Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva kuulla Gatusasta tosiaan. I-P:n vointia olen myös miettinyt mutta en ole tullut kysyneeksi mitään sit kuitenkaan. Kirjoittelet varmaan toisessa ketjussa myös? Täällä kans hurjasti opittu uusia asioita, noustaan seisomaan ja otetaan askeleita tukien. Meidän poitsu on rauhallinen ja varovainen, tosiaan ihan hyvä homma niin ei satu pahempia haavereita. Monia sanoja jo osaa ja on kova höpöttelemään. Muotolaatikkoon osaa laittaa palikat oikeista paikoista ja legojen kanssa tykkää puuhailla. Kirjoja katsotaan paljon päivän aikana, pojalla on aina tapana kiikuttaa joku kirja käteen ja pyytää lukemaan, niin helluista. Ihana poika! :)

Winnie: Joo oon kirjoitellut raskausajan iloista ja murheista enemmän tuonne lasketun ajan mukaiseen ryhmään. Ajattelin etten teitä täällä vaivaa raskaushöpinöilläni, vaan keskityn enemmän taaperon elämään :)

Meijän tyttö ei tod ole varovainen , kiipesi eilen keinuhevosen päälle ja yritti siitä vielä kurottautua nojatuolin käsinojalle istumaan :eek: uusin opittu taito on heittää yläfemmat :grin isoveljensä opettanut :grin osaa nykyään myös juoda nokkamukista ITSE! Mun taistelu kannatti :)

• Tykkään
Reaktiot: I-P
Onkos täällä taaperoita joilta ei vielä tule sanan sanaa?

Meillä ei edes lupaile mitään sanan tapaistakaan!

Kovasti olen yrittänyt hokea nämä klassiset , äiti isi lamppu pallo nalle ym jne mutta ei.. Luetaan kirjoja päivittäin ja tykkää niistä vielä hurjasti. Mutta oma puheentuotanto on kyllä ihan jäissä..

kyllähän se toki normaalia vielä on mutta ajattelin että kun niinpaljon muut hehkuttaa mitä taapero osaa/sanoo- niin saisimme mekin puheenvuoron joilla ei ihan kaikki tule vielä niin automaattisesti...? Vai pitäiskö tehdä oma ketju kyvyille mitä ei vielä osaa..?

Ootteko kokeilleet antaa juoda pillillä? Meillä omi jouluna isosiskonsa pillimukin ja hyvin sujui! Muodostui jopa lemppariksi!

Pillillä ollaan koitettu mutta ei tuo oikeen ymmärtäny mitä pitäisi tehdä. :D Lähinnä pureskeli vaan sitä pilliä.

Tosta puhumisesta.. likka useesti sanoo jonkun sanan, oli se sitten vaippa, hauva, äiti jne mutta saattaa olla yli viikonki sen jälkeen sanomatta mitään "järkevää". Sitten taas yhtäkkiä kirkkaalla äänellä sanoo "kenkä" kun tossujen kans leikkii mutta vaikka heti perään yrittäisi saada sanomaan uudestaan niin toinen vaan nauraa ja osoittaa kenkiä. :D En oo silti huolissani kun hän höpöttelee niin paljon sitä omaa kieltään. Tuntuu ettei oo hiljasia hetkiä lainkaan. :D

Uusin taito on eskimo pusut! Harvoin onnistun niitä itse saamaan kun aina kysyttäessä juoksee äkkiä iskän luokse hieromaan neniä yhteen. :D

Meillä poika juo itsenäisesti vain pillimukista. Nokkamukia ei osaa kallistaa niin että saisi sieltä suuhunsa jotain. Pillimukia käytämme siis pääsääntöisesti. Meillä ei myöskään sanota oikeastaan mitään vielä. Äitiä hokee kyllä paljon, mutta se on enemmän sellainen yleisilmaus aina silloin kun haluaa palvelua tai huomiota. On kyllä kokoajan selvästi kiinnostuneempi sanoista ja puhuu omaa kieltään. Ymmärtää yllättävän paljon puhetta, vaikkei sanokkaan mitään.

meijän tyttö ei vielä taputa:wideyed: mutta osaa jo jonkun sanasen kuten mamma,anna,nanna,tacktack,hejhej ja uusimpana hakee sanaa lamppa samalla kun osoittaa lamppua. Yrittää myös matkia eläinten ääniä,helluista :love017 puheen ymmärtäminen on myös hallussa,osaa esim.pyydettäessä viedä tavaran isälleen,kiivetä yläkertaan,mennä eteiseen hakemaan kenkiään jne.

Tuo ymmärtäminen on täälläkin hallussa. Jos hän avaa laatikon ja sanon että laita kiinni niin hän myös tekee sen. Jos hän on laittanu jotain suuhunsa mikä ei sinne kuulu niin laitan käden hänen eteensä ja sanon kiitos niin hän antaa mulle mitä siellä suussa onkaan. Tämä toimii siis yleensä. Välillä lähtee vaan kauheeta vauhtia karkuun. :D Muutenkin nämä perus "missä iskä, kuka tulee, lähdetään ulos jne osataan (kuullostaa siltä ku meillä olis koira :D ). "Mitä koira sanoo" on aikalailla ainoa mihin vastaa äänellä eikä vain osottamalla. Sieltä tulee oikein napakasti "hau" tai "auuu". :D

Nyt kunn tyttö on oppinut kävelemään niin ei oikein leikit kiinnosta. Koko ajan vaan kävelee paikasta toiseen innoissaan...koko päivän..koko ajan :) Sanoja sanoo ja koko ajan tulee uusia (äiti,isi,lamppu, kukka,ripsi, tissi..on varmaan yleisimmät sanat). Autosta sanoo aina että on brumbrum :) Ymmärtää myös hyvin jos pyydän jotain tuomaan ja uusi ihan nasta juttu on kerätä lattialta roska/leivänmurut ym. roskikseen :D Aikasemmin meni kaikki suuhun nyt kun tajusin että pääsee siten kaapille niin alkoi tuomaan roskia/murusia mulle :)

Lisäyksenä: yksi lemppari leikki on: piirtäminen. Piirtää vois kävelyn lisäksi tehdä koko ajan.

Muokattu viimeksi:
Meiän poika ei sano sanaakaan. Välillä jotai äitin tapasta tulee mut en vielä sanois et osaa sanol äiti. Kovasti omaa kieltään juttelee kuitenkii :) Ja meiän poika siis nuorimmasta päästä joulukuisia, tammikuun puolella syntyny.

Pillimuki on meillä käytössä, sellanen tosi hyvä muki jossa on silikonipilli ja josta ei pysty kaataa juomaa pöydälle. Myös nokkamukeja erilaisia käytetään. Paljoo ei mistään mukista juo mut harjotellaan et vois tissittelyä vähentää.

Nokkamuki käytössä, mutta tavan pillistäkin osaa imeä. Oppi tuon silloin kun antoi niitä imettäviä välipaloja, siis niitä mitä saa kaupoista. Hyvin selitetty taas...

Ei tule sanoja, vaikka omaa kieltä riittää. Enpä silti huolestu. Jompikumpihan se yleensä varjoon jää. Meillä käveltiin sentäs jo 10kk iässä.
Itse olen oppinut puhumaan todella myöhään. Tottakai jotain sanoja tuli, mutta enemmän omaa kieltä. Olinkohna 4 vuotias? 5 vuotiaana opin R- kirjaimen. Tämä ei kuitenkaan ole heijastunut muuhun oppimiseen, okei lukihäiriö mulla on, mutta lievä sellainen ja oikeastaan aika normaalia. 4 vuotiaana opin uimaan. 11kk kävelemään...

Kyllä ne kaikki ennenpitkää oppii puhumaan. 1 vuotias ei tarvitse osata kaikkea, onhan heillä loppuelämä aikaa opetella :)
Jokainen lapsi on omanlaisensa yksilö ja vaikka se välillä tuntuu vaikealta niin ei pitäisi koskaan suoraan verrata jonkun toiseen samanikäiseen lapseen. Aarteita ovat jokainen :Heartred

Kerron vielä mitä tyttö eilen keksi. Hän kaivoi pyykkikorista minun topin, ja puki sen ylleen!!! Aikaisin alkoi tämä äidiltä lainaaminen :joyful: hämmentävää on myös se että osasi pukea sen itse, tänään veti sukkikset päähänsä aikansa tutkittua mitäs niille tekisi :grin hassuttelija :woot:

Muokattu viimeksi:
Eevis, teillä sentään puetaan, eli parempi kun riisuminen mitä meidän poitsu harrastaa :). No okei, kyllä meidän poikakin laittaa sukkia käsiinsä.

Tänään oppi pärisemään kuin auto. Ajelee siis autoillaan ja pörisee. Samoin potkumopollaan istuu ja pärisee. Ei vielä ylety potkimaan vauhtia, joten mun täytyy selkä vääränä häntä kyyditä. Pärinä vaan kuuluu.....
Sanat ovat jääneet vähemmälle nyt kävelyn opettelun myötä. Veljensä nimeä kuitenkin huutaa aina kun näkee hänet, tai kun komentaa veljeä :D.

Juu ja tosiaan. Suurin osa lapsista oppii puhumaan ja kävelemään :D

Ilona laittaa kaikki vaatteet kaulan ympäri, kokeilee ensin meneekö ne päähän ja kun ei mee niin ovat kaulassa :) Paitsi sukkia yrittää laittaa jalkaan, yritykseksi vielä jäänyt.

Alisa pukee hatut päähän, kengät käteen ja paidat hartioille :)
Kova tyttö kiipeämään! Rattaiden kautta kiipesi eteisen pöydälle, siirsi jakkaran ruokapöydän alle ja kiipesi pöydälle. Alastulo onkin sitten semmoinen, että kädet levällää huutaa. Kyllä se sohvalta osaa tulla pyllyedellä alas

1 vee neuvolassa tuli taas pohdittua saavutettuja taitoja, niitä on ihan kiva välillä listailla, kun arjessa meinaa moni asia vaan hujahtaa ohitse :grin
- Kävelee (taisin jo jonnekin kirjoittaa, että omasta mielestään myös juoksee...jalkansa eivät ole samaa mieltä :hilarious: )
- Kiipeilee sohvalle sekä sänkyyn ja nousee portaita, osaa tulla peppu edellä alas
- Ruokailee itse (jep, vaihtelevalla menestyksellä ja vanhemmillakin on se lusikka mukana)
- Juo mukista jo paremmin (kohti tuttipullottomuutta -jee!) pillimuki onkin ollut se meidän juttu.
- Taputtaa, moikkaa, vilkuttaa

Leikkimenoja:

- Rakentelee palikoista torneja, Brion pelletornit ja vastaavat haetaan myös usein kaapista
- Heittelee palloja ja koirille leluja
- Hakee kirjoja luettavaksi ja Kuka sekoitti paketit kirja tuodaan valmiiksi nauraen, kun siinä Pikku-Myy hihittelee paljon :p
- Järjestelee milloin mitäkin piiiitkiä aikoja (esim. hernepusseja auton lavalle, siitä lattialle, lattialta ämpäriin ja ämpäristä taas lavalle)
- Uutuutena ruokaleikit -äiskän pitää maistaa kaikkea ja joka kupinnäköisestä juodaan
- Piirtää mielellään
- Tanssiminen ja musiikki edelleen ihan huippua. Nyt on sitten tajuttu, että voi tanssia monella ei tavalla, nytkyhumppa on saanut uusia ulottuvuuksia :joyful:
- Potkuauto etenee hitaasti, mutta vamasti
- Imuroi

Sanoja:

- Mamman, Papan ja tissin lisäksi ovat tulleet käyttöön ei, isi-isi, kukka, heihei, jeee, kato, äiti, titta (ensin sanoi suomeksi ja nyt käyttää oikeastaan vain titta versiota), lampa.
- Osaa kertoa mitä lintu, karhu, leijona, norsu ja kissa sanoo
- Löytää nenän, silmät, suun, korvat ja varpaat -se pieni sormi pääsee muuten piiiitkälle sieraimeen..luulen, että kutitteli ehkä mun aivoja..

Takaisin