La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo sehän siihen aikalailla vaikuttaa varmaa useamman kohdalla. :) mää aion olla kotona lapsen kans siihen asti kun se täyttää 3. Sit meen takas töihin jos tilanne on se että ei oo ku se yks lapsi. Ajateltiin miehen kanssa niin että äidin paikka on kotona jos se vaan suinkin on mahdollista ja mulla ei siis tosiaan oo mitään pakkoo lähtee töihin.

Niin ja äityli meinas tulla puhelinlinjoja pitkin kun sanoin että pissijuttuja vähän oli... Pakotti sitten soittamaan neuvolaan ja labralähetettä.. Noo, kävin kyssillä pissaamaan purkkiin ja äsken soitin tuloksia niin negatiivistä näytti :) :)
Kohtu kuulema painaa rakkoa jo näillä viikoilla sen verran, 17+1 että normaalia tuollainen epämääräinen rakon käyttäytyminen :)

Ite oon samoilla linjoilla, etten siis viittis laittaa alle vuoden ikästä hoitoon jos ei oo ihan pakko. Mulla loppuis nyt kahden viikon päästä esikoisen vanhempainvapaa ja hän on siis nyt just 9kk. Ja pahin eroahdistus menossa - ois hurjaa viedä lapsi hoitoon, kun se itkee nytkin perään vaikka oisin vaan toisessa huoneessa :(.

Hemmutar, Joo eli lomat kertyy normaalisti ja vähintään kesäloma meidän täytyykin pitää heti perään ja kun noin pitkälle menee niin talvilomistakin voisi osan..

Mä oon aina saanu vaan minimin sitä äippärahaa ja tuskin nytkään yhtään enempää. Mut sit pakko käydä vähän kerryttämässä tiliä kunhan vauva on tarpeeks iso :) mulla vähän motivaatio laskenut hoitohommiin, niin en tiiä oisko alanvaihto eessä. Sitä onneks ehtii miettiä. Liikunnasta voisin kyllä opiskella itelleni ammatin ja työn! :) mut jää nähtäväksi millon kerkeen, ku mies opiskellu nyt viimeset kaks ja puoli vuotta ja loppuvuodesta valmistuu, niin jos parantais taloutta ennen ku mä alotan hommat. :)

Tietty ite yritän olla töissä loppuun saakka :) mut jos joudun saikuttaa, en aio potea siitä huonoa omaatuntoa. Ei kuitenkaan kukaan kiillota mun sädekehää, jos kituutellen töissä on. Ite oon viimeksi ollut kahden päivän saikulla vatsataudin takia noin 2,5 vuotta sitten, joten en mä turhan usein saikuttele kuitenkaan :)

Ymmärtääkseni raskaanaoleville tulee pissatulehdus ja muita vastaavan oloisia ongelmia suh helposti (ja vessassa käydessään hirveän hädän iskiessä tulee vaan ihan vähän, turhauttavaa!), koska rakko ei oikeasti tyhjene täysin raskausaikana. Se johtuu keltarauhashormonin lihaksia rentouttavasta vaikutuksesta. Kaikkea tähänki kuuluu:dead:

Mulla ru elokuun loppupuolella ja neuvolalääkäri ens viikon keskiviikkona. Sieltä pitäisi minun saada se tokari liitettäväksi kela papereihin.

Jos kunto ei kestä ihan loppuun asti (3.12.) niin käytän kertyneitä talvilomapäiviä ja liukumaa päästäkseni aikaisemmin poijes. Tosin pystyn jonkin verran hommia tekemään myös etänä.

Mää oon ihan pihalla näistä kelan jutuista. Voiko kodinhoitotuella olla vain jonkun pari kuukautta? Eli jos ensin on normi vanhempainvapaalla kotona ja sen jälkeen pari kuukautta kodinhoitotuella?

Voi teitä onnellisia. Mä tulen tekemään töitä synnytykseen asti ja jatkan heti kun vain mahdollista ja olen taas tolpillani. Onneksi mun työ on omaa ja saan määrätä tahdin mutta varaa ei ole mitään lomia pitää (paitsi synnytyksen aikaan käytän mun vuoden lomituspäivät eli oikein hurjat 26päivää/vuosi). Sitten on jo tavalla tai toisella mentävä itse.....

Enni, kotihoidintuella voi olla siihen asti kun lapsi täyttää kolme vuotta. Mutta se on tosi kuppanen summa mitä sitä saa :(

Juu se kotihoidontuki on pari sataa euroa tms ellei sitten ole jotain kuntalisää nostamassa summaa. Mut siis niin pieni summa ettei sillä elä kukaan eli lisäksi tarvitaan säästöjä tai tietty puolisolle sellaiset tulot että pelkästään niillä pärjää.

Pinni, Mitä nuo lomituspäivät tarkoittaa ja mikä taho tuollaisen mahdollistaa? En ole koskaan kuullutkaan. Tosin nämä lähellä pyörivät yrittäjät ovat anoppia lukuunottamatta ns korvaamattomia eli sijaista ei ole saatavilla osaamisen puolesta.

Toi kotihoidontuki on silleen vähän erikoinen että koen yksinhuoltajana pärjänneen sillä oikein hyvin.. :D se on yksinhuoltajalle n. 500€ kuussa, miinus verot tietysti. Edellisessä kunnassa oli vielä 100€ kuntalisä. Yksinhuoltajana kyllä pärjäsi, mutta sitten kun mies muuttaa virallisesti saman katon alle tammikuussa kun lapsi syntyy niin eletäänkin hänen rahoilla.. Itse koen tästä jo huonoa omatuntoa, tarkoitus kun olisi olla kotona siihen asti että lapsi on kolme, ja todennäköisesti vielä tehdään niiden kolmen vuoden aikana vielä yksi lapsi, eli olenkin kotona paljon pidempään lasten kanssa.. Silti koen että minunkin tulisi kantaa oma korteni ketoon talouden suhteen.. Ja kun minulla on jo yksi lapsi edellisestä suhteesta kenet elätän yksin, niin en haluaisi että mieheni joutuu hänen elätykseen osallistumaan, kun on sovittu että itse kannan yksin vastuun hänestä.. Kotiäitinä ainoa tuloni on tuet, eli esikoisen elätykseen jää silloin vain hänen lapsilisä ja elatustuki, eli n.300€ kuussa.
Mutta.. Eiköhän me pärjätä :) miehen tulot on sen verran hyvät että pärjätään vaikka kotona olenkin muutaman vuoden, ja jos hyvin käy niin voin itse tehdä töitä äidin yrityksessä kotoa käsin :) kyllä asioilla on tapana järjestyä :)

Kyllä meki on pärjätty vaikka kodinhoidon tuella olenkin ollut esikoisen vanhempain vapaan jälkeen junnun äippärahakauden alkuun aina siihen saakka kunnes junnu täytti 3v, ja mies vaan tienannut, ja lainojakin on, meillä on se periaate että yhteinen talous yhteiset rahat :) tosin viime vuonna sain sit kodinhoidon tuen lisäksi työttömyyskorvauksia (kht katottiin tuloksi ja se vähensi korvauksen määrää) kun ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi, joten sitten kk tulot nousi myös.

Meilläkin on esikoinen kotona ja siksi saan kodinhoidontuen. Mies on päivä työssä, niin minä voin tehdä iltoja ja viikonloppuja, onhan se välillä rankkaa... mut en mä kyllä pärjäisi lapsilisällä ja kodinhoidontuella, enkä kehtaa ukon rahoilla elää. Vaikka ymmärrän pointin, "yhteinen talous ja rahat" ...ja toisaalta, en mä kyllä jaksais vuotta kauempaa olla vaan kotona

Joo sen tiesinkin että kodinhoitotukea saa siihen asti kun lapsi on 3 vuotta. Lähinnä mietin et saako sitä vain parin kuukauden ajalta eli ei todellakaan ole varaa olla kotona niin kauan kunnes lapsi on kolme vuotias ;) jos haluaa olla kotona edes sen ajan et lapsi on yksi vuotias?

Enni: mun mielestä saa kodinhoidon tukea myös lyhyeksikin aikaa, jos vaan työnantaja siihen suostuu niin Kelalle se ei oo ongelma.

Kelan sivulta "Voit pitää hoitovapaasi yhdessä tai kahdessa osassa (jokaista lasta kohti). Vapaan tulee kestää vähintään kuukausi kerrallaan. Hoitovapaata voi pitää useammassakin jaksossa, jos saat siihen työnantajan luvan. Kela maksaa lastenhoidon tukea perheelle kuinka monelta jaksolta tahansa, kunhan jaksot ovat vähintään kuukauden mittaisia."

Joo sen tiesinkin että kodinhoitotukea saa siihen asti kun lapsi on 3 vuotta. Lähinnä mietin et saako sitä vain parin kuukauden ajalta eli ei todellakaan ole varaa olla kotona niin kauan kunnes lapsi on kolme vuotias ;) jos haluaa olla kotona edes sen ajan et lapsi on yksi vuotias?
Saa vaikka kuukauden vaan kerrallaan :)
Minä aluksi hainkin vain 3kk. Mut en sitten raaskinutkaan viedä vuoden ikäisenä hoitoon. Minä hoidan päivät ja mies illat ja anoppi on hätävara. Ja auttaa se kht sen verran, että voi tehdä vajaita tuntimääriä/kk :)

Minkä verran tuolloin saa tienata kun kodinhoitotukea saa? :) onko tietoa..?
Tulot ei vaikuta. Kodinhoidontukea saa 3 vuotiaaksi asti. Kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Eli äiti\isä\mummo tms hoitaa.

Takaisin