La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jep samaa mää aattelin itekki.. Emmää oo jaksanu huolehtia mistään, kerkeehän sitä kysellä ku neuvolaan meen seuraavan kerran. :)

Tää on kyllä hassu ku nuo mahat kasvaa nii eritahtia. :') mun kaverilla on la ennen mua ja sillä ei näy mahaa melki ollenkaan, mulla on het ku oisin toisiks viimisellä kuulla.. :D tuntu et mulla pullahti samantien maha..poikaa enteilis kaikesta päätellen. Kaverilla taas maha enemmänki tyttömäinen, jännä nähä mitä sieltä tulee.. :)

Mun entisellä luokkakaverilla ei raskaus näkyny vaikka oli vaan 1kk laskettuun aikaan. Oli aika lyhyt (n.155cm) ja aika laiha eikä silti näkynyt. Tai ehkä pieni kumpu ois ollut, jos ois jotain trikoo paitoja pitänyt, mut hupparin alta ei paljastunut. Mulla taas samassa vaiheessa hillitön maha :D jospa nyt jäis pienemmäksi, kun ei vieläkään (rv20+3) varmaan kaikki oo arvannu kun on niin pieni verrattuna aiempiin mahoihin. Että ei kannata vertailla muihin, niin yksilöllistä mahat ja liikkeet. :)

Hellu, mä just kyselin ultrassa hoitajalta siitä puutumisesta. Se sanoi, että ihan normaalia raskausaikana. Johtuu kuulemma siitä, että kudoksiin kertyy enemmän nestettä, jolloin myös hermot jää helpommin puristuksiin. Ne kun on siellä muutenkin "tiukemmassa". Tää vaiva ei kuulemma helpota ennen synnytystä, mutta ei ole sinällään vaarallista ja menee sitten ohi kun vaavi on maailmassa :-)

Hellu, Luin väsyneenä sun kysymyksen että puuttuuko joltain jalat :D Hetken mietin ennen kuin tajusin virheeni. Mulla puutuu tosi herkästi ilman raskauttakin jos ja kun on selkä jumissa. Kannattaa kokeilla ihan venyttelyjä ym jos vaikka saisit tilanteen helpottamaan. Raskaana toki tulee puutumisiakin helpommin eikä niille aina voi mitään.

Mulla oli esikoisesta ihan olematon maha vielä puolivälissä raskautta ja yliajallakin suhteellisen pieni. Itse olin tuolloin tosi hoikka. Näissä seuraavissa raskauksissa maha onkin sit ollut jo puolivälissä samaa kokoluokkaa mitä esikoisesta oli synnärille mennessä :D

Kysyin juuri tänään, että näkyykö ulospäin raskaus.
Työkaveri väitti mahan muodon muuttuneen.

Heippa pitkästä aikaa! Pientä hankaluuksia ollut kirjautumisessa niin kirjoittelu jäänyt, lukenut olen kyllä.

Täälläkin vihdoin rakenneultrassa viime viikolla käyty. Vauvalla näyttäisi olevan kaikki kunnossa, oli ihana kätilö joka jaksoi todella tarkasti kertoa kaiken näkemänsä ja toteamansa. Ja tyttöolosta huolimatta poika siellä masussa potkuttelee :Heartblue Edelleen näyttäisi pieni olevan isompi kuin la antaa ymmärtää, näinhän oli jo np-ultrassa, mutta vaikka vastasi viikon isompaa edelleen kaikissa mitoissa ei la muutettu. Istukka oli noussut pois kohdunsuulta, joten senkin asian osalta sai huokaista helpotuksesta. Vauva oli perätilassa (ja potkuista päätellen siinä asennossa viihtyykin) mutta vielähän tuo mahtuu hyvin kuperkeikkaa heittämään, joten toivotaan että jossain hoksaa asentoaan muuttaa.

Vaivoja tulee ja menee tasaiseen tahtiin, oireetonta ja energistä keskiraskautta odotellessa... mutta pärjätty on toistaiseksi ainakin, niin töissä kuin kotihommissakin, joten enpä valita sen enempää. Painoa on tullut 2-3 kg joka lienee varsin sopiva tahti mulle, toivottavasti ei kovasti tästä vauhditukkaan.

Mulla painoa on mielestäni tullut vähän liikaakin viikkoihin nähden. Mutta johtunee ilmeisesti pienestä lisääntyneestä turvottelusta, josta en kyllä tykkää yhtään. Maha on muuttanut muotoaan - ainakin omasta mielestäni, mutta ei se mun mielestä ole vielä selkeästi "vauvamaha". Tiedä häntä, millainen sitten on kunnon vauvamaha mun kropassa, kun maha on aikaisemmin ollut sellainen pikkuröllykkä.

Eilinen työpäivä meni ihan mukavasti, mitä nyt rupesi puolenpäivänä aikaan väsyttämään ihan älyttömästi. :grin Melkein nukahdin odotellessa satulatuolille. Kotiin päästyäni meinasin ottaa päikkärit, mutta ihana ystäväni soittikin sopivasti niin siinähän sitä sitten piristyin oikein kunnolla.

Mulla liikkeet on tuntunut jostain 18+ viikolta, epäsäännöllisesti tosin. Tänään on tasan 20+0. Eilen töissä Ötökkä sitten liikuskeli potilaan polvea vasten (pidin spinaaliasentoa/selkäpuudutusasentoa, tuin potilaan jalkoja mahallani), tuntui melko voimakkailta. :woot:

Tule jo perjantai ja rakenneultra.

Mullakin vauvan liikkeet tuntuu paljon voimakkaammin jos joku painaa mahaa vasten. Yleisimmin se joku on siis tuo vähän alle 4v joka makoilee mun sylissä. Hän ei kyllä vielä ole kiinnittänyt huomiota siihen, että saa potkuja ja tönimisiä osakseen.

Rakenneultra huomenna heti aamusta. Jos sen jälkeen kävisi jonain päivänä sit nuo pienet vaatteet läpi ja laittaisi kiertoon ne joiden tietää jäävän itsellä käyttämättä. Sit voi alkaa miettimään mitä tarvii hankkia.

tyhmä kysymys heti aamusta, mutta kuuluisiko vauvan nyt olla jo tietyssä asennossa kohdussa? Mulla rv 22+1. Vai koska vauva kääntyy pää alaspäin? Tilaa on varmaan vielä heittää kuperkeikkaa :D
Eilen oli uusintarakenneultra, jonka teki lääkäri nopeasti. Lääkäri löysi kaikki tarvittavat eikä jäänyt sen enempää katselemaan. Kaikki on siis kunnossa! Huh.. Istukka kylläkin edelleen osittain kohdunsuun edessä, ja se tarkistetaan rv 30. Toivoa on vielä että se kasvaisi mahan mukana ylös. Vauva painaa jo 500gramma! :)

Ei tartte vauvan olla vielä missään asennossa :D mulla taisi esikoinen olla perätilassa vielä rv 38, mutta ehti kyllä kääntyä oikein päin kun syntyi rv 39+4 :) kääntöä tuolloin kyllä jo suunniteltiin, mutta ei sitten tarvinnutkaan kun tyttö oli kääntynyt itestään oikein päin. Vielä nämä pirpanat pyörivät ja hyörivät pitkään ennen kuin asettuvat pää alaspäin :)

Jep, mahasta puheenollen ni anoppi sano just että mun ala-astekaveri oli synnyttäny viime perjantaina, eikä sen oma äitikään ollu tienny että se tyttö on raskaana ennen ku se oli sanonu että nyt pitäis lähtee synnyttää. Se tyttö oli asunu vieläpä vanhempiensa luona ni mä en ymmärrä miten se voi olla mahdollista..... :o

Mä ymmärrän jos tätä menoo jatkuu, musta ei huomaa ei mitään :D Päinvastoin vastasta se kaikki olematon lähteny ja mullekki sanottiin sekä np-ultrassa että lääkärin tarkastuksessa et kohtu on aivan kallellaan taakse vaikka yleensä se nousee pystyyn jo aivan alkuviikoilla :)

Kyllähän näitä on joilla ei vatsa näy. Ystäväni työkaveri sai vauvan tietämättä itse olevansa raskaana ja lääkäri oli tunteja ennen synnytystä kopeloinut mahaa eikä ollut huomannut raskautta.. Ja oli hoikasta ihmisestä kyse :)

Työkaveri kanssa kerto että hänen sisko oli ilmoittanut 1kk ennen laskettua aikaa että on raskaana, eikä kukaan osannut arvata ennenkun hän kertoi.

Uskomattomia nuo tarinat, ettei tiedä...
Itse ei saa enää pötsiä piiloon ja kyllähän se jo sen verran möyrii, ettei jää epäselväksi :)

Lomat ohi ja töihin palattu! vähään aikaan ole tullut kirjoitettua mutta seuraillut kyllä melko hyvin teidän touhuja :) elikkä viime viikolla selvisi että poika tulee kuten fiilis olikin ja maha kasvaa pikkuhiljaa eteenpäin ei voi enää olla muutosta huomaamatta :D minäkin tuon babyboxin varasin ja pitäisi se käydä hakemassa sieltä lastentarvikkeesta saa pientä esimakua äitiyspakkausta odotellessa :D

Jännä kyllä, jos ei itse huomaa olevansa raskaana. Tosin niin vähän mullakin on oireita ollut, että jos ei mahaa ois, en sitä varmaan heti itsekään tajuaisi :joyful:

Tänäaamuna heräsin ihanaan jalkakramppiin ja koko loppu päivän sai töissä pelätä, koska kramppaa jalat uudestaan :sour: Syön jo magnesiumiakin aika paljon, mutta tarvii varmaan koittaa nostaa vielä annosta..

Huomenna kauan odotettu rakenneultra!:dance011

Mä en varmaan esikoisesta olisi raskautta huomannut ennen kun meinasi jo syntyä silloin rv 28 ellei olis ollut oksentelua ;) Mahaa alkoi vasta tulla vähäisesti joskus rv 22 tms ja kun on tälläinen mahavaivainen niin suurimman osan möyrimisestä voi laittaa suoliston piikkiin jne. Mulla siis oli viikkoja lähemmäs 10 kun lääkärissä ravaamisen jälkeen tuli mieleen tehdä raskaustesti :D Olin siis syönyt e-pillereitä ja menkatkin tuli muka normaalisti eli jotain vuotoa sen verran etten huolestunut. Mutta en mäkään kyllä synnyttämään asti olisi päässyt tietämättä ;)

Takaisin