Laskettu aika syyskuussa

Nyt minäkin uskaltaudun tänne kirjoittamaan. Olen seuraillut foorumia jo varmaan kuukausia, mutten koskaan ole kirjoittanut.

Eli täälläkin syyslapsi olisi tulossa. Raskausviikko 17 juuri alkanut.

Tämä syyskuun keskustelu on ollut aika hiljanen, mutta toivottavasti tännekin alkaisi kerääntyä muitakin odottajia!

-Edit-
Niin ja Suski. Itse ainakin odotin muutamia viikkoja siitä kuin raskaustesti näytti positiivista, koska halusin koko perheen olla koolla kun kerroin uutisen. Avomiehen perhe taas sai tietää jo samana päivänä. Muutama hyvä ystävä ja enot ja tädit perheineen sai tietää hieman niskapoimu-ultran jälkeen. Suurin osa kavereista ei tiedä edelleenkään mitään. Yritetään pitää tätä muilta salassa niin pitkään kuin mahdollista.

Itse olen ainakin saanut neuvon, että kannattaa kertoa melko pian töissä raskaudesta. Silloin työnantajan on hankalampaa erottaa sinut, koska silloinhan täytyisi todistaa, ettei kyse ole raskaudesta vaan jostakin muusta.

Mutta se milloin asiasta kertoo ja kenelle on minun mielestä henkilökohtainen päätös ja se pitäisi tehdä silloin kun itsestä tuntuu.
 
aattelin käydä tällä viikolla joku päivä kattelemassa vaatekaupoilla äippä/isompia vaatteita. onko kenelläkään käynyt mielessä että vois käyttää vanhoja farkkuja jos tekis esim. jonkun lisä kankaasta jonkun kaistaleen napiksi tai jotain? [:)] onhan niitä sit kaikenmoisia mahatukia tai vöitä millä voisi sepaluksen peittää... vois käyttää omia housuja pikkasen pidempään...

meitsillä ollut tuo vyötärö meinaan aika pieni vissiin aiemmin, koska nyt jo tuntuu ettei mitkään housut varsinkaan farkut mene enään kiinni. ahistaa... ja se tunne ei housut jalassa ole kauhian kiva... pakko keksiä jotain kun vielä ei oikein viittis noihin hellehameisiin siirtyä [:D] niin ja tuskin sitä sitten heti synnytyksen jälkeen mahtuu vanhoihin housuihinsa... pakko kai ostaa isompia vaan kiltisti!

anteeksi purkautumiseni... vaateasiat ovat vaan melko tärkeitä minulle [:)]
 
Mä oon ostanu isompia housuja mutta en viel mamma housuja. Vaikka puoliväli jo alkaa häämöttää niin koitan pärjää vielä näillä mitä on. Eli yhet isommat farkut ja muutamat lököhousut. Tarvii vissii toi hame tilanne kartottaa niin voi alkaa niitä si käyttää ku sää sallii... Tai sitte tarvii tehä itelle isompia housuja. Kaikki takit ainaki alkaa olla jo melki liian pienii että sellasen oon suunnitellu tekeväni, jos vaan saisin sen verran aikaan...
 
Tervehdys!

Tuossa alkupäässä ilmottauduin tänne, mutta en ole sen enempää tälle palstalle kirjoitellut.. ollut tuolla raskaus alkutekijöissään palstalla niin paljon kanssakulkijoita.
Mulla raskausviikot nyt 16+5, muutama sellainen jännä "kupla" tuntunut, mutta en voi kyllä vielä sanovani että tuntisin liikkeitä vaikka niitä hirveästi odotankin..

Mulla ollut iskiaskipuja selässä, säteilee jompaankumpaan jalkaan ja vetää välillä tosi jumiin. Olen venytellyt ja makaillut lattialla, joskus auttaa mutta joskus ei meinaa lattialta ylös päästä kun on niin kipeä. Sitten taas on päiviä kun ei tunnu mitään.. Saa nähdä miten kipeäksi selkä menee sitten, kun maha alkaa kunnolla kasvaa..

vauvauutisten kertomisesta, me kerroimme kummankin vanhemmille ja siskoille viikoilla 8-9, kavereilla ekan ultran jälkeen viikolla 12 ja töissä kerroin viikolla 13.

Noista vaatteista puhuitte.. itse joutunut ostamaan parit isommat housut ja yhdet mammahousut olen myös ostanut, mulla ollut alusta asti sen verran turvotusta, että ei kestänyt kauaa kun housut alkoi puristaa.. Samaten rintsikat jouduin ostamaan jo kuppia isommat ja nyt alkaa tuntua, että meinaavat tursuta jo niistäkin.. Ihmettelen vain kuinka paljon aikovat kasvaa, kun ei ihan pienet rinnat ole omasta takaakaan...
Periaatteessa mulla ei masu vielä hirveästi näy, pullottaa.. mutta turvotusta aika usein kun on, niin omat farkut ahdistaa kyllä sen verran, että ei edes viitsi yrittää..

mutta aurinkoista sunnuntaita kaikille ja hyviä vointeja![:)]
 
Moi kaikille.
 
Heittäydyn sekaan tänne syyskuun odottajiin. Lähipiirissä kun ei ole ketään odottajaa ja tuntuu et aika itsekseen on asian kanssa. Toki mies, ystävät, vanhemmat ja sukulaiset ovat massuasukista kiinnostuneita, mut tuntuu et ei koko aikaa viittis asiaa "tuputtaa".. 
 
Itsellä 19+2 ja reilun viikonpäästä olis rakenneultran vuoro. Hieman tuleva ultra jännittää vaikka kaiken luulis olevan kunnossa kun ei mitään ikäviä oireita ole ollu. Mut jännittää kuitenkin et onko kaikki kunnossa! Kun hieman oli ongelmia tuon istukan veren virtausten kanssa, mut asperiinnia tai disperiiniä olen syöny jo reilun kk niin toivon et kaikki on päässy kehittymään kunnolla.
 
Itse olen huomannu et parin viimeviikon aikana maha on kasvanut sen verran et työvaatteet rupeaa hieman kiristämään.. Mut mukava vain kun hieman jo näkyy [:)]. Muuten kaikki entiset vaatteet viel mahtuu, ainut on jotkut housut joista huomaa et navan alla on jotain enempi kuin ennen..
Ainut mikä hirvittää on painon nousu. Ennestäänkin kun sitä on kertynyt jo liikaa nii miten jaksan loppuajan jos sitä kertyy viel lisää.. Onneksi toistaiseksi painoa ei ole kertynyt lisää vielä yhtään, jos ei tätä turvotusta lasketa. Turvotuksen mukaan paino saattaa heitellä kilon tai kahden välillä vuorokaudessa..
 
Itse kerroin raskaudesta sisarelleni ja vanhemmilleni samana päivänä kun sain tietää. Sitten ystävilleni pikkuhiljaa ja lopuille sukulaisille asia tuli tietoon syntymäpäivilläni [:)]. Töissä asiasta kerroin viikolla 10 tai 11 kun pomo sattui kysymään et kuin meidän vauvan saanti edistyy.. En voinut peittää virnistystäni ja siitä se sitten selvisi. Hyvin ovat odotukseni ottaneet, onneksi. Mutta en ollut kyl missään vaiheessa salannut asiaa et yritetään saada lapsi. Sanoi vain et ovat vain odotelleet et milloin ilmoitan et nyt on tärpänny [:)]. 
 
Onko kukaan vielä käyny rakenne ultrassa? Mitä kaikkee silloin selviää? Ja tehdäänkö sekin ultra alakautta?
 
 
Mul on rakenne ultra ens viikon torstaina... Sitä oon kans miettiny että mitä ihmettä siellä tehdään kun tuli lähete niin siinä sanottiin että varatkaa aikaa käyntiin 2-3 tuntii... Että 2h makaat siellä ja ne tutkii sitä vauvaa si jotenki. Tosin mulla on myös se syy, että ne tutkii onko mun lääkityksellä ollu jotain haittaa vauvalle tai jotain vissii. Kun toi on muualta toi lähete ja sovittiin vaan neuvolassa että se voi olla samalla myös RU. Mutta voi yrittää muistaa tulla raportoimaan torstaina mitä ne mulle teki...
 
Heissan kaikille!

Minä myös kirjoittelen tuolla raskaus alkuteijöissään kun siellä on monta kirjoittelijaa ja tässä vaiheessa ei osaa enää vaihtaa palstaa. Nyt viikkoja tasan 19, hurjaa kuinka nopeesti se aika menee loppuviimein. Minulla on tämän kuun viimeinen keskiviikko rakenneultra ja käsittääkseni siellä katsotaan selkäranka, aivot, sydän, reisiluunmitta yms. rakenteet että vastaavat viikkoja ja ovat normaalisti kehittyneet. Minulle tulleessa potilasohjeessa (KPKS:n äitiyspoli) rakenneultra tehdään vastanpeitteiden läpi ja kestää max. puol tuntia ja pitää olla 1-2h pissaamatta että näkyväisyys on parempi.

Mä mahdun ihan hyvin vielä entisiin vaatteisiini, ei ole tarvinnut mammavaatteita ostella, ainut mitä olen isompia joutunut ostaan on pikkarit mut nekin on normaaljea mut isompia vaan. Selkäkipua oli, mutta sekin on nyt mennyt ohitse ja jos tulee uudelleen niin tiedän hyvän venytyksen jolla saa sen menemään ohitse. Viimeksi selkäkivun laukasi se kun selkä sai kylmää pakkasessa kun ei ollu tarpeeksi suojausta.

Turvotuksesta ollut myös puhetta... itse olen koettanut juoda nesteitä riittävästi päivän aikana ja vähentänyt turvotusta aiheuttavien ruoka-aineiden käyttämistä sekä huomasin että purkka saa kanssa aikaan turvotusta joten vaihdoin purkan täysksylitolipastilelihin.

Mukavaa kevättä!
Maajo
 
Helou täältäkin!

Enemmän oon naputellut tuolla "raskaus alkutekijöissään"-pinossa, mutta taitanee olla viisainta siirtyä jo "oman" pinon alaisuuteen [:D]

Anukka: Ite pidän sellasta masutuubia ja oon tehnyt net ite resorista - ei tarttenu, ko ommella vain saumat. Menee mukavasti normivaatteiden kanssa, ko ei jää paljas maha näkyviin ja housuista voi olla vaikka nappi/vetskarikin auki, ko tuubi kuiten suojaa näkymiä. Ja ite piän paljon normi H&M velourcollareita - mukavan joustavaa. Mammavaatteita mulla ei oo tällä hetkellä käytössä, ko yks paita ja paljon tulee varmasti kesällä pidettyä leggareita erilaisten paitojen kans. Ite ootan jo kovasti, että vatsa tulee oikein kunnolla näkyviin...

Rakenneultrasta: Meillä täällä ä-polilla ei tod mee tota aikaa, vaikka isketäänkin käyrille joksikin aikaa eli kuunnellaan sydänääniä ja ne piirtyy paperille. Ultra tehään mahan päältä, en oo kyllä koskaan ees kuullu, että ru tehtäis alakautta [:-] Ja rakenteethan siellä katellaan, kuten Maajo sanoikin (moi vaan sinnekkin) ja istukan virtaukset (toiminta) on täällä ainakin katottu.

Nyt menee nuorimmalla herne takaraivoon, joten mentävä!
 
Heissan kaikille, olen tässä vähän aikaa seuraillut tätä ketjua ja päätin nyt heittäytyä mukaan. Mulla on LA 29.9 ja täällä keskustelussa olikin jo joku jolla oli ihan sama päivä.

Täällä alkaa pikkuhiljaa mahaa tulla näkyviin ja hyvä niin: vähän jo alkoi huolestuttaa kun puoliväli on kohta käsillä eikä paino ole noussut grammaakaan, mutta nyt sitten varmaankin alkaa tapahtua.

Yhdestä asiasta haluaisin kysyä vinkkejä: muilta oireilta olen koko raskausajan välttynyt, mutta iltaisin levottomat jalat alkavat käydä ihan raivostuttavaksi vaivaksi. Onko mitään hyviä kikkoja tähän: kylmägeeliä olen käyttänyt ja se vähän jeesaa, mutta ei kylläkään ihan tarpeeksi?!?

Rakenneultraan ollaan menossa kahden viikon kuluttua, ja kovasti kiinnostaa, kumpi sieltä on tulossa. Jos nyt ylipäätään saadaan jalkoväliä riittävästi zoomattua. [:)]

Onko joku suunnitellut kesällä vielä ulkomaanreissua? Minä uskalsin varata 29.6 lähdön Kreikkaan, jossa kyllä on varmasti silloin tosi kuuma. Tuleekohan tuskaisa reissu? Toisaalta en ole kärsinyt minkäänlaisesta turvotuksesta tai kipuillut, joten sen myötä ennusmerkit on hyvät. Ja lentoyhtiön mukaan lentääkin tuolloin vielä saa, joten aurinko kutsuu. Tästä Suomen kesästä kun ei koskaan tiedä.

Mutta oikein mukavaa odotusta kaikille ja palataan. Nyt näyttää vihdoin siltä, että kevätkin on tulossa, upeaa!!![:D]
 
Huutelen tuolta Kesämassun kasvattajista - miulla on jostain käsittämättömästä syystä auttaa levottomiin jalkoihin se, että käyn kyljelleni ja laitan tyynyn jalkojen väliin.
 
Moi!
 
Minulla on alkanut vatsa kasvaa viime viikkoina uskomattoman kovaan tahtiin ja tänään koitti se päivä, kun en meinannut löytää mitään päällepantavaa töihin. Loppujen lopuksi laitoin housut, mutta jätin napin auki ja peitin vyötärön pitkällä paidalla. Viikonloppuna pitää yrittää ommella joidenkin housujen sivuihin joustoa tai muita patentteja, ettei olo olisi niin tukala. Kävin ostamassa kaksi mekkoakin H&M:lta (toinen ihan tavalliselta osastolta, suurempaa kokoa vaan ja toinen mama-mallistosta), mutta en oikein vielä haluaisi laittaa niitä päälle, kun tuntuu, että suurin osa mahasta on kuitenkin aiempia liikakiloja ja äitiysmahan aika koittaa vasta joskus myöhemmin. Olen viime vuosina ollut pömppömahainen ja hieman ylipainoinen ja mahan kasvu jotenkin nolottaa, vaikkei siinä mitään hävettävää tässä tapauksessa olekaan.
 
Viime viikolla aurinkoisten aamujen innostamana aloin pyöräillä töihin. Väsyin ensimmäisellä kerralla kamalasti, varmaankin on liikunta jäänyt liian vähille. Pitää yrittää liikkua rauhallisesti, mutta enemmän, että kunto vähän kasvaisi. Pyöräillen toivon saavani pidettyä painon kurissa kesää kohti mentäessä.
 
Rakenneultra on edessä maanantaina ja toivoisimme kovasti saavamme tietää lapsen sukupuolen. Kumpi tahansa on oikein tervetullut, mutta etenkin lapsen isä haluaa tietää sukupuolen ja tehdä siten odotuksesta jotenkin konkreettisempaa. Se ainakin on jo tiedossa, että lapsi on vilkas ja liikkuvainen: potkuja olen tuntenut jo monen viikon ajan.
 
Itselläni on maha juuri ruvennut kasvamaan. Neuvolassa kerroin pari viikkoa sitten olevani huolissaan kun paino tippui hieman raskaaksi tulon jälkeen vaikkei ollut ollenkaan huonoa oloa tai oksentamista eikä mahakaan ole vielä ruvennut kasvamaan. Siellä vain sanottiin että paino kyllä varmasti rupeaa nousemaan ja mahankin kasvaminen saattaa kestää kun ensimmäisestä raskaudesta on kysymys.
Ja niinpä, olin taas ihan turhaan huolissani.

Tunnen erään jo kylläkin synnyttäneen ystäväni joka ei halunnut ostaa äitiysvaatteita. Farkut hän piti kiinni pompulalla jonka viritti napin ja napinreiän läpi ja peitti pitkällä paidalla. Käyhän se niinkin. Itse olen kyllä miettinyt ostavani ainakin muutamat housut/hameen/mekon, koska kyllä ne varmaan tulee käyttöön seuraavillakin kerroilla (tahdon useammankin lapsen), mutta varmaan pääsääntöisesti ostan kans legginsejä (ne on kyllä kaikkien odottavien suosiossa!) ja kokoa isompia vaatteita.

Ja toivottavast Evitan ultra menee sitten ajallaan loistavasti ja sukupuolikin näkyisi!
 
Aika "helpottavaa" kuulla et toi rakenneultra tehdään normaalisti vatsan päältä.. Ei kovin miellyttävä tunne ole maata ketarat levällään pitkää aikaa "sorkittavana".. [:-] Vaikkakin kyl ymmärrän et alakautta tehdessä tulokset on varsinkin alkuvaiheessa paljon tarkempia.. Mutta paljon mielummin kuitenkin tuo vatsanpäältä.. [:)]
 
Itselle ei ole merkitystä kumpi sieltä on tulossa, molemmat ovat aivan yhtä toivottuja ja tervetulleita. Mutta mukavahan se olis saada tietää kumpi sieltä tulee. Ja kuten Evita tuolla jo mainitsikin niin odotus muuttuu vielä astetta konkreettisemmaksi.. Ja onhan se mukava kun saa ruveta sitten hieman jo hössöttämään "oikean" sukupuolen vaatteista ja muista.. Siis silleen sivistyneesti ja ihan vaan vähän [;)] [:D]
 
onko muilla vielä sellaista tunnetta et onkohan tämä vieläkään totta?? Itsellä kun ei ole ollu mitään klassisia raskauden oireita ja koko on pysyny melkein samana (siis vartalon) ja lapsi ei vielä potki niin että olisin sen tuntenut. Välillä melkein "unohtaa" olevansa raskaana. Onkohan tämä tavallista vai ennakoiko tämä vaan sitä et minusta tulee kehno äiti.. Unohtelen lapseni jonnekkin ja jne.. [8|] no ei nyt sentään, mutta onko muilla asian suhteen vielä epätodellinen olo?
No, ehkä se taas sielä ultrassa vahvistuu et sielä vielä joku on tulossa ja kasvamassa..
 
 
Onkos kellään kokemusta rannekanavaoireyhtymästä? Itselläni se juuri todettiin. Ja ajatus siitä et joutuis pahimmassa tapauksessa leikkaukseen raskaus aikana hirvittää oikeesti.. Lääkäri sanoi kyllä et vaiva on erittäin tyypillinen raskausajan vaiva ja häviää pois n. kk synnytyksen jälkeen. Itse luin et se on lähinnä loppuraskauden vaivoja. Ja nythän ollaan vasta puolessa välissä.. Näinköhän oireet jatkuu oikeesti koko loppuraskauden ja paheneeko ne vielä?? Ei ole kovin hyvä ennuste pään kestävyydelle jos ei loppu kuukausia saa nukkua ollenkaan, muuten kuin istuma asennossa, jos sitenkään..
Lääkäri sanoi rannelastojen useinmiten auttavan asiaan. Ne estää rannetta liikkumasta ja siten pitää hermokanavat auki. Mutta eihän työnteko onnistu lastoitetuin käsin..
Toivottavasti oireet kuitnkin helpottuu ja häviää ranteiden lastoittamisen myötä.. Harmi vain et niitä voi pitää vain yöllä, aamulla jo 10min lastojen pois ottamisen jälkeen sormet on taas ihan puutuneet.. Mut toistaiseksi pari viimeisintä yötä menny suht ok, kiitos niiden lastojen..
 
 
Täällä on kans pitkään ollut tosi epätodellinen olo raskaudesta kun ei sitä ole tuntenut eikä nähnyt. Nyt on maha pikkuhiljaa ruvennut kasvamaan, joten olo alkaa tuntua enemmän raskaana olevalta vaikkei tätä mun raskautta voi vielä huomatakkaan päällepäin vieläkään.
 
Huh, ihanaa kuulla, että joku muukin painii epätodellisuuden tunteen kanssa. Mun kohdalla se on paikoin ihan päällimmäinen tunnetila, etenkin juuri siksi koska ei ole ollut mitään oireita, eikä vieläkään tarvi edes vyönreikää vaihtaa suurempaan, vaikka viikkoja on 18+2. Mutta ekojen lasten kanssa se kuulemma on joskus tällaista. Kaverit vaan sanoo, että nauti hyvä ihminen, kyllä siihen mahaan ehtii kyllästyä. Ja ihanaa kuulla myöskin, ettei kaikki muutkaan ole potkuja vielä tunteneet. Vaikka kuinka pinnistän, niin kyllä tuolla mun sisälläni kuplii vielä pelkkä suolisto...[;)]

Me kyllä halutaan tietää sukupuoli, että voi juuri sillä tavalla "sivistyneesti hössöttää" ja orientoitua oikeaan sukupuoleen. Jos 5.5 rakenneultrassa ei näy, niin meidän lääkäri kuulemma ultraa kanssa. Ja jos sekään ei näe, niin sitten on varmaan kipaistava 4D-ultraan. Mun kärsivällisyydellä ei odotella syyskuuhun saakka.

Sari11: En usko tohon huono äiti -ajatukseen. Mulla kiireiset työpäivät kuluu täysin raskauden onnellisesti unohtaneena, ja sitten kun illalla on aikaa rauhoittua, niin usein katselen vähän kirjoista, että mitäs tällä viikolla tapahtuu jne. On ehkä vaan sulle (ja näköjään mullekin) luonteenomaista ottaa asiat vastaan näin. Mielummin itse haluaisin ajatella sen niin, että samanlainen rauhallinen ja ei ylihössöttävä linja jatkuu meissä sitten äiteinä. Ajattele positiivisesti, ihmisiä on niin moneen junaan [:D]

Mutta nyt täytyy jatkaa töitä. Aurinkoa kaikille!
 
Lellu:

Mulla ollut iskiaskipuja selässä, säteilee jompaankumpaan jalkaan ja vetää välillä tosi jumiin. Olen venytellyt ja makaillut lattialla, joskus auttaa mutta joskus ei meinaa lattialta ylös päästä kun on niin kipeä. Sitten taas on päiviä kun ei tunnu mitään.. Saa nähdä miten kipeäksi selkä menee sitten, kun maha alkaa kunnolla kasvaa..



Samankaltaista särkyä täältäkin löytyy. Alkaa hiljalleen tehdä mieli sairaslomalle, kun erityisesti työpäivän jälkeen selkä on hellänä. Tuntuu kuin tuo lääkärin suosittelema lattialla makoilu vaan pahentaisi kipua.. [:D] Mahan kasvaessa pitäisi vaan kärsivällisesti jaksaa venytellä ja liikuntoida. Ei sille varmaan muutakaan voi tehdä..

Niin juu.. 18+2 rv meneillään ja mahakin alkanut tulla selvästi esiin. En sitten tiedä onko turvotusta vai ruokaa vaan täynnä, mutta kun selällään makaa niin huomaa tuon 'oikean vauvamahan'.

Hentoisia liikkeitäkin on tuntunut jo parin viikon ajan. Potkuja on nyt vasta viimeisen viikon aikana alkanut selvästi erottamaan. Ei ihan kaikkea voi tuntea, mutta kyllä sieltä välillä ihan yllättävänkin kovia potkuja tulee. [:)] 

En sitten tiedä kun kaikkialta kuulee/lukee, että liikkeet tuntuvat vasta myöhemmin kun ensimmäistään odottaa.. Kyllä ne sieltä joka tapauksessa enemmin tai myöhemmin tulee.

Mutta.. Mukavaa varhaista vappua muille odottajille!
 
heipparallaa!
 
oltiin tänään, eiku anteeksi eilen (yövuoroissa olen, hieman sekoittavat) fysioterapeutin luona perhevalmennuksessa. oli kyllä kiva nähdä naamatusten muita raskaana olevia pareja ja siellä keskusteltiin hyvistä työasennoista ja liikunnasta raskauden aikana jne... ihan ok setti. lisäksi rentoutusharjoituksia tehtiin, sai mieskin osallistua [:)]
 
kokoajan alkaa vaan enemmän todelliselta tää olotila tuntua. ehkä tuon masun kasvun takia, mulla jo kunnon äitiyshousut käytössä (H&M:n mahatuubilla) todella hyvät sellaiset (eikä niin kauhian kalliitkaan). masu venähti oikein kunnolla muutama viikko sitten, eli nyt ei kyllä enään ole epäilystä mistä on kyse. liikkeitä en 100% varmuudella osaa sanoa että tunnen, mutta jotain pientä siellä on välillä tapahtunut. toivottavasti ei ole vain luulotautia... ajoittain tuntuu ihan kunnon vihlaisu alamasulla, menee nopeesti ohi. onkohan jotain vauvan liikkumiseen liittyvää? 11.5 olis rakenneultra, sitä todella kovin odotellaan. näkee jälleen että siellä se on... neuvolassa toki kuunneltiin sydänäänet ja hyvin reippaasti ne siellä kuului, mutta sitä tahtois nähä kans.
 
jumppia vielä jaksan vetää, mutta on se selkeästi rankempaa ja hiki lentää eritavalla. olen kevennellyt painoja ja omien tunteiden mukaan mennään... mutta vatsalihaksissa kyllä jo huomaa että "jotain on tiellä" [:)] niin ja yövuorot tuntuu ihan ok:lta vielä. väsyttää erilailla varsinkin ekassa yössä, mutta kun pystyy vielä kunnolla nukkumaan päivällä niin nou hätä. ehkä se on sitten myöhemmin erijuttu kun maha-asukki rymyää sitten juuri silloin kun pitäisi nukkua.
 
seuraavaksi pitäis vaan saada itsensä rattaita sun muuta isompaa kattelemaan. tiedostettu jo onkin miten kalliita tuollaiset vehkeet on... kauhistuttaa!
 
mutta hei, oikein hyvää vappua koko poppoolle täällä ja voikaa oikein paksusti [:D]
 
Moi Anukka, mihin saakka olet meinannut pitää jumppaa? Itse pidän vakkaritunnit juhannukselle saakka (laskettu aikani on 29.9) ja mietin vaan, että onhan se kai ihan ok. Olen juossut kevyttä lenkkiä viimeksi eilen, eikä se tunnu vielä lainkaan pahalta, joten kai sekin on ihan ok. Haen vaan vähän vertaistukea, kun kukaan tai mikään taho ei oikein osaa sanoa, miten paljon voi ja saa tehdä ja mihin saakka:)

Mukavaa vappua sulle ja kaikille muillekin täällä!

ü
 
Onko kukaan muu täällä kärsinyt jalkakrampeista? Luin jostakin, että raskauden aikana niitä saattaa olla useinkin ja parin viime viikon aikana niitä on ainakin minun kohdalle sattunut. Kerran jopa heräsin keskellä yötä huutaen kun niin kipeää teki. Onko jotain keinoa ennaltaehkäistä niitä?

Oon jaloista muutenkin huomannut, että ne väsyy helpommin. Ennen pystyin kävelemään kilometrejä ilman suurempaa väsymystä. Tänään kävelin vähän yli 4 kilometriä ja kyllä jalkoja väsyttää!
 
Korento: Mullakin on ollut viime viikon aikana jalkakramppeja, varsinkin jumppatunneilla niitä tulee ja muutenkin jalat väsyy nopeemmin kuin ennen, vaikka liikuntaa olen harrastanut aktiivisesti aikaisemminkin ja edelleen harrastan.  Minäkin kaipaisin keinoa, jolla niitä voisi ennaltaehkäistä...


Millaista liikuntaa muuten harrastatte nyt raskaana ollessa? Itse käyn päivittäin reippaan kävelylenkin koiran kanssa 45 min - 1 h ja lisäksi 2 - 3 kertaa kuntosalilla joko jumpassa tai spinning- tunneilla. Tähän asti olen jaksanut tosi hyvin käydä tunneilla, mutta kaikki rasvanpoltto ym jumpat olen jättänyt suosiolla pois ja keskittynyt hieman rauhallisimpiin jumppiin. Tosin nykyään tuntuu, että joskus kävelylenkillä on pakko hidastaa tahtia, sillä tunnustaa että puuskutan ihan mielettömästi, jos jatkan samaan tosi reippaaseen kävelytahtiin.

Vauvamasukin on tullut jo näkyviin, mutta mitään potkuja en ole vielä tuntenut, vaikka kovasti sitä odottelen, että tuntisin... Rakenneultraan meno on 12.5. ja sitä kovasti odotellaan tulevan lapsen isän kanssa [:)] Sukupuolta emme tahdo tietää, koska haluamme sen tulevan sitten yllätyksenä [:)]

Iloista Vappua vaan kaikille! Mukavaa, että ilma on jo näin kesäinen ja lämmin [:)]
 
Takaisin
Top