Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko meidän jäbä ainoo joka ei vielä sano mitään? Ääntelee kyllä paljon, mutta ei tunnistettavia sanoja..

Ei meilläkään tuu sanoja vielä, paljon pälättää kyllä omalla kielellään ja erilaisia tavuja mutta mitään tarkotuksellisia sanoja ei oo tullu.

Aina välillä luulen, että poika sanoo äiti, mutta ei se oikeasti taida vielä osata. Et siis ole ainut I-P!

Viime yönä poika huusi (unissaan?) monta kertaa äitiiiii, äitiiiii, ei-ei-ei! Millaisiahan Nukkumatin kuvia siellä pienessä pääkopassa näkyi.. Ja ei rauhoittunut millään. Pakko oli imettää että sain huudon loppumaan.

Meillä oli LiLLY yöraivareita kans tossa jokunen aika sitten, neuvolassa sanoivat että ei saa antaa maitoa, suotta opettaa takaisin yömaitoon. Huomio vaan täytyy saada huutamisesta muualle

Joo... Mä tiedän, että sahaan omaa nilkkaa. Jos tää vielä jatkuu, niin täytyy pitää uus koulutus. Yöllä ei vaan rauhoittunut sylissä. Ei mikään auttanut. Jos asuisin yksin poitsun kanssa niin en todellakaan olis imettänyt, mut kun ongelma on se että koululainen ja työssä käyvä herää. En raaski heitä valvottaa öisin. Mut itse olen nyt aivan poikki. Kun nyt vaan poitsu jos toinenkin nukahtais, niin meen itsekin ajoissa nukkumaan. Varsinkin jos ens yö on taas huutohelvettiä. Eihän tuo pikkuinen varmaan muista huutaneensa unissaan, luotan siihen, ettei oppis tissinsaamiskeinoa :D

Meillä ne paniikkiraivarit liittyi selkeästi uuden oppimiseen ja ehkä neljän yön jälkeen helpotti. Mikään muu ei auttanut kuin vaan sitkeästi sylissä heijata ja hyräillä vatsasta tuttua unilaulua.. Toivottavasti ei enteile leikki-iän kauhukohtauksia.. No josko ei etukäteen murehtisi. Toivottavasti helpottaa teillä muillakin. Ja tosiaan pari yötä meni tajuta mistä kyse, ensin tarjoisin särkylääkettä kun oli niin riipivää karjuntaa. Mutta sitten tajusin, että vaikka tekisin mitä, niin poika ei edes nimeensä reagoinut. Neuvolasta sanoivat, että toiset rauhoittuvat paremmin ilman syliä ja kosketusta. Kokeilin sitäkin, mutta minusta nopeammin toimi heijaus ja se hyrinä...vai oliko mulla sitten vaan itselläni jotain tekemistä ja aika ei tuntunut niin pitkälle. Tiedä häntä sitten. Mutta minäkin taisin ekan kerran turvautua tissiin, sitten sitkeästi ilman. Mutta meillä ei muita korvia ole kärsimässä..

Hih, meijän typy otti tänään ensiaskeleensa ILMAN tukea :gen014 seisoo jo pidempiä aikoja itse ja siitä hän lähti kurottamaan minua kohti, joutui yhden askeleen ottamaan että ylsi minun jalkoihin :joyful: vieläpä neuvolatädin silmien edessä (isoveljen neuvolakäynnillä)
Ikää neitokaisella 9kk ja reilu viikko päälle.
Tyttö on myös alkanut "laulamaan", todella hellyyttävää :love017

Meillä poika otti myös 10kk synttäreiden kunniaksi ekat askelet ilman tukea. Nyt kokeilee sitä harva se päivä, mutta useimmiten menettää tasapainon ekan askelen jälkeen. Seisomaan nousee ilman tukea hienosti, muttei pysy kauaa ylhäällä.

Joo,meilläkin kokoajan treenaa tota nousemista ja seisomista,ja tänäänkin otti sen pari askelta. Kohta ne jo juoksee karkuun :grinTyttö osaa laskeutua tosi hallitusti ja harvoin enää "pyllähtää". Ihanaa on nähdä miten onnellinen hän itse on kun huomaa miten innoissaan muu perhe kannustaa :smiley-bounce016

Alisa on nyt 9,5kk ja tänää nousi ekan kerran seisomaan ilman, että tukea mistään. Siinä hän sitten katseli äippää ilmeellä "HERRANJUMALA, mitä mä teen" :nailbiting:
Sitten kun toiselle hymyili ja sanoi että hienoa, niin Alisa naurahti. Selvästi nyt miettii tuolla miten tein sen äsken :thumleft
Hienosti jää seisomaan ilman tukea, mutta jos tarvitsee ottaa askel eteenpäin niin kaatuu, yrittää vaan kurkottaa että nappaa mut :rolleyes:

Meidän poitsu alkoi tänään jodlata: Jodl, jodl, jodl,jodl, jodl... kuuluu vaan.

Lilly, vauvanne musikaaliset lahjat ovat selvinneet :grin.
Meillä B on huutanut tän viikon: "bääää". Lampaaksiko aikoo muuttua..

On nuo kyllä ihania! Vauvat :), kohta oikeestaan jo taaperoita

Meillä tyttö myös taputti itselleen aina kun oli oppinut itse menemään istumaan :p Nyt se on jäänyt, mutta taputtaa itselleen aina, kun on syönyt ja sanon "kiitos":grin

Nyt meillä kävellään. Ei enää mitään paria askelta, vaan useita metrejä ja usein. Toki konttaakin yhä, mutta kokoajan enemmän kulkee kahdella jalalla ja seisoa törröttää pitkiäkin aikoja ilman tukea keskellä lattiaa. Ikää 10,5kk.

I-P, wau, hyvä teidän pieni! :) aivan mahtavaa!

Mä hämmästelen (ekojen äitinä) myös niitä taitoja, joita ei suoranaisesti opeteta, vaan mitä vauva omaksuu ja kopioi. Esim. Laitoin kerran vitsillä tyttöjen päähän harsot. No, ottivat sen hauskana leikkinä ja nyt laittavat pyykkejä päähänsä, jos viikkaan. Toinen suorastaan nauttii siitä, että voi viipottaa menemään body pään päällä :grin Tänään kaivoin tutteja jääkaapin alta, niin toinen typy alkoi tämän jälkeen laittamaan sinne muovilusikoita, sitten katse äitiin, että otapas ne pois ni laitan takaisin :grin ..yllättävän paljon opitaan myös niin, ettei vanhempi ole suoranaisesti edes asiaa yrittänyt opettaa. Toivottavasti saan nauttia tästä vielä jonkun aikaa..Toisaalta töihin meno houkuttaa ja toisaalta haluaisin olla lasten kanssa. Vaikeaa..

Meillä B neiti haluaisi kovasti nousta ylös ilman mitään tukia. Tekee ihan ihme temppuja, että saa itsensä pystyasentoon ilman apuja. Kunnon sirkusakrobaatti. Tahtoa riittää.. Tukia vasten kävelee kyllä, mutta tuo on ihan viime viikolla alkanut uutuus juttu.

A neidillä on enemmän tahtoa kuin taitoa. Haluaa seisoa tukea vasten yhdellä kädellä ja koko keho tärisee, kun se vaatii häneltä niin paljon voimia, mutta silti tyttö sitkeästi pitää itseään pystyasennossa. Aiemmin tyytyi katselemaan siskon touhuja, nyt haluaa pystyä samoihin asioihin..vähän hurjan näköistä touhua välillä.

Takaisin