Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen meillä oli se lastenlääkärin pään ultraus. Ikävä kyllä, meitä osastolla ollessa hoitanut lääkäri oli sairaana niin tällä kertaa meidät otti vastaan lastensairauksien ylilääkäri. Hän aloitti vastaanoton pahoittelemalla, ettei hänellä ole hajuakaan miksi päätä tarvitsee ultrata ja mitä sieltä kontrolloidaan. Itse ultraus meni hyvin, mitä nyt Monsteri karjui kitarisat pitkällään koko toimituksen ajan, mutta se ei ollut kyllä lääkärin vika. Kaikki on kunnossa, aivokammiot nyt vaan sattuu meillä olemaan vähän normaalia leveämmät, mutta ovat symmetriset eivätkä hälyttävän suuret, eikä kolmas aivokammio ole täyttynyt (mikä viittaisi tukokseen aivonesteiden kierrossa) niin nyt jatketaan normaalilla neuvolaseurannalla. JESS!!! Lääkäri halusi sitten vielä nähdä päänympäryksen kasvun käyrällä, kun ei nuo numerot itsessään kerro mitään, niin ei osannut käyttää ohjelmaa jolla käyrän sai esiin, vaan joutui hakemaan hoitajan avuksi. No, ei se mitään tiedänhän minä lääkärin tyttärenä, että perusjutut on lääkäreille hankalia, vaikka osaisivatkin tutkia aivoja ja vaikka mitä..! =D

Tänään meillä oli ihka ensimmäinen lastenneuvolan aika, tähän saakka ollaan käyty äitiysneuvolan terkkarilla.
Kaikki on hyvin, paino on noussut noin viikossa 175g ja nyt Monsteri on saavuttanut maagisen 4kilon rajan!! Paino siis 4085g. Pituutta on tullut kuukaudessa myös mukavasti, syntymäpituus kun oli 49cm, niin tänään mitta oli 54,5. Ilmankos ne 50senttiset vaatteet alkaa pikkuhiljaa jäädä pieniksi? =D
Ihoa kehuttiin että on hienossa kunnossa ja hyvän värinen. Napa aiheuttaa hieman huolta, siihen on ilmaantunut sellainen pallukka. Ilmeisesti kuitenkin harmiton ja jollain lailla yleinenkin, ja saatiin ensi viikolle uusi (vaihteeksi) ylimääräinen aika jolloin terkkari toivottavasti käsittelee pallukkaa niin että kuivuu sitten pois. Niin, ja kahden viikon päästä sitten lääkäriaika ja eka "rokotus".

Viimenkin neuvolalääkärissä käyty (Omppu 8 viikon ikäinen nyt, mutta neuvolassa ollut niin paljon ruuhkaa, ettei saatu aikaa aiemmin). Ja ohoh, Omppu on nimensä veroinen pullukka: painoa 5770 g (1756 g lisää noin kuukaudessa!!), pituus 57 cm (5,7 cm lisää). Kaikki oli mallillaan ja kehuja tuli kovasti, vaikka paino onkin käyrällä +16 ja pituus tasan keskellä eli 0. Tykkäsivät pikku pullukasta, ja saan onneksi jatkaa imetystä samaan tahtiin, huh. Pelkäsin, että käskisivät vähentää syöttämistä ja sitten olisinkin tuon ahneen palleron kanssa pulassa.

Erityismaininnat jäntevydestä, tarkkaavaisuudesta ja erittäin hyvästä ihosta. Viimeisestä olen itsekin ikionnellinen, kun ei tarvi käyttää mitään aineita. Johtuukohan suloinen persikkaiho siitä, että pussailen sitä niin paljon ;)?

Meillä oli eka lastenneuvolakäynti tämän viikon tiistaina. Kovasti oli poika kasvanut kolmessa viikossa. Paino oli 4020g ja pituus 53cm, kun alimmillaan paino oli syntymän jälkeen 2910g. Eli tuleeko tuosta nyt 1110g/3vko (kun päässä yritin laskea :) ). Poika on erittäin jäntevä, on jahden viikon ikäisestä kannatellut uskomattoman hyvin päätään. Kun se makaa mahallaan miun mahan päällä niin kahtelee ihan pää pystyssä minua ja ympäristöään :) Iho on ollut myös tosi siisti. Silmät vaan on rähmineet, onneksi se on jo vähenemään päin. Maanantaina tulee ikää jo neljä viikkoa, mihin tää aika oikein menee?

Lääkärineuvolassa aamulla käyty ja jopas mun vauvani oli kasvanut kovasti! Paino oli noussut reilussa kahdessa viikossa yli kilon :) Alussa nousikin vähän nihkeästi että hyvä vaan. Paino siis tänään 5530g (syntyessä 4050g) ja pituutta huimat 57.5cm (syntyessä 50.5cm) pupelon ollessa 6 viikkoinen. Ilmankos joutui jo 60/62 kokoiset vaatteet kaivamaan esille! Pupelo oli reipas ja esitti parastaan, hymyili ja oli niin skarppina että! Äiti ja isi olivat kovin ylpeitä :) Kaikki muutenkin hyvin, on se onnea "omistaa" terve vauva :love2

Ja jopas alkaa pupelon kantelu käydä selkään! Lääkäri oli niin mukava nuori nainen että rohkaistuin kysymään itselle särkylääkettä ja sainkin reseptin buranaan ja sirdaludiin. Lääkäri vielä erikseen laittoi tekstarin käynnin jälkeen että se resepti on nyt siellä apteekissa. Olipas hyvää palvelua! :)

Neuvolassa ja lastenlääkärissä käyty tänään. Meidän neiti, joka täyttää 6 viikkoa huomenna, on 5,450kg ja 61,3cm pitkä!!! Neuvolantädin piti tarkistaa pituus kaksi kertaa kun hän uskoi että hän oli mitannut väärin kun se oli niin iso luku :D Kaikki oli muutenkin hyvin ja hän siis kasvaa todella hienosti :)

Me käytiin neuvolassa toista kertaa ja heti oli sijainen, plaah. Äitiysneuvolassa mulla oli jatkuvasti eri ihminen ja kurjaa jos nyt sama juttu. Nyt mukana oli myös opiskelija joka hoiti mittaukset ja sai pituudeks "melkein 60", mutta tää varsinainen terkka oli sitä mieltä että kyllä se vielä enemmän venyy ja tuli ite mittaan ja vauvaraukka huusi ku syötävä ja lopulta tulos oli 58,8cm. Meillä ei normaalisti itkeskellä juuri yhtään ja ihmettelin et onko se nyt niiiin sentin päälle että tarvii kolmesti mitata kun vauva noin siihen reagoi :( Paino oli 6990 (syntymäpaino 3810, 1kk 5850), meidän pikkarainen :)

Samalla oli myös lääkäri, oon vähän ollu huolissani kun vauva ei kauheesti ota katsekontaktia mutta siellä kyllä seuras sekä valoo että naaman kuvaa. Missä iässä muilla on vauvat kattonu silmiin? Eilen ensimmäisen kerran selvästi sain katsekontaktin ja hymyilikin mulle, toivottavasti näkö kuitenkin kehittyy kuten pitää. Muuten kaikki oli hyvin ja poika sai kehuja hyvästä ihosta ja jäntevyydestä, osaa kannatella päätä mahallaan jo ihan täydellisesti <3

Ihme venyttelyä on ollut teillä neuvolassa :( Vaan on aika hyvin paino lisääntynyt! Meidän vauva on nyt viimeisten päivien aikaan alkanut katsella silmiin ja seuraa jo leluja (ja meidän koiraa, kun se kävelee ympäriinsä :) ) Eli tuossa 4,5vk vanhana on alkanut katella tarkemmin.

Onko muiden vauvoilla tullut niitä hormoninäppyjä naamaan? Meillä on niitä ilmestynyt viime päivinä ihan runsaastikin. Kuinkahan pitkään niitä ilmestyy elikkä milloin mahtaa helpottaa? Ei ne kuitenkaan taida mitään harmia aiheuttaa, kohan poika näyttää vähän teini-ikäiseltä :D

Meillä on ehkä vajaa parisen viikkoa kohdistettu katsetta ja katsottu silmiin, ikää tulevana sunnuntaina se 6viikkoa.
Jotakuinkin samoihin aikoihin, eli 4viikon paikkeilla tuli noita hormooninäppyjä posket pullolleen, mutta nyt niistä ei ole enää tietoakaan. Ihan ne käsittääkseni harmittomia ovat. =)

meilläkin on niitä hormooninäppylöitä.. Meidän neiti on alkoi suunnilleen kolme viikkoa sitten katsoa silmiin ja hän on tänään 6 viikkoa vanha, mut se on tosi yksilöllistä milloin ne alkaa katsoa silmiin joten ei kannata huolestua :)

Meillä 2kk neuvola tänään. Painoa 5700g ja pituutta 57cm.
Nipa pulputti neuvolantädille kaikki viikon tapahtumansa ja näytti miten kääntyilee joka suuntaan ja nostaa päätään ja tarkkailee kaikkea ympärillään tapahtuvaa. Esitteli myös uutta hammastaan nauramalla koko tutkimuksen ajan. Vauva sai niin kamalasti kehuja huimasta kehityksestään. Tällä tytöllä on kiire kasvaa isoksi tytöksi.

Mä olen lukenut sille satuja syntymästään asti ja hassutellut hirrrveesti. Ja sen kuulemma huomaa :-)

Vauva sai rota-roketteen ja äiti influenssa-rokotuksen. Pelkään tuon rota-rokotteen oireita ihan hirveesti, toistaiseksi ei ole muuta erikoista ollut kuin kova väsy vaan..

Lääkärineuvolassa käyty tänään. Paino meillä nousee kohisten, ja pituuttakin oli kahdessa viikossa tullut sentin verran. Mitat ovat siis nyt 4505g (synt. 3190g) ja 55,5cm (49cm). Hurjaa!
Kaikki tuntuu olevan ok. jäntevä tyttö lääkärin mukaan ja edelleen ihosta saatiin kehuja. Seuraava käynti sitten kahden viikon päästä, jolloin tännekin ensimmäinen osa rota-rokotteesta annetaan.

Rotasta nyt viikko ja 1 päivä, ja yhä piinaa. Tai no niin ne lupaskin, et viikko rokotuksesta on pahin, ja virusta erittyy eniten ulosteeseen. Päivät ollu itkusia ja yöllä on pitänyt ottaa omasta sängystään meidän viereen, kun on ollut niin känisevä reppana. Ensin kakka meni viime viikolla ihan venyväksi liimaksi, sitten muuuttui vihertäväksi, eilen rakeiseksi ja tänään on tullut ihan vetistä ripulia :(. Päivärytmimme meinaa tuhoutua, kun vauvalta jää päiväunia väliin ja yölläkin kähisee. Eilen oli niin väsynyt raasu jo, että nukkui klo 16- 01, pari kertaa söi nopeasti välissä ja sammui taas. Nyt on taas silmin nähden kivulias :(.

Voi kauheeta.. Tollastako sitä saa ruveta odottelemaan? Kiva ku just ollaan selvitty pahimmista vatsanväänteistä ja itkuista niin lisää taas luvassa. Huoh :-(

Kaikille ei aiheuta mitään, mutta tottakai meille sitten. Juuri kanssa nautittiin hyvästä päivärytmistä ja masukipujen lopusta. Meillä kakataan normaalisti vain joka kolmas päivä niin nyt näitä "erikoiskakkoja" on tullut melkein joka päivä. Aluksi yöt sujui mut kaks edellistä on ollut meidän vieressä. Mukiloi mua pitkin yötä. Välillä rauhottuu vain ja ainoastaan mun rinnan päällä maatessa. No enhän mä sit nuku lainkaan. Kai tämä nyt alkaa helpottaa jo? Toisaalta seuraava rota-annos ja kaksi muuta rokotetta on jo joulukuun 2. päivä, että kauaa ei ehditä kuitenkaan olla onnellisia :(.

Pitää kai vain pitää mielessä, että mielummin nää vaivat ku mikään niistä, mitä vastaan rokotetaan.

Täällä rotasta tasan viikko. Pahimmat oireet on mennyt jo. Meillä likka vääntää kahdet tai kolmet kakat päivässä ja meilläkin tuo kakka muuttui vihreäksi limamössöksi toisena päivänä rokotteesta. Likka oli pari päivää vihainen ku ampiainen ja illalla meni monta tuntia kun yritettiin saada nukkumaan. Nyt eilen illalla alkoi jo helpottaa ja tänään tuo onkin ollut yhtä hymyä! Kaikki on niin kivaa, että <3 Ja kyllä se rytmi palaa takaisin, jaksamisia! :)

Me ei anneta sitä rota -rokotetta. Meillä kun tämä on esikoinen eikä siis ole isompia sisaruksia tuomassa pöpöjä päiväkodeista niin ei ole meille "tarpeellinen".
Muutenkin mulla meni maku koko lastenneuvolaan kun eilen lastenlääkäri kertoi kuinka meidän vauva tulee varmasti kuolemaan riisitautiin. Kerroin siis että en anna d-vitamiineja, aloitetaan vasta kun vatsa on tottuneempi, kokeillaan vuodenvaihteen jälkeen uudestaan. Niin siitähän se lääkäri hermostui, haukkui minut ja terveydenhoitaja komppaamassa sitä lääkäriä. Mä tietty aloin itkemään siellä ja tuli tosi paha mieli. Mä kun olen tästä d-vitamiiniasiasta keskustellut monen alan ammattilaisen kanssa ja on sanottu että se ei pahaa tee jos en ekoina kuukausina anna sitä, ymmärrän toki sen tärkeyden mutta mulla ei ole voimavaroja kanniskella ja hyssytellä vatsakivuista huutavaa vauvaa 12 h yhtä soittoa. Maanantaina olin lääkärissä kun mulla on edelleen nää ranteet kipeät, alkoi siis raskauden loppupuolella. Todettiin paha jännetuppitulehdus molemmissa ranteissa. Mitään ei sais nostella mut minkäs teet kun on pakko vauva hoitaa. Kuulemma on osittain hormonaalista, eli tod.näk. tulen kärsimään näistä rannekivuista niin kauan kun imetän...

Mäkin pidin taukoa d-vitamiinista pahimpina aikoina. Huusi mahaansa muutenkin niin en halunnut pahentaa tuskia. Nyt palasin takaisin pikkuhiljaa kun vatsanväänteet oli ohi. En jaksa uskoa että sillä muutamalla viikolla on ratkaisevaa merkitystä.

Mä luulin että neuvolan tarkoitus on TUKEA ja ROHKAISTA niin raskaudessa kuin vanhemmuudessa. Tämä ei minun kohdallani ole toteutunut ja monen asian myötä olen vakavasti harkinnut ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Neuvolakäynneistä on yhtäkkiä tullut ahdistavaa pakkopullaa eikä todellakaan sitä mitä odotin ja oletin. Synnytyksen jälkeen multa on KERRAN kysytty mitä mulle kuuluu. Kauhulla odotan seuraavaa kertaa kun kieltäydymme rota -rokotteesta ja jälkitarkastuksessakin saan varmaan haukut kun ei ole lähtenyt tarpeeksi kiloja... Olen varmaan nyt jo jollain neuvolan mustalla listalla kun uskaltauduin mennä sanomaan siitä d-vitamiinista.

Takaisin