Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä lähti tosi aikaisin liikkeelle ja koko kesä onkin odoteltu, koska oppii menemään istuma-asentoon itse. Nyt on jo pari kertaa sen tehnyt mutta ei vaan taida poitsua istuskelu kiinnostaa. Tällä hetkellä taaperokärry on kovassa käytössä.

Yllätyin, kun annoin äsken lounaalla vettä snapsilasista ja poika osasi juoda siitä! Tietty suuri osa vedestä meni syliin, mutta tiesi heti, mitä kuuluu tehdä. :happy: Oon niin ylpeä tosta pikkusesta.

Meena ryömii ja kiipeää pystyyn. Ei ota onneks askeleita, eikä kiipeä vielä sohvalle tms. kun ei tajua kiivetä jaloillaan vaan vetää pääosin käsivoimilla.
Istuu mielellään ja tukevasti muttei osaa mennä makuultaan itse lattialla istumaan.

Mä en ole huolissani jos lapset kehittyy hitaammin kuin toiset, mutta on huolestuttavaa joissain tapauksissa jos jokin kehitysvaihe jää "välistä". Haluaisin esim. että Meena oppisi konttaamaan eikä suoraan kävelemään. Ja muutenkin toivon ettei pian kävele, kun ei todellakaan vielä tajua mitä tekee...

Kkira, meillä istuu tosi tukevasti, selkäsuorana ja on istunut jo pitkän aikaan. Mutta liikkumaan ei lähde, ellei joku kävellytä häntä kainaloista.Palvelua arvon herralle tai kitinä alakaa :laughing002 Nyt parina päivänä on alkanut näyttää siltä, että istuma-asennosta pyörähtäis konttaamaan, mutta odotellaan sitä edelleen. Mahallaan tuo pyörii ja kierii ja istualtaan pyörii jos pitääkin erisuuntaan mennä katsomaan. En ole stressannut asiasta, kehittyköön omaa vauhtia. Neuvolassakin sanoivat että antaa kehittyä vaan omaan tahtiin. Enemmänkin sukulaiset on kauhuissaan kuinka ei vieläkään kävele, konttaa tms. :smiley-angry016

Iituliina: meillä ei vieläkään tyttö istu ilman tukea lattialla, mutta on jo konttausasennossa ja pyrkii nousemaan tukea vasten. :D niin, ja myös hänkin kävelee kainaloista tukien. Neuvolassa ei olla huolissaan, enkä kyllä minäkään enää ole. Itsekin kuulemma vasta lähempänä 1-vuotiaana liikkeelle lähtenyt. :)

Ja edelleen meilläkin sama juttu. Istumaan ei mene itse. Nousee seisomaan ja liikkuu tukea vasten. Mut istuminen ei kiinnosta. Eikä myöskään konttaa. Konttausasentoon kyllä menee, mut sit kun tulee kiire eteenpäin niin lähtee pikavauhtia kyynärpäätekniikalla menemään.

Olikos tuo nyt viime viikolla kun meillä opittiin kiipeämään sohvalle. No, nyt kiivetään jo selkänojalle ja sekös äitiä hirvittää.. onneks on pikkuhiljaa tajuamassa myös että alas kannattaa mennä jalat edellä. Tänään veti leukoja syöttötuolia vasten ja sai sen toki kaatumaan päällensä ennenkun ehdin apuun.

meillä kiipeillä millo minneki, kontataa, seisotaa hetkiä ilman tukea kunnes huomaa itse että seisoo ilman tukea, kävelee itse tukea vasten. neiti sai viime sunnuntaina vihdoin rattaat, no alkupelon jälkee addiktoitu ja oppi sanomaan ajaa. menee usein rattaiden luo ja alkaa hokemaan ajaa, ajaa, ajaa. sit ku kuulee isänsä tulevan vespalla ni kuuluu ajaa ja viime sunnuntaina sano ekan kerran isi ajaa. sanailua ollu jo pidemmän aikaa mut nyt sit tuli tuo yhdistelmäki jo ja äiti pakahtu ylpeydestä. istunu jo pidemmän aikaa ite tukevasti kans.

Jaa, semmoinen lyhyt kertaus:

Ryömimään opittiin kesäkuun alussa, konttaamaan elokuun lopussa. Nousee tukeavasten seisomaan ja kävelee sujuvasti pitäen jostain kiinni. Osaa laskeutua nätisti pyllylleen tai polvilleen, oppi nyt viikonloppuna käymään istumaan kontillaan ollessaan. Istunut ilman tukea 5,5kk asti!! Ymmärtää ei sanan merkityksen ja kovasti sitä koirallemme hokeekin :laughing002 Muita sanoiksi ymmärrettäviä ei ole, vaikka kovasti höpöttää
Pörisee, lähettelee lentopusuja, sormellaan räplää huuliaan ja samalla pitää ääntää (enpä tiedä miten tuon pörinän selittäisi).
Ei taputa käsiään yhteen, mutta taputtelee pöytää jne. ikää reilu 9kk

Ehkä viikon verran on poika tehnyt seisoessaan sitä, että päästää irti tuesta ja pönöttää paikoillaan ilman tukea. Eilen hän selvästi tajusi tekevänsä niin ja tänään on vallan jo harjoitellut. Eikä ole edes kaatuillut kamasti, mitä pelkäsin! Osaa mennä alas istumaan tai polvilleen, kun lähtee horjumaan. Huh. Aika epeli. :love7

Meilläkin seistään ilman tukea ja tyttö selkeästi treenaa sitä. Osaa itse mennä alas polvilleen ja jääkin usein polviseisontaan josta yrittää nousta uudelleen seisomaan ilman tukea. Sanoo selkeästi mamma kun haluaa syliin ja pappaa on hoettu iskän perään. Tunnistaa oman nimensä ja ymmärtää Ei sanan,pysähtyy niille sijoilleen kun kommennetaan :smiley-bounce022 kävellen työntää hienosti jo taaperokärryä ja uusin juttu on työntää syöttötuolia :joyful: isoveljensä kanssa painii ja riehuu,villintyy välillä oikein kunnolla kun veikka kutittelee :laughing001 yks lempijuttu on tyhjentää pyykkikone ja syödä märkiä pyykkejä ja vetää niitä pään päälle ?! smiley-chores003 Hassu,ihana pikku apulainen :love017

Meidän poitsu oppi tänään kunnolla vilkuttamaan.. Ja sit vilkuteltiin kaikkialle. Maissinaksukin vilkutti ja poika vilkutti takaisin :D

Meillä ei kontata vieläkään, eikä kävellä, eikä ryömitä. Pälpättää ku papupata omia ölinöitään ja harjoittelee huutamista eri äänen sävyillä ja naurun eri muodot tuntuu olevan in :laughing021 kovasti yrittää itseään vetää ylös, eteen ja sivuille, mistä nyt sattuu ikinä kiinni saamaan. Tunnistaa varmaan toistakymmentä sanaa, kun sanotaa esim.kello niin osoittaa kelloa ja sanoo ö. Pystyssä pitäisi koko ajan olla ja kävellyttää pitäisi mielellään koko päivä :dance018oma selkä huutaa hoosiannaa! Muutenkin oikein reipas kaveri, aivan myyty olen edelleen :love7 mitään sanoja ei sano paitsi ö, mut vitsailenkin että hän on mies, ei puhu ja liikkumaan oppinen tapahtuu hitaasti, jos kerran joku muu tekee sen hänen puolesta niin hänen ei tartte :laughing021

Ilona tänään 10kk!!

Hän:

- istuu ilman tukea
- seisoo tukea vasten
- kävelee tukea vasten
- Osaa näyttää missä on lamppu ja äiti.
- ymmärtää sanan tissi :D
- sormiruokailee sujuvasti
- sanoo äittä, ih (isi), ampuu (lamppu)
- vilkuttaa, taputtaa.
- on jääräpää, omatahto tullut esiin
- on niin rakas tyttö! ♡

Käytiin jo kaksi viikkoa sitten 8kk neuvolassa ja siellä ruksittiin pojan oppimia juttuja:
Istuu ja leikkii myös istuen, konttaa, nousee tukea vasten ylös, kävelee tukea vasten, juttelee/toistelee tavuja (mistä on hauska leikkiä muka löytävänsä sanoja kuten mamma, pappa, äiti jne. mutta ei, ei ole vielä tarkoitusperää hänen kommentoinnillaan), nyt tunnistaa sanat tissi, napa, nenä ja pusu.

Viimeviikolla on sitten keksinyt miten syöttötulia voi työnnellä. Ei kuitenkaan ota montaakaan askelta käsistä kävelytettäessä..ehkä (toivottavasti) se viittaisi siihen, että ei vielä hetkeen keksisi lähteä maailman valloitukseen.

Musiikki on nyt erityisen pop ja tietysti "tanssiminen". Pinsettiote on hyvin äijämäinen, eikä minusta ansainnut vielä ruksia ruutuun . Omaa tahtoa on luotu tähänkin ötökkään ja on siinä joskus pokassa pitämistä, kun sanotan lapselle, että "niin, sinua nyt vähän harmittaa kun et saanut kiivetä tiskikoneeseen" ja toinen istuu lattialla karjuen naama punaisena ja kitarisat vilkkuen :p . Isän mielestä osaa myös jo puskea palloa, mutta en ole asiasta vakuuttunut..jotenkin näyttäisi siltä kun isä heittäisi pehmopallon pojan otsaan josta se kimpoaa minne sattuu, ja sitten nauretaan... No, toisaalta mitäpä minä epäjalkapalloilija puskemisesta tiedän :wink

Muokattu viimeksi:
Meillä sana "ei" saa aikaan kunnon huudot. :D Aikasemmin naureskeltiin vaan jos minä kielsin mutta nykyään ei niinkään. :D Tai ihan vaan semmonen käskevämpi "äääp"-äännähdys nii johan itketään taas. :D

Muokattu viimeksi:
Meidän poika osaa sanoa taulu ja osoittaa samalla sormellaan taulua.. :)

Mutta, mutta... Osoittaa myös lamppua ja sanoo taulu, osoittaa kelloa ja sanoo taulu. Että sellasta. Mutta osoittaa kyllä kyseisiä oikeaa esineitä sormellaan, jos kysytään missä mikin on.

Meillä 2kk ikäinen poitsu kääntyilee mahalta selälleen ja selältä mahalleen. Ei neuvolassa uskonut kun kerroin että poika kääntyilee jo kun hyrrä eikä pysy enää ollenkaan paikallaan...:joyful: Poski on mennyt toiselta puolelta ihan punaiseksi kun koko ajan kääntyilee, heh :hilarious: osaa myös katseella seurata kaikkea mitä ympärillä tapahtuu ja jokeltelee/nauraa ihan räkänaurua aina kovaan ääneen :p Kuukauden on jo myös nyrkkiä imenyt jatkuvasti ja sen seurauksena aina paidan hihat ihan kuolassa...:rolleyes: Kyllä ne vaan kehittyy niin tajuttoman nopeata! :Heartred

Piiiiitkästä aikaa täällä :)
10kk neuvolassa poju 78cm 9.5kg on siinä jo kanneltavaa :)
Kävelee tukea vasten ja taaperokärryllä. Konttaa kovaa eteenpäin ja istuu hienosti pitkiä aikoja. Kävelee jo yhdellä kädellä kiinni pitäen kahdella kovempaa vauhtia :) Seisoo tuetta välillä vahingossa ja kaatuu aina pyllylleen :) Tanssii ja tykkää tehdä tuhmuuksia oikein riiviö ja häntä ei saisi kieltää :D Ei sanan kun sanoo niin pysähtyy ja heiluttaa takaisin että hei vaan :D Jos haet pois vaikka kun syö kissan häntää niin huutaa ja raivoaa potkii jaloilla ja heittäytyy lattialle :D osaa sanoa kissha ja äiti äiti äiti kuuluu kokoajan kaikki on äitiä :)
Nukkuu 19.30-0730 tauotta syö kaiken mitä nenän eteen laittaa joko sormiruokaillen tai lusikalla syöttäen heinäkuussa todettiin maitoallergia se tuottaa ruokiin mietintää :) Ei nuku päiväunia kuin maks 15min 2krt/pv ja tää äiti on iltaisin hyvinhyvinhyyyyvin väsynyt :)
Juo pillimukista itse jätti tuttipullon pois ja iltamaidon ja unimaidon pois..
Fysioterapiassa käydään vieläkin ja jatketaan kunnes kävelee tuetta :)
Vaikka äiti onkin väsynyt niin voi herranjestas miten ihana ipana mulla on ja kohta 1v!!! <3

Meillä toiselta tulee jo selkeitä sanoja (joista myös muut kuin isä ja äiti saavat selvää): "äiti", "iti", "titten", "apua", "poppaa" yms.
Toiselta muutamia sanoja tullut, mutta niitä ei vielä lasketa! Kun vasta pari kertaa eikä kukaan muu ole saanut selvää muista sanoista paitsi "äiti".

Iidduska, meillä toinen kääntyi mahalleen myös 2,5kk iässä ja aika hyvin neuvoloissa näkee myös (meillä näki), osaako lapsi jotain vai ei..että melkoinen ihme vauva teillä.

Takaisin