Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niinpä. :) Todella harvassa on oikeasti lihavat vauvat. Esikoisen vauva-aikana yksi tuttu kertoi, että heillä oli ryhmäneuvolassa ollut yksi vauva, joka oli jo oikeasti lihava. Se oli raukka paljon painavampi kuin yksikään toinen niistä vauvoista, eikä sitten tietysti päässyt mitenkään liikkumaan. :( Ei vielä osannut kääntyä tai ryömiä ja vaikea oli opetellakaan, kun massaa oli niin paljon. Ja sen vauvan äitiparka oli ihan väsynyt, kun ei se vauva tietenkään sitten lattialla viihtynyt, sylissä vaan aina. Luulisi kyllä, että siinä on ollut jostain sairaudesta tai jostain kyse sen vauvan kohdalla, sillä aika vaikeaa näitä nyt on oikeasti lihaviksi syöttää.

Meidän Kiirakin on kai sitten aika pötkylä, kun painoi kuitenkin viimeksi neuvolassa sen n. 7,5 kiloa ja pituutta kuitenkin vain 66 cm. :D Ei se silti yhtään liian pyöreältä näytä. Itse asiassa keskivartalo on varsin hoikka, kintuissa ja käsivarsissa kyllä ihanat makkarat. Esikoinen painoi tässä iässä vähän enemmän, mutta Kiira liikkuukin ryömimällä, mikä varmaan kuluttaa enemmän kuin esikoisen suosima pyöriminen. :)

Mun mielestä se oli niin, et alle vuoden ikäset saa syödä just niin paljon ku haluaa. Toki siihen sit varmaan puututaan, jos on oikeesti liian iso. Just niinku kellitys sanoitki. Ei näitä kyllä lihottaa pysty ainakaan noilla ruuilla :D Varmaan jos pelkkää hedelmäsosetta ja rahkasoseita syöttäis, ni ois hyvä yritys. Toisaalta, kuka sit niitä pelkästään antais. Ikinä ei oo hyvä...on liian iso ja liian pieni. Toiset syö enemmän ja toiset vähemmän. Kyllä se jossain vaiheessa tasaantuu.

Toissa kesänä käytiin kaupungilla lasten kanssa ja mentiin heseen, niin oli kamalan näköistä, ku iso nainen siis selvästi vieressä syöttötuolissa olevan tytön äiti, syötti majoneesilla vuorattuja ranskalaisia lapsen suuhun ja eivät todellakaan näyttäneet siltä, että harvoin kävisivät. Niin tietävästi menivät pitkin ravintolaa ja puhuivat ystävättären kanssa tarjottavista.
Ei siis muuten mitään, mutta kun tämä tyttö näytti olevan selvästi alle yksi vuotias ja jos useinkin tollasta moskaa syö, niin surettaa :sad001

mä en ainakaa anna tytön syyä roskaruokaa,mä en haluu et siitä tulee samanlainen ku mä oon.
ja tytön serkkukii vetelee aina pullia ja pillimehuja,pahaa tekee.

Enkä nyt sano, että mentäis itse tarkasti suolattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla 2 vuotiaaksi, niinku moni tuttu, jotka katsovat meidän menoa irvistellen, mutta tommonen selvästi epäterveellinen elämän pienestä pitäen on kamalaa..
Jos meiltä sitä suolaa ja sokeria ruoasta löytyy, niin se on kotiruokaa. Makkarat ja nakit ostan kaupasta eli lihamössöö en jauha ja laita suolen sisään, mutta muuten aikaslailla itse tehdään kaikki. Ja taas yksi iso syy ei ole rahaa herkutella edes joka toinen viikko sillä hampurilaisella tai pizzalla :laughing002

Tuo on miulla yksi syy, miksi haluan saada omat elämäntavat terveellisemmiksi. Että lapsilla olisi hyvä malli. Haluan, että he oppivat syömään terveellisesti ja liikkumaan, ja yritäpä sellaista selittää toisille, jos itse vaan mussutat jatkuvasti jotain epäterveellistä.

Kyllä meillä toki joskus saatetaan tytön kanssa syödä roskaruokaakin, mutta se on selkeästi sellainen erityistapaus, ei todellakaan mikään tapa.

mä sallin roskaruuat sitte kun tyttö on paljon vanhempi.ja pelkkää sokerilitku mehua sen ei vaan tarvi juua,sitä toki voi laimentaa vedellä.ja juu,kaupasta mäkii makkarat ja nakit tuun ostamaa.:)

Juu en mäkää iha 1 vuotialle opeta hampurilais tai muuta roskaruoka paikkaa... teen mielummi ite pizzat ja hampparit sitte ku aika on... :)

Mummilat vetää ainakin överiks, jos yrittää pitää herkuttomana pienen. Mut se on sitte vasta vuoden iän jälkeen. En aio olla kaiken kieltävä äiti :) kohtuudella kaikkea :)

Meil porukoil menee jo överiks jos vien koiran sinne hoitoon :D annetaa toiselle vähä makkaraa ja muita herkkuja! :D

Ja mie kun sain omat vanhemmat vuosia sitten koulutettua niin, etteivät omaakaan koiraansa ylensyöttäneet, niin sitten appiukko aina antaa meidän koiruudelle herkkuja... :D Kissat onkin sitten asia erikseen, niistä se vanhin sai aina osansa mm. jogurtista. :D Meidän kateilla vaan ei kyllä noita painonhallintaongelmia ole ollut. Eikä kissat tietenkään haukkumalla ainakaan kerjää eikä toi lellikkikissa kyllä koskaan muuta tehnyt, kuin katseli söpösti. :D Noi jäljellä olevat ei herkkujen päälle ymmärräkään. No ehkä reilumpi peli koiran mielestä.

Tuli vielä mieleen kun omassa mummulassa on koira joka on niiiiiin lihava että se käveleeki tosi vaivalloisesti ja peruuttaa rappuset... ei auta vaikka joka kerta saarnaan niille et tolla koiralla ei oo enää hyvä olla ku se on niin lihava... Mutta minkäs teet kun kaksi vanhusta asuu keskellä mettää koira seurana...

Semmoset ylisyötetyt hauvat kyl saa itkettämään. Johan siinä menee hauvan lonkatki. Saa herkkuja antaa, mut sit pitää vastapainona olla sitä liikuntaaki :)

Takaisin