Lastenneuvola

Mielenkiintoista kuulla mitä neuvolassa on tuosta liikkumisesta sanottu ja toiset on virkaintoisempia kuin toiset. Meilläkään ei viimeksi paljon liikuttu ja nähtiin vain tarpeelliseksi pitää yksi käynti ennen 1v käyntiä. Koska oli sitä mieltä että kyllä siihen mennessä ehtii tapahtua. Tytteli on niin rauhallinen ettei sillä ole kiire :) No heti käynnin jälkeen alkoi tapahtua, tytteli rupesi liikkumaan monipuolisemmin ja vähän hakee jopa konttausasentoa. Ei vielä silti konttaa. No mielenkiintoisia aikoja elellään :)

Täällä ei vielä voi ajatellakaan maitotuotteita kun tyttö on maidoton myöskin, kohta mennään maitoaltistukseen. Sittenpä selviää.
 
Mua huvittaa, kun poikahan tosiaan konttasi 8kk-neuvolassa lääkärin tutkimuspöydällä oikein sujuvasti ja ennen sitä ei siis kontannut! Meillä siis lukee siellä kortissa, et konttaa! Noh.. hahhaa.. ajattelin, et ei se kyl kotona.. ottaa kyl konttausasennon, mut ei konttaa. Joskus satunnaisesti ottanu sen jälkeen pari konttausaskelta. Poika aloitti konttaamisen joku aika sitten tosissaan, kun näki yhden toisen pojan konttaavan. Siinä poitsu pötkötti lattialla mahallaan ja nojas leukaa toiseen käteensä (tätä tekee usein ja pohtii) ja katteli, kun ikätoveri huiteli kontaten ympäri. Sit varmaa poika totes, et jaa... osaanhan minäkin tuon ja lähti konttaamaan. Ja konttaa usein mut toi seisominen ja kävely on paljon hauskempaa. :D
 
Meidän pikku tiitiäisellä oli tänään neuvolalääkäri. Se piti olla 8 kk:n iässä, mutta vesirokon vuoksi se oli vasta nyt, 10 kk:n iässä. Kaikki oli muuten hyvin, mutta painoa ja pituutta ei ollut tytölle tullut, paino oli jopa laskenut hieman kuukauden takaisesta mittauksesta. Neuvolassa oltiin sitä mieltä että se saattaa johtua siitä että tyttö on niin kova touhuamaan :) Meillä on nyt ainakin ruoka-annokset kasvaneet paljon ja puuroakin tyttö saa kahdesti päivässä, joten sen suhteen tilanne on paljon parempi kuin pari kuukautta sitten.

Tässä mitat:

Paino: 8345 g

Pituus: 70 cm

Pää: 47,5 cm
 
siis mitä mitä tiutsi?ei meilläkää osata ite istuu mut ei siitä oo sanottu mitää.fyska sano et jos 10kk ei osaa istua paikoillaa ni täytyy tehä jotain,mut että ei tarvi osata mennä istumaa.konttausasento on hallussa ja peruuttaen pääsee...noh..eteepäin:grin.
sit käytii siellä lekurissa siitä puklailusta,laitto allergiatesteihin,ne testaa maidon,kananmunan ja viljat...niistä ei oireile ni en tiiä miks ne otettii,huomenna soittaa sit se lekuri et mitä ne testit sano.
eilen sitte illalla ykäili tasasee tahtii niitä "illan tullen" soseita...
ja jugurteista ruvettii nyt vasta koittaa niitä vauvojen 5kk jugurttei,niistä tuntuis tytsylle tulevan ilmavaivoja...saas nähä saako sekin laktoosin...
 
Ohoh, enpä tainnutkaan kertoa toukokuun neuvolakäynnistä täällä. Vauveliin oltiin tyytyväisiä, koska seuraili leluja ja ääniä ja istui nätisti vaa'alla. Painoa oli 9 350g, pituutta 78 ja päätä 46,8 cm. Eka siis terkka otti mitat ja loopuksi vielä lääkäri tutki. Kyselin vähän pinsettiotteesta, koska sitä ei vielä hallitse. Lääkärin mukaan hapuili pinsettiotteeseen suuntautuen. Sitten lääkäri hymyili ja sanoi: "Tämä on ihan normaali vauva." Otin neuvolakortin, puin vauvan ja lähdin kotiin. Kotona totesin, että neuvolakorttiin oli kirjattu vain mitat ja seuraavan käynnin (10 kk) ajankohta. Tyhjäksi jäi ruutu!
 
Mun pitää varmaa ens viikolla soitella sinne neuvolaa, kun ei toi jätkä ota konttausasentoa eikä käy itse istumaan.
Mutta mitäs, kun se nousee ihan itse seisomaan ja yrittää vaa kiivetä ylemmäs koko ajan... Hmmm. Konttausasennosta löytyy kyllä niin, että peppu nousee ylös mutta kädet ei.
Muutaman kerran on käyny itse istumaan, vahingossa ja sekin silleen että seisoo jossakin tukea vasten ja siitä pyllähtää vahingossa istumaan.. Huoh. Mä luulen, että meillä kävellään ennen kuin kontataa tai käydää itse istumaan :grin
 
ei meillkää käy ite istumaa,enkä oo yhtää huolissani siitä.taaksepäin kontataa ja mua vasten nousee seisomaa,siis jos ite istun lattialla ni se kampee eka polvillee ja pienellä avustuksella seisomaa.
ei kaikki lapset välttämättä konttaa ollenkaa.
 
Soitin neuvolaa esikoisen matkapahoinvointijutuissa ja samalla tuli tää puheeksi. Fyssarijonossa nyt ollaan, katsovat kuulemma siellä sitten että soittavatko minulle vai ei.. Tuo täti oli sitä mieltä, että ei se konttaus mutta se istumaa käyminen. Tosin samassa lauseessa sanoi että voihan se ensin kävellä ja sitte istua, mistä näitä koskaan tietää :grin mutta koska jonoa on ja soittoa voi odotella 1-2kk ni tilanne on jo siinä kohtaa muuttunut mutta jos ei oo ni saapahan sitte ajan sinne..
 
Tuo täti oli sitä mieltä, että ei se konttaus mutta se istumaa käyminen. Tosin samassa lauseessa sanoi että voihan se ensin kävellä ja sitte istua, mistä näitä koskaan tietää :grin mutta koska jonoa on ja soittoa voi odotella 1-2kk ni tilanne on jo siinä kohtaa muuttunut mutta jos ei oo ni saapahan sitte ajan sinne..


No juu, ei ne sieltä soittanut vaan tänää tippui postilaatikosta kutsu fyssarille ensi viikolla. Nopeaa toimintaa etten sanoisi :)
 
Tänää oli 10kk neuvola
paino 10,340
pituus 75,5
pää 49
pituus yläkäyrällä ja paino TAAS alakäyrällä mut ei mitenkää merkittävästi... touhukas pika ja kasvaa tasaisesti jne... kirjotettiin korttiin..
maitotuotteita saa ruveta maistamaan.. Kysyin tuosta kalasta kun siitä oksensi niin yksi syy voi olla se että se oli valmista purkkiruokaa ja kun poika ei oo saanu ikinä mitää muuta ku mun tekemää ruokaa niin senki takia voi lentää laatta.... Pitää siis kokeilla itse tehtyä kalaa jos se pysyis sisällä :)
 
Mitattiin tässä kotona toi piipero... 81cm ja 11,7 kg. Kotineuvolassa nuppi tais olla 50cm mut ipana vähä rimpuili.. aika liki totuutta kuitenkin. Vauvakirjaan kirjattiin: reipas ja suloinen poika. Kävelee tuettuna. Tutustunut jo hienosti maitotuotteisiin ja harjoittelee ahkerasti pottailua. :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Onpas pitkä Sinbbu :eek: :) Tyyne on ihan mini teiän muitten muksuihin nähden, silloin kuukaus sitte pituutta oli se 70,3cm ja painoa 7705g.
 
Yhel kaverillaki oli poika 1-vuotisneuvolassa peräti 86cm pitkä :) Mä oon ite ollu ihan pikku sintti samoin mies, tosin oliki keskonen. Näyttää lapset meillä kulkevan aika samal pituuskasvul.
 
1v neuvolassa 3 piikkiä Valtteri sai ja rohkea poika oli. Itkuhan se tuli, mutta rauhottui nopeasti.
Painoa nyt 8130g ja pituutta 71 cm. Nyt oli massaa päässy kertymään ja pituutta ei ollut tullu niin paljoa kuin aikaisemmin. Ruoka on siis alkanu maistumaan. Muuten kaikki kunnossa.

Maitotuotteita on alettu pikkuhiljaa maistelemaan ja onneks vatsa on hyvin kestäny :)
 
^ me ollaa kans koitettu maitotuotteita,luomu (täys)maito on toistasiks ainoo joka ei aiheuta vatsavaivoja.
 
Takaisin
Top