Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Anna_ Mun jälkitarkastuksessa ei punnittu lainkaan. Kysyttiin, tiedänkö, minkä verran suunnilleen painan. Jos sulla sama, voit sanoa ihan mitä haluat :).

Ja koita ajatella asia niin, että neuvola jakaa nimensä mukaisesti neuvoja. Niiden noudattaminen tai noudattamatta jättäminen on sun oma asia. Vastuu on kuitenkin sinun, joten siksi ne koittaa kovasti sulle tarjota niitä juttuja, joita pitävät erityisen tärkeinä. Ymmärrän, että sinua ärsyttää sellainen, mutta niiden tehtävä ei ole tukea sinua kaikissa omissa valinnoissasi, vaan ajatella oman ohjeistuksensa mukaista lapsen parasta.

Rota-rokote alkaa hellitttää otetta. Eilisillan oli aivan hymyilevä lapsi ja yöllä nukkui eka 6 tuntia, söi ja viel 4 lisää :).

Kunusiini, meillä mitataan paino eli siis tuota aikaa varatessani terkkari sanoi että käy sitten siellä vessassa vaa'alla samalla kun käyt antamassa pissanäytteen.

Ja siis mähän en ole pyytänyt tukea mun valintoihini, koen saavani tarpeeksi tukea jo pelkästään ympärilläni olevilta ihmisiltä niin alan ammattilaisilta kuin ihan tavis ihmisiltä jos koen sitä tarvitsevani. Tämä neuvolalääkäri totesi minulle että minun lapseni TULEE saamaan riisitaudin ja hänen kasvunsa TULEE lakkaamaan. Mä olen valmis keskustelemaan ja asiasta olisi voinut käydä keskustelua rakentavasti, ei niin että siinä kaksi hoitajaa hyökkää sormella osottaen mua vastaan ja aika heikko mä siinä olen yksin. Ja meidän kunnan sivuilla on ihan teksti neuvolasta "....tarkoitus tukea ja rohkaista vanhemmuudessa.". Mä sitten varmaan oon ymmärtänyt asioita väärin.

Meilläkin oli nyt eka neuvola. Typykkä oli syntyessään siis 4240g ja 52cm, nyt vajaa 5vkoa 4920g ja 56,5cm. :)

Hirveen reipas kaveri oli ja anto hymyjä terkalle koko tutkimusten ajan. Seurasi katseellaan helistintä ja nosti päätään yms. ne normaalit. Hirmusen sosiaalinen ja iloinen tapaus, mikä johtunee siitäkin, että valvoo päivällä jo monta tuntia. Hormooninäppylää meillä on mielinmäärin koko naama ja pää täynnä. Tisutkin on miniluumun kokoiset ja velhonmaitoa on tullut kerran. Ryyhkä helpottaa, kun on helpottaakseen. :) Ja TOTTAKAI se ilmestyi nyt, kun huomenna on ristiäiset..

Eniten itseäni ärsytti se, että kun terkka kysyi syönkö ja vastasin, että joo paremmin nyt. Noh, siihen mieheni sitten nohevasti, että NO ET SYÖ!! Ja arvatkaa minkälaisen läksytyksen sain siitä, että minun pitää syödä viisi ateriaa päivässä, ja muistaa ne hyvät rasvat ja lallallallaaa. Joojoo prkl! Minä syön, kun ehdin ja syön kyllä ihan mitä vaan. En ole laihutuskuurilla enkä tarkkaile syömistäni kalorien perusteella. Ainoa mittari mikä mulla on, on se että mitään mikä lapsen mahaa vääntää en suuhuni pistä. Ja syön kun joudan. Kai mulla nyt painokin putoaisi, jos en söis tarpeeksi - eikä se ole todellakaan enää pariin viikkoon pudonnut. Argh. Että otti päähän. Kyllä nyt aikunen ihminen osaa itsestään huolen pitää..

Ja meilläkin on pidetty tauko D-vitamiinista noin viikon verran, mutta ei sillä suurta merkitystä ole ollut, joten ollaan aloitettu uusiksi. Terkka kysyi, että niin annetaanhan jo se 5 tippaa. Vastasin napakasti naurahtaen, että "eeheeei, ei tosiaankaan vielä! Kahdessa ollaan menossa. ", eikä hän siihen mitään kommentoinut. Minkäs ne sille tekee, annan jos annan ja nostan omaan tahtiin määrää. MINÄ valvon sen lapsen kanssa ja MINÄ kuuntelen sydän syrjälläni (ajoittai myös se kyykäärmeenpää otassa) ne vatsahuudot, joten MINÄ päätän missä tahdissa edetään. Ah, äidin etuja. ;)

Anna_, anna ihmeessä palautetta! Lääkärit ja hoitajat ovat myös palveluammatissa. He eivät ole jumalia, joita palvella ja joiden sanaa uskoa ja noudattaa orjallisesti. Älä unheuta omaa itseäsi ja omaa tahtoasi, ole vain rohkea ja seiso itsesi takana! :)

Meilä oli tänään 2 kk neuvola. Painoa pojalla 5785g ja pituutta 59.6cm. Mun "pikku"vauva :love2 Kaikki kunnossa, poika seuraili virkeänä ja väläytteli hymyjä :) Rota-rokote saatiin ja nyt jännäillään tuleeko vaivoja. Saatin joku voimavara kyselykaavake, missä välissä sellaisia tässä ehtii täyttämään :rolleyes: Onneksi tosiaan sitä ei tartte palauttaa.

Törmättiin meidän äitiysneuvolan terkkaankin jolla kävimme koko raskausajan. Kävi moikkaamassa poikaa ja ihasteli miten minä olin hänen mielestään jotenkin niin laitettu ja tyylikäs (no, olihan mulla tukka laitettuna ehkä toisen kerran tällä viikolla :wink) ja muistutteli miehelle vitsaillen ehkäisyn käytöstä kun on puolisona noin vetävä mimmi :p

Mekin oltiin eilen 2 kk neuvolassa. Poitsu painaa 6640 g ja on 59 cm pitkä. Kehuttiin jänteväksi ja hyväntuuliseksi pojaksi, oli koko lääkärintarkistuksen hereillä ja reippaana. Kaikki oli oikein mallikkaasti :) Rota-rokotekin tosiaan saatiin, eilen ja tänään päivällä poika on nukkunu tavallista enemmän, liekö niitä rokotteen vaikutuksia. Mulla oli samalla jälkitarkistus. Oltiin siis vielä äitiysneuvolan puolella, meillä kun siirrytään vasta jälkitarkastuksen jälkeen lastenneuvolan puolelle. On varmasti kiva niille äippäneuvolan terkoillekin, että näkevät sen muutaman kerran vauvaakin :)

Eleanora, vitsi miten iso poika! Meidän tuttujen nelikuinen ei oo vielä seitsemää kiloa ja teidän kakskuinen on jo ovella :D!

Me käytiin keskiviikkona neuvolassa ja pojalla oli painoa 6690g ja 61cm. Ikää siis 8viikkoa. Herkkä totes, että poika syö ja näyttää maistuvan :D no jooo :D rota saatiin ja tänään oli illalla aika kovat vatsan väännöt.

Meillä D-vitamiini ei käynyt vatsaan, kun soitin Relan D-vitamiini tiloilla missä on maitohappobakteeri mukana. Onhan se huomattavasti arvokkaampi, muttei ole tarvonnu vatsaa väännellä

Meillä tais olla 2kk neuvolamitat 5880g ja 61cm. Ei ihme ku sai taas viskellä osaa 62cm vaatteista vekee :/

Voi vitsit ku teillä on vaaveilla jo noin pituutta.. Meillä 2kk neuvolassa pituus 56,5cm ja paino n. 5,3kg.

Kunusiini: Joo kyllä tuon jo käsissä tuntee, että ei oo keveimmästä päästä tää meidän jälkikasvu :) Meillekin neuvolassa sanottu, että ilmeisesti maitoa riittää kun paino noin nousee ja kun vielä pelkästään omalla maidolla. Meidän ystävillä on viikkoa vanhempi tyttö, joka on kyllä muutaman sentin pidempi, mutta on paljo keveämpi, jotain muistaakseni 5,5 kilon tietämillä, ehkä vähän alle. Oli niin jännä pidellä sitä viikko sitten lauantaina kun oli sylissä ihan eri tuntuinen :) Syntyessään olivat melkein saman painosia, vaikka se kavereiden vauva tuli 2 viikkoa LA:n jälkeen ja meillä 2,5 viikkoa ennen laskettua aikaa.

Meillä oli eilen 2kk neuvola. Kaikki oli jälleen melkolailla loistavasti. Mua hiukan huolestutti tytön napa kun on jotenkin "pullottava". Kuulemma sekin ihan ok, vaikka tosiaan on hiukan koholla. Pituutta mitattiin 59 cm ja painoa oli 5550 g, hienosti on kaiken kaikkiaan kasvanut :)

Saatiin se rota-rokote. En koe että se ainakaan vielä on mitään oireita aiheuttanut. Hiukan tukkoinen tuo tyttö on, mutta taisi tuo olla tulossa ihan ilman rokotettakin.

Tykkäsin tosi paljon tuosta neuvolakäynnistä :) Ihan ajan kanssa oltiin, lähes tunti :grin Paljon puhuttiin myös minun jaksamisesta, vaikka ei siinä varsinaisesti ollut mitään puhuttavaa. Kun tosiaan tyttö on ns helppo ja tyytyväinen lapsi. Neuvolatätikin totesi että helposti vauvat itkevät 2-3 h ja mä totesin vaan että meillä on varmaan sen verran itketty yhteensä kuukaudessa :grin

Seuraava aika on viikko ennen jouluaattoa! Ihan hassuu ett kohta on jo joulu. Miten ihana joulu meille tuleekaan! :love7

Meillä oli tänään 6vko neuvola. Kaikki hyvin. Poika on kasvanut mainiosti, nyt 4800g ja 56cm pitkä. Hyvä kun samalla käynnillä sain omaa jälkitarkastusaikaa aikaistettua. Se ois ollut vasta 3.12. niin nyt sain jo ens viikolle. Pääsee sit mahdollisesti luvan kanssa liikkumaan :)

Neuvolareissu oli eilen, 2kuukauden sellainen. Saatiin se rotarokote, eikä meillä ainakaan toistaiseksi ole mitään oiretta siitä. Kasvua oli taas tietysti tapahtunut, pituutta oli tullut kahdessa viikossa 1,5 senttiä, nyt siis 57. Ja painokin on flunssasta huolimatta noussut, ei ihan sitä 20grammaa per päivä mutta terkkari sanoi että hyvin kuitenkin. Nyt painoa siis 4775g. Ihan hurjaa miten voikin pieni kasvaa tällaista vauhtia!!!

Meilläkin oli neuvola tänään. Tytöllä on tänään ikää kaksi kuukautta ja paino oli 6,32 kg ja pituus 63,3 cm! On kyllä kasvanut tosi hienosti, syntyessään hän oli 4,34 kg ja 53 cm joten hän on kasvanut yli 10 cm ja melkein 2 kg kahdessa kuukaudessa! :)

Skickas från min iPhone via Vau Foorumi

Ja sekin on hurjaa, miten eri kokoisia voikaan olla samanikäiset vauvat!!! Jos siis vertaa meidän Elliä ja sofiaeöisabethin vauvaa - 6,3 senttiä eroa pituudessa ja painossa noin 1,5kiloa!! Ei se ehkä ole ihme, kun meidän tyttöä pieneksi sanotaan.... =)

Minäkin ihmettelin samaa :) mutta neuvolassa ne on sanonut että meidän tyttö on erityisen pitkä. Mun kaverilla on tyttö joka on kolme kuukautta vanha ja vaikka meidän tytöllä ja hänellä on kuukausi eroa niin meidän tyttö on isompi kun hän. Mutta kyllä se jossain vaiheessa tasantuu :) harmi vaan kun meillä on paljon vaatteita koossa 62 ja nyt hän kasvaa niin nopeasti että ne alkaa kohta olla liian pieniä..

Skickas från min iPhone via Vau Foorumi

Meillä oli vähän myöhänen 2kk neuvola kun ikää on jo 10vk ja pari päivää (2kk tuli täyteen jo 10.11.), annettiin rota ja poika sai taas ihan kamalan huutokohtauksen kun pituutta mitattiin. Viimeks huuto alko vasta kun jalkoja venytettiin mut nyt jo siinä vaiheessa kun laskettiin siihen mittausalustalle. Raukka :( onneks kuitenkin hetken päästä leppy ja hymyilikin neuvolantädille ja katossa roikkuvalle pellelle.

Mitat oli 62,5cm ja 7870g! Että tosiaankin hurjaa miten eri kokosia voi suht saman ikäset vauvat olla :D pojan syntymämitat oli 50,5/3810 ja tähän mennessä joka punnituksessa paino on alkanu eri numerolla.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Käytin tänään tyttöä yksityisellä lastenlääkärillä, oikein oli mukava ja ystävällinen lääkäri. Kerroin meidän elämäntilanteesta ja vauvan itkuisuudesta ja oireista joita hänellä on ja lääkäri kirjoitti oireiden perusteella lääkityksen refluksin hoitoon. Kokeillaan nyt kaksi viikkoa, oireiden pitäis helpottaa jo viikossa. Toivon jo oman mielenterveytenikin vuoksi että jotain apua olisi!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Me saatiin aikoinaan (heh kuukaus sitte) refluksiin sitä närästyslääkettä ja se oli yksinkertaisesti vauvan mielestä niin pahaa ja vaikeaa annostella aina puoli tuntia syömisen jälkeen että luovutettiin jo parin päivän jälkeen. Vauva nukahtaa aina syömisen jälkeen joten puol tuntia syömisestä olis pitäny herättää laps rääkättäväksi.. hmmm.. en jaksanut sellasta rumbaa.

Kuten aiemminkin sanoin niin ruuan rytmitys ja syöttökertojen harvennus auttoi aivan älyttömästi. Ja pidän oman ruokavalioni niin tuhtina että maito on niin styrkkaa ettei vauvalla ole koko ajan "nälkä". Mietin omia linjojani sitten joskus :-)

Syysmami, mä voin hyvin samaistua sun tuskaan, huutava epätyytyväinen vauva on ihan kamalaa. Mä syyllistin jatkuvasti itseäni, miettisin koko ajan että joku minun syömiseni saa taas lapseni voimaan huonosti ja joku tekemiseni on väärin. Välillä jopa ajattelin että siirtyisin korvikkeisiin etten ainakaan itse pahentaisi vatsavaivoja. En kuitenkaan koskaan sitten edes kokeillut. Mä uskon ja toivon, että teilläkin tuo helpottaa. Mitään vinkkejä tuskin voin antaa, koska uskon sun jo kokeilleen ihan kaikkea mahdollista. Kokeile vielä pidentää ruokinta-aikoja, jollei se huuto oliskaan aina nälkää. Meillä piisaa 3-4tunnin välein syöttö ja yöllä tosiaan nukkuu sen 8h. Ja hyvin tuntuu kasvavan ja voivan harvemmillakin syötöillä.

Mutta on helpottavaa saada joku diagnoosi, tietää ainakin ettei vika ole itsessä. Toivottavasti teillä lääke auttaa ja antaminen onnistuu.

Kiitos TerhiJii, vertaistuki paras tuki! Meillä tyttö syö 3-4 tunnin välein, on syönyt oikeastaan alusta saakka. Meilläkin tahtoo tyttö nukahtaa tissille varsinkin iltaisin mutta eilenkin illalla ruuttasin lääkkeen ruiskulla posken limakalvolle ja tuputin tutin perään niin siinäpä se nielautui ;) yksi huutokohtaus heti alkuyöstä, muuten nukkui ensin kuusi tuntia ja sitten kolme. Nyt aamusta vähän tiheämmin tissiä että malttoi nukkua tänne saakka ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin