen ei tuntunu kylkiluut ja nyt rintakehän rajat näkyy maatessa ja tuntuu tietysti sormin.

Ei mua haittais, mutta kun se täti kysyi kiinteistä, ja mä sit kerroin et kaikki maistuis, mut vain se 2 teelusikallista saa päivässä antaa niin oon pysyny siinä. Sit tää täti järkytty ja sano Ompulle et "Mikä äiti se tommonen on, joka ei anna lapselleen ruokaa!!" Ja sanoi sit mulle, että kuule, nyt ku meette kotiin niin ruokit lapses! Jos lapsi mielellään syö, niin saa antaa vaikka koko pilttipurkillisen, jos menee. Lapsi kuulemma laittaa suunsa kiinni kun ei enempää maistu. Mä tietenki täysimetän vielä ja mun maito on ollu ravinteikasta ja rasvasta (kun se +20 painokäyrän vauva on ollutkin) ja oon ollu siitä tosi onnellinen, niin nyt on vähän kamala mieli, ku oiski pitänyt antaa enemmän ruokaa. Luulin tekeväni hyvin :(

Kunusiini, älä nyt syyllistä itseäs! Mä olen siinä ymmärryksessä, että kaikki vauvat on pulleita ennen kuin ne alkaa sitä liikkumista harrastamaan, ja teillä ilmiselvästi jo liikkumisharjoitukset hyvässä vauhdissa, niin paino tulee tottakai alaspäin ihan sen takia. Et varmasti ole lastasi liian vähän syöttänyt, täti on nyt vaan sanonut sulle hassusti tuon asia.

Kunusiini, onpas ajattelemattomasti sanottu! Mie olisin varmaan itkua tuhertanut, herkkä kun olen...

Öööö. Ompa todella omituinen neuvolantäti.. Eikös se ole ihan hyvin pysynyt käyrillä täysimetyksellä? Sehän on oikein normaalisti käyrillä edelleen. Miksi siitä pitää tehdä joku pullero?? Miksei sun oma maito riittäisi Ompun ravinnoksi? Nyt en tajua.

Sä teet ihan täysin oikein tuon ruokinnan. Kun lapsi kasvaa tasaisesti niin täysimetys puolivuotiaaksi on erittäin suositeltavaa.

Niin minäkin aattelin, et hienoo on, kun maitoa on enemmän ku lapsi juo ja sillä kasvaa. Ei oo enää paksukainen, eikä tietenkään tarvikaan olla. Ihan normaali poika. Ja tosi jäntevä ja lihaksikas. Topakka. Ei ne sitä painonkäyrän alenemista haukkuneet, mutta silti pitäis kiinteitä antaa enemmän. En kans ihan tiedä että miksi sitten niin?

Äh, ota noistakin sitten selvää. Meillä on tänään 4kk lekuri ja jos mulle ehdotellaan mössöjen syöttöjä niin kieltäydyn moisesta. Edellyttäen tietty et ollaan vielä normikäyrillä.

Jos sä kunusiini itse olet miettinyt täysimetystä siihen puolen vuoden ikään, niin toteuta vaan omaa ajtustasi. Ei noita neuvolantätejä kannata ihan sokeesti uskoa, kaikilla heilläkin on asioihin oma, henkilökohtainen mielipide. Tuon alan ammattilaiset saisivat pitää mielipiteet ominaan ja keskittyä siihen mitä yleisessä terveyden ja hyvinvoinnin ohjeistuksessa sanotaan.

Mun yhden kaverin 7kk vauvalle oltiin ehdotettu unikoulua kun heräilee öisin muutaman kerran. Ihan pimeetä. Nuoret neuvolantädit on ihan kuutamolla. Mun omani ei edes tienny mitä on metyleenisini. Kun kerroin niin joutui ihan googlettamaan asian. Mut hän on muutenkin ihan omaa luokkaansa. Ei esim usko että mä imetän lastani. Vänkäs ja vänkäs et "etkö muka anna yhtään korviketta. Eikö tosissaan YHTÄÄN??!!"

Eikö lapsilla muutenki tule jossain vaiheessa se, että pituutta kasvetaan rutkasti ja sillon paino ei nouse niin paljoo ja sama toisinpäin?

Mie muuten tuosta Kunusiinin saamasta ohjeistuksesta johtuen kokeilin paljonko poika syö hedelmää ja sehän veteli koko purkin päärynäsosetta! Nyt nukkuu, saappa nähdä miten pitkään kun luulis masun olevan täynnä... Tähän asti oon siis antanut vain puoli purkkia hedelmää. Kasviksia syö maksimissaan puoli purkkia kerralla vaikka annan syödä just niin paljon kun syö, ei oo vielä suosikkimakua löytynyt...

Ai, että mä tykkään meidän neuvolan tädistä.. :smiley-bounce013 Taas jännitin ihan turhaan. Meillä kun nukutaan täysiä öitä ja pelkäsin, että alkaa marmattaa, ettei sais. No sen mielestä se on ihan huippu juttu. Kun jotkut hoitajat on vissiin ollu sitä mieltä, ettei saisi nukkua 5h pidempään.. Ja pelkäsin, että tulee saarnaa, kun jätetään pneumokokkirokote nyt väliin vielä, niin ei siitäkään mitään! Sanoi, vaan, että asia selvä..
Poika otti alkuun ihan hirveällä tahdilla painoa ja nyt on vähän hidastunut. Käyrät oli kuitenkin hienoja, niin ei ollut siinäkään mitään sanottavaa. Samalla lailla saadaan siis jatkaa.. :)

2kk neuvola/3kk neuvola
Paino 5880g/6480g
Pituus 59cm/62cm
Py 41cm/42cm

Mä oon kyllä melkoisen pettynyt meidän neuvolakäynteihin (ja me ollaan käyty ahkerasti). Sieltä on saanut lähinnä henkistä tukea, ei ole tarvinut yksin asioita miettiä. Mutta neuvot on ollu huonoja...

Tänään käytiin sitten yksityisellä lääkärillä, kun viime päivinä on ollut vauvalla kipukohtauksia. Näyttää siltä, että maito meinaa nousta ylös ja se varmaan tekee kipeetä. Refluksivaivaa siis. Saatiin joku lääke siihen ja siirrymme erikoiskorvikkeeseen. Saatiin myös uusi suunnitelma lapsen ruokkimiseen, kun se ei tosiaan edelleenkään kasva hyvin. Nyt pitäisi ruokavälejä pidentää ja vauva menee pullolle aina 15min imetyksen jälkeen. Ens viikolla ehkä aloitetaan kiinteät, jos saadaan ensiksi tuo masu rauhoittumaan. Tässä on nyt tullut tuota huonoa kasvua jo melkein 3kk, kun vauva ei kasvanut kunnolla kuin ekan kuukauden :( Kolmantena ongelmana meillä on vauvan ylijäntevyys, mutta nyt ei sitten oikein voida siihen liittyvää kippurallapitohoitoa tehdä, se kun pahentaa tota refluksia. Mutta se onkin tässä tärkeysjärjestyksessä vasta kolmantena.

Oli kyllä oikein pätevän oloinen lastenlääkäri, ja tuntuu niin hyvältä, kun joku sanoo ihan suoraan, mitä nyt pitää tehdä. Ja kun siihen voi vähän luottaakin, että neuvo on hyvä (toisin kuin neuvolan neuvot). Nyt tuli sitten vauvavakuutuksellekin käyttöä.

Hyvä juttu elenna!

Aina kannattaakin kaikkien ongelmien kanssa mennä ennemmin erikoislääkärillle kuin miettiä neuvolan kanssa.Mä olen inhonnut koko neuvolaorganisaatiota ihan raskauden alusta asti ja edelleen kävisin ennemmin jossain muualla hoitamassa rokotuksen sun muut asiat. Ihan paska paikka, ainakin meidän neuvola.
Mä en ole saanut siletä mitään muuta kuin harmaita hiuksia.

Meillä oli muuten kans tota refluksia mut en sanois et se mitään kipukohtausta aiheuta. Miten lääkäri tämmöseen tulokseen tuli? Ei se ylijäntevyys ennemmin tuota kipuja? Tai nälkä?

Mähän epäilin tota silent refluksia silloin kun oli rintaraivareita yms pari ekaa kk, mutta sitten ne epäilyt jotenkin hävis kokonaan. En tiiä johtuiko se sitten siitä, että vauva rupesi syömään liian pieniä annoksia, et ei nousis ylös. Refluksioireita voi olla kai eri vahvuisina, mut jos on pahana, niin tekee kyllä kipeää, ja kuulemma tuo silent refluksi on normaalia kivuliaampi, siinä vauva siis nieleksii kaiken takaisin alas, eikä puklaile. Kyllä sen vanhemmat varmaan huomaa, jos vauvaan sattuu tai ei satu, joten oot Terhijii varmasti oikeassa oman vauvasi suhteen.. :)

Pari päivää kun seurattiin, niin oli itsellekin aika selvää, että maito siellä nousee ylös. Kipuitkut tuli syömisen jälkeen, ja vauva nieleksii ihan kuuluvasti, ja suusta tulee sellanen happamen maidon haju. Lisäksi makuuasento on huono. Ja itkukohtaukset tuli siis ihan yhtäkkiä kun vauva oli just nukahtanut tai vaikka leikki tyytyväisenä sylissä. Eikä saanut millään rauhoittumaan, kuten normaalisti. Siitä pääteltiin, et sattuu.

Toivottavasti nää hoidot nyt rupeais auttamaan. Pelottaa, et onko tullut jo jotain vahinkoa hitaasta kasvusta. Toivottavasti vauva nyt rupeais syömään isompia annoksia, jospa tuo lääkitys auttais siihen.

Joo, meillä oli kans vauva tosi kipeä sen refluksin vuoksi ja kurkku oli ihan punainen ja ärtynyt ja itki sitäkin kun hapan maito poltteli. En epäile ettei sattuisi, mutta meillä se oli kipeä koko ajan, eikä saanut mitään erillisiä kohtauksia. Sitä siis tarkoitin.

Puhuttiinko teillä jotain kiinteiden antamisesta tai maidon sakettamisesta? Kun maito/ruoka ei ole niin juoksevaa se ei nouse niin herkästi ylös. Kokeilemisen arvoinen juttu, mistä monet ovat saaneet helpoituksen.

Takaisin