Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli 3kk neuvola rokotteineen tänään. Elli oli kovin itkuinen ihan koko ajan, niin ei suurta eroa sitten noitten rokotusten kanssa. Tai no, kuuli ja näkihän sen että ne kurjalle tuntui, mutta kun itkettiin jo valmiiksi niin muutos ei ollut niin suuri.

Hienosti Elli kasvaa keskikäyrillä. Pituus on 59,5cm (49cm), paino 5530g (3190g) ja päänympärys 40cm. Kehuja taas tuli tuosta ihosta, ja tarkkaavaisuudesta. Juteltiin pitkät pätkät miten mun kannattaa imetystä vähitellen alkaa vähentää ja kuukauden kuluttua tosiaan voi sitten jo alkaa niitä soseita kokeilemaan. Muutenkin mä tykkään meidän tätistä ihan kamalasti, puidaan sen kanssa Ellin ja minun asioitten lisäksi niin Efficaa kuin kaikkea muutakin mahdollista. Onni näin, että on sattunut hyvät tädit sekä äitiys- että lastenneuvolaan! <3

Miten imetystä voi vähentää? Mulla se on edessä pikku hiljaa, kun palailen vähitellen töihin pariksi päiväksi viikossa (muutaman tunnin kerrallaan tosin) ja opintojen vuoksi joudun varmasti kulkemaan toisella paikkakunnalla, ehkä jopa yön yli.

Mä olen vaan vähentänyt imetyskertoja per päivä ja antanut enemmän vastiketta. Ensin vähensin kuudesta neljään kertaan ja sitten neljästä vaihtelevasti niin, että eilen esimerkiksi Elli ei saanut rintaa ollenkaan. Tänään kuitenkin vielä tuntuu, että illasta täytyy koittaa vähän tarjota, rinnat tulevat vähän kipeiksi, eli jonkinlainen tuotanto on vielä käynnissä.
Mä lopettelen tätä imetystä tulevan jalkaleikkauksen takia. Juttelin neuvolan tädin kanssa, viikko takaperin, ja hän suositteli aloittamaan jo nyt, kuukauden etukäteen, tuota lopettelemista. Elli on yllättävän nopeasti alkanut ihan jopa hylkiä rintaa, siksi jo eilen tosiaan oli päivä ettei saanut rintamaitoa ollenkaan. Haikea on jotenkin mieli, mutta 3 kuukautta kuitenkin taisteltiin edes osittain imettäen... Hyvä niin, ja nyt jatketaan toisella tavalla tästä eteenpäin!

Saapa nähdä miten itsellä onnistuu, kun maitoa vielä tulee yllinkyllin.. Mutta ehkä pikku hiljaa itselläkin tuo pullon antaminen rinnan sijasta voisi toimia. Iltaisin se voi olla haastavaa, kun neiti mielellään ennen uniaikojaan tankkais tissillä. Ja toki mun työajat sijoittuu iltaan just! Sieltä päätä siis aloitettava tuo karsiminen.

Mä en näe tätä haikeena, kun äsken taas taisteltiin tissillä. Kinuamista ja raivoamista, pään heiluttamista, tissikumin nakkomista, tissin hamoamista ja hukkaamista, asennon putoamista.. Ugh. Vihaan sitä hommaa ihan suoraan sanottuna. Ymmärrän kuitenkin, että toisille se on tosi tärkeetä ja ihanaa, joten älkää loukkaantuko, vaikka minä en siitä tykkääkään.

Mää sitä paitsi saan varmaan huutia ja murhaavia katseita neuvolassa ja tuttavapiirissä, kun lopettelen. Ehkä teenkin sen vain hyvin hiljaisesti, enkä kauheesti aiheesta huutele..

Mamsi, imetätkö vielä öisin? Yöimetyksien poisjättäminen ymmärtääkseni vaikuttaa maidontuotantoon melko paljon. Ja muutenkin, jos rinnat ei tyhjene, niin pikkuhiljaa sitten tuotanto vähenee. Ymmärrän toki, että jos ylituotantoa on niin imettämättä jättäminen voi tuoda mukanaan kurjia tuntemuksia. En siis sen enempää osaa auttaa asiassa....

Mulla ei oo vaikuttanu yöimetyksen puuttuminen, lapsi nukkunu jo 1,5 kuukautta yönsä, ja edelleen menee täysimetyksellä :).

Täällä kans jo useampi viikko nukuttu yöt, mutta hyvin on maito riittänyt. Kai jos haluisin lopettaa, niin tekisin varmaan niin että en antaisi imeä rintaa tyhjäksi. Eli joka kerta antais tissiä vaan sen verran että oma olo helpottuu ja sit loput korviketta pullosta.

En oo imettänyt öisin enää varmaan 1,5kk, ja hyvin on riittänyt maidot. Meillä on vaikee tehdä (ainakin nyt tuntuu) niin, että antaisin imeä vaan vähän. Tyttö nimittäin viihtyis tissillä vaikka koko päivän. Harvoin päästää irti, ellen itse revi tai nukahtaessaan pullauta pois suusta. Viime yönä pohdin, että miten tätä vois vähentää, ja aika haastavaa tulee olemaan.
Laskin myös, että meillä tissitellään/syödään varmaan se 8x/pvä (normaalia vissiin 5-6x?!), eli en oikeen tiiä mistä kohti tätä lähtis poisteleen. Aamutissit annan, ja ehkä sitten pitää alkaa antaan päiväunimaidot pullosta ja päikkäreiltä herätessä taas rintaa. Ja pikku hiljaa vähentää se iltatissikin pullolle. Eli jos sais maidon pysymään sille kahdelle syötölle? :D KUULETTEKO RINNAT, NÄIN ON SUUNNITELTU! Kjih.

Oho. Miten ootte onnistuneet tossa että ette yöllä imetä? Ovatko vauvanne vaan hyviä nukkujia vai miten?Itse imttäisin mielellään vielä pitkään, mutta nuo yösyötöt on sanonko mistä... siis ei meilläkään ole kuin yksi syöttö yöllä, mutta niin unelmoin kokonaisista yöunista!

Meillä poika vaan yhtäkkiä alko nukkumaan täysiä öitä. Kun herää, koitan aina tutilla ensin, että kelpaako se ja alkaako uudestaan nukkua. Ei huoli sitä jos on nälkä. En oo muuta tehny/muuttanu..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mähän en nyt enää imetä, se ilo loppui Ellin suureksi osaksi Ellin toimesta jouluna. Mutta, kyllä meillä vielä syödään se kaksi kertaa yössä pääasiallisesti. Viime yönä oli poikkeus pitkästä akaa kun vaan kerran syötiin, saas nähdä kuinka tulevana yönä käy.

Just kotiuduttiin 4kk neuvolasta. Komeasti kasvaa poika paino 8750g ja pituus 65,4cm. Nyt oli tullut tuota pituutta enempi kuin viimen ja painoa tosiaan kilo kuussa;)) Lääkäri tutki ja kaikki oli oikein hienosti, oli tyytyväinen koko käynnin ajan. Nythän ei annettu mitään rokotuksia ja ens kerralla sit taas se inhottava kolmen sarja:( Ihan perus lääkäritutkimus se oli ja seuraavaksi lääkäri vasta 8 kk.

Ihanaa! Aina kaks vko enne rokotuksia mul nousee stressi mahdollisista oireista. Ja se rokotuskin on ihan hirveetä, niin onneks on pitkä väli edessä.

Pikkuruusu: Meillä on nukuttu pitkät yöunet ihan alusta asti, vastasyntyneenäkin heräsi max. sen pari kertaa yössä syömään. Illat oli tuohon 2 kk ikään asti taistelua unta vastaan, ja edelleen myös tankkaa illalla tiheämmin. Mutta kertaakaan (tai sitten en vaan muista, heh) ei ole yöllä alkanut raivoamaan. Yhden kerran olen tainnut joutua ottamaan takaisin tissille, kun ei rauhoittunutkaan omaan sänkyyn kuten normaalisti. En tiedä sitten onko jotain vaikutusta sillä, että oli 6 pvää lastenosastolla syntymänsä jälkeen. Kyllä sielläkin taisivat yöllä syöttää, mutta ilmeisesti vähän pidemmällä välillä (saatan muistaa väärin). Ekana yönä kotona piti herättää syömään keskellä yötä :D

Meillä Emma vaan nukkuu sinne aamuun tai aamuyöhön saakka. Ekan herätyksen saa pullosta, aamuruoan tissiltä. :)

Meillä oli eilen 3kk nla. Emma 63cm, 6240g. Pituus +1 käyrällä edelleen, paino keskikäyrän alla. Kuitenki oikein reipas typykkä. :) Itki rokotteita, mutta rauhottu sitten syliin. Istumaan nostettaessa käsistä meinas nousta jo jaloilleen, on siis kiire olla liikkeellä jo. :D
Nyt on nostattanu vähän lämpöjä. Eilen illalla itki kovasti, mutta mittari näytti vaan 36,8. (Normaali meillä about 36,5) Annettiin silti panadolia, kun oli niin kipuinen. Tänä aamuna oli sitten lämpö jo 37,6. Nyttemmin en oo mitannu, mutta on taas kiukunnu ja itkeskelly, niin kertaalleen aamupäivästä annoin miniannoksen panadolia. Pitänee antaa taas illasta uusiksi, kun alko se kiukku taas heti päikkäreiden ja syönnin jälkeen. Ressukka. :(

Marsi ja Aino S millon teidän vaavit menee iltaunille ja herää aamulla syömään? Meillä pisin syöttäväli on n. 6 tuntia. Onhan sekin varmasti tosi hyvä ja ihan normaali, mut aattelin että onko teillä vielä pitemmät?

Tällä hetkellä mennään nukkumaan jo "vähän aiemmin" eli about 23.30...Pari viikkoa sitten alkoi aikaistumaan tuo rytmi, aiemmin saattoi mennä yleensä kolmeenkin asti yöllä (ollaan miehenkin kanssa iltakukkujia, joten ei niin haitannut). Nukkuu kerralla 6-9 tuntia yöunia. Yleensä heräilee aamulla syömään viimeistään puoli kymmeneltä, useimmiten 8-9 aikaan, jonka jälkeen otan viereen ja sitten monesti jatketaan vielä unia.

Meillä sänkyyn 20-21 ja poika nukahtaa yleensä aina ennen kymmentä. Sitte herää 6-7 välillä syömään.. Enää ton jälkeen ei sitte enää halua nukkua vaan pitää nousta hetkeksi ja sitte mennään vielä päikkäreille. Aika pitkä väli meille tulee syönneissä, mutta poika on ottanu edelliseen neuvolakäyntiin (2kk) yli 1, 5 kg painoa niin en jaksa huolestua. Kai tuo heräis useammin jos tarttis ruokaa?

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Takaisin