Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu onhan tuo jo iso möhkäle :D
Tässä kyllä menee kaikki suunnitelmat uusiks ku oli tarkotus sillai tehä et ku meen töihin niin ukko pitää kesäloman ja isyyskuun samaan syssyy niin si vasta poika menis hoitoo. Olis noin 1 vee.. Saas ny nähä kuinka käy..

Tänään käytiin sitten neuvolassa. Tällä kertaa vastassa oli nuori sijainen, joka ravasi kysymässä tarkentavia tietoja kiinteistä ruoista naapurihuoneesta. Kysyi myös erittäin YKSITYISKOHTAISESTI VAUVAN KEHITYSVAIHEISTA: johan noi samat jutut on kysytty jo moneen kertaan aiemmin... Luuleeko ne, että mä narraan? Vauvan pituus jäi mysteeriksi, koska mitatessa terkka sanoi 73,5 cm, mutta kirjasi korttiin kuitenkin 72,5. Painoa 8090 grammaa ja pään koko 46,3 cm. Melkoinen otus siis meillä! Käynnin lopetus oli kuitenkin todella stressaava, koska terkka tosiaan kyseli kaikesta mahdollisesta ja lopulta sitten hermostui meihin, koska oli mennyt yliajalle. No, minkäpä minä sille saatoin.

Meil onneks on sellanen terkka et ei haittaa vaik yliajalle menis, jutut jutellaa ja kaikki mitä tulee mieleen puhutaan läpi :) Vaik meil onki tietyist asioist erimielisyydet, ni on kyllä muuten just hyvä meiän perheen tarpeisiin.

Onneks kans meillä.. Välillä vaan tuntuu, et epäileekö se, et meillä ei oo oikeestaan mitään suuria murheita. Se katsoi ne meidän päihde- ja jaksamiskyselyt läpi, et jaa.. näitten mukaan kaikki on hyvin? Oikeasti? :D No joo.. ei toi ipana oo ollu hankala ja vaivoistakin on selvitty aina ja kyl sitä nukuttuakin saadaan, vaikka välillä vähän väsyttääkin. Sit hän antoi hammasharjan pojalle, vaaleansinisen ja sanoi, et meil on täällä vähän tylsästi vaan vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä.. nii mä ny toin teille tän sinisen. KIITOS! En ois huolinu vaaleanpunaista.. :D Hän tuntuu olevan sitä mieltä, että lapset pitää kasvattaa värineutraalisti.. mä taas oon sitä mieltä, ettei siinä oo mitään pahaa, jos tytöt on vaaleanpunaisia ja pojat vaaleansinisiä. Kyllä se poika sit kertoo isompana, jos haluaa vaaleanpunaisen hammasharjan ja se on ihan ok.

Mä oon kans Sinbu just tota mieltä :) Ja onhan se kylmä tosiasia että tytöt ja pojat (miehet ja naiset) nyt vaan on ihan erilaisia. Esikko on sellane poikatyttö, ja saa ollakii. Mut mun mielestä on älytöntä yrittää kasvattaa pojat ja tytöt samaa muottii.

Me ei saatu vielä hammasharjaa, se täti vaa kysy et onko meillä kotona jo Tyynelle harja. Voi olla et sit toukokuussaa saadaa neuvolastaki hammasharja, ku silloin Tyynelle on varattuna aika suuhygienistille.

Ja onhan esikkoa puettuki kummanki värisii vaatteisii vauvasta asti, mut ihan siks et ne kaikki on sille sopinu ja näyttäny kivalta. Tyynelle ei taas sit sovikaa mitkää harmaat/mustat värit. Ne ei alkuukaa näytä Tyynemäisiltä, joitain sinisiä on tullu pidettyä, mut parhaat värit on punaset, keltaset ja muut hempeät sävyt.

No niinpä. Ja mun poika ny näyttää vaan ihan tajuttoman komealta tummansinisissä paloautopöksyissä ja raitapuserossa.. :D

Mä oon kans ihmetelly tota, ku nykyään paasataan siitä, ettei saa olla vaaleenpunasta ja vaaleensinistä. Onks sillä nyt oikeesti jotain merkitystä ? Aikuisetki käyttää noita värejä sekasin :)

Joo, en miekään ymmärrä. Itseäni ei tosin niin hirveästi nappaa kaikki vaaleanpunaiset jutut, joten olen mieluummin käyttänyt paljon sellaisia "sukupuolineutraaleja" värejä. :D Mutta on molemmilla kyllä siltikin myös tyttömäisiä vaatteita, vaaleanpunaistakin löytyy, ja ihan itsekin olen osan ostanut. ;) Se on toki hyvä, ettei lapsia yritetä sukupuolen mukaan tiettyyn muottiin kasvattaa. Tytötkin saa leikkiä autoilla ja pojat nukeilla. Mutta, jos se tyttö nyt haluaa leikkiä nukeilla, niin saa leikkiä! Samoin en ymmärrä, että miksi ei voisi tytöstä puhua tyttönä ja pojasta poikana. Miksei kaupan tätiä saisi sanoa kaupan tädiksi? Kassahenkilöksikös? Voi hyvää päivää! Ja sitä paitsi tytöt ja pojat nyt vaan ovat erilaisia myös biologialtaan. Kyllä se lapsi viimeistään jossain kohtaa ihmettelee, miksi isä tai äiti on varustukseltaan erilainen kuin hän itse. Milläs sen sitten selität, jos et sillä, että tytöt ja pojat nyt ovat tältä osin erilaisia? Miusta tärkeintä on, että lasta ei pakota johonkin muottiin omien odotustensa mukaan, vaan antaa lapselle tilaa tulla sellaiseksi, kuin on tarkoitettu. Opettaa vaan arvostamaan myös muita sellaisina, kuin nämä ovat. :)

Tänään 6kk neuvolassa käyty ja kamalassa p*skakelissä!! Siis mä niin sanoin miehelle perjantaina, että mun tuurilla tulee ihan sika kamala ajokeli ku en ole ratissa ollut yli kuukauteen ja varsinkin, ku vk-loppuna oli niiiin ihanan kuiva asfaltti :smiley-angry019

No elossa selvittiin ja mitat:

Pituus 70cm (esikkopojan mitat: 70cm)

Paino 8405g (esikon:7000g):eek:

Pipa 45,5 (esikon: 44,3)

Oikein jänteväksi ja ihanaksi sopusuhtaiseksi pojaksi kehui. Saatiin harja ja seuraava aika huhtikuun loppuun.
Ja täti neuvoi, että lopettelisin yöimetystä miehen avustuksella vk-loppuisin eli mä saisin nukkua ja mies menisi vesimukin avustuksella nukuttelemaan poikaa ja arvatkaa aionko käyttää ton neuvon hyödyksi :laughing021
Siis saisin nukkua ja miehen olisi pakko mennä tai "rikkoo" neuvolan ohjeita :laughing005

Ja tämä siis siksi, ku yöt ovat vieläkin meillä kamalia. Näki sen varmaan taas mun naamasta, ku en meikannut.. :angry3

Muokattu viimeksi:
meillä oli tosiaan 6kk neuvola 21.2.

5800g
64cm
pipo 42.8

meillä asuu kirjaimellusesti pieni ja touhukas tyttö. edelleen siis kasvaa omalla käyrällä tasaisesti. rasvalisä otettiin ihjeen mukaan käyttöön, 2rkl/vrk kylmäpuristettua rypsiöljyä ruokaan. onneksi ei enää neuvolassa höyrytä niistä käyristä!

No on kyl pikkuinen tytteli, tai ainakin kun meidän poikaan vertaa! Mut pääasia, että kasvaa tasaisesti vaikka onkin pikkuinen. :Heartpink

Takaisin