Laskettu aika syyskuussa

Moikka Suski (& muut aiheesta kiinnostuneet),

mä olen jutellut parin lääkärikaverin kanssa aiheesta miten liikkua, ja ne kaikki sanoo, että kuuntele sitä, mikä tuntuu hyvältä. Itse juoksen vielä ihan hyvin lenkillä ja ohjaan aerobictunteja, mutta toisilla se ei enää onnistu tässä vaikeessa (viikot 19+0). Uintia, kuntosalia, kävelyä, pyröräilyä (sisällä tai ulkona:) ja lihaskuntotunteja esim. voi ihan hyvin tehdä ihn loppumetreille sakka. Itse aion ainakin BodyPumpit ja venyttelyt pitää ainakin kesälomiin saakka, ja varmaan jatkan sen jälkeenkin. Kaikkien raskaana olevien olis hyvä vahvistaa selän lihaksia, ettei korostuva notko aiheuta särkyä tai jopa ihan leposärkyä, joten sali on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto.

Mutta siis jokainen on erilainen [:D] ja sitä pitää kunnioittaa miltä tuntuu. Oikeaa määrää ei ole. Liiku vaikka päivittäin jos huvittaa ja jaksat. Huonoa se ei ainakaan tee sulle eikä vauvalle. Päin vastoin.

Mukavaa kevättä kaikille. Täällä ollaan onnellisia, kun maha alkaa vihdoinkin vähän jo tulla esiin ja painokin on pikkuisen noussut.

ü
 
Millaset harjoitukset olis muuten hyviä selälle? Mulla on jo ennestään ollut vähän huono ryhti ja nyt kun rinnat on kasvaneet paljon se tuntuu ehkä hieman huonontuneenkin.

Täällä tuntui ensimmäinen hento potku muutama päivä sitten [:)]
 
Moi Korento,

kuulostaa varmaan tosi hassulta, mutta ton tyyppisiin selkäkipuihin yks hyvä apu on roikkuminen [:)] Ei kun oikeesti, se vetää selkärankaa hetkeksi oikeaan asentoon ja laukaisee jännitystä. Mä tiedän että se kuulostaa hölmöltä, mutta tangosta käsillä kiinni ja puoli minuuttia roikkuen niin selkäranka kiittää.

Vahvistamiseen tarvit leveää selkälihasta, eli sellainen liike salilla kuin ylätalja on sinne yläselkään hyvä. (Siis se missä vedetään tankoa ylhäältä alas rinnalle). Lisäksi tarvisit sille tasapainottamiseen rintalihasta, eli penkkipunnerrusta vastaavat laitteet salilla (sellaiset missä istutaan laitteessa ja työnnetään vastusta eteenpäin. Penkkipunnerrus on se liike missä maataan selällään penkillä ja työnnetään tankoa, jossa painot, rinnalta ylös). Myös oikein tehty soutuliike olisi hyvä. Siinä myös pitkä selkälihas saa vahvistusta. Se ylläpitää ryhtiä kun taas se leveä selkälihas tukee nimenomaan yläselän asentoa.

Ja sitten se hirmu tärkeä asia eli venyttely. Yritä löytää sellaiset venyttelyliikkeet, joilla saat sitä lihaskipua laukeamaan. Pyöristä yläselkää työntämällä käsiä eteen, paina kyynärpäitä yhteen edessä mutta pidä hartiat alhaalla jne. Netissä on paljon venyttelyvinkkejä selälle. Ja tee niitä hyvältä tuntuvia liikkeitä päivittäin. Se on yhtä tärkeetä kuin lihasten vahvistaminen - ihan oikeesti [;)]

Huh huh, tulipas taas juttua. Mutta toivottavasti tästä on apua. Ei ole kivaa kärsiä selkäkivuista, kun aika pienellä vaivalla niistä voi ainakin tehdä huomattavasti pienemmät. Kysy ihmessä, jos tarvit vielä jotain infoa. Mä vähän niin kuin työni puolesta vastaan ihan mielelläni, jos vaan osaan.

ü
 
Aurinkoista virallisen kevään alkua kaikille!!
Aivan mahdottoman kaunis ilma ulkona. [:)]
Harmi vain että itsellä työvuoro painaa päälle niin ei ihan täysillä siitä ennätä nauttia.
 
Meillä oli jo rakenneultra ja kaipa se meni ihan hyvin. Aivan ihana oli nähdä se pieni ihminen!! [:)] Mutta ultran tehnyt lääkäri on hiemen "erikoinen" Mutisee vain hiljaa jotain mitä sieltä näkee, mutta itse tunsin (ja mieheni kyllä myöskin) et jäätiin aivan ulkopuolisiksi.. Ei se varmaan olis sanonu edes et kaikki on kunnossa, jos ei oltais itse kysytty. Ja nyt jälkikäteen hieman harmittaa kun en ymmärtänyt "vaatia" enempi informaatiota tuon massuasukin olotiloista ja kehityksestä. Kuvittelin et saadaan sen ultran jälkeen selonteko tilanteesta, mut eipä saatu ja en edes osannut siinä tilanteessa sitä pyytää.. Luulin et ekan raskauden kohdalla asiat väännettäisiin suunnilleen rautalangasta. Mikä olisi miulle ainakin ihan hyvä juttu.
Hieman jäi ikävä mieli siitä käynnistä. Vaikkakin ihana oli nähdä et siellä se pikkainen oikeasti on. Ja sukupuolta kysyessäni lääkäri mutisi hiljaa  ja hieman äkäisen kuuloisesti et pojaltahan tuo näyttää.. Siitäkin jäi hieman epäilevä olo.. Noh, onneksi on kohta neuvolassa käynti tuossa omalla terveyskeskuksella niin siellä ainakin ollu erittäin mukava käydä ja saanu tarvittvan tiedon (muutakin siis kuin pelkän sukupuolen).
Ainut minkä varmaksi ymmärsin ultratutkimuksissa selvinneen et joudun viel syömään disperiiniä ainakin seuraavaan käyntiin asti.. Toisella puolella virtaukset olivat vielä hieman heikot. Mut onneks niin hyvät kuitenkin et kaikki tarvittava on pystyny kehittymään.
 
Seuraava käynti onkin jo sitten kesäkuussa heti juhannuksen jälkeen. Liekkö joku "ylimääräinen" lääkärissä käynti tuon virtaus jutun takia vai normaalia tarkastusta. Ainakin muistelen lukeneeni jostain et ihan näin usein ei tavallisesti lääkärin luona tarvii käydä.
 
Tunsin vappuaattona ekat liikkeet!!!! [:D] Aivan uskomattoman mukava tunne!!! Nyt tietää mitä odotella ja kuunnella kun pitkälleen käy.. Päivä päivältä, pikkasen kerrassaan kaikki rupeaa tuntumaan todemmalta.. [:)]
 
Korento ja Suski. Sain itse jalkahoitajalta ohjeen et tukisukat auttais jalkojenväsymiseen ja samoin niiden hoitaminen päivittäin.. Eli pesu ja rasvaus ja kevyt hieronta siinä samalla. Ja tietenkin jalkojen jumppaaminen aina kun mahdollista. Eli jalkaterän pyörittämistä ja pumppaamista.. Itse meinaan kokeilla noita tukisukkia, vaikka pelkkä ajatus tuntuu ikävälle.. Mut jos se auttaa selviämään virkeämmin jaloin työpäivästä niin kokeilen mitä vain.. Jalkakrampeihin sillä jalkahoitajalla ei ollu sen kummenpia ohjeita, mut tuo auttaa kuulemma siihenkin ajan kanssa, kunhan vain muistaa ja viitsii vaivan nähdä.
 
Itsellä tää rannekanavaoireyhtymä vaivaa kaikista eniten. nyt onneksi rannetuet auttaa nukkumaan yöt ja päivälläkin poistaa kivun ja pakotuksen. Mutta sormet ovat edelleen puutuneet ja tunnottomat.. Harmittavan kömpelö olo kun pienemät tavarat ei tahdo pysyä käsissä.
 
Annuka teillä oli jo alkanu perhevalmennus?? Sisältääkö se sen synnytysvalmennuksen myös?? (myönnän olevani kaikesta pihalla kuin lumiukko) Milloinka nuo valmennukset yleensä alkaa? [8|]
Ja itse ratkaisin tuon kalliiden vaunujen ongelman ostamalla käytetyt. Sukulaiselta on juuri jäämässä vaunut pieneksi ja tarjosi edullisesti niitä meille. [:)]
Mutta olin sitä ennen ennättänyt jo netistä etsiä käytettyjä vaunuja ja tarjonnan kirjo on valtava! Hitakin vaihtelee 20- 850 euroon joten valinnan varaa on.. Ja kaikkea muutakin vauvan hoitoon liittyvää sieltä löytyy..
 
heippa vaan kaikille!

juu meitin perhevalmennuksen (neuvolan) kautta alkoi. vasta kesällä tulossa synnytysosastoon tutustumista jne. eipä tuo ensimmäinen valmennus ollut kuin fysioterapeutin luento; oikeista työasennoista, lantionpohanlihasten harjoittamisesta ennen ja jälkeen synnytyksen, liikkumisesta raskauden aikana ja muutenkin ergonomiasta. oikein hyvänä koin, lähinnä kun sairaanhoitajana teen töitä ja suht paljon jalkojen päällä ollaan ja muutenkin välillä "hurjia" työasentoja.

jumppia aattelin vedellä tosiaan niin pitkälle kuin vaan kroppa antaa periksi. heinäkuussa pidän kesälomaa omista töistä, eli ainakin sillon pidän jumpistakin taukoa... saa nähdä pystyykö enään sen loman jälkeen salille vetämään mennä [:)] ! vedän kerran viikossa tunnit peräkkäin bodypumppia ja spinningiä. oon ite vuoden verran jumppia suurinpiirtein vedellyt ja taustalla pitkä yli kymmenen vuoden kokemus lajeista... eli kroppa huutaa liikuntaa jos tuon nyt jo lopettaisin. hmm, voin ehkä sanoa että aikast hyvässä kunnossa oon ollut... mutta nyt kyllä huomaa että väsyy aivan eritavalla jumpatessa, palautuminen on hankalampaa... mutta ei vielä mitään pahoja tuntemuksia ole tullut, eli jaksan vielä. masu varmaan tulee seuraavaksi tielle [:D]

noista suonenvedoista ja krampeista... oon huomannut että kipeitä sellasia ajoittain on ja just nukkuessa saattaa herätä tosi kipeisiinkin. eli hei, tärkein hoito tähän on kaikille raskaana oleville ensinnäkin nestetasapainon ylläpitäminen, eli juokaa naiset riittävästi pitkin päivää/yötä (yövuoroissakin)! omalla kohdallani olen huomannut että esim. jumppien vedon jälkeinen yö on pahin, koska hikoilen ja en meinaa nestetasapainosta sitten huolehtia tarpeeksi. eli kun hikoilet, menetät suoloja... eli JUO! vettä, vissyä... aivan sama... [:)] niin ja suonenvedoita kärsivät: syöttehän jotain monivitaa raskaana olevalle tai vastaavaa missä esim. magnesiumia ja sinkkiä lisänä? mutta jos näistäkäänei apua mun mielestä kannattaa kääntyä neuvolatädin/lääkärin puoleen ja kysyä että onko mahdollinen magnesiumkuuri ok?

mutta hei, jatketaan jälleen... [:)]
 
Mulla on taas menossa rv 19+5 jee 20 viikko lähestyy, sirt enää about puolet laksettuun aikaa joka on 21,9 ;D Hih maha kasvaa ja vaavi potkii aina kun se haluaa on niin perkeleen itsepäoinen että muistan sen ekassa ultrassa raskausviikoilla 11+4 kun tyyppi ei suostunut kääntyy, piti houkutella sitä mehulla ja hyppimällä niin johan se kääntyili ja terve oli, ei merkkejä mistään ongelmasta. Tässä maha asukin kanssa mennään eteenpäin, toista ultraan joka on 5.5 silloin onkin jo viikot 20+1 käsillä.

Ett ei tässä muuta kun helvetin kova flunssa päällä ja vaavikin hiljainen, se pirulainen osaa vaan välillä osittaa mieltänsä.
 
Kiitos vinkeistä kaikille!
Pitäisikin varmaan sitten alkaa käymään kuntosalilla ja ostaa tukisukat.

Aloin olla jo vähän huolissani kun ensimäisten potkujen jälkeen ei tuntunut mitään muutamiin päiviin, mutta tänään on ollut temmellystä noidenkin päivien edestä :)

Ja Sari11 varmasti tosi ärysttävä tommoinen lääkäri, mutta onnittelut ensimmäisistä potkuista :)
 
Liekköhän tuossa perhevalmennuksessa paikkakuntakohtaiset tavat toimia.. Meillä ei ole tainnu neuvolassa olla edes puhetta et milloin alkaa ja onko sellaista edes tarjolla.. Voi olla pienen paikkakunnan iloja et moista ei ole edes tarjolla. Synnytysosastolle tutustumisesta oli puhetta et se on joskus, mut muusta en ainakaan muista..
 
Huh et muillakin vaihtelua asukin liikkeissä.. Pari päivää yrittäny kuunnella ja hieman herätellä asukasta, mut ihan on vain makoillu ja ollu hiljaa.. Tai ainakin huitonu vaan jonnekkin sisuskaluihin etten mitään ole tuntenu.. Toiveikkaana jään siis odottelemaan taas.. [:)]
Korennolle kiitokset toivotuksista ja vilkkaita päiviä asukille [;)]
 
Nii ja parin päivän kokemuksella suosittelen tukisukkia muillekin, jotka kärsii jalkojen turvotuksesta ja väsymisestä.. Ainakin minulla näyttää (lyhyellä kokeilulla) toimivan.. Seisomatyö kun rasittaa jalkoja muutenkin.. Turvotusta alle puolet vähempi ja jalat paljon virkeämmät päivän päätyttyä.. [:)]
 
 
 
No niin, nyt on sitten täälläkin koettu ensimmäiset masuasukin selvät liikkeet [:)] Aivan mahtava tunne! Sekä mies että minä tunnettiin ne, mies ensimmäisenä ja olihan se hieno kokemus [:)] RV 18+5! Jo oli aikakin, kovasti ollaan odotettukin!

Mä olen käynyt yhdessä perhevalmennukseen liittyvässä tapaamisessa, jossa oli muitakin paikkakunnan odottavia äitejä, olikohan meitä parisenkymmentä yhteensä. Tunti oli fysioterapeutin pitämä, lähinnä lantionpohjan treenauksesta ja liikunnasta siellä oli juttua. Seuraava kerta on reilun viikon päästä ja siellä tehdään fysioterapeutin ohjauksen mukaan joitakin venyttelyjuttuja tms. Sitten on vielä sen jälkeen kaksi kertaa sellaista perhevalmennustuntia, jossa mieskin olis hyvä olla mukana, vauvanhoidosta jne... Olikohan noita perhevalmennukseen liittyviä tunteja yhteensä 6 kappaletta, joissa käydään ennen vauvan syntymää. Mielestäni todella mielenkiintoisia ja varmasti hyödyllisiä!

Kovasti kiitoksia vaan kaikille, jotka olette kirjoitelleet liikunnasta raskausaikana. Niistä on ollut hyötyä kovasti [:)]
 
Meillä oli ru maanantaina. Kaikki oli ok ja siitä todella onnellinen! Sukupuolta ei uskallettu sanoa varmaksi, mutta veikkaus siitä saatiin. Sitä en vaan uskalla paljastaa kun se on vielä epävarmaa. Ollaan mietitty jos käytäis vähän myöhemmin yksityisellä jos siellä näkisi selvemmin tai sitten vain ostetaan neutraalin värisiä vaatteita ja yllätytään syyskuussa!
 
Mä olin todella pettynyt mein rakenneultraajaan... Tuntu siltä, että sillä ois hirvee kiire saada mut pois jaloista enkä nähny ees vauvaa kunnolla, mitä nyt nopeita välähdyksiä näytöllä, ja sitte se tyhjens vissii sen koko geelituubin mun vattalle ja sano silleen mukamas nätisti mutta suoraan, että oon lihava. Jäi tosi ilkee olo kun päästiin sieltä ja oon siitä ny pari viikkoo vihotellu millo kenellekin... Sukupuolesta ei ollu puhettakaan, vaikka  ei haluta sitä tietää. Ei ees kysyny halutaanko tietää, sano vaan että on viel niin pieni että ei näe kaikkii juttui kunnolla! Oltiin siellä viikolla 20+3 tai jotain!! AAARGH! Pistää niin vihaks tollaset lääkärit. Ja sit ku se oli viel mies ja melko vanha... Onneks ei tehny sisältä sitä ultraa... Oisin kyllä siinä vaiheessa kääntyny kannoillani ja häipyny huoneesta!

Siis että voi joku asia noin suutuuttaakin... Siitä on jo kaks viikkoo ja edeleen oon tällä mielellä siitä... Myöhemmin pitäs viel käydä uudestaan ultras tuolla äippäpolilla, toivottavasti siellä ei oo se sama äijä sillo... Mutta onneks se on vasta iha loppuviikoilla...
 
Meillä oli kans niskapoimu-ultrassa aika tympeä nais-ultraaja, tupisi vain itsekseen eikä puheesta saanut selvää kun niin hiljaa puhui. Eikä viitsinyt edes hymyillä koko toimituksen aikana. Ja kun sanoin että neuvolassa suositeltiin käymään np-ultrassa, että se on mukava kokemus ja saa hyödyllistä tietoa lapsen alusta, tuumasi vain siihen että ei neuvolassa saa suositella mitään. Mitäpä siihen lisäämään. Toivottavasti ei ole huomenna rakenneultrassa sama nainen. [:@]
 
Annuli84, toivottavasti seuraavassa ultrassa sullakin ois mukavampi ihminen! [8|]
 
Moi pikaiseen! En kerennyt lukeen kaikkia viestejä, ko vain puolisilmällä, mutta tohon jalkojen kramppaukseen/suonenvetoihin - ostakaa magnesiumia ja syökää sitä! Se auttaa! [:)] Se on todella tuskallista kärsiä noista suonenvedoista, varsinkin öisin ja itekkin alan syömään aina hevoskuurin magnesiumia, ko on raskauden aikana iskenyt.
 
No nyt on käyty rakenneultrassa. Ihan käyrän mukaan vauva kasvanut, oli normaalit mitat ja kaikki kunnossa. Kovasti potkiskeli ja saatiin äitiyskorttiin merkintä; "Virkeä sikiö". [:)] Ultraajatäti vaan tuhersi sen verran paljon geelin kans että paita meni sottaiseksi.
Saatiin mukaan kuva missä vauvelilla on käsi (tai sormet) suussa. [:)]
Ei ollut onneksi sama ultraaja kuin Np:ssa, tältä irtosi muutama hymykin jopa [:D] Painoarvioksi sanoi n. 350g.
Sukupuolta ei saatu selville koska jalat oli niin visusti ristissä ja vauva selkään päin kääntyneenä.
 
Hei!
 
Minä kävin toissaviikolla rakenneultrassa Kätilöopistolla ja ultran teki todella mukava naislääkäri. Sain kuulla, että vauvalla on kaikki kunnossa ja sukupuoli on todennäköisesti tyttö. Minä luulin, että tähän ultrat loppuvatkin, mutta ei, kesäkuun alussa menen taas ultraan omalle terveysasemalle. Sinne onneksi mieskin pääsee mukaan ja näkee vauvan ensimmäistä kertaa. Hän on ollut ulkomailla koko tämän ajan; lähti saman päivän aamuna, kun minä sain kuulla raskaudesta.
 
Liikunnasta sen verran, että vaikka elimistö oikein vaatii venyttelyä ja liikuntaa, olen ollut aika saamaton ja väsynyt. Osasyynä saattaa olla laskenut hemoglobiini, joka saataneen nousuun rautakuurilla. Kävelylenkeillä olen yrittänyt käydä ainakin pari kertaa viikossa, ettei paino nousisi aivan holtittomasti, kaikkea makeaa ja rasvaista kun tekee mieli.
 
Perhevalmennukseen en mennyt, kun olisi pitänyt mennä yksin. Ehkäpä seuraaville kerroille päästään yhdessä. Jotenkin tuntuu, että synnytys tulee sujumaan kuitenkin omalla painollaan, vaikka miten sitä harjoittelisi. Neuvolakäynnitkin tuntuvat jotenkin turhilta. Oletteko te kokeneet valmennuksen hyödyllisenä? Entä neuvolakäynnit?
 
Aurinkoisin terveisin,
 
Evita
 
P.S. Mistä minä saisin tuollaisen hienon raskauskalenterin kirjoitusteni loppuun?
 
Meillä oli eilen RU ja kaikki todettiin normaaliksi siellä, painoa sikiöllä noin 315 g. Täälläkin oli virkeä sikiö, äitiyskorttiin meillekin sellainen kirjoitettiin [:)] Ja sukupuoleksi arvioitiin tyttö [:)] Olen eilisestä ollut tosi onnellinen, ihanaa tietää, että masuasukilla on kaikki kunnossa ja kehitys normaalia [:)] Mekin saatiin kotiin sellainen kuva, jossa vauvelilla on peukku suussa [:)] Aivan ihanaa....


Painoa on itsellä noussu about 5 kg, joka hieman hirvittää, koska vaaka ei ole ennen ikinä näyttänyt tuollaisia lukemia kuin nyt, mutta niinhän se vain menee, että paino nousee ja hyvä niin [:)] Liikunta on jäänyt nyt tosi vähälle, kun olen ollut kohta viikon kovassa flunssassa, pieniä kävelylenkkejä olen koiran kans käynyt, mutta salilla en ole viikkoon päässy käymään, joka hieman ärsyttää... Mutta toivottavasti ensi viikolla pääsen hieman enemmän liikkumaan. 
 
Evita, tuollaisen raskauslaskurin saa osoitteesta lilypie.com

Pari päivää sitten huomasin, että joskus potkut näkee ulkoapäin! Rakenneultrassa nähtiin, että meidän pikkuisen jalat oli voimakkaat ja nyt kun pikkuinen potkaisee suoraan mahaa kohti mun maha värähtää [:)]
 
Mukaan tunkeudun minäkin :). Viikkoja kohta 21, tyyppi vetäny voltteja nelisen päivää ihan tunteella. Viime viikosta alkaen liikkeet vain kasvaneet. Istukka on takana joten kaikki pienetkin liikkeet tuntuu.

Ultra oli tänään ja kaikki kunnossa. Meillä Hämeessä on ainakin tosi mukavat hoitsut, kuuntelee yms. Ja ja magnesiumia olen ottanut jalkoihin.  Olikohan muuta..:)
 
Perjantaina oli neuvola, ilmottauduttiin jo mukaan synnytysvalmennukseen joka ois tuossa heinäkuun alussa. Ja ens kuun alussa pitää käydä siinä perhanan sokerirasituksessa kun lähtöpainoindeksi oli vähän yli 25, kuulema sillon automaattisesti laitetaan siihen testiin.  [:'(]
Ällöttää jo ajatellakin sitä sokerilitkua.
Verenpainekin on laskenut ensimmäisestä neuvolakäynnistä entisestään, vaikka hyvänä on pysynyt koko ajan. Huomenna maanantaina tulee sitten 22 viikkoa täyteen ja voidaan laittaa Kelalle hakemuksia eteenpäin.. 
Kesäkuussa sitten seuraava ultra neuvolan lääkärillä, jospa se sukupuoli sitten selviäisi! [:)]  
 
 
 
 
 
 
 
Ilmoittaudutaanpa täältäkin syyskuun odottajiin, 24+6 menossa ja LA 2.9. :)
Eilen aloitettiin synnytysvalmennus ja hitaasti mutta varmasti kohti syksyn alkua!
 
Takaisin
Top