Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei kontata, konttausasentoon noustaa ja hetkutetaan paikallaan, mutta jos liikkeelle meinaa niin sitten mahalleen ja ryömii. Kiipeilee kovasti ja nousee itse tukea vasten seisomaan. Parasta on kiivetä koiran yli, mikäli se makoilee lattialla. Rottweilerimme ei ole kyllä moksiskaan, kerran se tosin lähti kääntymään selälleen siinä samalla juurikin siihen suuntaan mihin neiti oli menossa, nenälleenhän toinen muksahti.

Meillä neiti seisoo ilman tukea pienen hetken :eek: ja työntökärryllä kävelee :eek: myös sohvaa pitkin kävelee. Ikää on nyt reilu 8kk.
Annoin tänään kokeeksi d-vitamiinin imeskelytablettina sekä ensimmäistä kertaa xsylitolipastillin. Hyvin upposi ja naama punaisena huusi lisää, ei ollut kakomisesta tietoakaan :p en olisi varmaan muuten vielä antanut mut tyttö on alkanut haluamaan kaiken saman mitä veljelleen
annetaan :joyful: täytyy nyt vielä huomenna neuvolasta kysyä että niitä saa jo antaa :oops:

Laksatiivisia vaikutuksia ehkä saattaa tulla :) xylitolista, mut hyvä vielä varmistaa neuvolasta.

Meillä on kumma jäbä; ei mene itse istumaan, mutta istuu tukevasti ilman tukea jos laitan hänet lattialle istumaan. Osaa siitä lähteä hienosti itse poiskin sit kun ei viitsi enää istua. Nousee kyllä polviseisontaan tukea vasten ja tykkää siinä olla. Eteenpäin meno on hassun näköistä. Ryömimisen ja konttauksen välimuotoa:D. Käsissä yleensä lelut, joten kyynärpäillä ottaa vauhtia ja jalat potkii konttausasennossa. Huvittava tyyppi :)

tääl kävellää tukea vasten ja konttaillaa sen ku keretää. sanoja tullu jo pidemmän aikaa ei, äiti, isi, mama, baba, tättä, veli, hei, äbi (arabiaks isä), vauva. puhelinleikki on kova sana tytölle, ja missä äiti/isi. vilkuttaa ja leikkii sen ku ehtii. tyttö seisoo ilman tukea hetken ja yrittää nousta seisomaan ilman tukea, eiköhä kohta puolin neiti lähe ite vipeltämää ilman tukea.

Lilly, Ilona on kans vasta nyt (9kk) ruvennut istumaan itse. Sitä ennen aina laitoin istumaan. Mä tulkitsen sen niin, että se istuminen ei kiinnosta vaan tarpeeksi että ois sitä harjoitellut :) Ei meinaan istu juurikaan vaan koko ajan joko konttaa tai sitten seisoskelee/ on polvillaan.

Tällä hetkellä Ilonan hauskin leikki on kontata joko isiä karkuun tai sen perässä :D Kauhee räkätys kuuluu koko ajan kun konttailevat :)

On nää kyllä taitavia tyyppejä! Meilläkin harjoitellaan nyt seisomista ilman tukea. Lyhyitä aikoja ja kovin on horjuvaa, mutta äkkiä se kehittyy :) Sanoja meillä ei edelleenkään ole tullut yhtään, höpisee kyllä paljon omalla kielellään.

Ilona yrittää kovasti matkia eläimiä.. ammuu, hau hau, miau ja mää..niitä on tänään treenattu. Joskus osaa maukua ja haukkua mut aina ei onnistu :)

Meillä tiedetään mikä pallo on! Meillä on siis semmoinen lelu mihin kuuluu 5 eriväristä palloa. Katsoo tyttöä ja sanoo oikeen korostaen "pallo" niin likka etsii ensin katseellaan sen alustan mihin pallot laitetaan ja sen jälkeen metsästää pallot käsiinsä ja laittaa alustaan! :D En tiedä onko nopeeta vai hidasta kehitystä mutta mun mielestä tuo likka on niin fiksu! :D toinen on semmonen palikka juttu. Tietää että palikat kuuluvat siihen laatikkoon. Hienosti kävellään tukea vasten ja pari kertaa ihan sekunnin verran seissy ilman tukea. Kylläkin täysin vahingossa. Juttua tulee paljon mutta mitään suomen tai ruotsinkieliseksi tunnistettavaa ei. :D Ainoa sinnepäin on kun hän istuu pallo kädessään osottaen sillä minua ja sanoo "puh" :D joka kerta sama että ehkä se sitten tarkoittaa palloa. :D

Onko täällä enää kenelläkään vauvaa, joka ei istu ilman tukea tai liiku? Mun pian 9kk peruuttelee vaan käsillään työntämällä taaksepäin, menee akselinsa ympäri, kääntyy, kierii, punnertaa, mutta ei istu tai liiku millään tavalla eteenpäin. Ei nouse tukea vasten, mutta kävelee, kun kävelyttää. Muita ikätason taitoja tytöllä kyllä on. Esim. Jokeltee monipuolisesti, hyvä pinsettiote, taputtaa käsiään yhteen kämmenet vastakkain ja vilkuttaa takaisin.. :)

Ilona käppäilee tukea vasten! Ja taaperokärryillä tepsuttaa eteenpäin, mutta on ihan holtiton menoa vielä.

Kkira Yksilöllistä on tuo liikkuminen. Mun esikoinen ja keskimmäinen rupesivat liikkumaan lähempänä vuoden ikää ja kävelemään (vasta) 1v3kk/1v4kk. Molemmat mietiskelijöitä ja oppivat puhumaan /piirtämään/kirjoittamaan taas aikaisemmin kuin yleensä. Ja oikeestaan esikoinen oli mukavuudenhaluinen eikä siksi viitsinyt ylimääräistä liikkua ja on sitä vieläkin :)

kkira, täällä! Ainaki melkein... Meijän tyttö osaa istua, mutta liikkuminen eteenpäin ei onnistu mitenkään. Seisoo tuettuna. Fyssarilla ollaan käyty kolmesti ja ens viikolla olis seuraava käynti. Tytöllä siis ikää 9,5kk.

Meidän poika ei edelleenkään mene itse istumaan. Istuu, jos laitan lattialle istumaan. Mutta vain sen aikaa, että on kädessään jotain mielenkiintoista. Sit lähtee heti pois istuma-asennosta. Polviseisonnassa tykkä olla kylläkin. Muistelen että esikoinenkaan ei koskaan istunut. Nykyäänkään ei istu normaalisti vaan juurikin väärällä tavalla jalat ulospäin. Johtuu yliliikkuvista nivelistä. Katsotaan tuleeko pikkuveljelle sama tyyli...

Meidän poitsu ei liiku ja siksi käydäänkin nyt fyssarilla, kun neuvolalääkäri teki lähetteen. On kyllä ollut apua, ollaan käyty nyt 2 kertaa. Poika osaa istua hyvin mutta ei nouse itse istumaan. Nyt osaa jo kiertää ylävartaloa vatsalla ollessaan kellon viisarimaisesti ja lisäksi hakee konttausasentoa kovasti. Tosi paljon tehdään täällä kotona aktivointia fyssarin ohjeiden mukaan. Nyt huomaa, että pojalle tulee se liikkuminenkin uniin...tosi huonoja öitä nyt ollut! Äitiä väsyttää..:D

Meillä neuvolalääkäri ei laittanut lähetettä fysioterapiaan, kun ei katsonut tarpeelliseksi. Kysyin kyllä asiasta ja hän katsoi mua vaan kysyvästi, et miks tarvisi fysioterapiaa??! :rolleyes: lelut kauempana kovasti kiinnostaa, mutta kurkottelee niihin kädessään olevalla lelulla. Ei edes yritä eteenpäin. :confused:

Ja joo, onhan liikkuminen yksilöllistä....mut väkisin huolettaa onko joku pielessä.

Kkira. Meillä toinen ei istu ilman tukea. En ole siitä huolissaan. Enkä ole istuttanut tyttöä, kunhan ei selkeästi halua istua. Liikkuminen on nyt se juttu.

Muutenkin käsitykseni mukaan YLEISESTI viimeistään vuoden iässä jokaisen vauvan tulisi liikkua jotenkin, jos ei niin sitten on vasta "syytä huoleen". Kukin kehittyy omaan tahtiin :)
Edit. Toki näissäkin on paikkakuntakohtaisia, yksilöllisiä eroja.

Muokattu viimeksi:
On kyllä niin erilaiset käytännöt tuon fysiotetapian suhteen, meillä lääkäri ei miettinyt kahta kertaa tekeekö lähetteen vai ei. :rolleyes:
Itselläni on kyllä edelleen ristiriitaiset fiilikset tuon fysioterapian suhteen. Ensinnäkin miksi kaikkien vauvojen pitäisi kehittyä liikkuvuuden suhteen samaan aikoihin? Miksi ei oteta yksilöeroja huomioon? Meidän poika on rauhallinen, älykäs, puhelias ja erittäin taitava hienomotoriikassa. Pinsettiote on opittu jo muistaakseni 6kk iässä jos ei jo ennemminkin. Miksi vain liikkuvuutta arvostetaan? Ei vanhoina aikoina ollut fysioterapiaa ja silti kaikki ollaan opittu kävelemään. Pelkään, että tässä nyt tulee liikaa opittavaa rakkaalle. Meillä on sitä terapiaa kuitenkin 2krt/vko, aika paljon siis.

Tuut winnie huomaamaan että toi paineistaminen jatkuu koko lapsuuden. Kaikkien pitäisi osata kaikki samat asiat samaan aikaan tai muuten terapia kutsuu! Viime syksynä mun poika jäi kiinni neuvolan 4-vuotis tarkastuksessa kun ei osannut piirtää kaikkia kuvia mitä näytettiin ja sanoi hirveä hevoseksi :grin lähete lähti toimintaterapiaan ja puheterapiaan vaikka poika puhuu kahta kieltä ja osasi jo silloin s ja r äänteet. Itse ajattelin että häntä ei ole vain kiinnostanut askartelu ja eläimet ja nyt vuotta myöhemmin huomaan olleeni oikeassa. Ny häntä on alkanut kiinnostaa piirtäminen ja leikkaaminen. Ja ilman terapiaa kun sanoin silloin arviossa että treenataan mieluummin kotona. Puheterapiaan en koskaan edes mennyt kun pidin sitä vain resurssien tuhlaamisena.

Eri käytännöt tosissaan... kerran lastenlääkäri totetaa, että lihaksissa on voimaa ja toista ei vaan huvita liikkua, nii kai se on uskottava. :D mun tytär oppi vasta kääntymäänkin 5 pvää vaille puolivuotiaana, joten toiset todella on hitaampia.

Citrus: en myös ole istuttanut. Syöttötuolissa tyttö istuu ilman tukea hyvässä ryhdissä, mutta ei lattialla :)

Mielestäni on tylsää ettei lasten anneta lehittyä omassa tahdissa vaan heti tyrkytetään terapiaa. Me käydään aika paljon vauvaharrastuksissa ja siellä varsinkin huomaa kuinka yksilöllistä kehittyminen on. Kun ryhmässä on useampi samanikäinen vauva niin erot kehityksessä ovat todella huomattavia! Meillä opittiin tänään kiipeämään sohvalle. Ihan kiva taito sinällään joo, mutta alas sieltä ei osata tulla kun pää edellä...:rolleyes:

Takaisin