La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
FF, hyvin paljon mahdollista :) Ajattelin joulun jälkeen aloittaa kuntoilun, että Papu syntyy sieltä pois ajallaan. :D

Täällä ei oo mitään hajua mistään tämän hetkisistä painoista tai edes sf mitasta, toivottavasti huomenna mitataan. Mä en tiiä miksi, mut mulla kauheesti pyörii mielessä et mitä jos toi muksu kuristuu napanuoraan jne.. Haluan tommoset pois mun päästä! :(

Aile, Sieltä on kyllä pieni tulossa. Toivottavasti kilon tavoite täyttää seuraavaan kontrolliin mennessä :)

Mä täällä aloitan perehtymistä tuohon radiin kun tänään soitti terkkari ja kertoi paastoarvon olleen yli ja kahden tunnin arvo oli rajalla. Diabetesasiat on sinällään työn puolesta tuttuja, mutta miten omat arvot reagoi ruokiin ym niin se on vielä täysi arvoitus. Huomenna kipaisen hakemaan mittausvälineet neuvolasta niin on jotain materiaalia jo ensi viikon maanantain neuvolaan. Kuuden päivän seuranta täytyy kuulemma aluksi pitää ja se nyt ei ihan ehdi täyttymään ennen tuota maanantaita, mutta eiköhän viidelläkin päivällä jo jotain suuntaa-antavaa tietoa saada.

On kyllä eri käytännöt eri neuvoloissa. Täälläkin oli paastoarvo koholla ja ihan loppuun asti mennään 2-3 mittausta viikossa, 2×päivässä silloin. Kaikki arvot olleet reippaasti alle arvojen tähän asti. Loppuajasta sitten jos näyttää siltä niin kerta viikkoo riittää..
Noo.. pieni paha tuo pistely.. tietääpähän että kaikki on ok :)
Sormen päät vaan alkaa vähän helläks muuttumaan vaikka sormia aina vaihteleekin :)

Mulla kolme viikon sokerimittauksissa moni paastoarvo ylittynyt ja tänään neuvolassa lähete diabeteslääkärille/ hoitajalle. Keskustellaan vielä josko ruokavaliota vois hioa, teen ruokapäiväkirjaa ja mittaan nyt sit joka päivä..

Hemmutar, Muista rasvata käsiä tiuhaan. Se helpottaa sormenpäiden tilannetta. Niin ja mulla varmaan kuuden päivän seuranta heti alkuun kun periaatteessa jäin kiinni kahdesta arvosta. En siis tiedä kun pikaisesti vaan puhelimessa juteltiin tänään ja huomenna saan paperilla jotain ohjeita samalla kun haen välineet. Normaalisti kai olisi ihan kunnon käynti seurannan aluksi, mutta mulle on tosiaan verensokerin mittaaminen ja normaalit diabetekset tuttua työn puolesta niin vähän oikaistaan. Säästyy terkkarilta yksi käynti jollekin muulle kun mulla tosiaan rutiinineuvola ensi ma kuitenkin.

Sandra, Mä aloin heti tänään jo pitämään ruokapäiväkirjaa. Ihan senkin takia, että helpompi itse hahmottaa miten "oikein" syö. Pitäis nuorimmaisen syömisistäkin pitää taas päiväkirjaa ravitsemusterapeuttia varten niin menee molemmat samalla kertaa ;)

Ok, täytyypäs alkaa rasvaamaan useammin, kiitos neuvosta :)

Minunkin piti heti alkaa pitämään päiväkirjaa syömisestä, neukkutäti katsoi sen heti läpi kun kävin ne tarvikkeet hakemassa.
Eniten sanomista tuli kun pitäisi yrittää parin-kolmen tunnin välein syödä jotain.. ja yrittää liikkua mahd.paljon, hyvä puolirampana käydä missään ton selän takia..
Mä niin odotan tammikuuta että miten äkkiä alkaa selkä/si-nivel tuntumaan paremmalta...

Hemmutar, Joo mullakin on liikkumiset aika vähissä kun supistelee ja selkä ei old hyvässä kunnossa myöskään. Toki tota arkiliikuntaa tulee joka päivä kännykän askellaskurin mukaan 5000-6000 askelta vähintään ja tuossa ei näy kaikki kun ei kulje puhelin joka askelta mukana ;) Mutta on tämä sellaiset 10000 askelta vähemmän kun töissä käydessä..

Huih, uskaltauduin nyt käydä vaa'alla. Huomenna se on kuitenkin edessä neuvolassa taas, viime punnitus ollut 28.9 ja siitä tähän päivään on tullu 2.2kg, yhteensä tähän mennessä kiloja on kertynyt 11kg, mielellään ei enempää saisi tulla, muuten paukkuu kohta 90kg eikä mua naurata yhtään, ikinä oo painanu näin paljoo! :( no sitku muksu syntyny alkaa kunno reenit! :3

No mä pelkään et täs raskaudes rikkoontuu 100kg. Viimeks vaaka näytti 88 ja risat. Ja joku ärsyttävä herkkuvimma jääny päälle ni oon varma et se 90 on menny kirkkaasti rikki jo, torstaina neuvola ni sit sen näkee:smiley-ashamed008

Loppuu itellä noi herkkujen syömiset kun se radi pomppas tänne, eiköhä huomenna siitä keskustella neuvolassa. :3

Sit voidaanki kaikki tsemppaa toisiamme liikkumaan kun muksut syntyny! <3 siis kyllä liikun muutenkin, mut vielä enemmän! :)

radi ei tarkoita sitä että herkkujen syönti pitää lopettaa jos vaan ruokavalio ja vs arvot sallii herkut, itse herkuttelen välillä mut ne on sit pois päivän kokonaishiilarimäärästä noi herkut

Alinah täälläkin pelko ton 90kg rikkoutumisesta :( en haluu et paino enää nousis... neuvola vaalla ei oo ku 500g siihen 90kg mut kotona ku mittaa aamulla pissan jälkeen yökkäris/ alasti niin näyttää toistaseks 87,4

Juu ei tietenkään, mulle ne ei vaa taida sopia kun heti pylly leviää. Mies voi syödä munki puolesta.. :D

Tiita_ Mennään sitten suunilleen samoissa lukemissa, ilta paino mulla oli nyt 87,6... Että kevyt keijukainen täällä.. :(

Paino on täälläkin noussut kohinalla. Tähän mennessä on kertynyt 17kg, ja nyt kun sitä painoa olettaisi tulevan enemmmän, on painonnousu hidastunut. Alkuraskaudesta kun aika meni pönttöä halaillessa, painoa tuli silti parhaillaan 1,2kg viikkoon. Ilman suurempia herkutteluja. Tosi hämmentävää! Mutta mulla on kyllä normaalistikin hidas aineenvaihdunta ja jos en liiku säännöllisesti, kaikki jää heti kylkiin. Joten monen kuukauden sohvan kuluttaminen yhdistettynä raskaudenkin aiheuttamaan hidastuneeseen aineenvaihduntaan toki selittää aiheuttaa melkoset turvotukset. Mutta toivottavasti ne siitä sitten katoaa kun nyytti on sylissä, täytyy vaunutella ahkerasti!

Hui kamala ei ois pitäny vaalle mennä näin illalla :'( näytti 89.9kg toki nyt on tään illan ollu ihme turvotus :( no jos sitä lopun sais syötyyn vähän terveelisemmin ja juotuun tota vettä vähän enempi :)

Takaisin