Lastenneuvola

Lilli

Satasella mukana keskusteluissa
Ei varmaan ollut vielä tämmöistä osioo :)

Minä tänään soittelin ensimmäistä kertaa tuonne lastenneuvolaa, kun meille äitiysterkkari sanoi, että pitäis paino käydä punnitsee nyt loppuviikosta :) Meinasi mennä järki, kun terkkareilla on puhelinaika ja yrität soittaa koko tunnin ja viime minuuteilla onneksi sitten tärppäsi! Onkos muualla samalailla, et voi vaan tiettyy aikaan soittaa?
Onneksi kuitenki löytyi aika meille :) Ollaan kyllä miehen kanssa tuumattu, että painoa on tullut tässä ainakin näyttää ja tuntuu siltä :) Jee!
 
Meillä on keskiviikkona käynti neuvolaan, mut se on vielä raskausajan tätille, kun meidän tuleva lastenneuvolatäti on kuulemma lomalla. Luulen kyllä, että keskiviikon käynnillä sovitaan sitten seuraavakin neuvolakäynti. Ja torstaina kävi tuo mun "vanha" neuvolatäti jo kotikäynnillä, sille piti soittaa sairaalasta ja sovittiin aika silloin.

Pitäis ruveta jo miettimään, että mitä kaikkea pitää kysyä neuvolassa! Välillä tuntuu, että pärjätään ihan hyvin, mutta välillä on kamalan epävarma olo...
 
Meillä on ilmeisesti jälkitarkastukseen asti äitiyspuolella neuvolat, jonka jälkeen sitten vasta siirrytään lastenneuvolan asiakkaiksi. Eka neuvolakerta oli kotikäynti, se oli meillä perjantaina, jolloin poju oli päivää vaille kaks viikkoa. Seuraavan kerran mennään kahden viikon päästä, mutta terkka sanoi, että niitä voidaan sopia myös niin usein ko haluan, vaikka siis viikon väleinkin.
 
Meillä on äitiysneuvola ja lastenneuvola sama, ainoastaan miun lääkärit on ollut eri paikassa. Ollaan jo 2 neuvolaa käyty Pikkuakan kanssa :)

Me ei kotikäyntiä otettu, kun halusin että sama täti olis hoitamassa ainakin näitä alun neuvoloita, kuka hoiti miun äippäneuvolatkin, että olis vähän sellaista jatkumoa ja loppuunkäsittelyä kun tää raskaus nyt meni niinkuin meni... niin hän oli lomalla ja oli jäljellä vain lyhyitä aikoja joten että sanoin että voidaan tulla kyllä paikan päälle, kun neuvola kuitenkin on tuossa kadun päässä :)

Meidän neuvolatäti osaa kyllä tosi hyvin kertoilla asioita kysymättäkin, ihankuin lukisi ajatuksia! Meillä on ollut lisäksi sairaalalla lastentautien poliklinikalla kasvukontrolleja, joten ollaan aika paljon Pikkuakkaa mitattu ja punnittu ja kantapäästä verta napsittu. Nyt on seurannassa vielä hemoglobiini, joka oli viimeeksi enää 93 (alaraja 94)... Torstaina käyn avoneuvolassa mittauttamassa taas hemoglobiinia, jos se on laskenut alle 80 ni taas polille, muuten riittää pelkkä viikottainen seuranta ja Niferex :)

Niin ja Hus-alueella on yhteinen puhelinpalvelu, josta varataan aikoja ja kysellään neuvoja ja jätetään soittopyyntöjä, ja myös takaisinsoitto toimii, joten ei onneksi tarvitse puhelimessa roikkua. Mahtava palvelu! Joskus tuntuu että vaikka siellä joku ihan tuntematon on, ne tosi hyvin tietää asiat ja välittää ihan oikeesti. Niinkuin kerran raskaana ollessa olin soittanut jotain neuvoja ja kohta soitti oma neuvolatäti perään, oli kuulemma neuvontanumerosta soittanut hänelle että olin vaikuttanut jotenkin surulliselta ja kaivata jutustelua... ihana :love2
 
Miekin nyt tähän kirjoittelen, vaikka vauva ei olekaan vielä saapunut. Sen vaan halusin kertoa, että meillä myös äitiys- ja lastenneuvola on samassa paikassa ja sama terkka jatkaa. Minusta se on mukavaa, koska jo raskauden aikana ollaan tultu tutuiksi tuon nykyisen terkan kanssa :)
 
Meil vaihtui lastenneuvolaan, missä eri tyypit. Ja siellä on nyt hässäkkää, joten olen puhunut puhelimessa varsinaisen tädin (jota en ole tavannut) ja kahden eri sijaisen kanssa ja käynyt kolmannella sijaisella... Neuvolalääkäriin pitäisi mennä seuraavaksi, ja ajat oli loppu, joten saimme ajan vasta 24.10, jolloin vauva on jo yli 8 viikon ikäinen, ja senhän pitäisi olla 4-6 viikon iässä :/. Luulisi, että Turun kokoisessa kaupungissa ei olisi tällaista.

3 viikon iässä kun kävimme viime viikolla ensi kerran lastenneuvolassa, meni tosi hienosti. Se oli eka kerta, kun pakkasin hoitolaukun ja matkustin vaunujen kanssa bussilla. Omppuseni oli tosi hyvällä tuulella ja sai paljon kehuja suloisuudesta ja jäntevyydestä. Paino oli noussut tosi hienosti, vaikken ollut tuolloin korviketta antanut vielä kertaakaan ka o,etetyt ilmeisesti kasvavat yleensä hitaammin (nyt olen antanut korvikettakin pullosta, kun itkupäivinä olen halunnut saada vauvan täyteen nopeammin). 200 g kolmessa viikossa olisi kuulemma hieno tulos, meillä oli tullut vähän yli 600g! Voi mun pullukkaani. :porc
 
Kunusiini, mein ipanalla oli paino noussut 1 viikossa ja 3 päivässä viime neuvolassa 3600g--> 4100g :S Ja mä imetän sitä ihan normaalisti, eli 3-4h välit syötöillä. Ja ipana itse ilmoittaa nälästään.
 
Heh, hyvin syöty sielläkin. Ja siis kolmella viikolla tarkoitin nimenomaan näitä ekaa kolmea viikkoa, jolloin ois tarkoitus ylittää syntymäpaino 200 grammalla. Tai näköjään vähän enemmällä...
 
Meillä ollaan kaksiviikkoisiksi asti äitiysneuvolan asiakkaita ja sitte siirrytään lastenneuvolan puolelle. Äitiysneuvolan täti kavi siis meillä kotikäynnillä kun vauva oli 4 päivää vanha. Eilen sitten käytiin neuvolassa kun painoa seurataan kun on noussut nihkeästi. Loppuviikosta mennään taas sitten käymään puntarilla. Parin viikon päästä sitten lastenneuvolaan jossa tapaan meidän oman terkan joka jää kuulema itse äitiyslomalle heti sitten. Huoh. Toivottavasti saadaan joku kiva uusi sitten.
 
Meillä on huomenna eka neuvolaika ja silloin hän on 6 päivää vanha. Meidän täytyy nyt käydä aika usein neuvolassa kun mun maito ei ole noussut vielä ja siksi täytyy tarkkailla hänen painoa.
 
Meidän pikkuherra on mahdoton syömään ja näkyihän tuo tänään kolmiviikkoisneuvolassa. Syntymäpaino oli 3900g ja nyt 4660g. Ja täysimetyksellä mennään. Pituuskin oli lisääntynyt kolmella sentillä 55 cm:iin. Kaikki okei, ilmavaivoja on välillä, mutta nukkuu hienosti yli kolmekin tuntia vaunuissa päivällä ja öisin 2,5-4 tunnin pätkiä. sofiaelisabethille paljon tsemppiä imetykseen, eiköhän se siitä lähde rullaamaan :angel10.
 
Meillä on lihottu vajaassa kolmessa viikossa reilu 700g ja syntymäpaino ylitetty 400 grammalla. Täysimetyksellä mennään ja mä jouduin aika paljon lisäämään ruokaa valiooni että alkoi paino lapsella nousta. Vaikka maitoa tulikin tulvimalla niin kovin ravinteikasta se ei ollut kun itse söin niin huonosti..
 
Käytiin tänään neuvolassa mun raskausajan neuvolatätillä. Maanantaina pitäisi soitella aikaa lastenneuvolan puolelle. Siellä on ilmeisesti aika ruuhkaista...

Pojalla oli paino noussut hyvin, 180g kuudessa päivässä. Eli maito riittää, ongelmana vaan rintakumeilla säätö, itkut tissillä ja mahavaivat. Nyt pitäisi alkaa harjoituttamaan vauvaa syömään ilman kumia, eli useammin kokeilla sitä. Ja kokeillaan Cuplatonia. Jätän myös toisen rautatabletin pois, mikä saattaa auttaa. Hb oli mulla jo 98, joten hyvin on noussut.
 
Meillä tehdään äitiysneuvolasta kaksi kotikäyntiä, ensimmäinen oli viime perjantaina ja toinen tänä perjantaina ja sen jälkeen siirrytään lastenneuvolaan. Eka käynti oli viis päivää kotiutumisen jälkeen ja vauvan paino oli noussut 3905 -> 4390 ja tänään 2vk 1pv iässä painoi 4640g eli syntymäpainosta noussu jo 830 g, saa nähdä millanen möhkäle tosta vielä kasvaa :biggrin Oltiin viikko sairaalassa joten syntymäpaino oli jo sinä aikana ylitetty.

Me käytiin tänään sairaalassa "kotiinlähtötarkastuksessa" kun lääkäri soitti eilen ettei löydä mistään tietoja siitä ja eihän sitä tosiaan kukaan lähtöpäivänä punnitusta enempää tutkinut. Onneks on lyhyt matka sairaalaan niin tehtiin sit päivälenkki sinne.
 
Soitin tänään uudelle lastenneuvolan tädille. Aika saatiin ensi perjantaille, ja täti kuulosti ihan kivalta. Ainakin hänellä oli aikaa jutella minun kanssa, ja käytiin läpi vähän meidän tilannetta. Täti kuulosti sellaiselta asialliselta mutta huolehtivaiselta... sanoi myös moneen kertaan, että saa sitten soittaa milloin vaan. :)
 
Pikkuakka sai tänään rota-rokotteen, ja maha toimii tehokkaasti kahteen suuntaan. Kakka tulee hyvin kun se muuten on tullut huonosti, harmi vaan että tulee ruoka ylöspäinkin vähän turhan tehokkaasti. Varautukaa kylpypäivään kun teidän vauvat saa sen, ja vaippoja ja pyyhkeitä valmiiksi käden ulottuville :grin Onneksi sai nyt torstaina että on viikonloppuna hyvä sairastaa:sick006
 
Rokotteista puheen ollen, ootteko meinannu ottaa kaikki rokotteet? Sain tänään neuvolasta sellasen esitteen rokoteohjelmasta ja pitää lueskella se läpi.
 
Joo me otetaan kaikki mitkä kuuluu ohjelmaan, varsinkin nyt aamulla kun kirjoitan niin voin kertoa ettei Pikkuakalle tullut enempää oireita tuosta rotatekista ainakaan VIELÄ :grin Neuvolan täti kyllä sanoi että rotarokote voi olla jopa hyväksi vauvoille joilla on vatsan kanssa ongelmia, kun se pistää vauhtia masiinaan. Ja hyvin tyytyväiseltä tuo näyttää, mitä nyt ei suostunut enää yöllä syömisen jälkeen nukkumaan omassa sängyssä, vaan piti meidän väliin päästä. Pilalle hemmoteltu kakara :Heartred

Ja mie ite kun sairastin alkuraskaudesta kausi-influenssan, oon sitäkin harkinnut hyvin tarkkaan että otettaisiin, oli nimittäin aika kamala koettelemus.
 
Joskus kuulin villiä huhua että siinä influenssarokotteessa olisi myös se sikapiikkirokote samassa. En tiedä onko nykypäivänä enää tuon narkolepsiakohun jälkeen...
 
Meille annettiin tiistaina se rokotusohjelma ja neukkutäti sanoi että saadaan se influenssarokote jos halutaan. Sanoin että ei kiitos, otetaan kyllä kaikki muut rokotteet :)

Mä muuten sairastin sen sikainfluenssan (röh, röh), ei se ollut mitään muuta kuin normaali flunssa ja vähän kovempi kuume. Kesti 5 päivää ja olin terve. Aikamoinen massahysteria piti siitäkin silloin aikanaan tehdä -_-
 
Takaisin
Top