La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Susa81; koska sulla on la? En ole ajatellut lainkaan koska äitiysloman pitäisi alkaa... Ensi viikolla pitäisi myös töissä kertoa ja olen aivan kauhusta kankeana, koska tiedän, että tämä hankaloittaa monenkin muun kuvioita...

Täällä kelan laskurin mukaan alkas 28.11, 4kk töitä.... Apua...

Missä vaiheessa se varmistuu se alkamisajankohta? Niinku että milloin pitää pomolle ilmoittaa se tarkka aika...

Voi kauhistus, nyt löysinkin KELAn sivuilta tuon laskurin ja se näyttää äitiysloman alkua jo 23.11. Olin koko ajan ajatellut että ehdin olla koko marraskuun vielä töissä, kun la on 30.12., mutta aina vain lyhenee työkausi... :o

Mikä laskuri? Oonko niin blondi etten löydä? :o

Muoks. No kylläpä on ärsyttävän monimutkainen tuo kelan sivu. Meni hermot, en ala puhelimella selailee... :(

Muokattu viimeksi:
Susa81; koska sulla on la? En ole ajatellut lainkaan koska äitiysloman pitäisi alkaa... Ensi viikolla pitäisi myös töissä kertoa ja olen aivan kauhusta kankeana, koska tiedän, että tämä hankaloittaa monenkin muun kuvioita...
LA on 3.1. Käy Kelan laskurilla katsomassa miten sulla alkaa :)
Meilläkin on töissä härdelli ja kohta pula työntekijöistä, siksi sanoinkin nyt ajoissa, että ehtivät varautua tähänkin ja mistä sitä tietää, jos joutuu (pääsee) saikulle jo aikaisemmin... esikoisen aikaan jäin saikulle muistaakseni 4viikkoa ennen mammaloman alkua, oli niin kipiä, lonkat paskana, ei millään ois jaksanu seistä, loppuajasta tuli turvotustakin reilun kilon viikkovauhtia :( ...mut se oli kevättä, onneksi nyt on sitten talvi :)

Kiitos linkistä, kävinkin tuota lomaketta selaamassa mutta ei ekalla kerralla suostunut toimimaan. Nyt sain toimimaan ja näytti että mammaloman pitäis alkaa 16.12.

Vilkaisin myös vanhempainpäivärahalaskuria, SIITÄ en ymmärtänyt mitään, vaikka veroilmoituskin oli vieressä... :p miksi ihmeessä kelan lomakkeet on tehty niin vaikeiksi, ettei satunnaiskäyttäjänä ymmärrä mitään edes termistöstä... ...joka näyttää olevAn kaikenhyväksi vielä verohallituksen käyttämästä slangista poikkeavaa... Plääääääh! :p

Työnantajalle pitää ilmoittaa muistaakseni viimeistään 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Ja meillä kaikilla äitiysloman alkua aikaistaa joulunpyhät ym mitkä osuu arkeen. Itsekin olin hämmästynyt kun alkaa jo joulukuun puolivälissä vaikka la vasta 24.1. Mä siis ilmoitin tuon pomolle jo aikoja sitten, koska tiedän sen vaikuttavan jonkun sijaisen jatkosopimukseen.

Ja tuo laskurihan ilmoittaa sit vain sen viimeisen mahdollisen päivän jäädä pois eli halutessaan voi jäädä aiemminkin.

Nuo Kelan systeemit on mullekin täyttä hepreaa... Osaako kukaan sanoa onko mahdollista saada mammaloma rahat 2012 tulojen mukaan? Nythän ne tulisi 2013 tai sama kun esikoisesta, kun alle 3v. Olin tuon 2013 melkein kokonaan mammalomalla esikoisesta ja silloin tuli 2011 mukaan rahat. 2012 oli kuitenkin enemmän tuloja...

luulen että ei voi saada "vanhojen tulojen" mukaan. Mä oon ymmärtänyt että on viimeisin vahvistettu verotus tai puolelta vuodelta ennen mammalomaa jos tulot noussut yli 20% tai sitten tosiaan saman päätöksen mukaan kuin ed. vanhempainvapaaraha jos sisarus alle kolme.

Mulla sikäli tympeä tilanne, että tein vuoden 2013 osittaista hoitovapaata, 2014 koko vuoden aina tän vuoden toukokuun loppuun tein täyttä aikaa ja nyt kesäkuusta jäin osittaiselle taas. Eli vaikka olen tehnyt tässä välissä täyttä työaikaa 1,5v niin nyt lasketaan se päiväraha niin tai näin niin aina menee osittaisen mukaan :(

Minä luulin että ne tulee edellisen vuoden tulojen mukaan. Noh, oppii kokoajan kaikkea uutta. :)

Vuonna 2016 alkavilla vanhempainrahalaisilla lasketaan vuoden 2014 tulojen mukaan, eli me kaikki kuulunemme tähän ryhmään? Sitä ennenhän saamme äitiyspäivärahaa? Näin ainakin tulkitsin tuon termistön tehtyäni ensin vanhempainpäivärahalaskurin, joka kertoi että äitiyspäivärahaa tulee 30.3.2016 saakka, jonka jälkeen vaihtuu vanhempainrahalle...

Onko teillä muilla tullut/lähtenyt painoa nyt raskausaikana? Ittellä neuvolan vaakaan tullut painoa alas 7,5 kiloa viikolta 7+0 ja nyt eletään viikkoja 14+2. Syöny oon enemmän, kun ennen raskautta ei kuulooka missää välissä pahoinvoinnista. Itseä vain kummastuttaa, mutta kai se on ihan yksilöllistä.. omalla äidillä oli läpi kummankin raskauden, paino tippu tasaseen tahtiin ja mikään määrä ruokaa ei auttanu sitä pitään edes siinä +-0 tilanteessa, jännä nähä tuleeko munkin raskausaikana oleen sama tilanne...

Äitiyspäiväraha lasketaan noihin vanhempainrahoihin, ja kun äitiysloma alkaa 2015 puolella niin päiväraha lasketaan 2013 tulojen mukaan.

Mulla on melkoinen sumpliminen töiden kanssa kun äitiysloma alkaa mullakin viimeistään 26.11. ja sitä ennen pitäisi saada oppilaiden arvioinnit tehtyä, kun eihän sijainen niitä voi tuntea vielä siinä vaiheessa.

OK. Onpa hassua, että Kela itsekin käyttää termejään ristiin. Vanhempainpäivärahakausilaskuri ilmoittaa vanhempainrahakauden alkamisen kuitenkin selvästi ensi vuoden puolelle ja sitä ennen on äitiysrahaa (jota ei tuossa toisessa laskurissa mainita). Ei mikään ihme jollei lukija aina pysy kärryillä! ;) itselle edullisin ratkaisu olisi ollut, jos olisi pystynyt käyttämään vuotta 2014, mutta onneksi tuo viimeisen 6 kk:n tilanne on myös mahdollinen. Jos omien tulojen laskeminen onkin vaikeaa, niin en uskalla edes ajatella tuon yrittäjämieheni... Hulluksi tässä vielä tulee! :p

Muokattu viimeksi:
Takaisin