Laskettu aika tammikuussa 2020

Olen pahoillani Otus87 :sad001

Eilen kävimme puolison kanssa varhaisultrassa. Pienen katkaravun sydän sykki hurjasti :love017 sykkeetkin saatiin kuuluviin. Pituus vastasi viikkoja 7+4 ja LA tarkentui nyt päivää aiemmaksi eli 19.1.2020. Oli löytänyt tiensä oikeaan paikkaan kasvamaan ja kätilön mukaan kaikki näyttää tässä vaiheessa optimaaliselta :hello2

Mä löysin tuossa yks päivä vanhan dopplerin ja pitihän sitä huvikseen kokeilla et toimiiko se laite edes enää. Jotain sillä sai kuuluviin ja keskeltä alamahaa sykkeet näytti jotain 140... mut en mä tiedä oliko ne oikeesti vauvan sykkeet :D Siis mulla menossa rv 9+ joten tuskin vielä edes niitä vielä pitäisi kuulua. Mut hauskaahan tuo oli kokeilla :)

Mä löysin tuossa yks päivä vanhan dopplerin ja pitihän sitä huvikseen kokeilla et toimiiko se laite edes enää. Jotain sillä sai kuuluviin ja keskeltä alamahaa sykkeet näytti jotain 140... mut en mä tiedä oliko ne oikeesti vauvan sykkeet :D Siis mulla menossa rv 9+ joten tuskin vielä edes niitä vielä pitäisi kuulua. Mut hauskaahan tuo oli kokeilla :)

Mulla oli eilen eka neuvola ja siellä kuunneltiin myös sydänääniä. Viikkoja oli siis 9+5 ja hetkittäin hoitaja sai sykkeen kuulumaan, sanoi olevan jotain 120+. Omaan korvaan se kuulosti niin vaimealta etten saanut mitään selkoa, varsinkin kun sekoittui välillä mun omaan sykkeeseen. Mutta eiköhän ne sykkeet voimistu kun viikkoja tulee lisää :)

Mä yritin varata tänään neuvolaan ekaa aikaa mut eipä se ollu enää auki koko toimisto..
No pitää maanantaina soitella uusiksi sitten.

Mullw tuli myös 2 viikkoa sitten kohdunkaula ja munasarja seulontaan aika papatutkimukseen kun täytän 30 tänä vuonna ja siinä oli et voi tulla raskaanakin ja se aika olis ens viikon ti ja viikkoja sillo 7-8.niin todellakin peruin, koska edellinen keskenmeno viikolla 9 ja mulla tulee aina vitulliset alavatsakivut siitä papasta vuorokaudeks niin en aio kokeilla onneani.

Olen pohtinut tässä, mitä teen, jos tässä työllistyn lähiviikkoina (ensi viikolla pari työhaastattelua, sitä seuraavalla viikolla yksi). Kerronko haastattelussa raskaudestani vai odotanko siihen, että nimet olsii paperissa (jos nyt joku päättää työllistää minut)?

No tässäpä nyt päivitystä tähän tilanteeseen, eli sain työtarjouksen ja sen tulen hyväksymään. Tänään rv 8+0. Onneksi työt alkaa vasta parin viikon päästä, eka neuvola on ensi viikolla. Sitten vaan miettimään, että miten nopeasti esimiehelle raskaudesta kerron, kun ilmeisesti seuraavat käynnit jo sovitaan tuolla neuvolassa... Jotenkin ahdistava tilanne!

Mullw tuli myös 2 viikkoa sitten kohdunkaula ja munasarja seulontaan aika papatutkimukseen kun täytän 30 tänä vuonna ja siinä oli et voi tulla raskaanakin ja se aika olis ens viikon ti ja viikkoja sillo 7-8.niin todellakin peruin, koska edellinen keskenmeno viikolla 9 ja mulla tulee aina vitulliset alavatsakivut siitä papasta vuorokaudeks niin en aio kokeilla onneani.

Mullekki tuli kutsu siihen. Just mietin, että tutkittiinkohan toi muutenkin raskauden aikana...?

Mulle gyne sanoi aiemmin että ei mielellään lähettäisi mua papaan jos olisin raskaana - en usko että se kuuluisi raskaudenaikaiseen testipatteristoon?

Mun olis pitänyt käydä myös nyt, mutta jää välistä tässä vaiheessa. :)

Ei kuulu raskauden aikana tehtäväksi ja saa tehdä vasta 6kk synnytyksen jälkeen.

Mä oon 26 eikä mulla oo vielä tehty sitä kertaakaan.

Mulle gyne sanoi aiemmin että ei mielellään lähettäisi mua papaan jos olisin raskaana - en usko että se kuuluisi raskaudenaikaiseen testipatteristoon?

Mun olis pitänyt käydä myös nyt, mutta jää välistä tässä vaiheessa. :)

Sanoiko miksi ei?

Ilmeisesti kohdunkaula vuotaa verta suht helposti jo alkuraskauden aikana, joka taas vaikuttaa näytteen laatuun -> tuloksia ei välttämättä saada.

Alkuraskaudessa papa on kuitenkin parempi tehdä mikäli se on otettava, loppuraskaudessa kohdunkaulan ärsytys puolestaan voi käynnistää synnytyksen.

Kurkkasin mitä valtakunnallinen suositus on, Terveyskylässä sanottiin seuraavaa: "Mikäli sinulle on tulossa rutiiniseulanäyte, voit siirtää aikaa synnytyksen jälkeiselle ajalle noin 3 kuukauden päähän, jotta kohdunsuu ehtii palautua raskauden ja synnytyksen aiheuttamista muutoksista.", eli seulonta-ajan voi hyvin siirtää. :)

Tuossa mun lapussa lukee ettei raskaus ole este seulontanäytteen ottamiselle, ainoastaan kuukautiset ovat. Silti en aio mennä otattamaan.
Mun pikkuveli on melkein tullut kesken raskauden pois liian aikaisilla viikoilla kun äidiltä otettu lapsivesipunktio. Verta tuli yli viikon ja lääkärikin sano vaan et joko pysyy mukana tai sitten ei.

Ihan todella perseestä kun eri sairaanhoitopiireissä eri ohjeet.

Ehkä mä soitan sinne ja kysyn voiko sitä papaa siirtää myöhemmäksi.. Kunhan nyt tiistaina oon käynyt ultrassa ja jos siellä kaikki ok. Meen neuvolan kautta tarkistuttamaan onko kaikki kunnossa, kun on välillä tullut rusehtavaa vuotoa ja aiemmin mulla oli toispuoleista paineen tunnetta / kipua alavatsassa. Nää siis voi viitata kohdunulkoiseen :oops:

Mulla on ollut nyt tässä muutaman päivän huono olo niinkun koko ajan :grumpy: Onko muilla?

Mulla on ollu muutaman viikon huono olo kokoajan, jos luen jotain pahenee. Autossa en pysty olee ollenkaan.

Aion kyl neuvolas pyytää primperanii.. tää on ihan sairasta.
2-3h välein syön yötäpäivää.

Täällä kans lähes koko ajan huono olo. Vois jo loppua tää pahoinvointi! Tuntuu et syöminenkään ei oikein auta kun sit taas alkaa kuvotus.

Täällä kans huono olo koko ajan. Syötävä tiuhaan tai olo pahenee mutta huonompi olo tulee myös syömisen jälkeen. Mitään ei tekisi mieli mutta nälkä on.

Takaisin