Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mcgonnor, mäkin sairastin sikiksen ja itellä se oli niin hirveä että luulin kuolevani siihen. Mietin et jos siitä selviän elossa niin selviän mistä vaan... silti olin ja olen edelleen sitä rokotetta vastaan.

Meillä oli tänään eka neuvolakäynti lastenneuvolassa. Täti oli vähän rasittava, kun hän jaaritteli aika paljon ja selitti asioita, jotka eivät oikein olleet meidän kohdalla siinä ongelman ytimessä. Oltiin siellä 2h40minuuttia! Kumminkin parempi niinpäin, hänellä oli myös aikaa vastata kaikkiin mun kysymyksiin. Joskaan kaikkiin ei ollut niin kovin selkeää vastausta...

Vauvan paino oli nyt 3-viikkoisena 3940g eli noin 400g syntymäpainoa korkeampi. Vaihdetaan cuplaton-lääke disflatyliin ihan koska jälkimmäistä on helpompi antaa (tyhmää että edes suosittelivat sitten ensin cuplatonia...). Neuvolatäti sanoi, ettei ole mikään pakko käydä vauvan kanssa vaunulenkeillä, jos vauva ei siitä tykkää. Minä vaan itse tykkäisin siitä ihan ehdottomasti, mutta onneksi tässä on ehkä ankea harmaa syksy tulossa niin ehkä ei mene hyvät kelit hukkaan :/ Jotain muitakin neuvoja tuli, mutta en tiedä muistanko niitä kaikkia enää, kun alkoi jo väsyttää huonosti nukutun yön jälkeen tädin juttujen kuunteleminen... mutta eiköhän tässä taas pärjätä, ja neuvolaan voi kuulemma soitellakin milloin vaan.

Oltiin siellä 2h40minuuttia! .

Ohhoh!!! Miten ihmeessä :eek:

Vaihdetaan cuplaton-lääke disflatyliin ihan koska jälkimmäistä on helpompi antaa (tyhmää että edes suosittelivat sitten ensin cuplatonia...)

Meille sopii cuplaton paremmin kun vauvalta jää muuten ruuan päälle röyhtäämättä ja sitten sen maha on ihan ilmapallo :grin Muuten disflatyl olisi kyllä parempi muttei sovi meille, mutta siksi niitä kai on 2 erilaisella annostuksella. Samaa tavaraahan ne loppujen lopuksi on.

Eikun nyt mä laskin väärin... oltiinkin vaan 2h20min :) Meidän jälkeen ei ollut ilmeisesti muita tulossa ja kun oltiin ekaa kertaa, niin täti halusi tutustua...tai jotain. Tykkäsi tosiaan selittää paljon mutta ihan järkevän oloinen muuten...

Meillä on noi mahavaivatkin niin epämääräisiä (niitä ei oo koko aikaa), että on varmaan vaikea sanoa sitten kumpi on parempi lääke... mutta aateltiin nyt kokeilla sitä toista ihan siksi kun se on helpompi. Nyt jos vaivat pahenevat niin se voi yhtä hyvin johtua siitä, että ne pahenevat iän myötä...mutta katsotaan miten käy. Ekaks pitäis saada se lääke haettua apteekista.

Niin ja usko pois, että heti kun saat jonkun asian hoksattua ja homman hanskaan vauvan kanssa, niin tulee jotain uutta tilalle :happy090

Oih, minä niin ihastuin meidän lasten terkkariin :) Hän on niin positiivinen ja kokenut täti! Olemme nyt käyneet kaksi kertaa hänen luona ja kummallakin kerralla ollaan miehen kanssa lähdetty hymyssä suin pois sieltä :) Eka kerta oltiin vähän yli tunti ja sillon keskusteltiin synnytyksestä ja muista asioista mitä mietityttää meitä. Toisella kerralla käytiin punnitsemassa tyttö ja hienosti oli paino noussut <3 Sen kyllä huomaa, että ruoka on maistunut. Posket alkaa jo pullottaa kivasti :))) Äiskä ja iskä on niiin iloisia tästä! (Vieläkin hieman outo kirjoittaa itsestään muotoa äiti, mutta kyllä se tästä varmaan ajan kanssa :))

Sellaista tässä pohdin että käyttekö lastenneuvolassa yhdessä miehen kanssa? Meillä neuvolat nyt sattuu aina miehen työpäiville ja se minua vähän harmittaa. Äitiysneuvolassa käytiin yhdessä aina lukuunottamatta viimeisten viikkojen käyntejä jotka oli vaan sitä painon, verenpaineen ja pissan kyttäämistä. Meillä onkin eka neuvolakäynti lastenneuvolan puolella ensi viikolla, tähän asti on käyty äitiysneuvolan puolella vielä.

Meillä ei ainakaan pysty mies tullu neuvolakäynneille, kun on töissä :/ Nyt on ollut kyllä mukana, kun on ollu isyyslomalla :) Neuvolantäti on ollu ihan ihmeissään, ku mies on hoidellu vauvan riisumisen ja pukemisen <3 ja minä olen jutellu :)

Meillä ei ainakaan pysty mies tullu neuvolakäynneille, kun on töissä :/ Nyt on ollut kyllä mukana, kun on ollu isyyslomalla :) Neuvolantäti on ollu ihan ihmeissään, ku mies on hoidellu vauvan riisumisen ja pukemisen <3 ja minä olen jutellu :)
Meillä on sama työnjako silloin kun mies on ollut mukana :)

Sama täällä, kun viime viikolla koko perhe käytiin neuvolassa, Isäntä hoiti vauvan hoitamisen kokonaan jotta minä pystyin keskittymään itkemiseen... =D Mulla on siis ollut koko raskauden ajan "ongelma" että itken aina neuvolakäynnillä, ja sama tuntuu jatkuvan, ainakin nyt alkuun synnytyksen jälkeenkin kun heittää nuo hormonit vähän häränpyllyä!

Mies on ollut mukana nyt kun on isyyslomalla mutta sen jälkeen menen yksin neidin kanssa kun mies on töissä.. Mutta minua se ei haittaa :)

Raskausneuvoloissa käytiin aina yhdessä, mutta nää lastenneuvolat taidan käydä yksin, että miehen ei tarvi kesken työpäivää tulla ja olla siksi pidempään töissä. Yksi käynti vasta ollut, enkä osannut miestä kaivata mukaan. Jotenkin raskausneuvolat oli meitä molempia varten, mutta nää jutut koskee vauvaa ja mun toipumista, ja koska olen vauvan kanssa selvästi enemmän kuin töissä käyvä mies, ei hän osaisi vastata yhtä hyvin kysymyksiinkään. Toisaalta minusta oli helpompaa rupatella niitä näitä siellä, kun miehen ei tarvinut olla kuulemassa samoja juttuja uudestaan. Ehkä olisi eri asia, jos olisi jotakin poikkeavaa tai huolestuttavaa, mitä siellä seurattaisiin.

Meilläkin käyty lastenneuvolassa juurikin niin, että miehen lomilla tai työajan sattuessa sopivasti, on tullut mukaan, muuten mää olen hoitanut sen puolen. Mies saattaa muistuttaa mua kysymään jotain, mistä on ollut huolta tai mikä on mietityttänyt.

Meillä oli tänään vauvan kanssa toinen käynti neuvolassa. Vielä on käyty äitiysneuvolan tätin luona, ja ensi viikollakin vielä mennään, mutta sitten siirrytään lastenneuvolan asiakkaiksi ja uudelle tädille. Ensi viikon käynti on ekstra käynti, kun sekaannuksen takia ensin laskettiin että Monsterin paino on noussut liian vähän, vaikka oikeasti ei sitten ollutkaan vaan on noussut 35grammaa vuorokaudessa.

Monsterilla siis kaikki hyvin, paino nousee ja silmätulehduskin taitaa olla selätetty. Vähän epäillään sammasta suussa, mutta voi olla vastikkeestakin johtuvaa valkoisuutta. Suositteli kuitenkin aloittamaan sitruuna tai puolukkatippojen antamisen.

Se mikä on käsittämätöntä, on se, että meidän synnytyssairaala ei ollut vielä(kään) toimittanut neuvolalle mitään synnytystietoja. Tai oli ne tänään sitten tulleet. Sillain jännä, että kun olivat määränneet verikokeita otettaviksi silloin neuvolan kotikäynnille, niin eivät sitten sitä tietoa kuitenkaan kellekään olleet jakaneet. No, menen huomenna sitten labraan, noin kaksi viikkoa "myöhässä".. Ja toinen juttu, ne on hävittäneet mun äitiyskortin!!!! Ihan perseestä!! Olisin halunnut säästää sen Monsterille, mulla kun on omani tallessa ja sitä on ihan hauska välillä katsella... Harmittaa siis.

Saatiin muuten lähete imetyspolille, kun epäilin ettei Monsterin imuote ole ihan aina kauhean hyvä, ja kun tuntuu ettei tuo oma maito riitä alkuunkaan. Huomenna varmaan soittavat sieltä, koska passaa mennä. Kiva juttu!

4vkn neuvolassa käyty ja painoo pikku-veljellä 5410g. sellai 800g per viikko tullut lisää painoo ja pituutta selai 2senttiä lisää. Nivuset on ärtyneet ja siihen määrättiin sibicorttia laitettavaksi, kun oon jo muita kokeillu ja ei ole auttanut. nyt pitäs pari päivää mennä ilman vaippaa ja voidetta nivusiin. No onneks tässä ei oo mitää menoja nii saa ottaa ilma kylpyjä ihan rauhassa kotona :)

Mulla on jälkitarkastus ens viikolla! Hoitajalaitto myös lähetteen papakokeeseen. Eli sinnekin pitäs varata aikaa. Meillä on sama hoitaja raskaus ja lastenneuvolassa.

Tänään olimme 4 vko neuvolassa + neuvolalääkäri. Kaikki oli oikeen hyvin :) Painoa tullut kahdessa viikossa 670 g ja pituutta 3,5 cm. Nyt siis tyttö 4420g ja 56,5cm

Aika pikainen käyntihän tuo oli. Kun ei meillä oikein ollut mitään ongelmia tms. Kuukauden päästä uudelleen.

Meillä oli eilen 7vko:n neuvola ja mun jälkitarkastus. Poika sai myös ekan satsin tuota rotavirus-rokotetta. Kaikki oli molemmilla hyvin, poika kasvaa tosi hyvää vauhtia, täysimetyksellä. Nyt oli tullut painoa edellisestä käynnistä 1200g, eli syntymäpainoon on tullut jo n. 2kg (nyt 5 860g) ja pituutta nyt 57cm. Kyllähan sen on huomannut, kun kaikki 56cm vaatteet on pitänyt jo vaihtaa isompiin:biggrin . Seuraava käynti sitten 3kk:n iässä, jolloin seuraava rota-rokote.
Imetyksestä haluaisin sanoa niille, jotka kovasti pohtivat, että riittääkö se maito vai ei, koska itsekin olen monesti ajatellut että saakohan lapsi tarpeeksi maitoa. Minulla ei tuota maitoa tule mitenkään yli äyräiden (samat liivinsuojat menevät koko päivän, eivätkä ole juurikaan kastuneet), mutta selvästikin lapsi saa sitä hyvinkin tarpeeksi. Aamuisin maitoa tulee reippaasti, mutta iltaa kohti tuntuu, kun jatkuvasti haluaa imeä, että tuleekohan sitä. Tarvii vaan luottaa siihen, että sitä tulee. Ja näkeehän sen siitä, että lapsi nukkuu hyviä pätkiä, meillä päiväunet vaunuisssa 2,5-4 tuntia ja yöllä yli 3 tunnin pätkät. Mahavaivoja taitaa olla poikkeuksetta kaikilla vauvoilla tuonne 3kk:n ikäään asti. Minäkin hain Disflatyyliä apteekista, ja tuntuu auttavan jonkun verran. Eli monesti kun ajattelee syötön jälkeen, kun lapsi alkaa itkeä ja vääntelehtiä, ettei maitoa tullut tarpeeksi, mutta se on ainakin meillä ilmavaivaa. Kun vaan jaksaa huolella röyhtäyttää, niin olo helpotaa. Meidän äijä myös kakkailee monta kertaa päivässä. Eli siis pointti oli se, että luottakaa vaan itseenne siinä imetyksessä ja käynti neuvolan vaakalla kertoo sitten, tuleeko sitä maitoa tarpeeksi:)

Meillä oli tänään neuvolan kotikäynti, ja meidän oma neuvolantäti kävi sen tekemässä (oli vuorotteluvapaalla kesän). Poika siis tänään 2 viikon ja 1 pvän ikäinen, ja paino oli noussut hienosti, syntymäpaino oli 4190 g ja nyt paino 4350 g. Tuntuu siis maito riittävän, hyvä fiilis :) Poika näytti kaikki temput: oli rauhassa ja tiiraili, piereskeli, sai pienet raivarit, rauhottui,jne. Myös imetys saatiin demonstroitua, kun nälkä yllätti kesken kaiken :D

Neuvolalääkäri ja mun jälkitarkastus oli tänään ja läpi meni, kaikki siis ok. Jässikkä sen 5viikkoa ja pöinoo reilut 5.9 kiloo ja pituutta 59.6. hyvin poika kasvaa. meillä seuraava aika 8viikkosena ja sillon alkaa rokotukset.

Me käytiin tänään taas neuvolassa kasvua katsastamassa. Paino on nyt 3910g eli kymmenessä päivässä tullut noin 500g. Päänympärys, mitä nyt siis tarkkaan on seurattu, kasvaa täydellisesti käyrällä, eli ei huolta siitä. Maanantaina sitten sinne lastenlääkärille pään ultraan, hyvillä mielin!

Takaisin