Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JAO
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen unohtanut tänne päivitellä, jos joku muu vaikka kans näitä pohtii... mielenkiintoinen tämä kirjoituksesi ferritiini ja TSH:n yhteydestä. Mulle kans gyne sanoi että kilpparin kannalta rautavarastot oleelliset mutta ei ihan näin tarkkaan asiaa avannut!

Konsultoin sekä julkisen puoltat että yksityistä. Tavoitteena nyt saada tsh lähemmäs 1,5 ennen seuraavaa raskauden yrittämistä. Syön myös rautalisää ja kontrolloidaan ferritiini samalla kuin tsh seuraavan kerran. Yksityinen gyne tuumasi että mun tapauksessa arvot (tsh 4,5) ei kuitenkaan niin paljon yli suosituksista että olisi välttämättä keskenmenon takana, mutta että "tehdään nyt kaikki hienosäätö mikä voidaan".
Mulla oli TSH vähemmän kuin tuon 4,5 ja silti raskaudet, joissa lääkitystä ei ollut, menivät kesken ja ne, missä ehdin saada lääkkeen nopeasti, jatkuivat. Minulla siis on ollut lääkitys vain raskausaikoina. Voi toki olla sattumaakin, mutta itselle yhteys tuntunut selkeältä. Toivottavasti saat apuja hienosäädöstä!

Sain myös lähetteen kilpirauhasarvojen mittaukseen verikokeeseen.

Empä ollut ajatellut että voisi olla vaikutusta, googlasin myös nuo vajaatoiminnan oireet ja monta osumaahan sieltä tuli!
Mutta luulen että omalla kohdalla kyse kuitenkin pcos, voihan tälläkin olla toki oma osuutensa asiaan.

Tänään kävin verikokeessa ja tuloksetkin tuli jo, tsh 2,46 ja t4v 14. Tuo tsh taitaa olla just rajoilla, eikö suositus ole alle 2,5 kun raskautta yritetään? Huoh, toivoin joko selvästi hyvää tai huonoa arvoa, en rajatapausta, jossa ei vielä varmaan lääkitystä saa mutta kuitenkin heikentää varmaan mahdollisuuksia 😭

Täytyy laittaa HUS:lle viestiä jos vielä voisi kontrolloida ennen ensikäyntiä…

Ei herunut kontrollilabraan lähetettä ainakaan vielä, yritän vinkua sitä syyskuun käynnillä sitten uudelleen.

Ilmeisesti huonot unet voi vaikuttaa TSH-arvoa nostavasti 🤔 Viime yön nukuin kyllä hyvin, mutta sitä ennen oli useampia öitä, kun nukuin huonosti… Liian vähän syvää unta ja paljon heräilyä. Toivottavasti johtuisi vain siitä ja mun normaaliarvo olisi matalampi. Vuonna 2019 tsh oli vielä 1,4 ja 2021 1,65. Siihen nähden aika iso nousu tuo tänpäiväinen 2,46.

Tänään kävin verikokeessa ja tuloksetkin tuli jo, tsh 2,46 ja t4v 14. Tuo tsh taitaa olla just rajoilla, eikö suositus ole alle 2,5 kun raskautta yritetään? Huoh, toivoin joko selvästi hyvää tai huonoa arvoa, en rajatapausta, jossa ei vielä varmaan lääkitystä saa mutta kuitenkin heikentää varmaan mahdollisuuksia 😭

Täytyy laittaa HUS:lle viestiä jos vielä voisi kontrolloida ennen ensikäyntiä…
Minulla oli keväällä tsh 3,4 ja HUS:n mukaan niin hyvä arvo, etten kontrollilabraan pääse ennen seuraavaa ivf-hoitoa, koska vasta-aineet ok.

Minulla oli keväällä tsh 3,4 ja HUS:n mukaan niin hyvä arvo, etten kontrollilabraan pääse ennen seuraavaa ivf-hoitoa, koska vasta-aineet ok.
Huh, onpas typerää.

Täytyy varmaan mennä yksityiselle hoidattamaan tätä kilppariasiaa, jos seuraavassa labrassa oma arvo on yli 2,5 eikä HUS:lla suostuta hoitamaan sitä. Voi olla että käyn labrassa mittauttamassa tuon itsenäisesti joskus ensi kuussa ja maksan omasta pussista.

Huh, onpas typerää.

Täytyy varmaan mennä yksityiselle hoidattamaan tätä kilppariasiaa, jos seuraavassa labrassa oma arvo on yli 2,5 eikä HUS:lla suostuta hoitamaan sitä. Voi olla että käyn labrassa mittauttamassa tuon itsenäisesti joskus ensi kuussa ja maksan omasta pussista.
Työterveyden kautta nuo pitäisi onnistua.

Huh, onpas typerää.

2,5 on uskoakseni raskauden kannalta hyvä. Itselläni oli raskauden alussa reilu 4 (oli jo lääkitys) ja lääkityksen noston jälkeen tippui hieman alle 2,5:een. Minun käsitykseni mukaan tuo reilu 4 on normaalin rajalla ilman raskautta, mutta liikaa raskauden kannalta. Ja tuo 2,5 tai hieman alle on raskauden kannalta jo hyvä.

Aikoinaan meillä oli yksi inssi yksityisellä, husin ivf jonon aikana. Yksityiseltä heti pyydettiin aloittamaan tsh (puhelimessa suunnitteluaika). En muista mikä arvo silloin oli.. ehkä reilu 3. Sitten kun ivf alkoi niin ne kyllä oli ainakin laittamassa kontrollilabraan, tiedä sit olisko mitään asialle tehty jos ei olisi yksityiseltä saanut lääkettä. Ehkä.. ja ennen uutta pasia piti tsekata arvot kunnallisella, jollain tasolla heitä ainakin ne kiinnostaa, enkä ole saanut moitteita lääkkeestä tmv. Harmi etteivät helpommin itse lääkitystä aloita...

@Aaltokukka en usko että onnistuu, kun tuo arvo 2,46 on viitearvoissa eikä mulla ole mitään vajaatoiminnan oireitakaan.

@VäriSointu hyvä tietää, kiitos! Ehkä nyt koitan luottaa siihen, että tää 2,46 on ihan ok. 🙂

@jamm kiitos myös kun jaoit oman kokemuksesi!

Täytyy nyt rauhassa pohtia, mitä nyt teen. Joko käyn Synlabin kautta ottamassa kilppariarvot uudelleen elokuussa (maksaa vain n.39€) tai sitten odotan syyskuuhun ja koitan saada Tilkasta sen lähetteen. Tai jos käyn vielä tässä odotellessa Dextrassa (riippuu miten tää kierto etenee) niin keskustelen siellä lääkärin kanssa tästä 😊

@Aaltokukka en usko että onnistuu, kun tuo arvo 2,46 on viitearvoissa eikä mulla ole mitään vajaatoiminnan oireitakaan.

Jos sun arvo on noin hyvä eli alle 2.5 niin itse en sressaisi. Siihen tasoon mun arvo lääkkeillä talvella tiputettiin ja nyt olen raskaana.

@VäriSointu hyvä tietää, kiitos! Ehkä nyt koitan luottaa siihen, että tää 2,46 on ihan ok. 🙂

@jamm kiitos myös kun jaoit oman kokemuksesi!

Täytyy nyt rauhassa pohtia, mitä nyt teen. Joko käyn Synlabin kautta ottamassa kilppariarvot uudelleen elokuussa (maksaa vain n.39€) tai sitten odotan syyskuuhun ja koitan saada Tilkasta sen lähetteen. Tai jos käyn vielä tässä odotellessa Dextrassa (riippuu miten tää kierto etenee) niin keskustelen siellä lääkärin kanssa tästä 😊

Meillä on ollut jo yli vuosi vauvan yritystä. Ovulaatiot testeillä bongattu, mutta ei merkkiäkään raskaudesta.

N puoli vuotta sitten kävin laboratoriossa peläten ennen aikaisia vaihdevuosia. Oli kuumia aaltoja öisin. Kilpirauhasen TSH oli 3,9 ja vaadin kontrollia, jonka lopulta sain. Oli jo noussut arvo 6 viikon kulttua aiemmasta TSH 5,8 . kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita oli esim väsymys, matala syke, kylmyys, uupumus ja laboratoriossa myös prolaktiini arvo oli koholla. Sain Thyroxiini lääkityksen aluksi hyvin pienellä annostuksella. Sitä on nostettu koko ajan ja pienimmillään TSH on ollut 2,1 ja viimeeksi 3.1, joten jälleen annostusta lisätty.

Vieläkään ei ole vauvaa kuulunut ja olemme HUS lapsettomuustutkimuksissa ja kohta varmaan hoidoissa.

Kiva on kuulla kokemuksia, miten teillä on onnistanut kun hoito tasapaino on saavutettu.

Hei @Lia87 ,

Olet hieman samankaltaisessa tilanteessa kuin minä. Vuosi yritystä takana, ovikset aina testeillä bongattu. Eloluussa hakeuduttu hoitoihin. Ensikäynti tulossa ja kasa erilaisia testejä otettuna, näistä yksi TSH. Toukokuussa se oli minulla 3,9, pyysin kontrollin, ja elokuussa se oli 3,2. Nyt lokakuussa ensikäyntiä varten testattiin taas, ja arvo oli 4,85. Mitään huomattavia oireita ei minulla mielestäni ole, paitsi palvelu/heikko ääreisverenkierto… Saapa nyt nähdä antaako HUS minulle Thyroxiinin, vai pitävätkö arvojani ”liian hyvinä”.

Hei @Lia87 ,

Olet hieman samankaltaisessa tilanteessa kuin minä. Vuosi yritystä takana, ovikset aina testeillä bongattu. Eloluussa hakeuduttu hoitoihin. Ensikäynti tulossa ja kasa erilaisia testejä otettuna, näistä yksi TSH. Toukokuussa se oli minulla 3,9, pyysin kontrollin, ja elokuussa se oli 3,2. Nyt lokakuussa ensikäyntiä varten testattiin taas, ja arvo oli 4,85. Mitään huomattavia oireita ei minulla mielestäni ole, paitsi palvelu/heikko ääreisverenkierto… Saapa nyt nähdä antaako HUS minulle Thyroxiinin, vai pitävätkö arvojani ”liian hyvinä”.
Hei! Hyvin samankaltaiselta kuulostaa! Onpa mukava vaihtaa ajatuksia!
Voisin kuvitella, että voisivat pienen annostuksen Thyroxiinia määrätä. Mulla on juuri tuo heikko ääreisverenkierto myös.

Itse olen miettinyt kovasti, että mitenköhän se korkea TSH voi vaikuttaa raskaaksi tuloon, jos kuitenkin ovikset on. Nyt tosiaan toivon, että laskisi ja tänään oli juuri laboratorio, jossa TSH arvo mitattiin. :o

Itse olen miettinyt kovasti, että mitenköhän se korkea TSH voi vaikuttaa raskaaksi tuloon, jos kuitenkin ovikset on. Nyt tosiaan toivon, että laskisi ja tänään oli juuri laboratorio, jossa TSH arvo mitattiin. :o

Toivottavasti olisi lähtenyt laskuun 🙏

Kaipa ainakin se kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa hedelmällisyyteen. Tosin ymmärtääkseni vaikuttaa ovulaatioon, ettei sitä tapahdu. Meillä ainakin ne ovistestit ovat positiivisia, mutta en tiedä voiko sitten noilla kilppariarvoilla olla muuten vaikutusta esim kohdun limakalvon paksuuteen tms, joka hankaloittaa raskauden alkamista. 😅 Minulta testattii myös prolaktiini (se kohoaa jos on kilpirauhasen vajaatoiminta), P-T4-V ja kilpirauhasvasta-aineet, nämä kaikki olivat normaalit.

Voihan se olla, että saan lääkityksen. Jos olen oikein lukenut, niin lapsettomuushoitoja varten se arvo pitäisi saada sinne 2.5 tai alle 😄 Tämä kaikki nyt lienee spekulointia, kun täytyy vain odottaa sitä ensikäyntiä…Koska teillä on tulossa ensikuuntelulla @Lia87 ? ✨

Toivottavasti olisi lähtenyt laskuun 🙏

Kaipa ainakin se kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa hedelmällisyyteen. Tosin ymmärtääkseni vaikuttaa ovulaatioon, ettei sitä tapahdu. Meillä ainakin ne ovistestit ovat positiivisia, mutta en tiedä voiko sitten noilla kilppariarvoilla olla muuten vaikutusta esim kohdun limakalvon paksuuteen tms, joka hankaloittaa raskauden alkamista. 😅 Minulta testattii myös prolaktiini (se kohoaa jos on kilpirauhasen vajaatoiminta), P-T4-V ja kilpirauhasvasta-aineet, nämä kaikki olivat normaalit.

Voihan se olla, että saan lääkityksen. Jos olen oikein lukenut, niin lapsettomuushoitoja varten se arvo pitäisi saada sinne 2.5 tai alle 😄 Tämä kaikki nyt lienee spekulointia, kun täytyy vain odottaa sitä ensikäyntiä…Koska teillä on tulossa ensikuuntelulla @Lia87 ? ✨
Joo ! Nyt jännitetään! Sitten jos ei niin tulee lääkkeen nosto toivomukaan 😅.

Joo näin oon ymmärtänyt, että vaikuttaa ovulaatioon. Meilläkin ne testit olleet positiivisia ja kierto hyvin säännöllinen, mut voihan se olla juuri tuo kohdun limakalvo ja ehkä joku progesteroni vähyys. Mulla on ollut sama että vasta-aineita ei löytynyt ja p- t4-v ollut normaali, että vähän ihmettelen.

Voisin kuvitella, että saat kyllä lääkityksen juuri tuon lapsi toiveen vuoksi ☺️. Multa kun otettiin sen ekan tuloksen jälkeen kontrolli niin oli 3,6 rajana että jos sen yli on arvo niin saa lääkityksen. Olikin reippaasti yli silloin.

Meillä on ollut jo tutkimuksia esim AMH arvon mittaus ja spermanäyte. Aukiolotutkimusta ei ole vielä ollut. Eli mennään nyt ensi käynnille 13.11 eli onneksi pian. Vähän jännittää tuo AMH myös kun oli 1,6.. laskenut aika paljon neljän vuoden takaiseen tulokseen, mutta toisaalta olen jo 37 eli ihan Ok kai siihen verrattuna. Milloin teillä on ensikäynti Ness ja onko ollut jo tutkimuksia muita?

@Lia87 Joo eiköhän sieltä jokin pieni lääkitys tule, näin ainakin toivoisin 🙏 Meillä varmasti sama testipaketti ollut kuin teilläkin, sen lisäksi kävin aikaisemmin yksityisessä labrassa ottamassa kasan testejä. Niissä ei ollut mitään poikkeavaa. Ainoastaan AMH oli toukokuussa 1,36 ja nyt HUSin testissä lokakuussa 0,8 😔 Ne on vähän huonot arvot näin 33 (loppuvuodesta täytän 34) vuotiaalle, joten sitä tuossa muutama viikko sitten surin, kun uusi tulos tuli. Mutta toki arvo itsessään ei kaikkea kerro, vaan antaa osviittaa hoitoihin, että kuinka suurta lääkitystä tulee esim käyttää. Mun ymmärtääkseni sun AMH arvo tuossa iässä on oikein hyvä, ehken siitä olisi huolissani 💕

Tää on kyllä raskasta venata, että pääsee edes juttelemaan asioista jonkun kanssa 😅 siihen asti pelkkää spekulointia, että mistä mahdollisesti mikäkin johtuu 😅 Mies kävi antamassa myös spermanäytteen, siitä tulosta ei tullut. Oletan että se käydään sitten ensikäynnillä. Meillä ensikäynti marraskuun lopussa, eli ei onneksi joudu enää pitkään odottelemaan ✨

@Lia87 Joo eiköhän sieltä jokin pieni lääkitys tule, näin ainakin toivoisin 🙏 Meillä varmasti sama testipaketti ollut kuin teilläkin, sen lisäksi kävin aikaisemmin yksityisessä labrassa ottamassa kasan testejä. Niissä ei ollut mitään poikkeavaa. Ainoastaan AMH oli toukokuussa 1,36 ja nyt HUSin testissä lokakuussa 0,8 😔 Ne on vähän huonot arvot näin 33 (loppuvuodesta täytän 34) vuotiaalle, joten sitä tuossa muutama viikko sitten surin, kun uusi tulos tuli. Mutta toki arvo itsessään ei kaikkea kerro, vaan antaa osviittaa hoitoihin, että kuinka suurta lääkitystä tulee esim käyttää. Mun ymmärtääkseni sun AMH arvo tuossa iässä on oikein hyvä, ehken siitä olisi huolissani 💕

Tää on kyllä raskasta venata, että pääsee edes juttelemaan asioista jonkun kanssa 😅 siihen asti pelkkää spekulointia, että mistä mahdollisesti mikäkin johtuu 😅 Mies kävi antamassa myös spermanäytteen, siitä tulosta ei tullut. Oletan että se käydään sitten ensikäynnillä. Meillä ensikäynti marraskuun lopussa, eli ei onneksi joudu enää pitkään odottelemaan ✨
Hei! Uskon kyllä että saat pienen annoksen Thyroxiinia. Ja voit sitä vähän myös vaatia. Itse kun juuri olin netistä löytänyt tietoa siitä, että pitäisi olla se alle 2,5. Ja oon kyllä kuullut, että kun arvot on kohdillaan raskauskin voisi alkaa ihan luonnostaan.

Muistan kun aikoinaan kävin hedelmällisyys tarkastuksessa muutama vuosi sitten niin sanoivat, että jos AMH on yli 1 niin voisi vielä odotella, mutta jos alle niin kannattaa alkaa lasta yrittämään. Ja just ymmärsin että se kertoo enemmän tulevaisuudesta kun tästä hetkestä ettei siitä kannata huolestua. Itseä se oma ikä vähän jännittää. FSH olisi sitten tärkeämpi juuri siihen hetkeen. Mutta toki en ole nyt ihan varma näistä.

Odotan kanssa niin että pääsee juttusille asiantuntioiden kanssa. Meillä sama ettei miehen tulos ole vielä tullut. Omat kyllä tuli. Mietin että
Ne kai käydään vastaanotolla. Jännää että
Mennään samassa tahdissa 🤩! Oliko sulla ollut vielä aukiolotutkimusta?

Hei! Uskon kyllä että saat pienen annoksen Thyroxiinia. Ja voit sitä vähän myös vaatia. Itse kun juuri olin netistä löytänyt tietoa siitä, että pitäisi olla se alle 2,5. Ja oon kyllä kuullut, että kun arvot on kohdillaan raskauskin voisi alkaa ihan luonnostaan.

Muistan kun aikoinaan kävin hedelmällisyys tarkastuksessa muutama vuosi sitten niin sanoivat, että jos AMH on yli 1 niin voisi vielä odotella, mutta jos alle niin kannattaa alkaa lasta yrittämään. Ja just ymmärsin että se kertoo enemmän tulevaisuudesta kun tästä hetkestä ettei siitä kannata huolestua. Itseä se oma ikä vähän jännittää. FSH olisi sitten tärkeämpi juuri siihen hetkeen. Mutta toki en ole nyt ihan varma näistä.

Odotan kanssa niin että pääsee juttusille asiantuntioiden kanssa. Meillä sama ettei miehen tulos ole vielä tullut. Omat kyllä tuli. Mietin että
Ne kai käydään vastaanotolla. Jännää että
Mennään samassa tahdissa 🤩! Oliko sulla ollut vielä aukiolotutkimusta?

Kuulostaa ihan lohdulliselta tuo lääkärin kommentti AMHsta 🙏 Odotan kovasti sitä ultrausta ensikäynnillä, niin näkee hieman, että mikä se tilanne oikeasti on. Koskaan ei ole ultrattu, niin en yhtään tiedä miltä siellä näyttää 😅 FSHta ei myöskään ole mitattu, niin siitä ei tietoa. Ehkä ne mittaa sen jos hoidot edessä.

Niin, ja AMHn lisäksi mulla oli D-vitamiiniarvo alle viiterajan. Ei mitenkään hurjasti, mutta jonkin verran. Täytyy kysellä siitäkin, kun toukokuussa arvo oli aivan täysin sama, kuin syyskuussa, vaikka olen syönyt s-vitamiinilisää 60µg annostuksella viimeiset 6kk ja kesällä oleskelin paljon auringossa, mutta arvossa ei mitään muutosta 😅

Kiva kun saa jännällä yhdessä jonkun kanssa, kun niin samassa tilanteessa 😃 Aukkaria ei ole mulle vielä tehty. Varmaan tulee ensikäynnin ja suunnittelukäynnin väliin? Onko sulla ollut se jo?

Takaisin