La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja tiedättekö mistä muusta tulee hulluksi? No siitä, kun huomaa että tekstejä selatessaan on osunut johonkin arvioon ("tylsä", "typerä", "vanha", jne) ja huomaamattaan rankannut jonkun kirjoituksen... ANTEEKSI, en se minä oo, se on tää mun pädi...!!! :oops::oops::oops:

Osa työnantajista maksaa ihan palkan ensimmäisten kuukausien ajalta. Ainakin kvtesin alaisilla on se n. 3kk eli käytännössä äitiysrahan aika. Tuolloin kela maksaa äitiysrahan työnantajalle. Kannattaa siis myös selvittää työnantajalta miten omalla kohdalla menee.

Ja todellakin.. En halua edes miettiä yrittäjämiehen tulojen laskemista. Hänellä kun tulot heittelee tosi paljon kuukausittain ja ne heitot voi olla tuhansia. Onneksi noita ei tarvikaan laskea. Päivähoitoonkin on laitettu suoraan korkein maksu tuloja laskematta kun korkein tulisi jo mun tulot tuplaamalla ja tienaa tuo nyt enemmän kun minä sairaanhoitajana ;)

Noh mulla omat sotkunsa aiheuttaa tuo mun oma sivutoiminen yrittäjyys... En ees uskalla aatella vielä mikä soppa niistä syntyy, arggh... Tuskailen sitten syyskuussa kun pitänee alkaa laittamaan papereita sisään...

Aarrg, mua ärsyttää, että vuonna 2013 olin vielä opiskelija ja tulot on silloin olleet puolet vähemmän, mitä nyt viimeiset kaksi vuotta kun olen ollut koko ajan töissä, välillä jopa kahdessa duunissa :arghh: :grumpy:

Perkule yritän kyllä saada äitiysrahat vuoden 2014 mukaan. Mulla alkais äippävapaat 22.12, sitten mulla loppuukin työsopimus 31.12.

Joku kysyi painosta. Nämähän on niin odottaja kohtaisia, toinen lihoo ja toinen laihtuu. Etenkin näin alussa saattaa olla painonputoamista runsaastikin. Pahoinvoinnin takia ruoka ei ole maistunut tai raskauden takia vähentää herkkujen syöntiä ja kiinnittää enemmän huomiota mitä syö. Mulla ei ollut pahoinvointia juurikaan ja monien juhlien takia söin paljon herkkuja ja muutoinkin teki pizzaa ym rasvaisia ja suolaisia mieli. Paino oli tippunut toista kiloa. Neuvolantäti tätä ihmetteli mut en kyllä todellakaan ole millään laihiksella ollut :)
Jos on ennen raskautta treenannut aktiivisesti ja nyt ollut treeni huonompaa niin lihaksista lähtee myös painoa.

Taitaa joulu vaikuttaa noihin äitiysrahakauden alkamisiin, kun joulun arkipyhät ei kuluta niitä 30 päivää..ne kuluu vaan tavan ma-la päivistä..

Äitiyspäivärahaa/lapsilisää yms voi hakea sitten kun saa neuvolasta raskaustodistuksen. Ite saan sen 1.9. Oisko se sit rv 22 tienoilla. En pysty näillä sumuisilla aivoilla laskemaan sinne saakka. Sit kelasta tulee aika nopeesti päätös ja siinä on sit se virallinen päivämäärä, et milloin alkaa mammis, jos ei aloita varhennettuna. Ja tosiaan jos on alle 3-vuotiaan lapsen kanssa kotona, niin äitiyspäiväraha määräytyy sen mukaan milloin on viimeks ollut töissä. Eli mulla menee verovuoden 2013 mukaan, koska 2014 olin jo loppuvuoden kotona. Onneks ne voi nykyään hakea kaikki netistä ja jos jotain ei osaa, niin aina voi kävellä kelan konttoriin sisään ja pyytää siellä tiskillä istuvaa tyyppiä avittamaan.

Huh! Huomenna alkaa jo elokuu. Enää 20 päivää ru:aa!

Voi hitto jos ei saa 2012 mukaan... Pitää vielä tarkistaa Kelan tätiltä, kun saa neuvolasta sen lappusen. Ärsyttää kun pienistä tuloista vähennetään vielä matkakulut, se vaikuttaa ihan hulluna mammaloma rahoihin :(
Mulla rakenne uä 17.8, jännää! Ja sitten vielä pari viikkoa lomaa :)

Mää jään tähän tietoon mammalomalle jo 50pv ennen la:a ni se sijoittuis jo 30.10. Meillä on niin raskasta työtä että en halua olla loppuun. Enkä myöskään tykkää kiusata pomoa sairaslomilla. :)

Ilmeisesti jos jää aikaisemmin äippälomalle niin se on sitten loppupäästä pois se aika? Olenko ymmärtänyt ihan väärin...

Mulla nyt muutenkin niin huono ja pieni palkka ollu aiempina vuosina, on se toki nyttenkin mutta.. Noh, sillä mennään mitä saadaan.

Kyl mun mielestä se äippäloma on lyhenee tietty sieltä loppupäästä, jos aloittaa aiemmin. Tai siis saman pituinen se on aloitti sen milloin vain.. onpas vaikea selittää :D sen takia itse aloitan mammaloman mahdollisimman myöhään. Jos ei pysty loppuun saakka olemaan töissä niin jään sit saikulle. Kyllähän esimiehet tietää, et raskauden takia todnäk jää aiemmin saikulle. Tulot tulee enivei tippumaan jossain vaiheessa rajustikin, joten pitkitän sitä tippumista mahdollisimman pitkään. Sen takia oon ajatellu, et joitakin vuosilomia pidän tyyliin mammaloman ja hoitovapaan taitteessa tms.

Jep, periaatteessa saman mittanenhan se on. Loppuu mulla vaan sit vähä aikasemmin ku teillä myöhemmin aloittavilla. :)
Mulla ei anna kantti periks jäädä saikulle. Oon niin perfektionisti jollain tapaa.
Joo tulot tulee itelläki tippumaan mutta aivan sama. Sitä eletään sen mukaan mitä on rahaa. Kunhan saa oikeesti kokonaisen perheen.. ;)

Mä en sen takia halua käyttää tuota varhennettua kun ei ole käytännössä mahdollista jäädä hoitovapaalle pitkäksi aikaa enkä halua laittaa paljon alle vuosikasta hoitoon. Nyt alustava suunnitelma on, että tammikuun 2017 alusta palaisin töihin eli tämä olisi sitten noin 11-12kk ikäinen. Isommat on mennyt hoitoon 1v1kk ja 1v2kk ikäisinä.. Toki meillä on nuo allergia-asiat sellainen muuttuva kortti joka voi sekoittaa suunnitelmat. Nuorimmaisellahan ei ollut muuta sopivaa ruokavaliossa 1v ikäisenä kuin äidinmaito eli ei olisi voinutkaan mennä päivähoitoon..

Mä kans mietin että otan saikkua jos tuntuu siltä, niin ne muutkin tekee, miks en minäkään sais...
Mielummin olen sitten pienen nyytin kanssa kotona, öö..lokakuun alkuun... Ja ilmeisesti äippälomalla aikana kertyy vuosilomat normaalisti.... Ja ööö...oonko ymmärtänyt että jos äippäloma loppus 8.10 niin sen jälkeen vielä 4vkoa kesälomaa ennen töihin paluuta?

Takaisin